Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjønn og psykiske problemer


Gjest MKII

Anbefalte innlegg

Som hetrofil mann har jeg naturligvis alltid hatt forhold med jenter/kvinner, og det er derfor naturligvis jenter/kvinner jeg har kommet helt nær innpå. Kanskje kombinert med at menn snakker mindre om psykiske problemer så sitter jeg igjen med et bestemt inntrykk av at kvinner i mye større grad enn menn sliter med psykiske problemer. Er det noen som har innsikt i forskning på dette med metodikk hvor det er forsøkt å ta høyde for mørketall i den grad det er mulig? ER det en reell skjevfordeling av psykiske problemer mellom kjønnene, eller er det mer det at menn ikke snakker om det så det er mindre åpent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Krig og fred said:

Kvinner er flinkere til å snakke om psykiske problemer. Thats it. 

Det er jo en av feilkildene jeg nevner selv også. Det jeg etterlyste er om noen har kjennskap til forskning på dette for å avkrefte/bekrefte hva som er tilfellet uten å overlates til gjetting/antagelser og synsing.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, logaritmemannen said:

Har lest at kvinner har et halvt standardavvik mer negative følelser enn menn. 

For å til dels kopiere meg selv: Det jeg etterlyste er om noen har kjennskap til forskning på dette for å avkrefte/bekrefte hva som er tilfellet. Så vet du hvor/kan du linke til hvor du har lest dette?

Lenke til kommentar

Det er mer enn dobbelt så mange menn som tar livet sitt hvert år enn kvinner.
https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/selvmord-i-norge/?term=

Men:
Samtidig viser de siste tiårene med forskning at det er særlig de unge kvinnene som strever mest med psykisk uhelse og lavere livskvalitet, sammenlignet med sine jevnaldrende menn.
menn strever mer med atferdsforstyrrelser, ADHD og ruslidelser.
https://psykiskhelse.no/psykiskoppvekst/fellesskap/et-kjonnsperspektiv-pa-psykisk-helse/

Så kanskje menn har mindre å "snakke om" og mer å tenke/gruble på enn kvinner?

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
On 12/13/2023 at 9:01 PM, Thor. said:

Det er mer enn dobbelt så mange menn som tar livet sitt hvert år enn kvinner.
https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/selvmord-i-norge/?term=

Men:
Samtidig viser de siste tiårene med forskning at det er særlig de unge kvinnene som strever mest med psykisk uhelse og lavere livskvalitet, sammenlignet med sine jevnaldrende menn.
menn strever mer med atferdsforstyrrelser, ADHD og ruslidelser.
https://psykiskhelse.no/psykiskoppvekst/fellesskap/et-kjonnsperspektiv-pa-psykisk-helse/

Så kanskje menn har mindre å "snakke om" og mer å tenke/gruble på enn kvinner?

Takk 🙂 Det var en del lærerikt og interessant å lese der uten at jeg helt vet om jeg ble veldig mye klokere. Mener jeg både leste at uhelsen var jevnt fordelt, og:

Quote

Det er likevel kvinner som gruppe som bærer den største belastningen av psykisk uhelse, totalt sett (Campbell et al., 2021).

Mulig totalbelastningen er tenkt i forhold til at det er kvinner som tar størst belastning for pleie som det også stod, og ikke at de er mest eller hardest rammet direkte.

En mulig forklaring på mitt inntrykk av ujevn fordeling kan være at menn oftere tyr til rusmissbruk. En gruppe jeg ikke akkuratt omgås og dermed gir meg et skjevt inntryk av kjønnsfordelingen all den tid jeg også utelukkende har hatt forhold med kvinner og aldri rusmissbrukere. At gutter/menn rammes oftere av autisme og ADHD kan kanskje føre til at i alle fall de som er hardt rammet blir "silt" ut og ikke sees eller treffes på til vanlig. Da sitter man kanskje igjen med en høyere andel av kvinner med psykiske problermer i den vanlige befolkningen, pluss at de kanskje snakker mer om det og dermed oppdages oftere og dermed får ennå mer oppmerksomhet til vanliig.

