Gå til innhold

Kryptisk melding fra Sbanken


Anbefalte innlegg

Jeg er i prosess med å kvitte meg med Sbanken, før den kvitter seg med meg. Jeg fikk denne merkelige meldingen (vel, jeg synes den er merkelig). Jeg har uthevet i rødt ordteksten jeg lurer på:

Sitat

Varsel om vilkårsendring i ditt kundeforhold i DNB og Sbanken

Fra: Banken

Dato: 19.01.2024 17:01:56

Hei,

Som kunde med fond i Sbanken vil du i løpet av våren få tilgang til et enda større utvalg av fond. Samtidig øker vi prisen på indeksfond fra 0,06 til 0,10 % for å tilpasse oss markedssituasjonen. Dette gjelder også øvrige fond som har indekspris.

Ditt personvern

For kunder i Sbanken-konseptet gir vi relevant informasjon om personvern på samme side som du finner oppdatert informasjon om Sbanken-konseptet og DNB. Du finner også alltid vår personvernerklæring på dnb.no. Har du spørsmål om rettighetene dine eller andre spørsmål om personvern? Du kan kontakte kundeservice på 55 26 00 00 eller ta kontakt på chat når du er innlogget.

Varsel om endring av dine finansavtaler:

Som beskrevet over, vil det skje enkelte endringer i dine finansavtaler med oss. Endringen iverksettes 22. mars 2024. Du finner alle priser i Sbanken-konseptet i prislisten vår (Lenkes til sbanken.no/priser)

Endringer i din disfavør fremmes etter finansavtaleloven som et forslag til deg, som du kan godta eller avslå. Du godtar endringene ved å ikke gjøre noe.

Du kan når som helst og vederlagsfritt si opp avtalen. Banken har rett til å si opp dine avtaler dersom du ikke godtar en saklig begrunnet endring. Godtar du ikke en eller flere endringer må du skriftlig varsle banken om hvilke endringer dette gjelder. Du må i så fall varsle oss senest 22. mars 2024. Avtalen vil da være oppsagt fra bankens side, og oppsigelsen inntrer 22. mars 2024.

Oppsigelsesadgangen følger av finansavtaleloven, jf. særlig § 4-43.

En oppsigelse kan ha uheldige konsekvenser for deg. Vi anbefaler derfor at du kontakter oss på 55 26 00 00 for en samtale, fremfor å avvise endringen.

Dersom du vurderer å klage på endringene, oppfordrer vi deg til å kontakte oss på telefonnummer oppgitt over. For å kunne behandle en klage trenger vi skriftlig gjør rede for hva du er misfornøyd med. Kontakt oss på [email protected] eller send et brev til Sbanken v/Klage, Postboks 7077, 5020 Bergen. Etter at vi har vurdert saken, kan du klage til Finansklagenemnda.


Hilsen oss i Sbanken – et konsept fra DNB

Betyr dette at vi må sende meldinger til banken om at «vi godtar ikke disse endringene!!»? Er det ikke en enkel prosess å skulle avslutte kontiene sine/medlemskapene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det banken skriver er at hvis du ikke aksepterer de nye vilkårene så du si i fra til banken om det. Og hvis du sier i fra til banken om at du ikke aksepterer de nye vilkårene så vil banken avslutte avtalen.

11 hours ago, Olvis said:

Betyr dette at vi må sende meldinger til banken om at «vi godtar ikke disse endringene!!»?

Du _må_ ikke gjøre noe som følge av dette. Hvis du velger å si til banken at du ikke godtar endringene, så vil avtalen bli sagt opp av banken 22. mars.

 

11 hours ago, Olvis said:

Er det ikke en enkel prosess å skulle avslutte kontiene sine/medlemskapene sine?

Om dette er en enkel måte å avslutte på? Nei, syns ikke det. Hvorfor gidde å sende banken en formell henvendelse om dette tullet og vente til at avtalen blir sagt opp 22. mars. Hvorfor ikke bare flytte sine fond nå, og i en prosess som du har kontroll på.

Merk at banken henviser til en avtale som blir endret om økning av pris på indeksfond. Så du kanskje en fondskonto eller en spareavtale om sparring i fond. Jeg kan ikke fra dette trekke ut at banken skal avslutte øvrige bruks/sparekontoer og kort. Nei, ta kontroll selv og flytt over det du trenger å flytte til en annen bank. Du trenger forsåvidt ikke å avslutte noen kontoer, bare flytt pengene. Kort som du betaler årsavgift for bør avsluttes.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det innafor å hijacke tråden, mtp flytting av ASK?

Jeg gjorde litt enkel research i går, og oppdaget at Nordnet (hvor jeg allerede har et kundeforhold) har en svært enkel veileder på å flytte AF, ASK og andre verdipapirer til Nordnet på.

