Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal reise bort skal jeg slå av vannlåsen eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "leilighet" kan være så mye...

Hadde jeg leid en sokkelleilighet i en enebolig i Innlandet så hadde jeg nok tatt noen grep for å være på den sikre siden. Men jeg har bodd en del steder i Oslo i snart 50 år og har aldri opplevd at vannrør inne i blokker fryser. Tenker aldri på dette når jeg reiser bort.

Lenke til kommentar

Forsikringselskapene er ihvertfall ganske samstemte i at man bør gjøre det. Er et fryktelig enkelt grep som kan spare veldig store verdier om det skjer noe.

Det er en liten risiko for at det oppstår lekasjer om det ikke er frost også. F.eks fra varmtvannsbereder, eller (opp)vaskemaskiner om man er typen som ikke stenger vannet når de ikke er i bruk heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig så bør du ha på svak varme (rundt 10 grader fra en trygg oppvarmingskilde) for å hindre frost og fukt. I en leilighet så er det ikke sikkert det er nødvendig å varme den opp for å få tilstrekkelig temperatur.

Men å slå av stoppekranen er en enkel jobb, så om det får deg til å sove godt om natten så synes jeg du bør det.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Marzo said:

stenge stoppekranen når man er borte over lengre tid.

Lengre tid i dette tilfellet tror jeg de definerer som 2 døgn og oppover. Det er veldig lett å stenge av da, et par runder på en krane og slippe ut trykket i vasken. Faktisk kan det være lurt å bruke denne kranen regelmessig, er den ikke brukt på 10-15 år kan den være rustet fast. Da får du ikke stengt dersom det skulle bli akutt lekkasje. 

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (4 timer siden):

Er det vanlig å ha en varmt vann og en kaldt vann stoppekran? Skal jeg slå av begge eller?

Hvis du har sentral forsyning av varmtvann (ikke egen VVB) har du to stoppekraner. Har du vannfylte radiatorer, eller er det elektisk oppvarming?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...