Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Levere tilbake arbeidsbil


Vestland12

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp mitt arbeidsforhold og skal starte eget konkurrerende foretak.

Jeg disponerte en varebil da jeg hadde lageransvar. Har også litt kontorutstyr som må leveres da jeg har hatt hjemmekontor. Jeg er eneste ansatt i min avdeling på min hjemplass.

Nå vil arbeidsgiver at jeg skal sette kontortingene i varebilen og kjøre denne til nærmeste kontor 3 timer unna. Kan nevne at jeg er sykemeldt også nå i oppsigelsestiden.

Har de rett til å be meg kjøre bilen så langt? Arbeidsgiver har fortsatt lager her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sykmeldt i den forstand at det ikke er mulig for deg å levere bilen/utstyret? Strengt tatt kan arbeidsgiver utfordre deg på om det er enkelte oppgaver du kan utføre selv om du er sykmeldt, men det blir jo da en runde med lege og Nav.

Jeg vil også tippe at de ikke er så veldig fornøyde med at du blir en konkurrent, så kanskje det er lurt at du bare gjør dette. Det vil i så fall regnes som en arbeidsdag og skal trekkes fra på sykmeldinga. Antar den normale arbeidsplassen din er nærområdet, og da kan du også selvsagt ta dette i ordinær arbeidstid og be om dekning av reiseutgifter tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Hvis ikke annet er avtalt skal utlånte/utleide gjenstander leveres tilbake til utlåners/eiers forretningssted. Dette gjelder uavhengig av om eieren også er arbeidsgiver. Plikten til å levere tilbake arbeidsgivers eiendeler ved endt arbeidsforhold gjelder uavhengig av om man er sykemeldt eller ikke. Et ubemannet lager regnes ikke som forretningssted i denne sammenhengen - "forretningssted" vil si et hovedkontor eller lignende sted. 

I hvilken grad denne reisen regnes som arbeidstid i relasjon til lønn, sykepenger, osv. vil avhenge av andre forhold. Hvis stedet du skal levere gjenstandene/bilen er ditt kontraktsfestede arbeidssted vil reisen fra hjem til arbeidssted ikke være arbeidstid i relasjon til lønn. Den vil heller ikke være det i relasjon til sykepenger, og man kan heller ikke kreve at arbeidsgiver dekker kostnadene for reisen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for alle svar.

Jeg har spurt arbeidsgiver om jeg kan levere bilen med utstyr her lokalt, f eks ved lager. Arbeidsgiver må jo uansett komme hit og se over lager osv, da de aldri har vært her før.. Men de er kun ute etter å 'skade' meg mest mulig nå - fryse meg ut, nekte å betale ut utlegg, nekte å la meg hente ut personlige mapper fra pc(som er låst av dem), ikke ta telefon når jeg ringer osv..

Problemet er at dette kommer til å ta meg utrolig mange timer, og jeg er ikke spesielt gira. Om jeg kjører kl 6 på morgenen kan jeg rekke bussen tilbake kl 11 så jeg er hjemme klokken 18 (griselendte strøk ja :)). Om jeg ikke rekker den er jeg ikke hjemme før kl 21:40..

Om dette dekkes eller ikke av arbeidsgiver er egentlig uvesentlig. Buss hjem koster maks et par hundrelapper så det spiller ingen rolle. Lønn får jeg jo.

Lenke til kommentar
Vestland12 skrev (På 20.11.2023 den 9:25 PM):

Jeg har spurt arbeidsgiver om jeg kan levere bilen med utstyr her lokalt, f eks ved lager. Arbeidsgiver må jo uansett komme hit og se over lager osv, da de aldri har vært her før.. Men de er kun ute etter å 'skade' meg mest mulig nå - fryse meg ut, nekte å betale ut utlegg, nekte å la meg hente ut personlige mapper fra pc(som er låst av dem), ikke ta telefon når jeg ringer osv..

Høres ut som at du og arbeidsgiver ikke har verdens beste forhold i utgangspunktet? 

Jeg forstår i utgangspunktet begge sider av saken, men jeg vet jo at jeg ville "begrenset" skademulighetene mest mulig dersom jeg var arbeidsgiver. Vet jeg at en av mine ansatte sier opp for å starte opp en konkurrerende bedrift så ønsker jeg ikke at denne personen skal ha tilgang til mer informasjon enn nødvendig.. Ergo hadde jeg låst datamaskinen. (Selv om arbeidstaker sannsynligvis har "hentet ut" mesteparten av det han trenger før han har sagt opp) 

På samme måte ville jeg stilt meg selv spørsmålet: denne personen bor langt unna, skal jeg sette av 2 ansatte til å kjøre 2x3 timer, altså 12 arbeidstimer for å hente dette utstyret, eller kan den ansatte levere tilbake slik at jeg slipper..? 
Svaret her avhenger jo (dessverre) av forholdet dere har i utgangspunktet.. 

Samtidig skjønner jeg at dette kan være en belastning for deg som får føle litt på kroppen at du ikke lengre er "inne i varmen" hos arbeidsgiver.. 

Jeg ville satt meg ned nå og fundert ganske kraftig på følgende. 
Er jeg i stand til å gjøre som arbeidsgiver ønsker? 
Hvis ja: gjør det
Hvis nei: ikke gjør det, men forklar hvorfor du ikke er i stand til å gjøre det. 

