Gå til innhold

Klikk og hent ..nektes angrerett


stue

Anbefalte innlegg

Fagmøbler skriver: Klikk og hent reservasjoner er ikke å regne som en netthandelsordre og er derfor ikke ombefattet av angrerett.

Stemmer dette. Varene er bestilt over nett med klikk og hent. Ingenting er betalt, og jeg har ikke vært fysisk i butikk. Ordrebekreftelse er mottatt. Jeg har kontaktet butikk skriftlig og krevd angrerett.

Kan butikken kreve at jeg gjennomfører kjøpet? Ved å sende meg varene og fakturere? Det truer de med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, sedsberg said:

Hvis du har mulighet for å besikte varen før du kjøper så kan det være korrekt at det ikke er angrerett.

Nei.

Quote

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, forbrukeren betaler eller påtar seg å betale en pris, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

Det er ein del nærare definisjoner, men kravet er altså at avtaleinngåelsen må skje utanfor faste forretningslokaler. Om du oppsøker elkjøp, ser på eit kjøleskap, og så bestiller det på nett har du fortsatt angrerett.

35 minutes ago, stue said:

Stemmer dette. Varene er bestilt over nett med klikk og hent. Ingenting er betalt, og jeg har ikke vært fysisk i butikk. Ordrebekreftelse er mottatt. Jeg har kontaktet butikk skriftlig og krevd angrerett.

Avtalen er inngått ved fjernsalg. At du har avtalt å hente vara er irrelevant; angrefristlova tar ikkje hensyn til transportmåte, kun korleis kjøpsavtalen vert inngått.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, barfoo said:

Nei.

Det er ein del nærare definisjoner, men kravet er altså at avtaleinngåelsen må skje utanfor faste forretningslokaler. Om du oppsøker elkjøp, ser på eit kjøleskap, og så bestiller det på nett har du fortsatt angrerett.

Avtalen er inngått ved fjernsalg. At du har avtalt å hente vara er irrelevant; angrefristlova tar ikkje hensyn til transportmåte, kun korleis kjøpsavtalen vert inngått.

Var ikke det jeg mente. Hvis du ved avtaler som "klikk&hent", reservasjon etc. har mulighet for å besikte, og evt. bestemme seg for å ikke kjøpe varen når den hentes så regnes det ikke som fjernkjøp. Var flere som prøvde seg på dette for mange år siden. De nektet både å kunne faktisk se varen i butikken eller utleveringsstedet og de nektet angrerett. Det måtte de slutte med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Så lenge du velger "Klikk og hent" og betaling skjer i butikken så har du ikke angrerett. Om du har betalt i butikken og hentet bestillingen så har du altså ikke angrerett. Dersom du derimot kun har valgt "Klikk og hent" og ønsker å avbestille uten å ha hentet produktet så kan jeg ikke skjønne at butikken nekter å kansellere ordren siden dette kun gjelder for varer de allerede har på lager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, sedsberg said:

Hvis du ved avtaler som "klikk&hent", reservasjon etc. har mulighet for å besikte, og evt. bestemme seg for å ikke kjøpe varen når den hentes så regnes det ikke som fjernkjøp.

Her er jo det sentrale at det er inngått ein avtale ved fjernsalg, som butikken hevdar er bindande. Då vil eg anta angreretten gjeld. Det sentrale i lova er avtaleinngåelsen, ikkje betaling eller fraktmetode.

Kanskje @krikkert har lyst å utdjupe? IANAL også viare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lenge siden sist det var skikkelig baluba rundt dette så jeg husker ikke nøyaktig. Men mener fast bestemt at hvis man bestiller fjernt og det ikke gis angrerett så skal kunden ha full mulighet til å teste ut produktet før utlevering. Sånn sett så har man jo da en slags angrerett.

PS-Data var en av de som prøvde seg på dette. Muligens Multicom også. Hele poenget med angrerett er jo at man ikke har mulighet for å sjekke ut produktet på forhånd ved fjernsalg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøpet er ikke gjennomført før varen er betalt. Hvis varen settes på trappen og kunden faktureres, blir det facto en form for fjernkjøp/netthandel. Det er aldri direktekontakt mellom selger og kunde, kjøpet gjennomføres ikke i butikk, og kjøpet er avtalt på nett.

Mulig jeg blir stabbet ned av en eller annen jurist her, men tror jeg ville utfordret et krav/fakturering for en vare som er avbestilt gjennom forbrukerklagenemnda. Avtalen om kjøp har skjedd elektronisk. Fra Forbrukertilsynets sider (https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven: "Dette er opplysninger om varen eller tjenestens viktigste egenskaper, samlet pris, avtalens varighet og eventuell minste bindingstid, og om vilkårene for å si opp avtalen. Det stilles også strenge krav til at bestillingsknappen skal merkes med ord som «kjøp nå», «betal nå» eller tilsvarende, for å vise klart at forbrukeren forplikter seg til å betale. Dersom den næringsdrivende ikke følger dette kravet, har ikke forbrukeren inngått en bindende avtale om et kjøp.

