Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når tar politiet kontakt med gjerningsmann?


Gjest 461dd...71b

Anbefalte innlegg

Gjest 461dd...71b

Hei. 
 

beklager rart innlegg. Men jeg fikk vite at sønnen til en onkel er anmeldt for voldtekt av 2 jenter på to forskjellige tidspunkt. Både dop og utførelse.  Denne infoen kommer utenfra fra noen som kjenner fornærmede godt.  De hevder at anmeldelsen fra begge jentene ble levert tidlig januar.  
 

jeg har fått munnkurv og får ikke lov å nevne dette til min onkel eller noen andre. Men vet 100 prosent sikkert at min onkel hadde ringt meg ASAP om / når de fikk vite om anmeldelsen.  
 

jeg går å venter på enten telefon fra onkel om at sønn er blitt anmeldt eller telefon fra den andre siden at dette er ikke sant. Vanskelig å sitte midt i mellom. 
 

tar det virkelig så langt tid fra to jenter har anmeldt samtidig noen for doping og voldtekt til antatt gjerningsmann blir kontaktet? Over en måned ? 
 

eller kan man begynne å tenke at dette bare er tull ? 

Anonymous poster hash: 461dd...71b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0159c...378

Er vedkommende over 18, blir ikke foreldre kontaktet.

Er vedkommende under 18, ville nok foresatte bli kontaktet rimelig fort.

Dog kan det ta over et år i disse type saker avhengig av distrikt, for voksne.

Min anbefaling er forøvrig å si minst mulig, helst ingenting, da slike saker uansett bare er ord mot ord. Det eneste man gjør ved å forklare seg (for mye) er å så tvil om egen forklaring, troverdighet og så videre. I beste fall blir saken bare henlagt. Snakker av erfaring.

Anonymous poster hash: 0159c...378

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Når tar politiet kontakt med gjerningsmann?
Gjest 461dd...71b

Takk for svar. 
 

jeg skal nok ikke mene noe om skyld eller lignende. Det må nok sønnen til min onkel og onkel stå for selv. For guds skyld. Dette gjelder ikke meg. Men viser det seg at sønnen er slikt et monster vil jeg slite med relasjonen til han i ettertid. 
 

det er bare litt tøft å vite den ene parten sin historie og vente på om det er sant eller ikke. Fordi jeg ikke kan si noe til noen. 
 

så tenker jeg på min onkel som kanskje eller kanskje ikke får den største bomben i fjeset helt plutselig ang sin sønn og jeg har på en måte visst at det kom uten å si noe. 
 

sønnen til min onkel og min onkel kommer garantert til å ringe meg så snart de evt får beskjed om at sønnen er anmeldt. Det er det som er så rart.  Ergo er ikke sønnen engang informert om at det er en anmeldelse ute å går. Ikke kalt inn til avhør heller. 
 

synes dette er rart når man leser i avisen at ting skjer ganske kjapt når noen anmelder. 
 

så nå som det har gått over en mnd begynner jeg å tenke at alt jeg fikk for øre bare er oppspinn og tull. For jeg tror liksom ikke på at det kan gå såpass med tid før gjerningsmann har blitt kontaktet. 
 

og nei for å få det på det rene. Dette er ikke et fordekt innlegg hvor dette enten er meg som er gjerningsmann eller lignende. 
 

Anonymous poster hash: 461dd...71b

Lenke til kommentar

Dersom voldtektssaken ligger noe tilbake i tid er det ikke unaturlig om havner et stykke ned i prioriteringsbunken, og det ville heller ikke vært første gang at noen påsto at de hadde anmeldt noe som aldri ble anmeldt. Det er heller ikke utenkelig at tiden fra anmeldelsen (potensielt) er levert er blitt brukt på å innhente bevis som mistenkte kan konfronteres med i avhør.

Det er dessverre ingenting du kan gjøre i din situasjon, og hvis jeg forstår deg rett så er det jo heller ikke en sak som angår deg direkte. 

Lenke til kommentar
Gjest 461dd...71b
Vegard# skrev (3 minutter siden):

Dersom voldtektssaken ligger noe tilbake i tid er det ikke unaturlig om havner et stykke ned i prioriteringsbunken, og det ville heller ikke vært første gang at noen påsto at de hadde anmeldt noe som aldri ble anmeldt. Det er heller ikke utenkelig at tiden fra anmeldelsen (potensielt) er levert er blitt brukt på å innhente bevis som mistenkte kan konfronteres med i avhør.

Det er dessverre ingenting du kan gjøre i din situasjon, og hvis jeg forstår deg rett så er det jo heller ikke en sak som angår deg direkte. 

