Gå til innhold

Stein58

Medlemmer
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Stein58 sine prestasjoner

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvis en ikke får gehør hos de som gir garanti så må en vurdere hvor mye tid en skal bruke på saken? For mange i bilbransjen er det ofte både penger og prinsipper det handler om. Alternativet da er vel å henvende seg til forbrukerrådet for å søke om råd der og også forliksrådet om de vil hjelpe for å finne en løsning. Kjenner ikke helt prosedyrene her, da jeg ikke har vært i sånn situasjon at jeg har hatt bruk for dem. Men for kroner 1990 så er det alt for liten sum til at en vil bruke mye penger og tid for å følge opp en stor prosedyre. Dette vet også og spiller på, de som ikke vil gi reparasjon på garantien.
  2. Er litt usikker på reklamasjon sitt ansvar. Men når det gjelder garanti så er det vel produsent/fabrikken. Sånn sett så kunne en prøve å henvende seg direkte til fabrikken for å få det på garanti. Men det er jo en tungvint vei å gå og det skal ikke være sånn. Kanskje en tredje utvei er å henvende seg til importøren?
  3. Spørs om det med refusjon er verd bryet? Plutselig blir en vel fakturert for arbeidet de har hatt med dette også. 🥵
  4. Den 350-kroners grensen som mange drar frem i diskusjonen er vel ikke relevant her? Det er vel minst 2 år siden den ble tatt bort og at alt som vi kjøper fra utlandet skal det være mva på. Er vel noen få unntak, det gjelder visstnok bøker magasiner etc. Er det noen her som har bestilt sånne varer forresten og betalt mva 1-2 ganger? (bøker, magasiner etc.)
  5. Jeg mener at verkstedet må påvise at eier/bruker har påført skaden for at garantiordningen ikke skal gjelde. Så lenge de ikke kan det så gjelder garantien. Det er i hvert fall min mening og jeg vil også tro at det også er juridisk riktig.
  6. De påstår at du mest sannsynlig har kjørt inn i en snøskavel og at den har kommet ut av posisjon. Synes den var litt tynn jeg for å slippe å få det på garantien. Hva med å svare for eksempel at den mest sannsynlig var dårlig festet fra fabrikken og at den derfor var kommet ut av posisjon? At selgere skal gjøre hva som helst for å slippe garantisaker er en uting.
  7. Tolletaten har laget et system som fungerer for at staten skal få drevet inn pengene sine. Det virker som om de gir blaffen om vi må betale dobbelt mva pluss gebyr i tillegg! Hurra for norske politikere og byråkrati! https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/
  8. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet
  9. Gebyret blir høyere nå prisen/verdien på det du kjøper er større. Skal være noen satser inn på posten sine sider. De har sikkert mye mer arbeid med å fortolle en vare til 500 kroner vs 50 kroner. 🙄
  10. Gebyret blir mest dritt på varer som koster veldig lite. Men når prisen begynner å gå opp mot 1000 kroner så er det vel mva som svir mest? Koster varen 1000 kroner blir mva 250 kroner. Skal man da betale mva både til selger og til transportør så blir dette 500 i mva pluss et gebyr i tillegg. Ville tro at det heller ikke er lett å få refundert mva som er betalt for mye. Skal man kreve den fra selger eller transportør? Uansett så er det vel ingen av de som vil refundere, for dette er penger de allerede har gitt videre til tollen/staten. Jeg tror at eneste håpet vi har er at politikerne i Norge er interesser i å finne en løsning som passer. Dette mener jeg at vi som forbruker har krav på. Hva med å sende et brev til rett instans og se hvilken forklaring de har? Har i det minste rett på å få et fornuftig svar tilbake.