I irritasjon mot DNB, og uten å tenke så mye videre, satte jeg igang med det. Snart vil fondskonto til meg selv og mine barn altså være hos Netfonds, i stedet for SBanken. 🙂 

https://www.nordnet.no/no/tjenester/flytt-til-nordnet

 

Men hvor er det best å ha sine fond liggende, egentlig? Jeg er vel nødt til å betale noen kroner til Nordnet.

Hvem forvalter ASK-konto til en best mulig pris?

Eller er selve ASK-kontoen kostnadsfri, og så lever de (fett?) av forvaltningshonorar på fondene i stedet? (Jeg har rett og slett ikke satt meg godt nok inn i denne spare-jungelen)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor det er best å ha fond liggende er avhengig av hva du prioriterer. Er det prisen du betaler, utvalget av fond, bankens grensesnitt på nettside/app eller noe annet? 

Det koster ingenting å ha en ASK, men for fond betaler du en plattformavgift til banken hvor du har den i tillegg til forvaltningshonorar til fondstilbyderen. 

Mest sannsynlig så har du økt kostnaden din ved å flytte fondene dine fra Sbanken til Nordnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Dette var oppklarande. Det er m.a.o. berre ASK eller aksjar som kan flyttast frå ein bank til ein annan.

Eg har ein del pengar i rentefondet Holberg kreditt, og er då altså bunden til Sbanken/Dnb så lenge eg ikkje vil selje. Fondet er for tida stengt for investeringar (teikningsgebyr på 10%), så å selje i Sbanken for å kjøpe att dei same andelane gjennom f.eks. Nordnet er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Svante1 skrev (16 minutter siden):

Det koster ingenting å ha en ASK, men for fond betaler du en plattformavgift til banken hvor du har den i tillegg til forvaltningshonorar til fondstilbyderen. 

Takk. Jeg begynner å forstå! 🙂 

  • Forvaltningshonorar:
    Lett å kontrollere for meg (hvis jeg vil), her er det bare å kjøpe/selge de fond jeg ønsker.
    Ofte enkelt å sammenligne mellom fondene også.
    Stort sett kommer indeks-fond svært godt ut (ingen aktiv forvaltning gir lav kost)
     
  • Plattformavgift:
    Med mindre man ønsker å spre sine ASK-er ut over en drøss med plattformer, så gir det jo mening å finne én plattform man liker godt. 
    Finnes det sammenligningstjenster som kan bidra her?
    Alt fra hvordan nettløsningen fungerer, kostnader, kundesupport og hva nå enn man måtte trenge?
    For hvordan kan jeg velge "riktig plattform for meg", uten et godt sammenligningsgrunnlag?

 

Lenke til kommentar

Det finnes jo kundebarometer som rangerer de forskjellige bankene. I tillegg er det helt sikkert mulig å finne nettsider/blogger som har gjort vurderinger og så dukker det jo jevnlig opp vurderinger i trådene her på diskusjon.no. 

Utfordringen er jo at det meste utenom kostnader er veldig subjektivt. Jeg har for eksempel hatt ASK siden ordningen kom og fond mye lenger enn det, men har aldri hatt behov for å kontakte kundeservice, så kvaliteten der er ikke noe jeg bekymrer meg for. Noe annet kan gjelde for deg. 

Det beste er vel å først bestemme seg for hva en prioriterer høyest og så aktivt søke opp erfaringer knyttet til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt googlesøk tok meg hit: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/spar-22-720-kroner-i-gebyr-pa-aksjesparekonto/

Oversikt over plattformavgifter fra artikkelen limer jeg inn nedenfor. 

Slik jeg har forstått det, skal prisene mellom SBanken og DNB konsolideres. Dersom jeg ikke foretok meg noen verdens ting, er det om litt DNB sine priser som gjelder for meg. 

I tabellen under har jeg uthevet DNB, SBanken og Nordnet sine priser med lilla. 

PS: Det er tilfeldig at jeg valgte Nordnet. Og valget ble gjort helt uten å hensynta plattformavgift. Billigste sted å ha indeksfond ser ut til å være KRON og nettopp DNB! (Selv om SBanken en gang var enda billigere igjen, da...)

