Gå til innhold

Hvorfor bor folk på gata?


Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (10 timer siden):

Ofte får man hybel i hybelhus med felles bad og kjøkken. I tillegg finnes det egne leiligheter som er fulle av mugg og råte fordi de er dårlig vedlikeholdt. 

Så dere latterliggjør meg fordi dere har hørt om kommunale boliger med felles kjøkken og bad, og at noen har bodd i leiligheter som har vært utsatt for mugg og råte? 

Av de jeg kjenner som leier ut til kommune brukes det store summer av den offentlige kassa på renovering og oppussing av disse leilighetene fordi det blir rasert av leieboere. Svært tvilsomt at disse leilighetene er utsatt for verken mugg eller råte. Da må det i såfall være den som bor der selv som tetter ventilasjonen med vilje. Jeg kjenner heller ikke til noen verken utleier eller noen som bor i kommunal bolig som deler kjøkken og/eller bad med andre. 
 

om det fins tilfeller av dette gjør det helt sikkert, men å latterliggjøre meg fordi jeg ikke kjenner til sånne tilfeller må være et helt spesielt nivå av lavmål. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Poelse said:

Av de jeg kjenner som leier ut til kommune brukes det store summer av den offentlige kassa på renovering og oppussing av disse leilighetene fordi det blir rasert av leieboere.

https://www.vartoslo.no/boligbygg-bydel-sagene-eidsiva-energi/oslo-har-et-etterslep-pa-35-milliarder-til-vedlikehold-av-kommunale-boliger-men-mye-av-leieinntektene-fra-beboerne-gar-til-helt-andre-formal/334901

https://www.avisa-st.no/nyheter/i/gEQLRA/innroemmer-daarlig-vedlikehold-av-kommunale-boliger

https://www.fvn.no/mening/leder/i/wALJOd/uakseptable-forhold-i-kommunale-boliger

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/KnqW0X/ville-du-betalt-62-000-kroner-i-maaneden-for-en-sliten-leilighet-i-raateskadet-hus

Quote

om det fins tilfeller av dette gjør det helt sikkert, men å latterliggjøre meg fordi jeg ikke kjenner til sånne tilfeller må være et helt spesielt nivå av lavmål. 

Nå må du ikke være så dramatisk. Det har kommet frem i flere tv-reportasjer/programmer at noen vanskeligstilte heller vil bo på gata enn i boligene de får av kommunen fordi boligene er møkkete, bråkete, og med muggskader etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (22 timer siden):

Noen bor ute fordi de vil, selv om de har sted å bo. 

Dette gjeld vel eigentleg alle uteliggarar (som er medlem av den norske folketrygda).

Den viktigaste grunnen til at folk bur ute er fordi ein har vurdert det slik at husrommet som ein får til rådigheit er eit dårlegare alternativ. Ofte fordi ein blir pålagt å følgje husordensreglar der det ofte står noko om rus og rusmidlar som blir umogleg å etterleve for ein rusavhengig.

Det skal i utgangspunktet ikkje være nokon som må sove ute, men det er ein del som velger å gjere det likevel sidan alternativet ikkje er spesielt attraktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poelse skrev (52 minutter siden):

Så dere latterliggjør meg fordi dere har hørt om kommunale boliger med felles kjøkken og bad, og at noen har bodd i leiligheter som har vært utsatt for mugg og råte? 

Av de jeg kjenner som leier ut til kommune brukes det store summer av den offentlige kassa på renovering og oppussing av disse leilighetene fordi det blir rasert av leieboere. Svært tvilsomt at disse leilighetene er utsatt for verken mugg eller råte. Da må det i såfall være den som bor der selv som tetter ventilasjonen med vilje. Jeg kjenner heller ikke til noen verken utleier eller noen som bor i kommunal bolig som deler kjøkken og/eller bad med andre. 
 

om det fins tilfeller av dette gjør det helt sikkert, men å latterliggjøre meg fordi jeg ikke kjenner til sånne tilfeller må være et helt spesielt nivå av lavmål. 

Jeg latterliggjør ikke deg, og kjenner personlig ingen som har opplevd rasering av utleieleiligheter eller helsefarlige sådanne. Men aviser og nett skriver om det, at det er mye dårlig og utnyttelse av svake grupper på boligjakt. Slik som her https://frifagbevegelse.no/nyheter/mugg-og-avforing-i-helsefarlige-leieboliger--desperate-mennesker-blir-utnyttet-6.158.942034.e424b89fc9

Dette er trist å lese, men det er nok større problem i de store byene enn rundt i distriktene.

ingen av delene burde forekomme, og det burde være tryggere både med utleie og leie. Men det blir vel bare verre pga mangel på boliger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (2 timer siden):

Dette er trist å lese, men det er nok større problem i de store byene enn rundt i distriktene.

ingen av delene burde forekomme, og det burde være tryggere både med utleie og leie. Men det blir vel bare verre pga mangel på boliger.

Det er også stor forskjell frå kommune til kommune, og frå brukar til brukar.

Særleg rusmisbrukarar og psykisk sjuke kan risikere å berre få tilbod om dårlege bustadar, enten det er i kollektiv saman med mange andre som slit, eller at dei får dårlege bustadar som ein ynskjer å presse ei leigeperiode til utav før bustaden blir totalrennvert eller revet.

I tillegg er det ein del som spekulerer i å tilby leilegheiter til kommune for utleige, ofte til ein leigepris som er høgare enn bustaden eigentleg er verdt, men som kommunen må slå til på fordi det er mangel på bustadar og særleg bustadar der utleiger godtek NAV-garanti i staden for depositum. Då er ofte motivasjonen at ein skal trykke ut mest mogleg leigeinntekter før ein pussar opp alt og selg leilegheita.

 

Det er likevel heilt sant at det er eit lite mindretal som rasserer bustaden sin, typisk vil dette være personar som har psykiske problem og som har dårleg buevne (klarer ikkje å gjere heilt enkle ting som å lage middag utan å brenne den, vaske golvet utan at det står 2 cm med vatn på parketten, bære matavfallet heilt ut og ikkje berre legge posen i gangen, osv.

I tillegg så er det også slik at dersom ein flyttar inn ein stad der det ikkje ser særleg pent ut, og det kanskje også står verre til hos naboane, så forsvinner nesten all motivasjon til å vedlikehalde og rydde bustaden. Så då er det lett å få ein ond spiral der ingen gidder å gjere noko som helst for at det skal blir triveleg å bu der.
Har nokon fyrst tagga på veggen eller knust ei rute utan at dette har blitt fiksa med ein gong, så tek det ikkje så lang tid før også dei andre rutene har blitt knust og at alle veggane har blitt tagga ned.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...