Gå til innhold

Minstestandard Gaming pc


Anbefalte innlegg

Poden ønsker seg gaming-pc, og det er jo et godt utvalg å velge mellom, både nytt og brukt. Nå har han spart opp penger siste året, men ser man på Finn f.eks, kan han enten kjøpe idag, eller spare i 5 år til.. 

Jeg forstår at for aktive gamere, så har oppløsning og hastighet mye å si, og at enkelte spill krever mer enn andre. 

Men som nybegynner, så er det nok viktigere at spillet ikke hakker enn at oppløsningen er optimal..?

Så spørsmålet er, hva er "godt nok" for en nybegynner, og hva skaper mer frustrasjon enn glede?? 

 

Legger ved specs fra en tilfeldig annonse fra Finn:

GRAFIKKORT: AMD Radeon RX 570 4GB PROSSESOR: AMD Ryzen 5 1400 CPU-KJØLER: AMD Wraith Stealth Ryzen AM4 RAM: 8GB HOVEDKORT:ASUS Prime B350M-A LAGRING: Kingston 500GB SSD OG Barracuda 1TB HDD STRØMFORSYNING: 500W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Erlalv skrev (32 minutter siden):

Så spørsmålet er, hva er "godt nok" for en nybegynner, og hva skaper mer frustrasjon enn glede?? 

Tror du inn på noe der. Den maskinen på Finn vil nok skape en del frustrasjon. Ville styrt glatt unna den. 

 

Lettere å hjelpe hvis du skriver hva slags pris du ser for deg.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (18 minutter siden):

Tror du inn på noe der. Den maskinen på Finn vil nok skape en del frustrasjon. Ville styrt glatt unna den. 

 

Lettere å hjelpe hvis du skriver hva slags pris du ser for deg.

Spør jeg og. Finnes det lap tops som er gode nok for racing? Tenker også i samband med VR.

Lenke til kommentar

Nå sier jeg ikke at dette er et varp, men PCen i lenka er en grei spill PC. Det er vel det jeg ville definert som den dårligste spill pcen. Før det er det mest PC, ikke så mye spill. Det viser vel prisen du fort må ut med hvis du ikke vet hva du driver med. 

 

https://www.komplett.no/product/1247129/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i120-advanced-gaming-rgb

Lenke til kommentar

Minimum i dag bør være

RTX 3070 eller bedre
i5 1X400 eller i51x600K eller bedre, eventuelt Ryzen 5800X3D eller bedre. (så finnes det 5600X som er rimelig, men en del slappere)
2x8GB DDR4 3200 MHz CL16 eller bedre (legg merke til at på nyere modeller CPU og hovedkort er det gått over til DDR5)
Matchende hovedkort.
1TB NVMe SSD eller bedre.
850W Gold PSU eller bedre (750W funker)

Lenke til kommentar

Dere to siste som svarte må være nedsnødd og full av BS.

 

TS må si hvor mye som kan brukes på PC. Siden det ble ramset opp elendige PC deler så kan ikke budsjettet være stort. 

Selgere på finn skal ha altfor mye for PCene sine. 

Erlalv skrev (1 time siden):

Poden ønsker seg gaming-pc....

Hvor gammel er poden?

Hva spiller han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (27 minutter siden):

Dere to siste som svarte må være nedsnødd og full av BS.

 

TS må si hvor mye som kan brukes på PC. Siden det ble ramset opp elendige PC deler så kan ikke budsjettet være stort. 

Selgere på finn skal ha altfor mye for PCene sine. 

Hvor gammel er poden?

Hva spiller han?

Jo, takk, du er jo både reflektert og flink til å argumentere. 

 

RTX4060 er et budsjettkort, og resten av komplett.no pcen passer til kortet. 

En brukbar spill pc koster faktisk 10-15000 i dag om man ikke kan mekke noe selv med brukte deler, eller finner et godt bruktkjøp, og de er det langt mellom. En ny pc har garanti. Hvis man ikke kan noe særlig om det, er det smart å ha. 

Å late som om en PC til 5000 er en grei spillmaskin er tull. Et 4060 kort spiller nye spill på middels kvalitet i 1080p. Det er nokså midt på treet. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp en ny media-pc til meg selv, uten skjermkort, til 20k. 
Kan få den billigere, men hvor billig er det å bytte ut deler hvert år..

Poenget mitt er at skal en først kjøpe noe, så kjøp noe som holder i noen år. 
Må han spare i 5 år til, så er det bedre at foreldrene gir han et lån, som han betaler tilbake.
Han får en ny PC, og får lære om økonomi. 

Lenke til kommentar

En kan kjøpe en ny PC med for ca 10000 (ved tilbud):

cpu: i5-12400 eller Ryzen 5 5600

skjermkort: RTX 4060.

RAM: 16 GB

SSD disk: 1TB

Dette vil virke bra mot en 1920x1080 monitor, og til dels bra mot en 2560x1440 monitor.

Å kjøpe noe svakere enn dette vil ikke fungere på samme måte til alle spill, men kan være brukbart til lettere spill. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe noe mindre enn dette nytt.

En kan bruke eldre maskiner med svakere grafikk, ned til grafikkort med 4GB video minne da kanskje. Så den PC du nevner kan kanskje stå som et minimum når det gjelder CPU og skjermkort, men her er det fort slik at en burde hatt noe bedre og nærmere de spesifikasjonene jeg nevnte for ny-PC.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...