Bank Aksjefond Indeks Kombi Obl. Pfond
DNB 0,30% 0,10% 0,25% 0,20% 0,20%
Kron 0,25% 0,10%   0,10% 0,10%
Nordnet 0,29% 0,19% 0,29% 0,19% 0,09%
Norne Securities 0,90% 0,30% 0,30%-0,90% 0,30% 0,30%
Pareto 0,20% 0,20% 0,2 0,20% 0,20%
Sbanken 0,30% 0,06% 0,30% 0,06% 0,06%
SpareBank 1 Gudbrandsdal 0,40% 0,40% 0,25%-0,30% 0,20% 0,20%
SpareBank 1 Hallingdal 0,50% 0,50% 0,25%-0,35% 0,25% 0,25%
SpareBank 1 Lom & Skjåk 0,40% 0,40% 0,30% 0,20% 0,20%
SpareBank 1 Nordmøre 0,45% 0,20% 0,35%-0,40% 0,30% 0,30%
SpareBank 1 Nord-Norge 0,30% 0,30% 0,30% 0,30% 0,30%
SpareBank 1 Ringerike Hadeland 0,50% 0,50% 0,30%-0,50% 0,30% 0,30%
SpareBank 1 SMN 0,30% 0,30% 0,30% 0,30% 0,30%
SpareBank 1 SR-Bank 0,40% 0,40% 0,30% 0,10% 0,10%
SpareBank 1 Sørøst-Norge 0,50% 0,50% 0,40% 0,25% 0,25%
SpareBank 1 Søre Sunnmøre 0,35% 0,35% 0,30% 0,25% 0,25%
SpareBank 1 Østfold Akershus 0,50% 0,50% 0,50% 0,50% 0,50%
SpareBank 1 Østlandet 0,39% 0,39% 0,39% 0,39% 0,39%
Sparebanken Møre 0,50% 0,20%   0,20% 0,20%
Sparebanken Vest 0,70% 0,35% 0,35% 0,25% 0,25%

* Jeg aner ikke når prisene ble innhentet, om de er korrekte i dagens marked, og/eller om det er flust av trykkleifer her!
Use with caution!

 

Svante1 skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig så har du økt kostnaden din ved å flytte fondene dine fra Sbanken til Nordnet. 

Kan se slik ut, ja! :laugh:

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 timer siden):

Takk. Jeg begynner å forstå! 🙂 

  • Forvaltningshonorar:
    Lett å kontrollere for meg (hvis jeg vil), her er det bare å kjøpe/selge de fond jeg ønsker.
    Ofte enkelt å sammenligne mellom fondene også.
    Stort sett kommer indeks-fond svært godt ut (ingen aktiv forvaltning gir lav kost)
     
  • Plattformavgift:
    Med mindre man ønsker å spre sine ASK-er ut over en drøss med plattformer, så gir det jo mening å finne én plattform man liker godt. 
    Finnes det sammenligningstjenster som kan bidra her?
    Alt fra hvordan nettløsningen fungerer, kostnader, kundesupport og hva nå enn man måtte trenge?
    For hvordan kan jeg velge "riktig plattform for meg", uten et godt sammenligningsgrunnlag?

 

Ein del fond gjev returprovisjon til seljaren (f.eks. Sbanken). Sbanken sender dette vidare til kundane, og dersom returprovisjonen er større enn plattformavgifta vil ein få utbetalt ekstra andeler i staden for trekk av plattformavgift frå konto.

Skal tru kva som skjer med dette no som Dnb har teke over.

Og etter litt googling finn eg denne sida hos Nordnet: https://www.nordnet.no/no/kunnskap/academy/fond/hva-koster-fond-laer-om-forvaltningskostnad-og-plattformavgift

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg finner dette på sbanken nå

Quote
  • Plattformhonorar Indeksfond 0,06 %
  • Plattformhonorar indeksfond og likviditetsfond - etter 22. mars 0,10 %

Så 0.10 ser ut til å være riktig fremover. Sett mot nordnets 0.19 er det jo ganske rimelig. 

Men jeg blir fortsatt ikke klok. Ved å sjekke samme fond får jeg 0.16 i SB og 0.29 hos NN. Betyr dette at samme fond gir total kostnad 0.26 i SB og 0.48 på NN? Isåfall begynner det jo å bli betydelige forskjeller. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg finner dette på sbanken nå

Så 0.10 ser ut til å være riktig fremover. Sett mot nordnets 0.19 er det jo ganske rimelig. 

Men jeg blir fortsatt ikke klok. Ved å sjekke samme fond får jeg 0.16 i SB og 0.29 hos NN. Betyr dette at samme fond gir total kostnad 0.26 i SB og 0.48 på NN? Isåfall begynner det jo å bli betydelige forskjeller. 

Oppgitt kostnad er totalkostnad inkludert plattformavgift, så du skal ikke legge den til en gang til. Fondet du har sett på koster altså 0,16 hos Sbanken (som vil bli 0,20 når de setter opp prisen) og 0,29 hos Nordnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olvis skrev (På 20.1.2024 den 10:00 AM):

Jeg er i prosess med å kvitte meg med Sbanken, før den kvitter seg med meg. Jeg fikk denne merkelige meldingen (vel, jeg synes den er merkelig). Jeg har uthevet i rødt ordteksten jeg lurer på:

Betyr dette at vi må sende meldinger til banken om at «vi godtar ikke disse endringene!!»? Er det ikke en enkel prosess å skulle avslutte kontiene sine/medlemskapene sine?

Hva bytter du til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...