Gå til innhold

Bygge pc som skal vare noen år.. Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (13 minutter siden):

Hva slags bruk er det snakk om?

Woff skrev (1 time siden):

Det er ikke lett å besvare, den skal nok brukes til alt. Og helst kunne vare noen år også!

Som du ser av de tre jeg har stående å samle støv så var de i sin tid ikke det dårligste du kunne få, men tiden går fort. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Woff said:

Du er faktisk inne på noe der ja! Har vel aldri hatt annet enn Intel prosessorer! 🙂 Men nei, jeg er ikke helt avhengig av de, bare liker de! 🙂

Jeg rota meg innom amd forrige generasjon. Du får noen slike fine bieffekter at om du vil tilbake til Intel, ja da er det bare å formatere. Min anbefaling om du ikke vil prøve deg på den andre siden av bekken må være 14700 som jeg vil anta dekker dine behov og vel så det (13700 er også et alternativ men koster nesten det samme, disse er bortimot klin like). For ny installasjon kan man like gjerne også kline til med vannkjøling av cpu, ser mye penere ut og blir mer stillegående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Woff said:

Som du ser av de tre jeg har stående å samle støv så var de i sin tid ikke det dårligste du kunne få, men tiden går fort. 

Men klarer du å gå litt innpå hva du mener med "alt"? Ingen tjener på at du er vag med hva du skal bruke den til, og det blir litt som å skyte i mørket når vi ikke overhode har peiling på hva dens faktiske arbeidsoppgaver blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (9 minutter siden):

Du er faktisk inne på noe der ja! Har vel aldri hatt annet enn Intel prosessorer! 🙂 Men nei, jeg er ikke helt avhengig av de, bare liker de! 🙂

For all del, men det alle i tråden her tror er at 7800X3D rett og slett er bedre for deg, også om vi ser bort fra prisforskjellen. Det er kun noen helt få ting som rendering i Blender o.l. 14900K gjør betydelig bedre enn 7800X3D og det er tross alt ganske få som gjør det en betydelig andel av dagen, mens den drar mye mer strøm for å gjøre samme arbeid (mtp. kjøling), 14900K har to typer prosessorkjerner som en gang i blant gir problemer, etc. Jeg er ferdig her, men en siste ting som er viktig om du skal ha den lenge:

Skjermkortet må ha 16GB VRAM som et absolutt minimum i denne prisklassen hvis gaming i det hele tatt er på lista over ting du gjør, da bør du ikke vurdere noe under 4070 Ti Super. 16GB vil være nok fram til PS6/XBOX Whatever har vært ute i noen år, men 12GB som 4070 Ti har er allerede nå for lite innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (5 minutter siden):

For ny installasjon kan man like gjerne også kline til med vannkjøling av cpu

Nix, liker ikke å ha akvariumutstyr i pc'en min! Og siden jeg har rommet fullt av støy / vifter så blir det ikke slitsomt med denne boksen i tillegg!
 

 

Konkulf skrev (4 minutter siden):

å gå litt innpå hva du mener med "alt"

Jepp, det er så enkelt som at den jeg har i dag brukes til omtrent alt av prosessering av 0 og 1 og det må den nye også klare.
Om det er spill eller tyngre grafiske jobber.

Akkurat nå 'sover' pc'en men det er ett program som topper resursbruken nemlig Nx Witness, et overvåkingsprogram som håndterer ganske mange kamera, behandler video med H265 komprimering og 25 bilder i sekundet i 3840 * 2160 (ganget med antall kamera så suger dette MYE resurser.).  
Dette som et eksempel for å svare.

Lenke til kommentar
Fhawkner skrev (3 minutter siden):

Skjermkortet må

Skjermkortet er vel den komponenten jeg forventer å måtte oppgradere først, derfor det eksemplet jeg har funnet, men det er altså en GRUNN til at jeg spør dere om hjelp, jeg vet alt for lite!
Så TUSEN TAKK så langt, håper flere kan ha nytte av dette enn meg! Og fortsett gjerne med gode tips!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Woff said:

Nix, liker ikke å ha akvariumutstyr i pc'en min! Og siden jeg har rommet fullt av støy / vifter så blir det ikke slitsomt med denne boksen i tillegg!

Du må ikke blande med custom loop her, ut-av-boksen løsninger er både langt mer kompakte og vel så enkle å installere.