Det er på et litt vaklende grunnlag jeg tolker Forbrukertilsynet, som igjen har tolket lover og forskrifter, men ordlyden, "når avtaler inngås elektronisk, f.eks. på nett eller i en app, skal kunden få presentert de viktigste opplysningene rundt kjøpet i tydelig og fremhevet form rett før bestilling", (https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven) tilsier at det er tilstrekkelig at det er gjort en avtale om kjøp for at det skal regnes som en netthandel. Det finnes unntak, men kan ikke se at en standard sofa skulle inngå i disse. Det kan heller ikke avtales dårligere vilkår enn de som fremgår av Forbrukerrettdirektivet, som er gjort til norsk lov.

Hvis kjøpet kan regnes som netthandel, og du benytter angreretten, kan du likevel bli ansvarlig for kostnader for retur av varen. Jeg mener det er grunn til å krangle på kostnaden hvis leveringskostnaden kunne vært unngått hvis butikken hadde fulgt opp avbestillingen/butikken leverer varen mot ditt ønske. Får du levert varen uten at det følger med angrerettskjema, kan følgende formulering fra Forbrukertilsynet komme til nytte: "Brudd på enkelte av bestemmelsene vil kunne føre til at angrefristen utvides opp til 12 måneder, eller at forbrukeren ikke lenger har plikt til å betale for enkelte kostnader". (https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven)

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (18 timer siden):

 

Så lenge du velger "Klikk og hent" og betaling skjer i butikken så har du ikke angrerett. Om du har betalt i butikken og hentet bestillingen så har du altså ikke angrerett. Dersom du derimot kun har valgt "Klikk og hent" og ønsker å avbestille uten å ha hentet produktet så kan jeg ikke skjønne at butikken nekter å kansellere ordren siden dette kun gjelder for varer de allerede har på lager.

Jeg har ved flere anledninger kjøpt mobiltelefon hos de store elektronikkjedene og de har ikke mobilen utstilt og gir ingen mulighet til besiktigelse før jeg evt. kjøper via klikk og hent, tro det eller ei. Jeg vil da altså ikke kunne angre kjøpet selv om det er helt umulig å få besiktiget varen før kjøp?

Verdt å nevne er at jeg har lært av mine feil og kjøper alltid via nett slik at man returnere/få angrerett.

Lenke til kommentar

Angrerettloven § 1 fastslår at loven gjelder når: 

1) Det selges varer og tjenester
2) Salget er til en forbruker
3) Selger eller selgers representant opptrer i næringsvirksomhet
4) Forbrukeren betaler eller påtar seg å betale en pris, og
5) Avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler. 

"Fjernsalg" er definert som et salg "der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler". 

For at "Klikk og hent" skal falle utenfor angrerettsreglene må det være en ubetinget rett for forbrukeren til å ombestemme seg helt frem til kjøper og selger fysisk er til stede samtidig. Hvis dette er oppfylt, så kan man si at det ikke er inngått noen avtale før forbrukeren har møtt opp hos selger, og det som skjer på nett bare er en reservasjon. I slike tilfeller vil også vilkår #4 om at forbrukeren ikke har betalt eller påtatt seg å betale noen pris heller ikke være oppfylt. 

Hvis selger mener seg berettiget til å fakturere og levere varene, uten at du noensinne har vært i den næringsdrivendes faste forretningslokaler, så er det enten fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler. 

Her er det verdt å påpeke at kriterie #4 er presisert fra 1. oktober 2023. Før dette ønsket mange å forstå regelen slik at forbrukeren både måtte ha inngått avtale og gjennomført sin side av avtalen (dvs. betalt for varen/tjenesten) på internett, og derfor utformet man "Klikk og hent"-ordningene slik at de unngikk angreretten. Fra 1. oktober er regelen presisert slik at det er tilstrekkelig at forbrukeren har påtatt seg å betale en pris, han trenger ikke faktisk ha betalt. 

 

For øvrig følger det av forbrukerkjøpsloven § 41 at en forbruker har en ubetinget avbestillingsrett, men etter denne bestemmelsen må forbrukeren betale et avbestillingsgebyr. Selgeren kan derfor under ingen omstendigheter fastholde kjøpet og kreve levering og fullprisfakturering - selger må akseptere at kjøpet ikke gjennomføres, og så må man heller krangle om angrerett (gratis) eller avbestilling (avbestillingsgebyr/-erstatning). 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 11/25/2023 at 12:14 AM, stue said:

Så det Fagmøbler skriver på sin hjemmeside er feil?

Fagmøbler skriv og at [...]Utvalgte butikker tilbyr tjenesten Klikk & Hent. Du får da mulighet for å reservere varen hos valgt butikk.[...]

Dvs. at du reserverer vara, slik at den ikkje vert seld til andre kunder. Det ville eg tolka som at det ikkje er inngått ein bindande avtale; du kan fritt velje å ikkje kjøpe vara i butikken.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 25.11.2023 den 6:49 PM):

Jeg har ved flere anledninger kjøpt mobiltelefon hos de store elektronikkjedene og de har ikke mobilen utstilt og gir ingen mulighet til besiktigelse før jeg evt. kjøper via klikk og hent, tro det eller ei. Jeg vil da altså ikke kunne angre kjøpet selv om det er helt umulig å få besiktiget varen før kjøp?

Verdt å nevne er at jeg har lært av mine feil og kjøper alltid via nett slik at man returnere/få angrerett.

Det virker ikke som om angrerettloven tar for seg denne problematikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...