At fler menn tar selvmord kan jo bety allt fra at det er større mørketall blant menn når det gjelder psykiske problemer, de er mer "handlingskraftige", takler depresjoner dårligere, rammes hardere enn kvinner, menn er dårligere på å oppsøke hjelp før det er gått for langt og det er blitt for sent, og sikkert andre mulige faktorer.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 13.12.2023 den 8:40 PM):

Som hetrofil mann har jeg naturligvis alltid hatt forhold med jenter/kvinner, og det er derfor naturligvis jenter/kvinner jeg har kommet helt nær innpå. Kanskje kombinert med at menn snakker mindre om psykiske problemer så sitter jeg igjen med et bestemt inntrykk av at kvinner i mye større grad enn menn sliter med psykiske problemer. Er det noen som har innsikt i forskning på dette med metodikk hvor det er forsøkt å ta høyde for mørketall i den grad det er mulig? ER det en reell skjevfordeling av psykiske problemer mellom kjønnene, eller er det mer det at menn ikke snakker om det så det er mindre åpent?

Når man ser på selvmordsstatistikken så er det vel ganske tydelig at menn (og da særlig unge menn) er i flertall der. Så jeg tviler på at kvinner har mer psykiske problemer enn menn. Kvinner legger kanskje mer ting på seg som "flink - pike - syndrom" o.l. kanskje, men hovedforskjellen er at kvinner oppsøker hjelp for problemene sine i mye større grad enn det menn gjør. Og når en tilstand forblir ubehandlet så kan den føre til alvorlige ting som f.eks selvmord. 

Noen alvorlige psykiske lidelser, som f.eks psykopati og schizofreni er jo også mye vanligere hos menn enn kvinner (evt så kan det være at kvinner ikke blir identifisert på samme måte som menn i helsevesenet fordi man i hovedsak forsker på menn som nevnt i en annen tråd. ).

Konklusjonen blir nok, som du nevner i siste setning, at menn ikke snakker like åpent om problemer som kvinner gjør. Vi har vel alle hørt om en kvinne som må dra mannen sin til legen, lure han til legen, eller at når menn først går til legen så er gjerne første kommentar "det var kona mi som sa jeg skulle komme hit".  

Endret av leticia
leif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gjest MKII said:

At gutter/menn rammes oftere av autisme og ADHD kan kanskje føre til at i alle fall de som er hardt rammet blir "silt" ut og ikke sees eller treffes på til vanlig. Da sitter man kanskje igjen med en høyere andel av kvinner med psykiske problermer i den vanlige befolkningen, pluss at de kanskje snakker mer om det og dermed oppdages oftere og dermed får ennå mer oppmerksomhet til vanliig.

I senere tid synes det litt mer usikkert om den tidligere antagelsen om at ADHD oftere forekommer hos menn, stemmer, eller om man bare har underdiagnostisert kvinner, altså at de i mindre grad oppdages.

[...] ADHD is diagnosed and treated more often in males than in females. Research 1,2,3 on gender differences suggests that girls may be consistently underidentified and underdiagnosed because of differences in the expression of the disorder among boys and girls.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg glemte å ta med i betraktningen over  - det er bare å sjekke uførestatistikken til kvinner og menn, hvilke lidelser de (og da tenker jeg spesielt på unge) uføretrygdes for. 

Unge menn uføretrygdes i mye større grad for psykiske lidelser enn kvinner. Så jeg blir ikke overrasket over at tendensen som du nevner faktisk har motsatt fortegn, nemlig at det er menn som i større grad er plaget med psykisk uhelse enn kvinner. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 13.12.2023 at 8:45 PM, Krig og fred said:

Kvinner er flinkere til å snakke om psykiske problemer. Thats it. 