Om du er 3 måneder sykemeldt pga noe personlig er det selvsagt helt legitimt, men om du er 3 måneder "sykemeldt" pga stemningen mellom meg selv og arbeidsgiver ville jeg faktisk føyet meg her.
Det er det i grunn ett stort argument for og det er at du skal starte opp en konkurrerende bedrift. 
Sannsynligheten for at deres veier kommer til å krysses igjen er skyhøy, og vi mennesker er skrudd sammen slik at vi husker det første og det siste som har skjedd. Ingen husker alle de timene du la ned i ditt arbeid, de husker hvordan du avsluttet arbeidsforholdet dersom det ble et "stygt" kapittel. 

Jeg har selv møtt tidligere arbeidsgivere relativt ofte på "nøytral grunn" og heldigvis har jeg et godt forhold til samtlige med unntak av en. Der var det arbeidsgiver som utrolig nok kom "dårligst ut" av det, og uten at jeg sa/gjorde noe uprofesjonelt ut mot felles kunde så merket jeg hvor utrolig ukomfortabelt det var for denne tidligere arbeidsgiveren å møte meg ute blant folk. Han unngikk fellesmøter med kunden, måtte "plutselig dra" når han visste at jeg var i nærheten, ventet med å informere kunden om forskjellige ting til etter at jeg hadde forlatt plassen osv. Han ekskluderte rett og slett seg selv fra store deler av prosjektet, noe som igjen hadde en effekt på arbeidet som ble utført fra hans side. Utrolig merkelig opplegg egentlig, jeg synes jo selvsagt at det var ganske underholdende i etterkant men det tror jeg ikke han gjorde. 

Vil du virkelig komme i den situasjonen selv? 
Eller vil du "ofre" 1 dag og avslutte på best mulig måte slik at dere faktisk kan slå av en hyggelig prat neste gang dere tilfeldigvis treffes hos en felles kunde, leverandør eller partner? 

Om man skal dra noe positivt ut av dette så må det i så fall være at du nå trer inn i rekkene av personer som holder arbeidsrelaterte ting lagret på jobbmaskiner og private ting på private maskiner. (Selv om det helt sikkert er en mager trøst)
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Å være sykemeldt er ikke det samme som fritid. Det er skremmende å lese at noen mener det er likestilt. 
Hvis du ikke klarer å kjøre bil tilbake til arbeidsgiver, samt ta bussen hjem, så betyr det at du i din fritid heller ikke er i stand til å kjøre bil eller ta buss. Stemmer det ?
Det å være sykemeldt betyr en dialog med arbeidsgiver om hvorvidt det er NOE arbeid som er mulig for deg å gjøre. Altså, er du ikke i stand til å kjøre bil eller sitte på en buss i det hele tatt i livet ditt, ja da kan du slippe å gjøre noe for å levere dette tilbake. Hvis du er i stand til å utføre oppgaven, se å få det gjort. Det er din plikt. Ikke noe du skal ha lyst til eller ikke ha lyst til å gjøre. Det er alle vi som betaler skatt som betaler pengene til deg som er sykemeldt, for at du skal gjøre noe for å forsøke å bli frisk (hvis mulig). Du skal starte et nytt foretak, så virker ikke som at du er ute av stand til å jobbe i uoverskuelig fremtid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trond722 skrev (3 timer siden):

Å være sykemeldt er ikke det samme som fritid. Det er skremmende å lese at noen mener det er likestilt. 
Hvis du ikke klarer å kjøre bil tilbake til arbeidsgiver, samt ta bussen hjem, så betyr det at du i din fritid heller ikke er i stand til å kjøre bil eller ta buss. Stemmer det ?
Det å være sykemeldt betyr en dialog med arbeidsgiver om hvorvidt det er NOE arbeid som er mulig for deg å gjøre. Altså, er du ikke i stand til å kjøre bil eller sitte på en buss i det hele tatt i livet ditt, ja da kan du slippe å gjøre noe for å levere dette tilbake. Hvis du er i stand til å utføre oppgaven, se å få det gjort. Det er din plikt. Ikke noe du skal ha lyst til eller ikke ha lyst til å gjøre. Det er alle vi som betaler skatt som betaler pengene til deg som er sykemeldt, for at du skal gjøre noe for å forsøke å bli frisk (hvis mulig). Du skal starte et nytt foretak, så virker ikke som at du er ute av stand til å jobbe i uoverskuelig fremtid. 

Hvor mange sykemeldte har du på jobben din nå med justerte arbeidsoppgaver? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvor mange sykemeldte har du på jobben din nå med justerte arbeidsoppgaver? 

At mange arbeidstakarar og arbeidsgivarar opererer med at 50% sjukemelding betyr at ein er på jobben halve tida endrar ikkje at det @Trond722 skriv er sant. Ein som er delvis sjukmeldt er også delvis arbeidsfør. Så sjølv om det ofte er enklare å rekne sjukemeldinga om til arbeidstid så er det også heilt innafor at den sjukmeldte er på jobben heile dagen og berre utfører x% av arbeidsoppgåvene.

Det sagt så er det ikkje all sjukdom eller alle arbeidsplassar der ein kan tilby den sjukemeldte fornuftige arbeidsoppgåver. Arbeidsgivar er pålagt å lage oppfølgingsplan når sjukefråværet går over fire veker, men det er eit unntak der det openbart er unødvendig. 

Om trådstarter er i stand til å fyrst køyre i 3 timar og deretter sitte på buss i 3+ timar kjem heilt ann på kvifor ein er sjukemeldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...