Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stikkontakt i motorrom


Luddep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og tilbake til det tråden opprinnelig handlet om, så har jeg testet å ha DEFAen koblet i over natta uten at noe har skjedd. Ikke bedre temperatur i motor og ikke lading av noen batteri. Kanskje den faktisk bare går til stikkontakten? Det blir vel neste mysterium 😊 Skal forsøke å holde tråden oppdatert.

Lenke til kommentar
Luddep skrev (På 10.12.2023 den 1:32 PM):

Ok, da vet jeg det :) Har ingen peiling på dette her. Skal se om jeg får testet det.

Med identisk, mener du samme type spesifikasjoner eller nøyaktig samme type batteri? Det er vel ikke laget for å ha inne i kupé så vidt jeg forstår? Finner i alle fall to forskjellige typer når jeg søker på registreringsnummer, en som ser ut som den i motorrom og en som er merket med "bagasjerom".

Bilbatterier kan ha forskjellige størrelser (Ah), og forskjellige mål (lengde, høyde, bredd). I tillegg er polene forskjellig plasseringer på (høyre-venstre), og forskjellige poler finnes. Det er litt rart om de ikke har gjort det slik at en kan bruke samme batteri begge plasser, men det holder sikkert med et batteri som ligner teknologisk og er i nærheten størrelsemessig (Ah).

edit: batteri selgere/produsenter har ofte sider der en kan søke på hva batteri som passer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har hatt den inne på verksted og de sier at stemmer at denne modellen originalt kom med to batteri :) Batteriet bak driver lys i bilen, dørene og Webasto. Batteriene snakker kun sammen ved lading. De sa også at det er vanlig å kutte kablene til batteri 2 på disse bilene, men ikke på akkurat denne årsmodellen.

Lenke til kommentar

Fikk lest av feilkode og Webastoen hadde gått i lås igjen. Fikk låst den opp og lest av feilkoder.
Der lå det:
- Battery 2 low voltage
- 1412 7 Metering pump (Short circuit to ground static). 
Fikk slettet feilkodene og låst opp webastoen. De forsøkte å starte den opp via pc (antar jeg) og fikk opp samme feilmelding på pumpa med en gang. 
Synes det er litt merkelig at pumpa skal være gåen da den fungerer når motoren er i drift? Kan denne feilmeldingen kanskje komme av at pumpa ikke får nok strøm? Skal få skiftet ut batteriet i morgen og håper på at det løser ting. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

NB! Batteriet inne i bilen bør være av AGM-/GEL-typen da et standard blybatteri kan avgi eksplosive gasser under lading(!).

Edit: hvis det originale batteriet under setet er koblet til en liten slange som skal føre eventuelle gasser ut av bilen, kan et vanlig blybatteri tilkobles hvis det har samme type uttak. 

Etter hva jeg vet så er AGM og GEL🤔 type batterier såkalt ‘valve regulated’ og holder på gassene mens standard blybatterier ikke er det; selv om (de fleste) standard blybatterier i dag er vedlikeholdsfrie så kan de avgi gasser, slik jeg har forstått det.

AGM og GEL type batterier tåler også bedre dype utladninger enn standard blybatterier.

Fant for øvrig litt info om hvordan batteriene og lading i en 2004-modell Camper Van (/Multivan, California) med to(!) ekstra batterier fungerer. Tipper at det muligens kan være tilsvarende oppsett i din bil hva gjelder lading selv med bare ett ekstra batteri 🤔

image.thumb.png.2e046c4ded6e9b569cbd3742f00a68f6.png
image.thumb.png.70cf459d14fe7a5a152b5f26d2874ca1.png

Endret av NoBo
Lenke til kommentar
4 hours ago, Luddep said:

Fikk lest av feilkode og Webastoen hadde gått i lås igjen. Fikk låst den opp og lest av feilkoder.
Der lå det:
- Battery 2 low voltage
- 1412 7 Metering pump (Short circuit to ground static). 
Fikk slettet feilkodene og låst opp webastoen. De forsøkte å starte den opp via pc (antar jeg) og fikk opp samme feilmelding på pumpa med en gang. 
Synes det er litt merkelig at pumpa skal være gåen da den fungerer når motoren er i drift? Kan denne feilmeldingen kanskje komme av at pumpa ikke får nok strøm? Skal få skiftet ut batteriet i morgen og håper på at det løser ting. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

En god del usikkerhet på dette her:

Batteri 2 har lav spenning; om dette batteri driver pumpa så er det kanskje bare en overdrivelse at noe har kortslutning til jord men det er jo ikke sagt at det er forsyningsspenningen som har denne kortslutningen.

Spenning 0 volt er jo kortslutning, men det reageres kanskje allerede med denne meldingen på 5 V istedenfor 12. Og hvorfor 'static'.