Ordet "flinkere" synes jeg er litt uheldig her. Hvem som sliter mest med psykiske problemer av menn og kvinner, vet jeg ikke, men at kvinner snakker mer om følelsene sine enn menn, all den tid de også i større grad enn menn søker sammen i fellesskap, og menn foretrekker å håndtere ting alene, kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Det er nok snarere en smakssak enn et spørsmål om hvem som gjør det som er mest riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Når man ser på selvmordsstatistikken så er det vel ganske tydelig at menn (og da særlig unge menn) er i flertall der. Så jeg tviler på at kvinner har mer psykiske problemer enn menn. Kvinner legger kanskje mer ting på seg som "flink - pike - syndrom" o.l. kanskje, men hovedforskjellen er at kvinner oppsøker hjelp for problemene sine i mye større grad enn det menn gjør. Og når en tilstand forblir ubehandlet så kan den føre til alvorlige ting som f.eks selvmord. 

Noen alvorlige psykiske lidelser, som f.eks psykopati og schizofreni er jo også mye vanligere hos menn enn kvinner (evt så kan det være at kvinner ikke blir identifisert på samme måte som menn i helsevesenet fordi man i hovedsak forsker på menn som nevnt i en annen tråd. ).

Konklusjonen blir nok, som du nevner i siste setning, at menn ikke snakker like åpent om problemer som kvinner gjør. Vi har vel alle hørt om en kvinne som må dra mannen sin til legen, lure han til legen, eller at når menn først går til legen så er gjerne første kommentar "det var kona mi som sa jeg skulle komme hit".  

Da tror jeg du blander sammen kvantitet og "kvalitet". Fordi om menn begår mest selvmord, betyr ikke det at de generellt sliter mer enn kvinner slik jeg var inne på i slutten av innlegget mitt som du siterte og hvor jeg nevnte flere hypoteser enn bare en.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

I senere tid synes det litt mer usikkert om den tidligere antagelsen om at ADHD oftere forekommer hos menn, stemmer, eller om man bare har underdiagnostisert kvinner, altså at de i mindre grad oppdages.

[...] ADHD is diagnosed and treated more often in males than in females. Research 1,2,3 on gender differences suggests that girls may be consistently underidentified and underdiagnosed because of differences in the expression of the disorder among boys and girls.

Jeg vet vel om en av hvert kjønn med ADHD, og av de er det hun som er værst. Men to er jo ikke akkuratt et rapresentativt utvalg... 😝

Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

En annen ting jeg glemte å ta med i betraktningen over  - det er bare å sjekke uførestatistikken til kvinner og menn, hvilke lidelser de (og da tenker jeg spesielt på unge) uføretrygdes for. 

Unge menn uføretrygdes i mye større grad for psykiske lidelser enn kvinner. Så jeg blir ikke overrasket over at tendensen som du nevner faktisk har motsatt fortegn, nemlig at det er menn som i større grad er plaget med psykisk uhelse enn kvinner. 

Igjen stiller jeg spørsmål ved analysen din: En snever aldersgruppe sier lite eller ingenting om helheten. Og i link'ene "Thor" la ut stod det vel at det er unge kvinner som sliter mest. Men ennå en gang: Det er forskjell på "kvalitet" og "kvantitet" og alvorlighetsgrad og omfang...

Det stod vel også i en av link'ene fra "Thor" at unge kvinner sliter mest på grunn av forventninger, særlig fra mor, og krav om hvordan kroppen "skal" se ut i forbindelse med endringer i tennårene. Mulig det er et tilfelle av "kvinne selv, kvinne værst". Gutter/menn liker veldig ofte helt normale jenter/kvinner med kvinnelige former. Twiggy-typen gikk takk og pris av moten for lenge siden! Har inntrykk av at jenter og kvinner stort sett dømmer andre jenter og kvinner mye værre der enn det gutter og menn gjør.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fivebigcities said:

Ordet "flinkere" synes jeg er litt uheldig her. Hvem som sliter mest med psykiske problemer av menn og kvinner, vet jeg ikke, men at kvinner snakker mer om følelsene sine enn menn, all den tid de også i større grad enn menn søker sammen i fellesskap, og menn foretrekker å håndtere ting alene, kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Det er nok snarere en smakssak enn et spørsmål om hvem som gjør det som er mest riktig.

