Gå til innhold

Hvorfor bor folk på gata?


Anbefalte innlegg

Er det ikke ordninger i dette landet der kommunene må finne løsninger for de som ikke har noe sted å bo? Og alle har vel krav på en viss trygd?

 

jeg vet jo om noen som får både hotellrom og leilighet av kommune, selv om de aldri har brukt en kalori på å gjøre noe for fellesskapet. Hører jo også stadig om kommunale boliger som blir rasert og må pusses opp på vår regning, uten konsekvenser for de som ikke kan oppføre seg. Hvorfor er det da fortsatt noen som bor på gata? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror problemet er sammensatt av flere årsaker, ikke bare én.

Noen få vil ikke ha et hjem, antagelig på grunn av indre uro/psykisk uhelse. Noen bor i kommuner med dårlig oppfølging og hjelp. Noen sliter med å følge opp avtaler, eksempelvis sånt som å sende digital søknad på kommunal bolig, med dokumenter som kreves.

Situasjonen for mange av de som faller såpass utenfor, vil helst kunne kreve at de får oppnevnt verge, hvis man skal kunne få gitt de den hjelpen de egentlig trenger. For det er ikke uvanlig med folk som motsetter seg hjelpeapparatet, eller er ute av stand til å be om den hjelpen de trenger.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som kommer løpende etter deg med trygdepapirer, du må være i stand til å søke selv og følge det opp. Folk som ender på gata har stort sett psykiske problemer og regningsbunker som aldri tar slutt. Så misligholder de husleie eller boliglån så lenge at de blir kasta ut eller huset blir tvangssolgt. Det er ingen automatikk i at man får trygd og leilighet når alt ellers går galt i livet.

 

Endret av Bytex
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (13 minutter siden):

Det er ingen som kommer løpende etter deg med trygdepapirer, du må være i stand til å søke selv og følge det opp. Folk som ender på gata har stort sett psykiske problemer og regningsbunker som aldri tar slutt. Så misligholder de husleie eller boliglån så lenge at de blir kasta ut eller huset blir tvangssolgt. Det er ingen automatikk i at man får trygd og leilighet når alt ellers går galt i livet.

 

Isåfall må et par av de jeg kjenner til ha fått god hjelp av noen, for de kan ikke ha vært i stand til å finne ut av dette selv -tror jeg da, vel og merke. 
 

Grunnen til at jeg lurer litt på dette er at jeg etter å ha sett hvor mye hjelp noen som ikke er interessert i å gjøre noe for samfunnet får gratis fra det offentlige, sitter med den oppfatning at ingen i dette landet trenger å bo på gata, og heller ikke trenger å drive med kriminalitet for å få penger, sånn som mange påstår. Jeg kan være åpen for at jeg tar feil, men jeg har vanskelig for å tro at noen fortjener hjelpen mindre enn et av tilfellene jeg har nevnt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Poelse said:

Grunnen til at jeg lurer litt på dette er at jeg etter å ha sett hvor mye hjelp noen som ikke er interessert i å gjøre noe for samfunnet får gratis fra det offentlige, sitter med den oppfatning at ingen i dette landet trenger å bo på gata, og heller ikke trenger å drive med kriminalitet for å få penger, sånn som mange påstår. 

De trenger ikke bo på gata dersom de ikke vil selv. Derfor er det svært få som gjør det, og de har stort sett psykiske problemer og vil ikke ta imot hjelp. Det er derimot mange som ikke akkurat lever et fett liv, og kriminalitet kan ofte bli forlokkende når man har veldig lite.

Vi har heldigvis ikke de enorme mengdene med hjemløse som du feks ser i USA, der fattigdom er et mye større problem. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enslige får vel ofte tilbud om bolig i belastede områder med mye vold, bråk og rus og vegrer seg mot å ta imot slike botilbud. Noen velger gata, andre lever på gamle foreldre og venner. Denne gruppen er uønsket som leieboere og får lite hjelp hos nav. Kommunen prioriterer barnefamilier og flyktninger.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jepp, gjengangeren på "petter uteligger" var at folk bor heller på gata enn i kommunale leiligheter fordi der bor også masse andre narkomane og kriminelle vegg i vegg og det blir bare bråk og helvete fra morgen til kveld på de stedene. Der narkomane henger, kommer også de kriminelle langerene og gjengene som dealer dopet de skal ha.

 

Endret av Bytex
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (5 minutter siden):

Jepp, gjengangeren på "petter uteligger" var at folk bor heller på gata enn i kommunale leiligheter fordi der bor også masse andre narkomane og kriminelle vegg i vegg og det blir bare bråk og helvete fra morgen til kveld på de stedene. Der narkomane henger, kommer også de kriminelle langerene og gjengene som dealer dopet de skal ha.

 

Er jo fint at de får samlet dem på et sted, da. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Folk i Norge blir hjemløse i hovedsak pga. to ting: Psykose og rusavhengighet.

Det er ikke det at de ikke får tilbud om et sted å bo, det er at det ikke funker at de bor et sted.

Det er noe helt annet. Men da er det ikke noen andre sin feil. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (13 minutter siden):

Helene Sjekker Inn (iirq) hadde en episode hvor det var folk som heller ville bo på gata enn den hybelen de kunne få av kommunen fordi det var møkkete og uhygienisk og bråkete med mye kriminalitet osv. I tillegg varierer det veldig mellom kommuner, og bydeler i Oslo. 

Hvordan kan en leilighet være mer uhygienisk enn å bo på gata i en by?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (Akkurat nå):

Jeg personlig foretrekker at det ikke er gamle sprøytespisser, kokeutstyr og blodsøl der jeg sover.

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. 
mener du det er større sjans for å komme ut for noe av det du nevner i en egen leilighet enn på gata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (20 minutter siden):

Jepp, gjengangeren på "petter uteligger" var at folk bor heller på gata enn i kommunale leiligheter fordi der bor også masse andre narkomane og kriminelle vegg i vegg og det blir bare bråk og helvete fra morgen til kveld på de stedene. Der narkomane henger, kommer også de kriminelle langerene og gjengene som dealer dopet de skal ha.

 

Kall meg ekstrem eller naiv, men jeg synes at når vi har råd til å bruke milliarder på å støtte andre land burde vi også ha råd til et slags vaktopplegg på disse kommunale plassene. Det er vel kanskje ikke like mye prestisje i det å ta vare på den stakkarslige delen av befolkningem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...