Gå til innhold

Lysarmatur virker ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (14 minutter siden):

I utgangspunktet er et multimeter enkelt å betjene med en bryter som settes på rett sted og to ledninger som kobles på rette uttak. Men hvis man ikke er komfortabel med det så er det ikke noe poeng i å prøve fordi man uansett ender opp med å tilkalle en elektriker som bruker 10 sekunder på å måle selv før han installerer ny lampe eller bytter defekt bryter/ledning eller skrur til løse skruer.

10 sekunder og hva enn en elektriker tar betalt for å kjøre opp til en hytte i skogen for å se på en lampe… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt er lysrøyrarmaturet ein del av den faste installasjonen. Då har ein eigentleg ikkje lov til å skifte armaturet sjølv.

Uansett: Er det ca. 230V på skruane der leidningane er kopla til er det feil på armaturet, evt. feil type lysrøyr og/eller tennarar. Er det ikkje det er det brot ein eller annan stad før armaturet. Då er det tid for å ringe elektrikar.

Om eg forstår dette rett er dette ein armatur berekna på gammaldagse lysrøyr, og så har ein sett inn LED-"erstatningslysrøyr" og erstatnings-"tennarar" som er berekna på LED. Hadde det vore meg ville eg heller ha kjøpt eit armatur som var LED i utgangspunktet. Då må ein skifte heile armaturet den dagen levetida er ute, men slike armaturar varer svært lenge.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (52 minutter siden):

Strengt tatt er lysrøyrarmaturet ein del av den faste installasjonen. Då har ein eigentleg ikkje lov til å skifte armaturet sjølv.

Uansett: Er det ca. 230V på skruane der leidningane er kopla til er det feil på armaturet, evt. feil type lysrøyr og/eller tennarar. Er det ikkje det er det brot ein eller annan stad før armaturet. Då er det tid for å ringe elektrikar.

Om eg forstår dette rett er dette ein armatur berekna på gammaldagse lysrøyr, og så har ein sett inn LED-"erstatningslysrøyr" og erstatnings-"tennarar" som er berekna på LED. Hadde det vore meg ville eg heller ha kjøpt eit armatur som var LED i utgangspunktet. Då må ein skifte heile armaturet den dagen levetida er ute, men slike armaturar varer svært lenge.

Nei, armaturet er nytt og beregnet til led-rør. 
Den originale lampen (som ble erstattet) var beregnet på «vanlige» lysrør og var uten tenner ettersom det var T5 lysrør. 

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (19 minutter siden):

Nei, armaturet er nytt og beregnet til led-rør. 
Den originale lampen (som ble erstattet) var beregnet på «vanlige» lysrør og var uten tenner ettersom det var T5 lysrør. 

Det er mogeleg at eg tek feil, men eg tvilar sterkt på at armaturet er laga for Led-røyr i utgangspunktet.

Eg hadde elektrikar i fjøsen for eit par år sidan. Då fekk eg installert nye Led-armatur til erstatning for dei gamle som knakk ved forsøk på å skifte lysrøyr. Her er det ingen Led-lysrøyr som treng å bli skifta, armaturet lyser til den er død.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (1 time siden):

Nei, armaturet er nytt og beregnet til led-rør. 
Den originale lampen (som ble erstattet) var beregnet på «vanlige» lysrør og var uten tenner ettersom det var T5 lysrør. 

Då hadde vel armaturet innebygd tennar, og vil ikkje fungere med LED-lysrøyr.

TheodorBjork skrev (11 timer siden):

Har et lysarmatur i taket i en hytte som sluttet å virke. Prøvde å erstatte de gamle T5 lysrørene men det hjalp ikke.

Om dei nye lysrøyra var Led vil ikkje dette fungere.

Lenke til kommentar
trikola skrev (29 minutter siden):

Denne armaturen er jo til 2 rør. Slik var jo ikke uvanlig med gamle rør, men med LED? Her er det noe muffens.

Då kjem det vel an på om den er paralell- eller seriekopla.

Stemmer det at ein ikkje kan bruke Led dersom armaturet var berekna på lysrøyr som var seriekopla?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Då hadde vel armaturet innebygd tennar, og vil ikkje fungere med LED-lysrøyr.

Om dei nye lysrøyra var Led vil ikkje dette fungere.

Det gamle lyset hadde ikke tenner siden T5 lysrør fungerer på annet system (husker ikke navnet, men det har et annet system).

Og som sagt armaturet er laget for led-rør som er hva jeg bruker:

https://www.clasohlson.com/no/Ledvance-Submarine-LED-takarmatur/p/Pr367569000

edit: ja, sjekket og T5-rør bruker elektronisk forkobling istedenfor tenner. Led versjonen har ingen av delene.

