Gå til innhold

Manko på støttekontakt stillinger i hele samfunnet.


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det blidt så vanskelig og få seg en støttekontakt nå for tiden? Det har blidt veldig mange enslige de siste årene. Og veldig mange som sliter enn før. Spesielt etter corona året.

Har hørt at man får dårlig betalt med og jobbe som støttekontakt. Vet ikke om det stemmer.

Personlig syns jeg det er veldig trist utvikling, at det har blidt vanskelig og få en støttekontakt.

Noen er faktisk helt avhengig av støttekontakt. Har ikke tallet på hvor mye det har økt de siste årene.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheDarkSycamore - SCM skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det blidt så vanskelig og få seg en støttekontakt nå for tiden? Det har blidt veldig mange enslige de siste årene. Og veldig mange som sliter enn før. Spesielt etter corona året.

Har hørt at man får dårlig betalt med og jobbe som støttekontakt. Vet ikke om det stemmer.

Personlig syns jeg det er veldig trist utvikling, at det har blidt vanskelig og få en støttekontakt.

Noen er faktisk helt avhengig av støttekontakt. Har ikke tallet på hvor mye det har økt de siste årene.

Uten å ha tallene foran meg så er det er mange uføre som har vært støttekontakter antar jeg.  

Jeg kjenner en med en veldig alvorlig diagnose i bunn som er en utrolig dyktig støttekontakt.  Når han i praksis må betale for å være støttekontakt (det er utgifter i forbindelse med kjøring og lignende), så har han kuttet ca. halvparten av jobbingen sin.

Her ser vi altså en direkte konsekvens for andre på grunn av smålighetspolitikken ovenfor uføre.

Og siden vi jeg ikke klarer å dy meg, så vil jeg komme med følgende stikk pådrive til pådriveren til dette og til det som dessverre kommer til å bli vår neste statsminister (igjen):

Får håpe det lønner seg for aksjeinvesteringene til Sindre Finnes, slik at landhvalen slipper å gå sulten.

 

Endret av Investigator224
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg syns dette er et litt viktig emne, så går for en pop til.  Dette angår de som er på bunnen av samfunnet.  Jeg husker jeg hadde en sjef, som hadde støttekontakt når hun vokste opp.  Hun beskrev dette som livsforandrende for henne.  Hvem vet om hun kunne fungert som hun gjør den dag i dag, uten den potensielt livsbergende kontakten med støttekontakt?

Det er jul og dette er et tema som burde oppta oss i denne tiden som er tung for mange.  En støttekontakt kunne gjort denne tiden lettere.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at former for støttekontakt(er) kunne avlaste mye innen bl.a. eldreomsorgen. Det kunne ved mange høve bl.a. redusere bruken av stadige skiftende hjemmehjelp. Vi hadde en gang en gammel dame til nabo og som ringte oss for å få hjelp til å handle småting. Slikt kan ha stor verdi for mange hjelpeløse. Og så kan man få en god samtale og blikkontakt ut av dette. Da hun ble mye syk var den en annen gammel dame som overnattet hos henne. Kanskje kunne samfunnet stimulere til mer slik nabo-kontakt? Denne profesjonaliseringen er kostbar og kan ikke erstatte "uprofesjonelt" lokal-miljø.

Jeg forestiller meg at mange med litt støtte kunne fungere som "sosiale vaktmestre" for eldre, og rent økonomisk ville dette altså kunne lønne seg ved å avlaste profesjonelle opplegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (8 timer siden):

Jeg syns dette er et litt viktig emne, så går for en pop til.  Dette angår de som er på bunnen av samfunnet.  Jeg husker jeg hadde en sjef, som hadde støttekontakt når hun vokste opp.  Hun beskrev dette som livsforandrende for henne.  Hvem vet om hun kunne fungert som hun gjør den dag i dag, uten den potensielt livsbergende kontakten med støttekontakt?

