Gå til innhold

Fantastisk nytt EU-forslag om flaskepant


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Smule8o said:

Hvem skal bestemme hva som er unødvendig eller ikke? Og skal ALT som ikke er strengt nødvendig avgiftsbelegges hardere?

Det vil være fra case til case, men brus er enkelt å plassere langt nede på listen over nødvendige produkter. 
Flaskevann som selges på steder hvor man har springvann er enda lengre ned. 

Poenget mitt, som ikke burde være så vanskelig å fange opp, er at produksjon/transport av brus og vann på flaske rundt om i Norge på ingen måte handler om miljø. Det at bransjen er ute å "grønnvasker" seg selv med bestillingsverk er ikke uventet.

Rapporter om hva som er best av gjenbruk og engangsflasker, bør komme fra nøytrale aktører om de skal tillegges noe særlig verdi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pant er ikke lenger nødvendig i Norge. De aller fleste husholdninger har renovasjonsordning med glass/metall og plast. Flasker og bokser bør havne der. Sett opp avfallsbokser for flasker og bokser ved  busstopp og gangvei, så er saken biff. Kjøpesentrene har allerede fått på plass dette.

Vi lever i 2024, ikke for 50 år siden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 minutes ago, WiiBoy said:

Det vil være fra case til case, men brus er enkelt å plassere langt nede på listen over nødvendige produkter. 
Flaskevann som selges på steder hvor man har springvann er enda lengre ned. 

Fordi du ikke synes noe særlig om det? Listen over unødvendige produkter kan jaggu bli lang om alle skal få sin vilje.

Faktisk kun noe mat og medisiner som måfraktes rundt. Ellers er det aller meste unødvendig.

Feriereiser er i alle fall unødvendig! For ikke å snakke om privatbiler. Dikuskjonsforum som dette? Bruker masse strøm med minimal praktisk nytte. Forby skiten i dag!

2 minutes ago, WiiBoy said:


Poenget mitt, som ikke burde være så vanskelig å fange opp, er at produksjon/transport av brus og vann på flaske rundt om i Norge på ingen måte handler om miljø. Det at bransjen er ute å "grønnvasker" seg selv med bestillingsverk er ikke uventet.

De sier heller ikke at de selger brus for å redde verden. De sier at dagens ordning er mindre forurensende enn den som skal innføres. Og de vet godt hva den går ut på, da det var det som ble praktisert før.

2 minutes ago, WiiBoy said:

Rapporter om hva som er best av gjenbruk og engangsflasker, bør komme fra nøytrale aktører om de skal tillegges noe særlig verdi.

Enig i at det hadde vært å foretrekke. Men finnes noe slikt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gjenbruk av flasker er en uting. Da blir man tilbake til det å finne uønskede gjenstander i flaskene igjen.

Ei sak fra 2008 i NRK Sørlandet.

Quote

Lørdag bestilte Steinar Løkeland en øl på flaske på et utested i Arendal. Da han fylte glasset, oppdaget han en gjenstand inni flaska.

- Jeg kikket nærmere, og så at det var en sprøyte. Det var fryktelig ekkelt. Det gikk mange tanker gjennom hodet mitt da. Jeg lurer jo svært på når i prosessen den kom i flaska, sier han til Agderposten.

De ansatte på utestedet bekrefter hendelsen overfor Agderposten.

Sjef ved Ringnes Arendals Bryggeri, Torstein Paulsen, er på utenlandsreise, men sier følgende til avisen.

- Dette skal jo ikke skje. Men jeg kan vanskelig kommentere saken her jeg nå er. Men publikum skal vite at vi tar dette alvorlig. Vi benytter ikke sprøyter i noen del av produksjonen vår, forklarer han.

Det er ikke første gang at noen finner gjenstander i flasker fra bryggeriet. I mai ble det ifølge Agderposten funnet et pillebrett i en brus, og sprøyter i Tou-øl tappet på Ringnes-bryggeriet i Arendal.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

 Og vi har plenty av bryggerier som ikke er i Oslo-området.

Nesten all produksjonen til Coca Cola skjer i Lørenskog og fraktes så til resten av landet. Hele Ringnes sin produksjon skjer på Gjelleråsen med unntak av noen lokale ølmerker. Da har vi dekket nesten 100% av mineralvannsforbruket i norge.