Endret av TheodorBjork
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (9 minutter siden):

Og som sagt armaturet er laget for led-rør som er hva jeg bruker:

https://www.clasohlson.com/no/Ledvance-Submarine-LED-takarmatur/p/Pr367569000

Dette var oppklarande. Det står forresten også at LED-røyra er paralellkopla, og fungerer også med berre eitt LED-røyr.

Då blir spørsmålet nok ein gong om det er spenning på koplingsskruane eller ikkje.

Lenke til kommentar

Dette blir jo solgt som et led lysarmatur, og begynne å betvile det er bortkastet energi. Fins utallige eksempler på armaturer med led-lysrør. Det det kommer ann på er driveren, som regel er det både en spenningsomformer og konverter i en og samme enhet. Mål om det er spenning på armaturet så får du svaret på om du skal reklamere eller ikke. Jeg tipper det er armaturet eller bryteren det er feil med.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (10 timer siden):

 

IMG_0631.jpeg

IMG_0632.jpeg

IMG_0633.jpeg

IMG_0634.jpeg

 

 

Om du hadde elektriker for å komme å se over, godkjenne å levere en samsvarserklæring på dette. Da burde den elektrikeren fått fratatt fagbrev og installatør kjeppjaga ut av landet. Den installasjonen der er ikke fagmessig utført, tørr ikke tenke på hva som skjuler seg bak dekslene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frelle skrev (1 time siden):

 

 

Om du hadde elektriker for å komme å se over, godkjenne å levere en samsvarserklæring på dette. Da burde den elektrikeren fått fratatt fagbrev og installatør kjeppjaga ut av landet. Den installasjonen der er ikke fagmessig utført, tørr ikke tenke på hva som skjuler seg bak dekslene.  

Du har sikkert rett, men kan du utdjupe kva du ser som ikkje er fagmessig utført?

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (8 timer siden):

edit: ja, sjekket og T5-rør bruker elektronisk forkobling istedenfor tenner. Led versjonen har ingen av delene.

T5 eller T8 er berre formatet på kontaktane på lysrøyret. Om det er glimttennar eller innebygd tennar kjem an på armaturet, ikkje om det er T5 eller T8.

Du har rett. T5 virkar berre med elektronisk forkopling.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 minutter siden):

Du har sikkert rett, men kan du utdjupe kva du ser som ikkje er fagmessig utført?

ALT 😅 Hvordan kabel ligger, stifter, svinger, utsparringer, plassering på både stikk og bryter, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frelle skrev (4 timer siden):

 

 

Om du hadde elektriker for å komme å se over, godkjenne å levere en samsvarserklæring på dette. Da burde den elektrikeren fått fratatt fagbrev og installatør kjeppjaga ut av landet. Den installasjonen der er ikke fagmessig utført, tørr ikke tenke på hva som skjuler seg bak dekslene.  

Stemmer det ikke er utført av fagperson men er godkjent som trygt med samsvarserklæring i ettertid. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, TheodorBjork said:

Stemmer det ikke er utført av fagperson men er godkjent som trygt med samsvarserklæring i ettertid. 

Det må være en risikovillig elektriker som gir samsvarserklæring på noe som ser slik ut. Tror du bør sette av penger til å få gjort opp igjen alt som ikke er blitt utført av elektriker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kravene til en samsvarserklæring nevner vel ikke slikt som klammeravstand med mere av ting som er visuelt?

jeg bare spør, man ser at dette ikke er lagt av en fagmann, men det er vel valg av kabel og hvordan utstyret er tilkoblet som teller? Jeg vet forlegning kan være viktig, men dette er et åpent anlegg i en hytte.

Jeg hadde ikke sovet dårlig hvis koblinger og kabel var tilfredsstillende.

Jeg er selv en gang utdannet elektriker, men har bare erfaring fra prosjektledersiden og har sett at tilsyn godkjenner mye stygg installasjon bare alt ellers er på stell.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar

Problemet er at det kan finnes feil som ikke er mulig å se ved en inspeksjon. Hos meg begynte det å ryke fra en ledning på kjøkkenet. Jobben var gjort av en elektriker noen år før, men han hadde skadet ledningen slik at det ikke var et synlig problem men det var nesten brudd et sted. Heldigvis var vi hjemme og våkne. Utrolig at noen vil gi en erklæring for andres arbeid som ser såpass amatørmessig ut, utseendet er ikke farlig men hvordan kan noen i ettertid være sikre på at det ikke ble gjort verre feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...