Gå til innhold

Hvordan best investere arv i privatøkonomi?


Gjest 0bcb7...f26

Anbefalte innlegg

Gjest 0bcb7...f26

Vi er to unge voksne i midten av 20-årene. Ene er snart ferdig utdannet i yrke der hen kan få jobb kastet etter seg. Andre er i fult arbeid med utdanning, men med tanke om å prøve noe annet på sikt når det økonomiske uværet stilner litt.

Vi har barn i barnehagealder, billån på ca 80k, boliglån på 2.200.000 av en bolig med ca verdi 2.7.

Rundt 5.2% rente per 21 desember 2023. Månentlig låneavdrag med renter er på litt over 12.000 på bolig, 1200 på bil.

Nå er det sånn at samboeren min vil på nyåret få forskudd på arv som utgjør mellom 500-600k. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal foreslå for hen å forvalte disse på lurest måte.

Bufferkontoen vår er på rundt 40.000.

Sparekontoen min har rundt 110.000.

Samboer sin sparekonto rundt 10.000.

 

Først vil jeg slette billånet. Om noen år kommer bilens verdi til å synke under restlånet.

Etter dette minsker alternativene for meg. Det jeg vet er at vi betaler alt for mye i renter hver måned, og det har jeg lyst å forhandle med banken om. Vi startet med å betale rundt 3000 kr renter hver måned. Nå er vi oppe på over 10.000. Har ikke behov for å få ned månedsavdraget, men hadde vært fint å gjort om noe til ekstra nedbetaling på lånet.

Eller kan vi forhandle ned månedsavdraget med en slik innbetaling? Og for eksempel sitte igjen med noen tusen ekstra på brukskonto hver måned som vi kan spare på andre måter?

Anonymous poster hash: 0bcb7...f26

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier er billånet det første som burde betales ned ja. Utover det så står dere vel ganske fritt. Hvilken type bolig eier dere? Hvis det er eldre enebolig må det mest sannsynlig oppgraderes diverse ting i fremtiden, kan være greit å sette av en litt større buffer evt. Jeg tror det skal bli vanskelig å forhandle rente lavere enn 5,2% uansett belåningsgrad.

Jeg vil tro det beste etter å ha betalt billånet er å oppdragere bolig (hvis det er nødvendig) og/eller putte resten i fond. Hvis avkastningen på fondet er høyere enn renten på boliglånet vil det tjene deg bedre. Realistisk avkastning på fond er vel rundt 5-8% årlig. Merk at dere burde ha en lang tidshorisont hvis pengene blir puttet i fond.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener Patek har helt riktig svar. Det eneste dere kanskje kan vurdere i tillegg er å betale inn noe på boliglånet også, da 81% belåningsgrad som dere har nå er ganske høyt, men ville ikke gått ned til mer enn 50/60% (muligheter for rammelån) og definitivt investert mesteparten i globale indeksfond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0bcb7...f26

Selveid leilighet fra 2017 som vi skal legge ut for salg på nyåret, for da kan vi bo gratis et sted til leiligheten er solgt og vi finner noe større.

Anonymous poster hash: 0bcb7...f26

Lenke til kommentar

Det er nokså enkelt sånn som dette

-Kvitt deg med lån som er høyere enn potensiell inntjening (hvis du kan få 6% avkastning, bør du altså kvitte deg med alle lån over det). 

Boliglån har rentefradrag, det betyr at du betaler mindre skatt fordi du betaler boliglånsrenter. Det må du ta høyde for når du vurderer om du skal investere pengene, eller betale lån. 

Praktisk sett betyr det for de fleste at de kvitter seg med alle lån bortsett fra bolig og studielån. Boliglånet bør være under 85% så langt det går, men ikke så mye under 60% så lenge du kan få nokså lik avkastning på investering som lånerente. 

Når det gjelder hvilken miks av eiendom / aksjer / rentefond / valutafond du skal ha er det noe dere må vurdere selv. 

Lenke til kommentar
Gjest f5506...929

Betal ned all gjeld, ikke prøv å invester småbeløp som 500k.

Det er bare deprimerende å se på.