Takk for godt svar. 
 

du har helt rett. Det angår ikke meg direkte. Heldigvis. 
 

samtidig står man midt mellom folk man er glad u og bryr seg om. Skal man gråte en tåre for de stakkars jentene som har fått livet ødelagt og hate ham. Eller skal man bli oppgitt på jentene fordi dette er noe hevn og usant, og synes synd på ham ? 
 

mens man venter på bedre svar så er han her stadig på fest med masse jenter hver helg … 

 

blir bare litt ør i hodet av dette … 

Anonymous poster hash: 461dd...71b

Lenke til kommentar
Gjest 461dd...71b skrev (6 timer siden):

tar det virkelig så langt tid fra to jenter har anmeldt samtidig noen for doping og voldtekt til antatt gjerningsmann blir kontaktet? Over en måned ? 
 

Jeg anmeldte i september i fjor, mistenkte er ikke kontaktet enda (politiet skal ringe meg når de kaller han inn til avhør). Jeg skal også bli kontaktet av RISK. Riktignok ligger saken min bak i tid, men grunnet manglende kapasitet fikk jeg beskjed at de per desember ikke har påbegynt etterforskning, men de venter på ledig kapasitet og regnet med å komme i gang ila nyåret. Dette ble jeg også realitetsorientert av bistandsadvokat lenge før jeg tok valget mellom å anmelde, ting tar tid. Politiet fortalte meg under gjennomlesningen av avhøret mitt (som fornærmet) at de sjelden bruker mer enn 1 år da de har frister, spesielt på grove saker som mine. Dog har det at det at ting tar tid, gjort at jeg ikke har så dårlig tid på gjøremål som fremming av erstatningskrav i saken, hvis jeg kan prøve å se positivt på noe i så dyster situasjon. Bistandsadvokaten min sa at fremming av erstatningskrav haster først når det blir tatt ut tiltale. 

Jeg har blitt informert selv i min egen sak at det svært viktig at det er politiet som informere om anmeldelsen, og at det ikke skal komme fra meg. Tenkte selv at det også er lurt, for hvis han vet det kommer så står jo jeg mye mer i fare.  Det skal søkes kontaktforbud og voldsalarm når han gjøres kjent med anmeldelsen hos politiet og ikke før, av strategiske grunner. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du leser i media at det går kjapt med tid før noen kalles inn til avhør. Det motsatte er jo stort sett tilfelle, pga kapasitetsmangel fordi politiet ikke bevilges nok ressurser, og dette er jo et stort og velkjent problem. 

Jeg forstår veldig godt at dette oppleves vanskelig for deg. Jeg vil råde deg om å ikke informere eller blande deg i saken, verken på mistenkte eller fornærmes side, i hvert fall ikke før saken er gjort kjent for mistenkte. Hvem som snakker sant i saken får du aldri 100% vite med mindre noen fremlegger bevis ovenfor deg som taler at det ene eller andre parten snakker sant, blant annet at mistenkte f.eks innrømmer skyld. Sjelden at mistenkte i voldtektssaker innrømmer skyld, de ønsker jo ikke å inkriminere seg selv og bli straffet. Fra ei som har anmeldt vold i nære relasjoner selv; det er utrolig belastende i seg selv å anmelde, og det hadde vært utrolig belastende om noen satte ut rykter som hevdet at jeg snakket usant, samt frustrerende fordi jeg har mye beviser i saken, som jeg ikke har lov til å dele før han evt har en dom i saken.

Endret av Gaea
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 461dd...71b
Gaea skrev (14 minutter siden):

Jeg anmeldte i september i fjor, mistenkte er ikke kontaktet enda (politiet skal ringe meg når de kaller han inn til avhør). Jeg skal også bli kontaktet av RISK. Riktignok ligger saken min tid, men grunnet manglende kapasitet fikk jeg beskjed at de per desember ikke har påbegynt etterforskning, men de venter på ledig kapasitet og regnet med å komme i gang ila nyåret. Dette ble jeg også realitetsorientert av bistandsadvokat lenge før jeg tok valget mellom å anmelde, ting tar tid. Politiet fortalte meg under gjennomlesningen av avhøret mitt (som fornærmet) at de sjelden bruker mer enn 1 år da de har frister, spesielt på grove saker som mine. Dog har det at det at ting tar tid, gjort at jeg ikke har så dårlig tid på gjøremål som fremming av erstatningskrav i saken, hvis jeg kan prøve å se positivt på noe i så dyster situasjon. Bistandsadvokten min sa at fremming av erstatningskrav haster først når det blir tatt ut tiltale. 

Jeg har blitt informert selv i min egen sak at det svært viktig at det er politiet som informere om anmeldelsen, og at det ikke skal komme fra meg. Tenkte selv at det også er lurt, for hvis han vet det kommer så står jo jeg mye mer i fare.  Det skal søkes kontaktforbud og voldsalarm når han gjøres kjent med anmeldelsen hos politiet og ikke før, av strategiske grunner. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du leser i media at det går kjapt med tid før noen kalles inn til avhør. Det motsatte er jo stort sett tilfelle, pga kapasitetsmangel fordi politiet ikke bevilges nok ressurser, og dette er jo et stort og velkjent problem. 

