Gå til innhold

Hvordan gå frem for å få jobb i it bransjen?


Gjest 469b9...515

Anbefalte innlegg

Gjest 469b9...515

Jeg har en profesjonsutdanning i bånn og tok en bachelorgrad i IT med fokus på frontend og design. Jeg begynte for 3,5 år siden og da var det et godt marked for frontend og ok for ux. Nå virker det derimot umulig selv om jeg har gode karakterer. Jeg har et boliglån å betjene og i sommer ble jeg så desperat at jeg søkte meg inn på en mastergrad i business siden jeg ikke får jobb med ren IT. Hva bør jeg gjøre som kan sikre meg jobb om maks tre måneder? Jeg får ikke internships siden jeg har for mange år i arbeidslivet 

Jeg synes forøvrig det er blodig urettferdig at permitterte ibyggebransjen skal få masse penger av nav mens jeg ikke får noe som helst. De valgte en utrygg bransje med vilje, men jeg fikk beskjed av tre rådgivere om at man var sikret jobb i IT bransjen. 

Anonymous poster hash: 469b9...515

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres klisjeaktig ut, men regelverket for NAV er som det er og er politisk bestemt fra Stortinget og Regjeringen sin side. Uansett så er markedet for IKT utdannede noe trangere nå enn det var bare for et års tid siden. Det er ofte sånn at en del prosjekter blir lagt på is/utsatt når bedrifter må prioritere knallhardt. Da holder kanskje den utdaterte nettsiden litt til, man trenger kanskje ikke å lage en ny app  akkurat nå  osv. Uansett - igjen litt flere klisjeer - har du noe prosjekter å vise til på siden? Vis det frem. Er det noe du har laget i studietiden som du er spesielt stolt av? Vis det frem. Noe annen kunnskap som kan være til nytte? Vis det frem. Man søker jo ofte mer etter folk som kan litt av flere ting og (fullstack) og dette kan også være nyttig å tilegne seg. Uansett IT bransjen er faktisk ganske konjukturutsatt den og i likhet med byggebransjen. Og i noen tilfeller kan det også være lurt å søke seg til lavere stillinger feks noe support greier eller noe sånn. Mange som begynner der. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 469b9...515
William_S skrev (54 minutter siden):

Dette høres klisjeaktig ut, men regelverket for NAV er som det er og er politisk bestemt fra Stortinget og Regjeringen sin side. Uansett så er markedet for IKT utdannede noe trangere nå enn det var bare for et års tid siden. Det er ofte sånn at en del prosjekter blir lagt på is/utsatt når bedrifter må prioritere knallhardt. Da holder kanskje den utdaterte nettsiden litt til, man trenger kanskje ikke å lage en ny app  akkurat nå  osv. Uansett - igjen litt flere klisjeer - har du noe prosjekter å vise til på siden? Vis det frem. Er det noe du har laget i studietiden som du er spesielt stolt av? Vis det frem. Noe annen kunnskap som kan være til nytte? Vis det frem. Man søker jo ofte mer etter folk som kan litt av flere ting og (fullstack) og dette kan også være nyttig å tilegne seg. Uansett IT bransjen er faktisk ganske konjukturutsatt den og i likhet med byggebransjen. Og i noen tilfeller kan det også være lurt å søke seg til lavere stillinger feks noe support greier eller noe sånn. Mange som begynner der. 

Så jeg bør altså lære meg backend

Hvilket alternativ er lurest? 

Bruke javascript som backend siden jeg allerede er kjent med språket?

Lære meg C# siden det både kan brukes som backend og frontend?

Lære meg python siden jeg også er interessert i Big data?

Jeg er ingen racer til å lære meg kode 

 

Anonymous poster hash: 469b9...515

Lenke til kommentar
Gjest 469b9...515 skrev (17 minutter siden):

Så jeg bør altså lære meg backend

Hvilket alternativ er lurest? 

Bruke javascript som backend siden jeg allerede er kjent med språket?

Lære meg C# siden det både kan brukes som backend og frontend?

Lære meg python siden jeg også er interessert i Big data?

Jeg er ingen racer til å lære meg kode 

 

Anonymous poster hash: 469b9...515

Hva med å bytte til en master innenfor IT? Gjerne i noe poppis som data,cloud,ML osv. Også søke jobb på siden?

Vi har flere hos oss med bachelor som jobber og tar master på siden.

Lenke til kommentar
Gjest 469b9...515
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva med å bytte til en master innenfor IT? Gjerne i noe poppis som data,cloud,ML osv. Også søke jobb på siden?

Vi har flere hos oss med bachelor som jobber og tar master på siden.

Gpdt forslag, men jeg er avhengig av å få jobb raskt og har allerede brukt en del penger på masteren så er litt redd for at det ikke blir verdt investeringen sånn sett. Burde nok ha tatt det valget sommeren som var, men lurer på om det toget har gått

Det hjelper heller ikke at jeg lærer kode veldig sakte. Det er litt som med lingvistiske språk for meg. Jeg kan forstå grammatikken ut og inn innen et par dager, men jeg bruker ekstremt lang tid på å lære meg å bruke den til å prate/lage noe. Nå har jeg allerede fått et snitt på B på bacheloren, men jeg tror egentlig jeg er D elev og redd for å få det på en eventuell master. Jeg klarer feks ikke å få med meg noe som helst under forelesninger, sitrer bakerst i klasserommet og later som jeg skrivrr

Anonymous poster hash: 469b9...515

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...