  11. Så lenge systemet fungerer for innkrever, nemlig staten, som får drevet inn mva så blir det lenge til dette blir bedre. At det blir dobbelt er jo heller til fordel enn til ulempe for staten. Hadde staten vært pliktig å refundere for mye innbetalt mva så hadde vel saken stått annerledes for dem. Da hadde de fått mye administrasjon og store utgifter på refunderingen. I så fall hadde de(politikerne) kanskje tatt det opp for å se om systemet kunne forbedres. Hvor vidt Posten og andre transportører spekulerer på om de kan tjene mest mulig penger på dette er vanskelig å vite. Men en bedrift er jo der for å tjene penger. Så lenge dette kan forsvares lovmessig så gjør de vel det. Men det er umulig for den vanlige mann å kontrollere dette. Kanskje dette også hadde vært en fin oppgave for media? Hvorfor vil ikke dette fungere og hvorfor skal noen tjene "tvilsomme" penger på dette og da på vanlige folks bekostning. Ellers så kan jeg se at det eneste som kan få VOEC til å virke er at bestillinger fra Norge uteblir. Ville tro at mengden vi handler fra utlandet vil bety noe for nettselskapene hvis de kommer ned på null.
  12. Jeg har medlemskap i Flickr, vet ikke om det er fordi jeg har gratis medlemskapet eller om bildene mine ikke er attraktive nok. Men få veldig lite treff på bildene mine. Har lest noe om at en må jobbe ganske mye aktivt på Flicker samt besøke andre medlemmer og kommentere og etc. Har prøvd litt det og, kanskje det hjalp litt. Jeg er ganske aktiv som hobbyfotograf, men har vel ikke kommet på de helt store nivåene enda ;=). Koser meg når jeg får ut å ta bilder, men det er fint at noen får se dem, og også kommentarer er kjekt. Tiktok og Instagram er ikke noe for meg. dpreview.com har jeg ikke prøvd
  13. Jeg skal betale til Posten for allerede mottatt pakke. Akkurat de 56 kronene er ikke så mye, men mer veldig irriterende. Videre så kommer jeg til å følge med hvordan dette går. Vil tro det er vanskelig å få gjort noe med det uten å bruke mye tid og ressurser. Vet ikke om en underskriftskampanje kunne hatt noe for seg, men da må en opp i mange underskrifter. Kanskje en side på f.eks. Facebook? Det er jo ganske typisk også at staten beskytter sine interesser på bekostning av "vanlige folk". Må igjen ta frem den: Nå er det vanlige folk sin tur til å betale! Skal holde meg unna netthandel inntil videre. Både utenlandske og norske nettbutikker. Tenkte å si at det er jo mye fint å få kjøpe på finn.no da ;=) Der er jo momsen allerede betalt, når du kjøper brukt.
  14. Jeg fikk pakken min i postkassa. Så da er det meningen jeg skal betale i etterhånd. 11 kroner mva og 45 kroner til Posten i gebyr. Jeg kan ikke finne VOEC-nummeret på min pakke. Men på min ebay-side er det et VOEC-nummer knyttet opp mot kjøpet. Men pakken har også en strekkode, hva som er i den strekkoden aner jeg ikke og om strekkoden gir nødvendig VOEC-informasjon til Posten ( eller de som har ansvaret om mva/fortolling er betalt ). Jeg har forstått det slik at systemet skulle bli strengere med tanke på at mva blir betalt. Altså, her tenker staten/tolletaten at det skal bli strengere for at de skal kunne inndrive sine skattepenger. De ofrer vel ikke en tanke på at det skal bli strengere også for at beløpet skal bli riktig for kjøper (den vanlige mann/kvinne). Hvor feilen ligger eller om noen i systemet benytter seg for å få tak i mer penger blir bare en spekulasjon. Spørsmålet er om vi som kjøpere kan gjøre noe med det slik at systemet fungerer for alle parter. Selger, transport, fortolling og kjøper? Jeg vil tro at når en mengde antall bestillinger fra Norge blir redusert i antall at nettbutikken vil lure på hvorfor? Kontakte forbrukerrådet og legge frem problemet? Boikotte norsk netthandel, men da må man "organisere det" slik at det merkes? Andre tiltak? Jeg kommer her bare med noen forslag. For meg blir det redusert nå på netthandel både fra utlandet og norske nettbutikker. (så får heller konto'n vokse den tiden ;=) )
  15. I dag fikk også jeg faktura i digipost fra Posten. Betale importavgift for sending. mva 11 kroner Postens fortollingspris 45 kroner 56 kroner å betale. Men jeg har jo betalt mva når jeg bestilte varen fra ebay. (en liten kabeladapter 48,84 kroner med moms) Gikk inn på bestillingen på ebay og der fant jeg også VOEC No nummer. Da skal egentlig forsendelsen være helt i orden for levering til meg. Men hvorfor blir dette krøll, og hvem skal rydde opp slik at det ikke blir dobbel moms pluss fortollingspris (som er mye mer i dette tilfellet)?
×
×
  • Opprett ny...