Men når pumpa går med motoren i gang så kunne jo forklaringen være at dynamoen til tross for et elendig batteri får spenningen opp tilstrekkelig likevel.

Lenke til kommentar
Luddep skrev (7 timer siden):

Oppdatering: 
Har fått skiftet batteri på verksted. Nå fungerer webastoen igjen! :):) 
Helt supert å få så god hjelp her inne. Tusen takk til dere alle! Kommer sikkert fler spørsmål fra meg etterhvert, haha!

Bra! Hva slags batteri endte du opp med?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Luddep said:

Oppdatering: 
Har fått skiftet batteri på verksted. Nå fungerer webastoen igjen! :):) 
Helt supert å få så god hjelp her inne. Tusen takk til dere alle! Kommer sikkert fler spørsmål fra meg etterhvert, haha!

Husk ellers at på en del VW-er med Webasto, så starter ikke Webasto når det er lite drivstoff på tanken. Når man i tillegg starter en del ganger med lite drivstoff, så blir tilslutt Webasto koblet ut og en feilkode må slettes for at den skal starte igjen. Slik anbefalingen var, skulle man helst ikke ned under 1/4 tank (selv om det vel først var mindre enn det som skulle til, evt. at det var først når man var på reservetank at det sluttet å fungere... husker ikke helt, begynner å bli en del år siden jeg - og en god del andre også - slet med dette. Hadde en førstegenerasjons Touran der dette var et problem, men gjaldt også flere modeller med fabrikksmontert webasto i den perioden). 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (20 timer siden):

Bra! Hva slags batteri endte du opp med?

BOSCH STARTBATTERI S5010 85A står det på kvitteringen. Om det faktisk er det som står i er jeg usikker på. Leverte den bare på verksted og hentet den igjen 😂 de sa iallefall at det ble installert samme batteri som de monterer inne i ambulansene blant annet. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (19 timer siden):

Husk ellers at på en del VW-er med Webasto, så starter ikke Webasto når det er lite drivstoff på tanken. Når man i tillegg starter en del ganger med lite drivstoff, så blir tilslutt Webasto koblet ut og en feilkode må slettes for at den skal starte igjen. Slik anbefalingen var, skulle man helst ikke ned under 1/4 tank (selv om det vel først var mindre enn det som skulle til, evt. at det var først når man var på reservetank at det sluttet å fungere... husker ikke helt, begynner å bli en del år siden jeg - og en god del andre også - slet med dette. Hadde en førstegenerasjons Touran der dette var et problem, men gjaldt også flere modeller med fabrikksmontert webasto i den perioden). 

Ja, det sa mekanikeren til meg, hvis drivstofflampa begynner å lyse går den i lås. Må passe på å alltid ha godt med drivstoff! Lurer på hvor kaldt det må være før varmeren kicker inn automatisk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Luddep said:

Ja, det sa mekanikeren til meg, hvis drivstofflampa begynner å lyse går den i lås. Må passe på å alltid ha godt med drivstoff! Lurer på hvor kaldt det må være før varmeren kicker inn automatisk? 

Mener å huske at det var 4 varmegrader som var oppgitt på Touran jeg hadde fra omtrent samme tidsperiode.

Tror det var et triks man kunne gjøre før man startet bilen, som gjorde at webasto ikke startet automatisk også. Lurer på om det kunne vært å slå på tenninga, så holde inne Eco-knapp på varmeapparat/AC-styring, og så starte bilen. Men mulig dette varierte mellom modeller. Dette var ellers en bil uten programmerbar/fjernstyrt Webasto - altså kun autostart når bilen startet.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
Luddep skrev (På 10.12.2023 den 1:41 PM):

Og tilbake til det tråden opprinnelig handlet om, så har jeg testet å ha DEFAen koblet i over natta uten at noe har skjedd. Ikke bedre temperatur i motor og ikke lading av noen batteri. Kanskje den faktisk bare går til stikkontakten? Det blir vel neste mysterium 😊 Skal forsøke å holde tråden oppdatert.

Uansett hva denne stikkontakten går til så er det feil.
Dersom den går til noe i bilen så skulle nok ha vært et apparatinntak der, ikke en stikkontakt.

European Schuko, Europe, Type F Watertight Locking IP66, IP67, IP68 and  Weatherproof IP44, IP54, IP55 Plugs, Connectors, Outlets, Inlets, and Power  Strips - International Configurations, Inc.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar

Tidligere eier har ikke brukt DEFA-en, men sier det antakelig har vært en batterilader i panseret før - tilkoblet med vanlig støpsel. Veldig merkelig! Bilen er bygget på bestilling fra NAV antar jeg, og vi har papirer på ombygging gjort i 2007 uten at det står spesifisert nøyaktig hva som er gjort.  Forrige eier er noen ledd etter opprinnelig eier :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...