Gå til innhold

Lysarmatur virker ikke


Anbefalte innlegg

TAC-2 skrev (38 minutter siden):

Det må være en risikovillig elektriker som gir samsvarserklæring på noe som ser slik ut. Tror du bør sette av penger til å få gjort opp igjen alt som ikke er blitt utført av elektriker.

Du mener det er brannfarlig? For det er vel kun det som teller?

Flere ledninger ble byttet ut fordi de ikke fulgte EU-standard men elektrikeren selv mente de ikke var farlige. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (2 minutter siden):

Problemet er at det kan finnes feil som ikke er mulig å se ved en inspeksjon. Hos meg begynte det å ryke fra en ledning på kjøkkenet. Jobben var gjort av en elektriker noen år før, men han hadde skadet ledningen slik at det ikke var et synlig problem men det var nesten brudd et sted. Heldigvis var vi hjemme og våkne. Utrolig at noen vil gi en erklæring for andres arbeid som ser såpass amatørmessig ut, utseendet er ikke farlig men hvordan kan noen i ettertid være sikre på at det ikke ble gjort verre feil?

Hvor var bruddet?

i mitt tilfelle er alle ledninger eksterne så det er lett å se feil. Om ledningene er skadet under plasten/gummien er selvsagt mulig, men det er vel sant om alle eldre hus? Elektrikere kan kun gjøre en faglig vurdering at det framstår trygt og ikke mer. Forsikringsmessig hjelper det. Så lenge de ikke selv har installert det kan det ikke godkjennes i vanlig betydning. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, TheodorBjork said:

Du mener det er brannfarlig? For det er vel kun det som teller?

Flere ledninger ble byttet ut fordi de ikke fulgte EU-standard men elektrikeren selv mente de ikke var farlige. 

Du sitter jo nå med en lampe som ikke lyser. I utgangspunktet ville jeg trodd at problemet var lampen men slik dette ser ut ville jeg koblet fra den kursen og bestilt elektriker for en ny gjennomgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (10 timer siden):

Du sitter jo nå med en lampe som ikke lyser. I utgangspunktet ville jeg trodd at problemet var lampen men slik dette ser ut ville jeg koblet fra den kursen og bestilt elektriker for en ny gjennomgang.

Var bare kobling som hadde løsnet til bryteren. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 26.1.2024 den 3:30 PM):

Det er jo helt galematias og gi råd i det hele tatt til noen som ikke vet opp ned på et multimeter eller vet hvilken ledning som gjør hva. 

Jeg synes dette bør ses på av en elektriker...

Enig. Samsvarserklæringen er verdt mye i tilfelle brann. For de som har spilt brettspillet millionær kan det sammenlignes med Assurandørkortet.

TheodorBjork skrev (På 26.1.2024 den 3:56 PM):

10 sekunder og hva enn en elektriker tar betalt for å kjøre opp til en hytte i skogen for å se på en lampe… 

Med så stor usikkerhet rundt hva som er hva, hvordan du skal måle osv så vil jeg si det er en billig livsforsikring.

Frelle skrev (19 timer siden):

Om du hadde elektriker for å komme å se over, godkjenne å levere en samsvarserklæring på dette. Da burde den elektrikeren fått fratatt fagbrev og installatør kjeppjaga ut av landet. Den installasjonen der er ikke fagmessig utført, tørr ikke tenke på hva som skjuler seg bak dekslene.  

Frelle skrev (18 timer siden):

ALT 😅 Hvordan kabel ligger, stifter, svinger, utsparringer, plassering på både stikk og bryter, 

Alt du klager på er estetikken. Det er ingen synlige farer på de bildene, så det er ingen grunn til å kjeppjage vedkommende på grunn av bildene i hvert fall.

TheodorBjork skrev (14 timer siden):

Hvor var bruddet?

i mitt tilfelle er alle ledninger eksterne så det er lett å se feil. Om ledningene er skadet under plasten/gummien er selvsagt mulig, men det er vel sant om alle eldre hus? Elektrikere kan kun gjøre en faglig vurdering at det framstår trygt og ikke mer. Forsikringsmessig hjelper det. Så lenge de ikke selv har installert det kan det ikke godkjennes i vanlig betydning. 

Elektrikere har med seg et måleinstrument som kan avdekke usynlige feil eller nesten-feil. F.eks en klemt kabel der isolasjonen har blitt tynnere enn den skal være. Det er standard prosedyre å teste sånt før elektrikeren går.

TheodorBjork skrev (4 timer siden):

Var bare kobling som hadde løsnet til bryteren. 

Det var da ennå godt. Fint at det løste seg, og flaks at det ikke skjedde noe farlig under veis. Hadde det skjedd noe farlig så hadde enhver elektriker visst hvordan det skal reageres. Jeg antar du ikke er drillet på hvordan du skal reagere på umiddelbare farer. I ytterste konsekvens så hadde severin suveren "uflaks" vært livsfarlig. Håper du har skrudd til alt med riktig moment så ikke noen ledere er for løse eller for flatklemte. Skulle det brenne der, uansett årsak (stearinlys, lyn etc) så vil brannetterforskere spørre om samsvarserklæringa. Når den ikke kan framvises så er de pliktig å informere forsikringsselskapet om det og du vet hvordan de er når det kommer til utbetalinger.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (På 27.1.2024 den 7:18 AM):

Kravene til en samsvarserklæring nevner vel ikke slikt som klammeravstand med mere av ting som er visuelt?

jeg bare spør, man ser at dette ikke er lagt av en fagmann, men det er vel valg av kabel og hvordan utstyret er tilkoblet som teller? Jeg vet forlegning kan være viktig, men dette er et åpent anlegg i en hytte.

Jeg hadde ikke sovet dårlig hvis koblinger og kabel var tilfredsstillende.

Jeg er selv en gang utdannet elektriker, men har bare erfaring fra prosjektledersiden og har sett at tilsyn godkjenner mye stygg installasjon bare alt ellers er på stell.

Det er korrekt det at estetikk ikke har noe med om det kan levere samsvarserklæringer eller ikke, eller om det blir godkjent ved kontroll eller ikke. Men jeg tror ingen kunder hadde godt kjent å betale for en installasjon som ser slik ut.

Når det kommer kontroll så vil de bli mange spørsmål som å se samsvarserklæringer, så det er viktig å ha disse lett  tilgjengelig når kontrolløren er på stedet, slik at man slipper å måtte ettersend det. Da må det uansett via ett elektro firma for å få godkjent innsending av rapport.

Når man ser det er brukt TC til å feste PR, så vet alle at det ikke er fagfolk som har gjort det, at en bedrift utsteder samsvarserklæring på en slik jobb er helt opp til bedriften, men bør aldri gjøres uten at de har tatt en sjekk, og stolper på evnen til kunden. Ellers så kan det bli en god del konsekvenser for bedriften hvis noe skjer. Men noen gjør alt for noen småkroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...