Det er jul og dette er et tema som burde oppta oss i denne tiden som er tung for mange.  En støttekontakt kunne gjort denne tiden lettere.

Jeg innbiller meg at det øvrige samfunn, de som aldri ville vurdert å bidra selv, har en automatisk tanke om at dette skal falle inn under dugnad/frivillighets-arbeid. På linje med fattighus O.L..

Moren min er pensjonist og betaler i dyre dommer for å hjelpe til med hjelp til trengende. Dette er via en organisasjon. Hun får i beste fall et kakestykke i høytider.

NAV hadde også tidligere større potensiale/økonomi til å følge opp enkeltindividet. (merk;)" jeg sa før..")

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Støttekontakter er dårlig betalt fordi dette er ufaglært arbeid som kven som helst kan utføre, så då ender ein stort sett opp med å få kommunens lågaste tarifflønn. Det er også nokre kommuner som betalar mindre enn dette fordi dei reknar støttekontakter som frivillige som som ikkje er verken tilsett i kommunen eller har rett på lønn, i staden betalar dei eit symbolsk honorar. 

Utgiftene ein har som støttekontakt skal ein i utgangspunktet få dekt, men også her er det nok store forskjellar både på kva ein får dekt og kor byråkratisk det er å få godkjent kostnadane. 

 

Den overordna utfordringa med støttekontakter er at det ikkje er ei lovpålagt oppgåve, og at kommunane står veldig fritt til å sjølv vurdere både behovet og korleis ein slik teneste skal organiserast. 

Dette gjer at det er stor forskjell frå kommune til kommune då det ikkje finnes ein definisjon på kven som kvalifiserer til å få støttekontakt, og i kva omfang. 

 

Litt off-topic, men eg trur det er nettopp slike jobbar som kjem til å styrke seg når KI og automatisering tek vekk behovet for arbeidstakarar innafor både industri og byråkrati. Teknologien vil gi oss moglegheit til å frigjere fleire personar til å jobbe innafor underholdning og sosiale yrker. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

 

Utgiftene ein har som støttekontakt skal ein i utgangspunktet få dekt, men også her er det nok store forskjellar både på kva ein får dekt og kor byråkratisk det er å få godkjent kostnadane. 

18 kroner timen.  Prøv å kjør et sted, eller ta bussen et sted for 18 kroner timen.

Spesielt når du som ufør får skrella bort så og si hele lønna om du jobber over 0,4g.

Støttekontakt er en jobb som er veldig godt egna for en del uføre, jamnfør den populære tråden om at uføre må bidra mer.  Vanlige arbeidstakere har gjerne nok å 

Mange mener vel at uføre burde være glade til og bidra uansett.  Det gjør min kompis.  Han er involvert i frivillighet på mange områder.  De han er støttekontakt for trenger støttekontakt av en grunn.  De er til dels pleietrengende, men også ganske lite inspirerende å være rundt.  (Uten at det nødvendigvis er tilfellet for alle med behov for støttekontakt.)

Dette er derfor ikke noe han orker å gjøre når han i praksis vil ha utgifter på det.  Bare det å kjøre eller ta bussen til de han er støttekontakt vil gjøre at han ender opp i minus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte etter støttekontakt på nav og fikk ca 600 stillinger i hele Norge hvor ikke alle er relevant og de fleste er 10% stilling. Jeg vil ikke beskrive det som en stor mangel.

Og hvem ønsker en 10% stilling? Det må være folk som allerede har en jobb og de ønsker ikke å ta på seg ekstraarbeid til lav lønn.

Dette er derfor ikke et vanskelig problem å løse. Gi en fornuftig stillingsbrøk og det vil komme langt flere søkere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (På 24.12.2023 den 4:19 AM):

Hvorfor er det blidt så vanskelig og få seg en støttekontakt nå for tiden? Det har blidt veldig mange enslige de siste årene. Og veldig mange som sliter enn før. Spesielt etter corona året.