Tja. Vil vel si at de som oppsøker hjelp i tide er flinkere, som i mer fornuftige, enn de som drar det ut og venter til det er for sent og er gått for langt. Men der som med allt annet: "Allt med måte" og å finne en "gylden middelvei", så det er også et spørsmål om balanse.

Lenke til kommentar

Kjønnsforskjeller

Forekomsten av angstlidelser og depresjon (punkt- og 12-måneders prevalens) er fra og med ungdomsalderen om lag dobbelt så høy blant kvinner som blant menn (Alonso et al., 2004; APA, 2013; Baxter, Scott, Vos, & Whiteford, 2013).

For alkohollidelser (misbruk og avhengighet), er mønsteret det motsatte, med mer enn dobbelt så høy forekomst hos menn som hos kvinner.

Dette finner man i studier både fra Europa /Alonso et al., 2004) og USA (APA, 2013).

Når det gjelder de mest alvorlige sinnslidelsene finner man gjennomgående mindre kjønnsforskjeller i forekomsten av schizofreni (McGrath, Saha, Chant, & Welham, 2008; Perala et al., 2007; Saha, Chant, Welham, & McGrath, 2005; van der Werf et al., 2014). Det samme gjelder for bipolar lidelse (Diflorio & Jones, 2010; Perala et al., 2007).

Psykiske plager og lidelser hos voksne - FHI

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Neffi said:

Forekomsten av angstlidelser og depresjon (punkt- og 12-måneders prevalens) er fra og med ungdomsalderen om lag dobbelt så høy blant kvinner som blant menn (Alonso et al., 2004; APA, 2013; Baxter, Scott, Vos, & Whiteford, 2013).

For alkohollidelser (misbruk og avhengighet), er mønsteret det motsatte, med mer enn dobbelt så høy forekomst hos menn som hos kvinner.

Studier og rapporter kan konkludere med så mangt, i forhold til rapportskriverens subjektive ståsted og syn på saken.

Hvordan gikk man rent praktisk fram for å utelukke at det kunne være en sammenheng mellom angslidelser, depresjon, missbruk og avhengighet? Framgår det i rapporten(e) klare bevis for at det ikke finnes en slik sammenheng?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Studier og rapporter kan konkludere på så mangt, i forhold til rapportskriverens ståsted og syn på saken.

Hvordan gikk man rent praktisk fram for å utelukke at det kunne være en sammenheng mellom angslidelser, depresjon, missbruk og avhengighet?

Ja, nei, det kan godt være samme årsak bak. Kanskje menn ruser bort den samme harde virkeligheten som tar kvinner ned i mørket. 

Og vi kan sette hormoner som årsak, eksempelvis fødselsdeperesjoner, men kan vi si at ikke menn kan skremmes vettet av, ved ansvarsbyrden og alvoret i det øyeblikket man står der med en 100% hjelpeløs babay?

Jeg tenker livet er hardt for alle, også bytter vi på å være den mest optimistiske og håpefulle, alt etter hvem som har mest medvind.

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Tja. Vil vel si at de som oppsøker hjelp i tide er flinkere, som i mer fornuftige, enn de som drar det ut og venter til det er for sent og er gått for langt. Men der som med allt annet: "Allt med måte" og å finne en "gylden middelvei", så det er også et spørsmål om balanse.

Å oppsøke hjelp i tide, fremfor å vente til at det har gått for langt, er selvsagt fornuftig. Samtidig, så er det en bakside ved å gå og kjenne etter hele tiden, også, som jeg tror kvinner kjenner mer på enn menn. Det er ikke alltid det er fornuftig å ligge å marinere i følelsene sine heller. Dessuten, så tror jeg at det er et åpent spørsmål hva som er best av å jobbe seg gjennom noe på egen hånd og det å skulle oppsøke profesjonell hjelp. Her finnes det både individuelle forskjeller og forskjeller mellom kjønnene. Og det ene utelukker på en måte ikke det andre. Alle må finne sin vei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...