Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan jeg overvinne sjalusien min?


Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen skriver så driver jeg å dater ei dame og har drevet å blitt kjent med henne i 2 måneder nå.
 

Problemet mitt er at jeg ser at hun har stadig nye snapchat fra dating apper når jeg spør hvem de er. Jeg kan ikke egentlig si noe på det siden vi ikke er eksklusive enda og hun er ikke 100% om ho vil gå inn i et forhold med meg.

etter at vi har datet i 3 uker fant jeg ut at hun hadde planlagt en date med en annen person, men dette var planlagt før vi begynte å møtes. Men da sa eg at hvis hun drar på den daten vil ikke eg klare å være mere med henne. Og hun tolket det som et ultimatum siden eg sa at da må eg gi meg med henne, men eg hadde ikke taklet det følelsesmessig. Hun kansellerte daten hun hadde planlagt og jeg er ikke uenig at det var et ultimatum jeg la fram, men jeg la det fram før at eg måtte ta hensyn til mine følelser og hva jeg takler. Og det var etter denne hendelsen sjalusien min ble ganske stor.

jeg prøver å gi henne de 3-5 månedene hun trenger på å finne ut av det men kjenner at jeg blir veldig kraftig sjalu og kjenner hjertebank og stress eller angst, har prøvd å la være å spørre hvem det er og da ender eg opp med å være stille rundt henne i 5-10 minutter for å prøve å la sjalusien min gå over men hun merker at eg endrer meg i disse minuttene og da ender eg opp med å spørre om det som plager meg siden hun spør hva som skjer med meg. Og får da vite at hun har lagt de til fra datingapp når eg spør.

Hun har derimot ikke gått på andre dates med andre enn meg i perioden vi har blitt kjent. Det jeg søker er råd for å holde sjalusien min i sjakk og vise det mindre rundt henne. Var i et forhold med ei for 2 år siden som var utro og har gjort at jeg blir slik jeg er nå rundt andre menn hun snakker med og den hendelsen trigget det jeg følte når hun var utro og jeg er nå redd for å miste henne. Og derfor vil jeg jobbe med sjalusien for det er også en deal breaker med mindre vi hadde vært i et forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, virker som du er en person som gjerne vil være ekslusiv, mens hun du har dater vil shoppe litt rundt og se seg om etter bedre alternativer. Det er ingen dame å løpe etter. Jeg hadde ikke godtatt å være på date med noen mens de satt og planla neste date med noen andre. Det er helt fair å gi klar beskjed om at du vil gi forholdet en sjangse, men at du ikke kommer til å se på andre damer mens du er sammen med henne og forventer det samme tilbake.

Endret av Locrin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Goldwing1337 skrev (På 5.12.2023 den 8:15 PM):

Hei, som tittelen skriver så driver jeg å dater ei dame og har drevet å blitt kjent med henne i 2 måneder nå.
 

Problemet mitt er at jeg ser at hun har stadig nye snapchat fra dating apper når jeg spør hvem de er. Jeg kan ikke egentlig si noe på det siden vi ikke er eksklusive enda og hun er ikke 100% om ho vil gå inn i et forhold med meg.

etter at vi har datet i 3 uker fant jeg ut at hun hadde planlagt en date med en annen person, men dette var planlagt før vi begynte å møtes. Men da sa eg at hvis hun drar på den daten vil ikke eg klare å være mere med henne. Og hun tolket det som et ultimatum siden eg sa at da må eg gi meg med henne, men eg hadde ikke taklet det følelsesmessig. Hun kansellerte daten hun hadde planlagt og jeg er ikke uenig at det var et ultimatum jeg la fram, men jeg la det fram før at eg måtte ta hensyn til mine følelser og hva jeg takler. Og det var etter denne hendelsen sjalusien min ble ganske stor.

jeg prøver å gi henne de 3-5 månedene hun trenger på å finne ut av det men kjenner at jeg blir veldig kraftig sjalu og kjenner hjertebank og stress eller angst, har prøvd å la være å spørre hvem det er og da ender eg opp med å være stille rundt henne i 5-10 minutter for å prøve å la sjalusien min gå over men hun merker at eg endrer meg i disse minuttene og da ender eg opp med å spørre om det som plager meg siden hun spør hva som skjer med meg. Og får da vite at hun har lagt de til fra datingapp når eg spør.

Hun har derimot ikke gått på andre dates med andre enn meg i perioden vi har blitt kjent. Det jeg søker er råd for å holde sjalusien min i sjakk og vise det mindre rundt henne. Var i et forhold med ei for 2 år siden som var utro og har gjort at jeg blir slik jeg er nå rundt andre menn hun snakker med og den hendelsen trigget det jeg følte når hun var utro og jeg er nå redd for å miste henne. Og derfor vil jeg jobbe med sjalusien for det er også en deal breaker med mindre vi hadde vært i et forhold.

Jeg var som deg i alderen 16-23. 

Helt til jeg virkelig bestemte meg for at jeg ikke orker å la et annet menneske ha den kontrollen over meg. I tillegg merket jeg at det eneste jeg oppnådde var å virke usikker, lav selvtillit og kontrollerende. Dette førte til at alle relasjoner tok slutt etter en periode. 
 

Fra 23års alderen jobbet jeg mye meg egen selvtillit ved å trene, spise sunt, kle meg bra. I relasjoner med damer så spurte jeg aldri om tidligere historikk, jeg så aldri på deres telefoner, ei heller hvem de pratet med. Jeg gikk inn med innstillingen; «jeg er et catch. Hun er heldig som får bruke tid med meg». Merket jeg røde flagg, så droppet jeg de. Jeg gidder ikke å settle for noen bare for å være sammen med noen. Når jeg ikke var sammen med de jeg hadde en romantisk relasjon til, så brukte jeg mye tid på venner og trening. På den måten holdt jeg meg opptatt, og satt ikke å stirra på telefonen og ventet på at dama skulle sende meg snaps/mlder. Jeg la etterhvert merke til at dette appelerte til kvinnene (ikke svare 24/7, ha et eget liv osv). Prøv å tenke rasjonelt; dersom dama monkey brancher og leter rundt etter noe bedre, så får ikke du gjort noe med det uansett. Skal du låse henne ned i en kjeller og ta telefonen? Nei. Merker man noe sånt, så er det bye bye for godt. 
 

I ditt tilfellet må jeg dessverre meddele at jeg ville ha nedgradert denne personen til «bekjent». Du har allerede gitt henne et ultimatum, og hun er fremdeles usikker på dere(deg) etter flere måneder. Hun burde ha vært på kneerne etter å få være i et forhold med deg. Spar deg selv videre smerte - gjør det «slutt». 

Endret av iblazeqt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Goldwing1337 skrev (På 5.12.2023 den 8:15 PM):

råd for å holde sjalusien min i sjakk

Dette:

iblazeqt skrev (22 minutter siden):

selvtillit

Hvis du ikke selv vet hvordan du kan bygge opp selvtilliten, bør du bruke et annet menneske til å hjelpe deg med dette. Hvis du har penger til overs, finnes det profesjonelle ressurser. Hvis du mener at du har emosjonelle traumatisk bariærer, kan kanskje psykolog være et greit sted å begynne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...