Betal ned all gjeld, lag gode avtaler som sikrer deg vet evt brudd.
Og lev livet når du er 40 år.

Anonymous poster hash: f5506...929

Lenke til kommentar
Gjest 0bcb7...f26 skrev (10 timer siden):

Vi er to unge voksne i midten av 20-årene. Ene er snart ferdig utdannet i yrke der hen kan få jobb kastet etter seg. Andre er i fult arbeid med utdanning, men med tanke om å prøve noe annet på sikt når det økonomiske uværet stilner litt.

Vi har barn i barnehagealder, billån på ca 80k, boliglån på 2.200.000 av en bolig med ca verdi 2.7.

Rundt 5.2% rente per 21 desember 2023. Månentlig låneavdrag med renter er på litt over 12.000 på bolig, 1200 på bil.

Nå er det sånn at samboeren min vil på nyåret få forskudd på arv som utgjør mellom 500-600k. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal foreslå for hen å forvalte disse på lurest måte.

Bufferkontoen vår er på rundt 40.000.

Sparekontoen min har rundt 110.000.

Samboer sin sparekonto rundt 10.000.

 

Først vil jeg slette billånet. Om noen år kommer bilens verdi til å synke under restlånet.

Etter dette minsker alternativene for meg. Det jeg vet er at vi betaler alt for mye i renter hver måned, og det har jeg lyst å forhandle med banken om. Vi startet med å betale rundt 3000 kr renter hver måned. Nå er vi oppe på over 10.000. Har ikke behov for å få ned månedsavdraget, men hadde vært fint å gjort om noe til ekstra nedbetaling på lånet.

Eller kan vi forhandle ned månedsavdraget med en slik innbetaling? Og for eksempel sitte igjen med noen tusen ekstra på brukskonto hver måned som vi kan spare på andre måter?

Anonymous poster hash: 0bcb7...f26

Veldig mye "vi" om samboers forskudd på arv. Hun må først og fremst være klar over at dette er ikke felles eiendom og sikre seg med samboerkontrakt og dokumentasjon på hvordan arven er i behold med tanke på å få det ut før deling av felles eiendom, ved ev brudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurest for hvem sin privatøkonomi? Vi vet at økonomi spiller sterkt inn ved selvmord så hvis du vil redde liv er det lurt å gi de bort til noen i faresonen. Er du derimot ute etter at Norge skal få best mulig avkastning bør du gi de til et selskap du har tro på at kan bidra til det. Om du ønsker bedre økonomi selv er det flere muligheter da og.

Lenke til kommentar

La samboer selv i stor grad avgjøre hva forskuddet på arven skal brukes til. Hvem står som eier av bilen? Er det samboeren, så bør lånet betales ned.  

Jeg synes du virker vel litt ivrig på forskuddet på arven til samboeren din, men jeg håper samboeren vet å ivareta sine interesser (ha mest mulig i behold) i tilfelle brudd. Samboer kan investere pengene i eierandel i bolig (eller ha lavere lån enn deg hvis dere skal eie 50%  hver) senere, siden dere skal selge nåværende leilighet på nyåret for å kjøpe en større.

Hadde jeg vært din samboer, så ville jeg satt pengene på en høyrentekonto etter å ha betalt ned billånet (hvis samboer står som eier) inntil videre.  Beløpet på sparekontoen til samboeren synes jeg er litt for lavt uansett.

 

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1a0b0...758
Herr Brun skrev (På 21.12.2023 den 12:45 PM):

Dere bør også, uavhengig av hvordan pengene plasseres, snakke sammen om hvilken betydning disse midlene skal få for deres felles økonomi, og eiendeler og gjeld ved et evt. brudd. Det er mildt sagt ikke åpenbart at en arv på en halv million skal deles med samboer. 

Hvis de ikke har samboerkontrakt og pengene investeres/brukes av noe bare arvtaker eier så er det en ikke-samtale. Og det er nettopp det jeg ville gjort som arvtaker. Kjøpt noe for meg eller investert i et indeksfond for meg.

Anonymous poster hash: 1a0b0...758

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...