Gå til innhold

Kollektivt er fortiden ikke framtiden? På vinteren.


Anbefalte innlegg

Dette gjelder buss.

Jeg er møkk lei hver vinter med litt snø eller is, så hører man: kjør kollektivt!

Like sikkert i år som siste år, kollektivt (buss) går ikke når det er vanskelige kjøreforhold. Det latterlige er hvor lite snø og is som skal til før bussene står. 

Folk må på jobb (dårlig vær fritar ikke oppmøteplikt). Dermed blir det enda flere biler ute på dager man har bedt folk ta kollektivt. Hvorfor, fordi man vet, erfarer og se at kollektivt i form av buss stopper opp. 

Før hadde bussene mer robust framkommelighet. De siste 10 årene blir bussene mindre og mindre egnet for norsk vinter. 

Alikevel kommer råd i avisen, ta kollektivt i morgen pga dårlig vær.

NB Oslo sentrum er en annen verden, så det holder jeg utenfor. 

Hallo..!! 🙄 Dårlig vær ingen buss....

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Kollektivt er fortiden ikke framtiden? På vinteren.
Videoannonse
Annonse

Her står det nok mye på at dagens sjåfører har betydelig mindre erfaring bak rattet enn sjåførene før i tida, mye grunnet manko på folk innafor denne sektoren, som medfører at busselskapene "tar det de får" når det kommer til bemanning, til tross for at enkelte sjåfører har liten til ingen erfaring når det kommer til kjøring på såpeglatte veier. 

Når det kommer til kjøretøyene i seg selv, har vi vel i løpet av kulda i januar fått fastslått at dagens elektriske busser ikke er kapable til å gå den norske vinteren i møte. Fullt forståelig at det er et ønske om å satse på nullutslipp innafor kollektivtransporten, men det kan virke som at man burde gitt utviklinga av disse bussene noen flere år før det blei bestilt el-busser i hopetall.

For å sitere en av radiovertene hos Radio Metro; Norge har valgt å satse på elektriske busser for å forhindre at klimaet blir varmere. Problemet er bare at disse bussene krever varmere klima for å holdes i drift. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er noe som er riv ruskende galt med kollektivtrafikken i Oslo for tiden (men også andre steder):
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hva-i-all-verden-skjer-med-kollektivtrafikken-og-veiene-i-oslo/o/5-95-1602986
 

Sitat

I deler av Oslo går det faktisk ikke an å komme seg til og fra jobb, eller noe som helst sted, med kollektivtrafikken om dagen. Og sånn har det vært helt siden linjer ble innstilt i sin helhet allerede 1. januar.

Seksten av de siste tjuefem dagene har det vært problemer.

Har man i tillegg barn man skal levere og/eller hente i skole eller barnehage, er tidsklemma sprengt i det man går mot holdeplassen.


Det virker som man har gått helt i panikk-modus:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/et-hysteri-uten-like/16397074/

Sitat

Det siste døgnet har det haglet med farevarsler, noe Nielsen mener er kunstig oppblåst.

– Det blir veldig oppblåst og for mange krisevarsler rundt været nå. Ja, vi har hatt en del snø i Bergen i det siste, men det har vi hatt før også, sier han.

 

Jeg har ikke kjennskap til akkurat hva som er problemet, men det MÅ være mulig å løse det bedre enn nå.

Forrige mandag var det forhåndsmeldt krise, men forhåndskanselleringer, og stengte skoler. Fasiten viste at det ble langt fra så ille mange steder. I stedet for å ha litt is i magen, og prøve å sette alt inn på å unngå problemer, går man i full krisemodus med en gang og "gir opp" på forhånd.
Når jeg var ute å kjørte på ettermiddagen mandag var det merkbart færre biler på veiene, sikkert grunnet oppfordringen om hjemmekontor, men det var ikke noe problem å kjøre.


