Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Angående å studere ved BI. Er det en skole for "alle" som kan/vil, eller bare for "sosieteten"!? Er det bare et rykte eller vil man som "vanlig ungdom oppvokst på  bøgda" uten rike foreldre stikke seg ut og falle utenfor!

OG er skolen og jobbmuligheter/karriere verd 100tusenvis med i studeilån! 

Hvilken studiesteder/studie kan vere bedre/like så bra innen finans? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sandra-salamander skrev (6 minutter siden):

Er det en skole for "alle" som kan/vil, eller bare for "sosieteten"!? Er det bare et rykte eller vil man som "vanlig ungdom oppvokst på  bøgda" uten rike foreldre stikke seg ut og falle utenfor!

BI er for alle. Man skiller seg ikke ut som noe bygdeungdom mer enn ved hvilken som helst skole vil jeg si.

Sandra-salamander skrev (8 minutter siden):

OG er skolen og jobbmuligheter/karriere verd 100tusenvis med i studeilån! 

Hvilken studiesteder/studie kan vere bedre/like så bra innen finans? 

Både ja og nei. BI og NHH er vel de som anses som de to beste i Norge. Den store forskjellen er at BI er privat og slipper inn flere med lavt karaktersnitt. På BI får du altså sjansen selv om du ikke har gode karakterer fra VGS, det gjør du ikke på NHH.

Ellers er alle universiteter også gode skoler, og de er gratis. BI/NHH har en del fordeler foran universitetene: Bedre kontakt med næringslivet, større utvalg av fag/spesialiseringer, større miljø, bedre utvekslingsmuligheter osv. Om det er verdt det er umulig å gi noe fasitsvar på. Jeg gikk på BI (bachelor) og NHH (master x 2). Jeg angrer ikke på valgene jeg tok, men det er ikke sånn at fordi det står BI eller NHH på vitnemålet så er det noe fordel i jobbsøking som sådan. Men det er nok noe med det at veldig mange av de som sitter og ansetter har gått på en eller to av disse skolene fordi veldig mange ambisiøse karrierejegere går ut fra disse skolene.

Det aller, aller viktigste på studiene vil uansett være karakterer.

Lenke til kommentar

BI er et greit alternativ for de som ikke kommer inn på NHH. Du må dessverre henge sammen med sossete pappagutter og blondiner, men om du fokuserer på å faktisk lære deg noe å bli god så er det ikke et dumt valg. Forhåpentligvis har det blitt bedre, men det er mange stereotyper som har vært sanne om BI. En klassiker er jo dette intervjuet:

image.png.be452fca669a468969bca769cc9ae0b0.png

Hun har i ettertid prøvd å spille det av som spøk, men det virker som det kun er for å redde ansikt. Tror ikke jeg har pratet med en eneste som har gått på BI som ikke innrømmer at en del av stereotypene stemmer. Kanskje har det endret seg etter at de har blitt mobbet i såpass mange år, det vet jeg ikke.

Uansett om det er slik eller ei så kan du kose deg godt der og få en god jobb etterpå om du står på. Du er garantert ikke alene som "bygdegutt".

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Min utdannelse på høgskole/universitets-nivå hadde et eksplisitt mål i læreplanen å gi studentene den kompetansen som næringslivet etterspurte. Min erfaring med dette var at det var ønsketenkning fra akademikere uten næringslivserfaring eller interesse/tenkning i den retning.

Jeg gjorde det jeg kunne i egen regi for å bli en best mulig kandidat for næringslivet. Du kan ikke forvente å få alt i fanget, spesielt der det er mest akademisk fokus. Ikke misforstå, akademia er også et viktig balanseringselement i større sammenheng, men følger også det blir feil å si at du ender opp som "hjernekirurg" når de knapt lærer deg grunnleggende førstehjelp satt på spissen.

