Gå til innhold

Rekordår for DNB – tjente 50 milliarder pga rentehevinger


Anbefalte innlegg

Nå er det selvsagt mange her som har skiftet fra DNB, men poenget er det samme for alle bankene: Staten setter opp renta, og bankene tar dette til inntekt ved å sette opp lånerenta mye mer enn sparerenta.

Det er slik det er meningen det skal fungere?

https://www.nrk.no/nyheter/rekordar-for-dnb-_-tjente-50-milliarder-1.16741294

"Rekordresultatet har sammenheng med rentehevingene fra Norges Bank som startet høsten 2021."

Hvorfor krever ikke staten for eksempel at bankene ikke skal tjene på økte renter, men bestrebe å balansere det ved å øke renter på sparing så mye at økt inntjening blir null?

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ønskelig fra staten at bankene skal suge så mye penger fra folk som de kan. Dette for å holde inflasjonen nede. Dessverre går det hardest utover de som allerede hadde dårlig råd før renteøkningene, men det driter «verdens rikeste land» i.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (19 minutter siden):

Nå er det selvsagt mange her som har skiftet fra DNB, men poenget er det samme for alle bankene: Staten setter opp renta, og bankene tar dette til inntekt ved å sette opp lånerenta mye mer enn sparerenta.

Det er slik det er meningen det skal fungere?

https://www.nrk.no/nyheter/rekordar-for-dnb-_-tjente-50-milliarder-1.16741294

"Rekordresultatet har sammenheng med rentehevingene fra Norges Bank som startet høsten 2021."

Hvorfor krever ikke staten for eksempel at bankene ikke skal tjene på økte renter, men bestrebe å balansere det ved å øke renter på sparing så mye at økt inntjening blir null?

I går fikk fruen et merkelig «tilbud» fra DNB:
Sett pengene dine på sparekonto med 3 mnd bindingstid og god rente.
Du kan også sette pengene dine på sparekonto med 6 mnd bindingstid eller mer, men da blir rentene gradvis lavere !!

En respektløs strategi for å lokke til seg kunder som etter en tid ikke gidder/orker å forvalte sparepengene aktivt.

Jeg trodde faktisk at DNB var mer seriøse enn som så, men de har åpenbart blitt så store og selvtilfredse at de kan styre markedet selv.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 31.1.2024 at 8:51 AM, Inspector said:

men de har åpenbart blitt så store og selvtilfredse at de kan styre markedet selv.

Det er vel nærmere at de har blitt mindre og mindre målt i markedsandel at de sikkert sitter der og mimrer over de gode gamle dager helt uten konkurranse og så da en mulighet til å kvitte seg med en suksessfull konkurrent så de kan styre mer av markedet - men jeg tror de bommer grovt om de tror folk aksepterer å bli behandlet slik til tross for en kundebase av alt for loyale/dumsnille norske bankkunder. 

Nogen viste til en graf over markedsandel, husker ikke hvor, men den andelen er på god vei ned mot det den var før oppkjøpet - og det før effekten av de siste endringene er registrert. 

Lenke til kommentar

Det er eg klar over, men har dei større rentemargin enn andre bankar? Justert for mengd kundar, har DNB eit uforholdsmessig stort overskot?

Uansett, det er fritt val av bank her i landet, så eg ser ikkje noko poeng i å klage på DNB. Har du dårlege vilkår så skift til ein bank som har betre.

Lenke til kommentar

Folket har også en skyld i dette ved å velge å godta dårlige rentebentingelser som DnB eller andre banker har.

Hadde faktisk folk valgt de billigste og beste bankene måtte DnB og de andre bankene justert prisene sine og konkurransen hadde økt.

'Disse bankene lever av mennesker som kaster bort pengene sine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Storbanken Nordea hadde et overskudd i 2023 som tilsvarte over 50 milliarder kroner.

Det er klart etter at selskapet mandag la fram tall for fjerde kvartal. Nettoresultatet for hele 2023 ble på 4934 millioner euro, tilsvarende over 50 milliarder kroner. Det er en økning på 18 prosent sammenlignet med 2022.

Økende renteinntekter bidro til overskuddet. Banken hadde renteinntekter på rundt 84 milliarder norske kroner og rentekostnader på 60 milliarder kroner. Selskapets styre har foreslått et utbytte på 0,92 euro per aksje, mot 0,8 euro i 2022.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/02/05/195980325/over-50-milliarder-i-overskudd-for-nordea

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
On 31.1.2024 at 8:51 AM, Inspector said:

I går fikk fruen et merkelig «tilbud» fra DNB:
Sett pengene dine på sparekonto med 3 mnd bindingstid og god rente.
Du kan også sette pengene dine på sparekonto med 6 mnd bindingstid eller mer, men da blir rentene gradvis lavere !!

En respektløs strategi for å lokke til seg kunder som etter en tid ikke gidder/orker å forvalte sparepengene aktivt.

Jeg trodde faktisk at DNB var mer seriøse enn som så, men de har åpenbart blitt så store og selvtilfredse at de kan styre markedet selv.

 

 

Det er ikke merkelig.
Det er stor forventning om lavere rente fremover og derfor lavere garantert rente fremover.
Samme motsatt vei med lån, der kan du få lavere rente hvis du binder lenger da man tror på fall fremover,

Lenke til kommentar
On 2.2.2024 at 9:38 AM, Zeph said:

Det er eg klar over, men har dei større rentemargin enn andre bankar? Justert for mengd kundar, har DNB eit uforholdsmessig stort overskot?

Uansett, det er fritt val av bank her i landet, så eg ser ikkje noko poeng i å klage på DNB. Har du dårlege vilkår så skift til ein bank som har betre.

Leste du i det hele tatt åpningsposten min? Jeg klager på banksystemet og hvordan staten + bankene håndterer og regulerer renteøkningene, og tar med DNB som eksempel siden det var et resultat og artikkel om akkurat de.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 time siden):

Leste du i det hele tatt åpnongsposten min? Jeg klager på banksystemet og hvordan staten + bankene håndterer og regulerer renteøkningene, og tar med DNB som eksempel siden det var et resultat og artikkel om akkurat de.

Ja, men dei fleste innlegga etter førstepost fokuserte på DNB. Det er alltid DNB som er den store, stygge ulven, sjølv om det neppe er store forskjellane på bankane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
7 hours ago, Zeph said:

Det er alltid DNB som er den store, stygge ulven, sjølv om det neppe er store forskjellane på bankane.

Fair enough, men DNB klarer stort sett alltid å være verst på renter, PSD2-integrasjoner, Apple Pay osv. likevel, så det er ikke akkurat urettferdig, selv om noen andre banker følger hakk i hæl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...