Jeg forstår veldig godt at dette oppleves vanskelig for deg. Jeg vil råde deg om å ikke informere eller blande deg i saken, verken på mistenkte eller fornærmes side, i hvert fall ikke før saken er gjort kjent for mistenkte. Hvem som snakker sant i saken får du aldri 100% vite med mindre noen fremlegger bevis ovenfor deg som taler at det ene eller andre parten snakker sant, blant annet at mistenkte f.eks innrømmer skyld. Sjelden at mistenkte i voldtektssaker innrømmer skyld, de ønsker jo ikke å inkriminere seg selv og bli straffet. Fra ei som har anmeldt vold i nære relasjoner selv; det er utrolig belastende i seg selv å anmelde, og det hadde vært utrolig belastende om noen satte ut rykter som hevdet at jeg snakket usant, samt frustrerende fordi jeg har mye beviser i saken, som jeg ikke har lov til å dele før han evt har en dom i saken.

Først … tusen takk for at du deler din sterke historie fra virkeligheten. Det er tøft av deg. 
 

Jeg kommer IKKE til å blande meg eller forsnakke meg. Jeg er tett som en sil. Jeg skal ikke være skyld i at jentene får det verre og at han kanskje kan klare å unngå sin straff ( hvis han har gjort noe ) Det har du mitt ord på. 

Her er to eksempler:

jeg leste en sak sist uke. En jente ble voldtatt lørdag. Anmeldte mandag. Person i avhør tirsdag. 
leste for 14 dager siden. Kone banket opp av mann. Mann i avhør dagen etterpå. 

I denne saken er hendelsene tidspunkt i desember ( to tidspunkt ) og anmeldese i januar. Kanskje det da havner i en annen kø og derfor tar tid. 
 

hvis denne personen er en serieforbryter som så sent som i desember har gjort dette mot flere … så kan jo dette skje med enda flere i kommende måneder da … det er guffent å tenke på …

Anonymous poster hash: 461dd...71b

Lenke til kommentar
Gjest 461dd...71b skrev (2 minutter siden):

Først … tusen takk for at du deler din sterke historie fra virkeligheten. Det er tøft av deg. 
 

Jeg kommer IKKE til å blande meg eller forsnakke meg. Jeg er tett som en sil. Jeg skal ikke være skyld i at jentene får det verre og at han kanskje kan klare å unngå sin straff ( hvis han har gjort noe ) Det har du mitt ord på. 

Her er to eksempler:

jeg leste en sak sist uke. En jente ble voldtatt lørdag. Anmeldte mandag. Person i avhør tirsdag. 
leste for 14 dager siden. Kone banket opp av mann. Mann i avhør dagen etterpå. 

I denne saken er hendelsene tidspunkt i desember ( to tidspunkt ) og anmeldese i januar. Kanskje det da havner i en annen kø og derfor tar tid. 
 

hvis denne personen er en serieforbryter som så sent som i desember har gjort dette mot flere … så kan jo dette skje med enda flere i kommende måneder da … det er guffent å tenke på …

Anonymous poster hash: 461dd...71b

Min erfaring etter å ha snakket med andre voldsutsatte, og politimannen som har vært min kontaktperson før i saken, er at når noen først viser grenseoverskrivende atferd, så pleier det å være et mønster. Ei voldsutsatt jeg har snakket med seinest i forrige uke kjenner til 13 andre kvinner som har blitt utsatt for vold av samme mannen. I min egen sak vet jeg om minst 1 annen (mistenkte fortalte det til meg selv, han ba meg om vitne for han i forrige voldtektssak) I Kopseng-saken så er det 18 fornærmede.

Flott at du ikke blander deg, jeg tror det er best for alle parter og den mest ryddigste måten. Det beste du kan gjøre er å være en omsorgsfull kjernekar med et bevisst forhold til samtykke (noe jeg antar du er fra før) og evt sørge for å rette fokuset vekk fra saken om det blir mye snakk om saken før faktaene er på bordet. Men hvis noen sier at er vitner i saken bør du gjerne oppmuntre dem til å  kontakte politiet

De sakene (fra media) du viser til er dessverre oftere unntak enn regelen, men det er jo ferske saker hvor det fortsatt er DNA bevis fra voldtekt og med mistenkte som er varetektfengselet som må prioriteres. Det varierer dog noe fra sted til sted i landet ettet kapasitet, og vet at politiet selv er misfornøyd selv med at ting tar for lang tid (pratet med politiet seinest i forrige uke som sa at de virkelig ønsker at de hadde hatt mer kapasitet til å få gjennomført sånne alvorlige saker asap). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...