Du kommer deg ikke unna strategisk egeninnsats, men du kan velge en utdannelse som har en best mulig verdifull grunnpakke som er spesialisert til behovene dine/arbeidsgiver. Har du mulighet til å velge fag innenfor utdannelse så bruk aktivt dette strategisk.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (34 minutter siden):

Du må dessverre henge sammen med sossete pappagutter og blondiner

Nei, det må du ikke. De finnes jo, men de utgjør kanskje maks 5% av studentene? BI har 20 000 studenter. Det finnes all slags folk der, akkurat som andre steder. Du må tåle å se noen stereotyper i gangene, og såpass tolerant bør de fleste være ;)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei, det må du ikke. De finnes jo, men de utgjør kanskje maks 5% av studentene? BI har 20 000 studenter. Det finnes all slags folk der, akkurat som andre steder. Du må tåle å se noen stereotyper i gangene, og såpass tolerant bør de fleste være ;)

Jeg er enig med deg altså, mulig det ikke kom så godt fram i innlegget mitt. Nøyaktig balanse av sosser og bygdefolk er vel vanskelig å spå og varierer nok, men BI har jo fått et rykte av en grunn 😛. Og det går nok fint ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De jeg kjenner til som gikk på BI fremfor høyskole / universitet / NHH er de som hadde forholdsvis lave karakterer. Jeg har ikke personlig kjennskap til BI og jobbmulighetene derfra etterpå, men min egen holdning til det er ihvertfall at det er litt "kjøpeskole". 

Men TS jeg tenker at du skal gjøre det du selv har mest lyst til selv. Du har sikkert en indre stemme som forteller deg hva som er lurest :)  Da jeg var ferdig som student (gikk ikke BI, men på offentlig) så hadde jeg et lån på 330 000 kroner, og mange har mye høyere enn dette. Men studielån er det billigste lånet du kan ha (utenom rentefritt fra mor og far ;) ), så du må nesten selv kjenne på om det er verdt det eller ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På bachelornivå er BI bare tull, men på masternivå er det anerkjent. Ulempen er at prisen er såpass høy at du kan få tilsvarende utdanning på en enda mer anerkjent skole i utlandet til samme pris.

Edit: fordelen med BI på bachelornivå er at det er lettere å få gode karakterer enn på en del andre skoler så kan være greit om du vil inn på en master på en annen skole. 

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (48 minutter siden):

Statistikk og normalfordeling. Det spørs selvfølgelig hvilken linje man går på, og ting har blitt bedre etter noen runder i media. Her henviser jeg til en eldre artikkel: 

https://www.universitas.no/karakterer-karakterer/9-av-10-far-a-eller-b/176428

Ganske sykt egenltig når en vet at studentene som går der vs feks NHH har lavere karakterer som ett utgangspunkt. Da burde det være omvendt. Men, man kan betale for det meste i dag. En trenger vell strengt tatt ikke gå på skolen engang om en har penger nok, bare sende en lakei fra dag 1😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (15 timer siden):

Statistikk og normalfordeling. Det spørs selvfølgelig hvilken linje man går på, og ting har blitt bedre etter noen runder i media. Her henviser jeg til en eldre artikkel: 

https://www.universitas.no/karakterer-karakterer/9-av-10-far-a-eller-b/176428

Leste du artikkelen? Det er ikke så rart at karaktersnittet er bra på en masteroppgave, studentene legger veldig mye tid ned i den kontra eksamener.

Salvesen. skrev (14 timer siden):

når en vet at studentene som går der vs feks NHH har lavere karakterer som ett utgangspunkt. Da burde det være omvendt.

De har lavere karakterer fra videregående skole. Hvor relevant det er kan diskuteres. Det kan gå begge veier, og man ser det på eksterne som kommer inn på NHH-master fra f.eks. BI. De skiller seg ut positivt for der må man faktisk prestere på bachelornivå for å komme inn.

Uansett, det lønner seg å lese artikkelen. Den snakker om masteroppgave. BI og NHH har ganske like karakterkrav for å komme inn på master.

Salvesen. skrev (14 timer siden):

Men, man kan betale for det meste i dag. En trenger vell strengt tatt ikke gå på skolen engang om en har penger nok, bare sende en lakei fra dag 1😅

Vet ikke om jeg orker å kommentere på en så tullete påstand, men velger å tro at du ikke mener det seriøst. BI er en god skole som kniver med NHH på internasjonale rangeringer. NHH har nok litt høyere prestisje i Norge, men det er vel sånn 50/50 hvem som scorer best på disse rangeringene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...