Har hørt at man får dårlig betalt med og jobbe som støttekontakt. Vet ikke om det stemmer.

Personlig syns jeg det er veldig trist utvikling, at det har blidt vanskelig og få en støttekontakt.

Noen er faktisk helt avhengig av støttekontakt. Har ikke tallet på hvor mye det har økt de siste årene.

Jeg er mer skeptisk til at samfunnet er blitt sånn at flere trenger støttekontakt. Og jeg vet ikke om jeg synes det er staten sin jobb å dele ut støttekontakter. Burde heller endre samfunnet, selv om det er en enorm oppgave. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

off-topic, men eg trur det er nettopp slike jobbar som kjem til å styrke seg når KI og automatisering tek vekk behovet for arbeidstakarar innafor både industri og byråkrati. Teknologien vil gi oss moglegheit til å frigjere fleire personar til å jobbe innafor underholdning og sosiale yrker

Eller så kan du fortsette å bruke like mange hoder og øke produksjonen. Utfordringen med at flere skal jobbe innenfor underholdning og sosiale yrker er at folk må få bedre rå, og det er nok ikke gitt. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Jeg er mer skeptisk til at samfunnet er blitt sånn at flere trenger støttekontakt. Og jeg vet ikke om jeg synes det er staten sin jobb å dele ut støttekontakter. Burde heller endre samfunnet, selv om det er en enorm oppgave. 

Det er i bunn og grunn en filosofisk avveining om hvorvidt vi ønsker oss et økonomisk liberalt samfunn hvor sosiale oppgaver blir tatt hånd om av familie, venner og lokalsamfunn, eller om vi ønsker et høyt skattetrykk og at staten forventes å stille opp.

Det fins selvfølgelig mellomting mellom disse og man kan diskutere i hvilken grad man ønsker at samfunnet skal fylle denne typen roller.

I Japan er det en relativt stor privat forretningsmodell som går ut på å betale noen for å fylle rolle som venn eller framstå som kjæreste ovenfor familie, så det er ikke noe i veien for at denne typen tjenester kan dekkes helt og holdent av den enkelte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Jeg søkte etter støttekontakt på nav og fikk ca 600 stillinger i hele Norge hvor ikke alle er relevant og de fleste er 10% stilling. Jeg vil ikke beskrive det som en stor mangel.

Og hvem ønsker en 10% stilling? Det må være folk som allerede har en jobb og de ønsker ikke å ta på seg ekstraarbeid til lav lønn.

Dette er derfor ikke et vanskelig problem å løse. Gi en fornuftig stillingsbrøk og det vil komme langt flere søkere. 

Mener du at du fant 600 ledige stillinger, eller at det er 600 ledige støttekontakter?

Endret av Investigator224
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/24/2023 at 8:26 AM, Investigator224 said:

Uten å ha tallene foran meg så er det er mange uføre som har vært støttekontakter antar jeg.  

Jeg kjenner en med en veldig alvorlig diagnose i bunn som er en utrolig dyktig støttekontakt.  Når han i praksis må betale for å være støttekontakt (det er utgifter i forbindelse med kjøring og lignende), så har han kuttet ca. halvparten av jobbingen sin.

Her ser vi altså en direkte konsekvens for andre på grunn av smålighetspolitikken ovenfor uføre.

Og siden vi jeg ikke klarer å dy meg, så vil jeg komme med følgende stikk pådrive til pådriveren til dette og til det som dessverre kommer til å bli vår neste statsminister (igjen):

 

 

Trist lesning og støtter 100% innlegget ditt. Erna kan jeg dog kritisere basert på fag, politikk og oppførsel - ikke kropp.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Investigator224 said:

Mener du at du fant 600 ledige stillinger, eller at det er 600 ledige støttekontakter?

Jeg fant 600 utlyste stillinger når jeg søkte etter "støttekontakt" på nav. Det er ikke veldig mange med tanke på at noen av dem er ikke relevant og de fleste er 10% stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...