Her ser du en 13700 med MSI MAG CoreLiquid 360R V2 (og en aldri så liten 4090 suprim x som man aldri bør kjøpe uten å vite hvorfor :D )

_DSC3178.thumb.JPG.081cd931687bfac067cf38436e1f75f7.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer etterhvert til å sette sammen et forslag basert på innspill her og så blir det å finne ut hvilken kasse dette skal inn i.
Skjønner at man IKKE hverken skal ha 5,1/4" brønner eller plass til store harddisker i nyere kasser, det er noe herk! Den jeg bruker i dag har to bluray brennere og en med 6 USB uttak, kjekt å ha! Og harddisker.. Har ganske mange her, de største er på 20 TB, som er nødvendige for å lagre opptak  fra kamera i høy oppløsning.. Har totalt 170 TB plass totalt ink et par NAS'er..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Woff said:

Søkte opp denne på Komplett...  EN av kommentarene lød: Drypper vann ned fra vannkjølinga...

Akkurat DET frister ikke med dyr prosessor og minne... 🙂
 

Dette er en av de rimelige modellene, men den skal naturligvis hverken lekke eller bråke. Om folk har hatt uflaks eller rota med installasjon vet ikke jeg, men min fungerer nå tipp topp dag inn og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har behov for å spare penger så kan du kjøpe AMD 7950x3D i stedet for 7800x3D, da får du alle fordelene fra 7800 til gaming og samtidig 16 kjerner / 32 tråder til tyngre oppgaver. Det er fortsatt ikke noen grunn til å velge 14900K i mine øyne.

Du er garantert mulighet for oppgradering til neste generasjon på samme platform, og muligens også lenger om AMD fortsetter slik de har gjort med 5xxx-serien.

Litt kjedelig når du spør om tilbakemelding men egentlig ikke vil endre noe og bare ønsker at vi skal bekrefte valget du alt har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 minutt siden):

Litt kjedelig når du spør om tilbakemelding men egentlig ikke vil endre noe og bare ønsker at vi skal bekrefte valget du alt har gjort.

Som du ser av det jeg postet, tips taes absolutt seriøst av meg! Med priser som gir en total rundt 50.000 så er priser VIKTIG ja! 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Woff said:

Godt mulig siden de skriver at det ikke var med monteringsanvisninger.. Men akkurat vannkjøling har jeg valgt å greie meg uten.
Uansett takk for tipset!  

Jeg tror faktisk Komplett har gjenbrukt v1 tilbakemeldingene på v2. v1 hadde en rekke velkjente problemer (som er løst i v2). Men at de skal glemme å legge anvisningene i esken har jeg store problemer med å forstå. De fleste har vel uansett tilgang til youtube i disse dager :D

Problemet med moderne luftkjølere er de enorme størrelsene hvor gravitasjon i seg selv blir utfordrende og installasjon enda verre - men folk får ha hver sin smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Woff said:

Som du ser av det jeg postet, tips taes absolutt seriøst av meg! Med priser som gir en total rundt 50.000 så er priser VIKTIG ja! 

 

IMG_8584.thumb.jpeg.254dab809c4ce287ab3b09995d2e8c32.jpeg

Angående minne så er dette av det beste for AMD - bør i bios og tune basert på buildzoid sin mal. Det skal være mulig med 128GB i samme hastighet nå, men har ikke lest meg nok opp til å anbefale det enda.

Endret av Phantom Software
Fikset bilde
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om prisen er et tema vil jeg si det er rimelig greit å kunne senke den her. Et hovedkort til over 10 000 skjønner jeg ikke poenget med. Ytelsesforskjeller til et annet X670-kort til halve prisen er ikke merkbare om man ikke trenger mengder med kontakter. Strømforsyning kan fint senkes til 1000W og 850W, selv om jeg er tilhenger av PSUer som ikke trenger anstrenge seg. Kabinett kan fint skaffes til rundt 1500 (Fractal Design f.eks.). Jeg er glad i raske disker, men igjen, om pris er et issue er det verdt å se på rimeligere store disker enn M.2 på 4TB.

Altså jeg liker pakka, men det kan fåes en god del rimeligere uten at ytelsen kan annet enn måles noe lavere. Opplevd vil fint kunne være helt det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pop said:

Altså jeg liker pakka, men det kan fåes en god del rimeligere uten at ytelsen kan annet enn måles noe lavere. Opplevd vil fint kunne være helt det samme.

Absolutt, hovedkort er det jeg selv har, men valgt basert på veldig spesifikke kriterier om 10 GbE, hvordan interne PCI-E 5 linjer er rutet til ulike slotter osv. Men med NAS og mye lagring så ville jeg vurdert denne siden man får mulighet til mye PCIE-5 lagring samt 10GbE.

PSU liker jeg å overdimensjonere slik at den stort sett alltid går uten vifta 😅 

Kabinett ville jeg aldri brukt så mye penger på selv, var bare det samme som trådstarter hadde valgt. 

Lagring er jo bare å velge etter behov, men TS har 170 TB til sammen, så litt rask buffer lokalt må jo være en fordel.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...