Det virker på meg som man ikke prøver å løse problemet. Enten lukker man øynene og håper det går bra, noe som fører til busser på kryss og tvers. Eller så stenger man fullstendig ned på forhånd uten å gjøre det som skal til for å i det minste PRØVE å holde veier og kollektivtrafikk i gang. 

Det virker på meg å være et holdningsproblem, og noe av årsaken tror jeg at er at mange tror at "alle" kan ta hjemmekontor, noe som selvsagt overhodet ikke er riktig. "Det gikk jo så fint under pandemien"....

Nei, alt var ikke så roserødt som mange vil ha det til.
Barn og unge mistet masse undervisning, voksne måtte være hjemme og tapte masse arbeidsinnsats osv, osv.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snøkaoset i Oslo og omegn 17. januar førte til svært mange forsinkelser og innstillinger. 

Kollektivselskapene Ruter og Vy har tilsammen fått inn nærmere 19.000 refusjonskrav etter den intense snøværsdagen. 

– Antall refusjonskrav er nå rundt 11.100, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter til TV 2. 

Mens Vy opplyser at de også har mottatt tusenvis av refusjonskrav. 

– Etter 17. januar har vi mottatt 7700 henvendelser, sier kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, til TV 2. 

Ingen av kollektivselskapene har ennå estimert hvor stort beløp refusjonskravene totalt utgjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Grensen er nok lav for lærere å erklære unntakstilstand og sette seg på gjemmekontor. 

Jeg tror dette gjelder "alle". Ikke bare lærere.

Selvsagt er det mer behagelig å slippe å gå ut i snøværet, men mange har ikke noe valg hvis samfunnet skal gå rundt.

Og selv for de som ikke MÅ fysisk på jobb, vil det ofte bety et mye dårligere tilbud for ganske mange berørte parter, og ramme tredjeparter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag snør det litt i Oslo igjen, og da står bussene. 

Sitat

Det varslede snøværet har ankommet Oslo, og dermed påvirkes kollektivtrafikken.

– Vi anser det ikke som forsvarlig å ha busstrafikk nå som følge av kjøreutfordringene. Vi må sette sikkerheten til passasjerene og sjåførene først, og derfor innstiller vi disse linjene, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/0Qm86J/over-20-bussruter-innstilles-i-oslo-som-foelge-av-snoevaeret

Kan hende det snør litt mer andre steder i Oslo enn akkurat her hvor jeg sitter, men dette er langt forbi tåpelig. At kollektivtransporten skal stoppe opp hver gang det kommer snø, det funker ikke. I dag er det ikke storm eller noe som helst "ekstremvær". Elendig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

I dag snør det litt i Oslo igjen, og da står bussene. 

https://www.vg.no/nyheter/i/0Qm86J/over-20-bussruter-innstilles-i-oslo-som-foelge-av-snoevaeret

Kan hende det snør litt mer andre steder i Oslo enn akkurat her hvor jeg sitter, men dette er langt forbi tåpelig. At kollektivtransporten skal stoppe opp hver gang det kommer snø, det funker ikke. I dag er det ikke storm eller noe som helst "ekstremvær". Elendig.

Tunge elbusser universelt utformet med lav bakkeklaring fungerer ikke på vinteren her i Norge. Gamle dieselbusser med god bakkeklaring fungerer utmerket.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det stod tidligere at busser hadde blitt skadet. Stod ikke detaljer om hvordan, men hvis tomme batterier hurtiglades ofte, kan det vel redusere kapasiteten permanent. Også mot vår, sommer, høst og ikke minst til neste vinter. Det er nok allerede tungt for Myhren-Haugen å bli intervjuet om disse tingene. 

https://www.vartoslo.no/cathrine-myhren-haugen-ruter/mesteparten-av-busstrafikken-i-oslo-er-innstilt-av-sikkerhetshensyn/533912

Hun oppmuntrer folk til å bruke kollektivtransport som går på skinner. Men selv togene går ikke akkurat på skinner nå om dagen(?) De sier av og til at i dag bør folk ta hjemmekontor. Noe som ikke skjedde før koronaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...