Gå til innhold

Gjenbruk/videresalg Windows 11 oem-lisens til laptop


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet antar jeg at det ikke er mulig eller gjennomførbart - men spør nå likevel i tilfelle noe kan ha forandret seg etter at det ble mulig å installere og bruke W11 uten lisens.

Greia er at jeg har kjøpt ny billig laptop, til kontor og lett bruk. Her følger Windows 11 home, og har fått en kode tilsendt på mail fra microsoft for aktivering. For noen kan det kanskje høres rart ut, men etter å ha brukt Linux i flere år nå, er det ikke lenger Windows som er det foretrukne valget på pc'ene hjemme.

Når denne maskinen kommer i hus, vil det trolig være Fedora med Cinnamon som blir installert, og W11 home vil aldri komme til å bli brukt (med mindre jeg finner det for godt å selge den, jeg skal klone disken med original windows-installasjon i tilfelle fremtidig videresalg av maskinen).

Jeg vet at tidligere har det ikke vært mulig å få noe slags refusjon eller videresalg av windows-lisens knyttet til en laptop, spørsmålet mitt går derfor i retning ; Er det kommet noen nylige lovendringer (gjerne via EØS) eller evt. oppdaterte regler for Windows 11 som åpner opp for refusjon av ubrukt windows-lisens eller videresalg ?

Jeg skulle mye heller donert pengesummen til de som utvikler programvaren jeg faktisk bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (6 minutter siden):

Lisensen er kun for den maskinen den er solgt med tenker jeg. Det er vel ikke utenkelig at den er registrert til maskinen.

Du kan skifte ut litt og litt deler og overføre lisensen til de nye delene.  Da kan du i prinsippet overføre en lisens til en helt ny maskin.

Ellers så er det bare å søke på OEM lisenser på google.  Disse selges billig.  Vær obs på at installasjonen kan være litt mer knotete enn en vanlig windows installasjon.

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (29 minutter siden):

Du kan skifte ut litt og litt deler og overføre lisensen til de nye delene.  Da kan du i prinsippet overføre en lisens til en helt ny maskin.

Ellers så er det bare å søke på OEM lisenser på google.  Disse selges billig.  Vær obs på at installasjonen kan være litt mer knotete enn en vanlig windows installasjon.

OEM lisens er knyttet til hovedkortet.

Du kan bytte ut alle de andre delene så mange ganger du vil. 
Med mindre det er endret i det siste. 

Lenke til kommentar

Uten at jeg er vet dette sikkert, så vil jeg tro at Produktnøkklen som følger med PC`en, er lagt inn på PC`en, men at den bare trenger å kobles til Internett for å aktivere den. Eller så kan det være at det er installert en uaktivertversjon også legger du inn nøkklen selv og aktiverer den.

Lenke til kommentar

Det er en OEM-lisens og disse er bundet til maskinvaren. Du kan ikke flytte lisensen til en annen maskin.

Alternativene dine er således å selge maskinen med lisensen din senere eller å søke om refusjon og dermed miste lisensen og få noen kroner tilbake, men kjenner ikke detaljene og kravene til denne prosessen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ikke helt problemet, men ja, OEM lisenser har siden tidenes morgen fulgt hardwaren.

Massgravel på Github (minner om at Github er eid av selveste Microsoft) lett kan bruks for å aktivere hvilken som helst hardware med nyere Windows uten problemer og det er fullstendig open source om du eller andre skulle ha ønske om å se gjennom kildekoden for ulumskheter: https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 26.12.2023 den 11:55 PM):

hvordan kan dette gi innsikt i pengeverdien av oem-lisensen og evt. refusjon av beløpet ?

Siden logikken gikk over hodet på deg, la meg være enda mer eksplisitt: Når noe ikke lenger har en verdi eller kostnad, så har du ikke krav på refusjon om du velger å ikke bruke tjenesten/produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...