Så jo, majoriteten av plast som skal gjennbrukes må fraktes norge rundt.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 timer siden):

Pant er ikke lenger nødvendig i Norge. De aller fleste husholdninger har renovasjonsordning med glass/metall og plast. Flasker og bokser bør havne der.

Det BØR de, men når man ser hvor mange engangs-aluminumsbokser som slenges i naturen med potensielt dødelige konsekvenser, så er det åpenbart at pantesatsen skulle vært tjuefemdoblet (dvs fra 2kr til en femtilapp per boks), minst.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Å late som et par bokser på avveie er et problem.
 

Her er et problem.

 

Artig avsporing, men det er jo nettopp et veldig fint bevis på at det lønner seg for miljøet med løsninger hvor man faktisk får betalt (og betalingen for flasker og bokser er altså for lav) for å levere avfallet (enten det er plast eller aluminium) i riktig boks. (så kan du selvsagt få lov til å ønske deg betaling pr kg du leverer i søppelkassen i stedet, det ville også redusert forsøpling, om incentivet var stort nok.) Altså har du egentlig bevist mitt poeng...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Å late som et par bokser på avveie er et problem.
 

Her er et problem.

 

Det er helt tragisk med de elvene av søppel. Men det er like tragisk for den bonden som mister dyr fordi aluminiumsbokser har kommet seg inn i fôret til dyra, blir spist og kutter opp magen på de så de dør. For ikke å snakke om husdyra som opplever dette, og ville dyr som skader seg på skarpe kanter fra boksene med potensiellt fatale konsekvenser.

De to siste ukene har jeg plukket 2 fulle poser med bokser (og bare 3 stk plastflasker) som det går an å pante. Og en hel pose med sammenklemte bokser med skarpe kanter som det ikke går an å pante. Alt sammen i nærområdet her jeg bor med en radius på 2-3km.Endel er smeltet fram etter vinteren, men det kommer nye hver eneste dag. Det er flere søppelkasser her det er mulig å kaste det i, men folk slenger det bare fra seg fordi det ikke har noen verdi for de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 24.4.2024 den 10:06 AM):

...returprosent på 97, mens returandelen på plast det ikke er pant på fra husholdninger er på latterlig lave 28%. Det trengs med andre ord i høyeste grad økonomiske incentiver, Ola Nordmann er dessverre ikke like miljøbevisst som BadCat.

https://avfallnorge.no/om-bransjen/plastavfall

Neste eksempel: https://www.maxbo.no/propanflaske-uten-gass-i-stal-11kg-p908114/ Vi ser ikke mye av sånne flasker som dette flyte rundt i naturen, og hvorfor ikke? Byttesystemet fungerer i prinsippet likt; du betaler for flaske+innhold når du kjøper den, og bare for innhold når du bytter den i en full, med to forskjeller fra brusflaskene:

1) Du betaler mer for flaska enn for innholdet (7-800 for flaska, 3-500 for gassen), så du ser på den som en verdi/bruksgjenstand i stedet for avfall. (Dette virker åpenbart veldig positivt.)

2) Du får (så vidt jeg vet) ikke utbetalt penger om du returnerer en tom flaske uten å kjøpe ny; de kan kun byttes i en full. (Dette virker derimot negativt; du plukker ikke opp en sånn fra veigrøfta for å tjene penger på å pante den, om du da ikke selv har behov for en slik til eget bruk.)

 

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 23.4.2024 den 3:49 PM):

Pant er ikke lenger nødvendig i Norge. De aller fleste husholdninger har renovasjonsordning med glass/metall og plast. Flasker og bokser bør havne der. Sett opp avfallsbokser for flasker og bokser ved  busstopp og gangvei, så er saken biff. Kjøpesentrene har allerede fått på plass dette.

Vi lever i 2024, ikke for 50 år siden.

Vel, der jeg holder til blir det daglig kastet bokser/flasker langsmed veien, heldigvis er det flere eldre som sykler/går og plukker opp disse boksene/flaskene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette fortsatt er riktig, så støtter jeg EU

Quote

Fordi olje er så billig, velger drikkevareprodusentene heller å bruke ny plast i produksjon av flasker. Plastflaskene som er samlet inn i Norge ender derfor ofte som enklere produkter som kastes og brennes etter én gangs bruk, i stedet for å bli til nye flasker.

https://infinitum.no/aktuelt/bygger-resirkuleringsanlegg-for-alle-norges-flasker

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...