Gå til innhold

Kan velge mellom 3 internettleverandører - anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Vet ikke om det er innafor å spørre om anbefalinger her jeg, men prøver likevel. Skal snart flytte inn i en ny borettslagsleilighet sentralt i Trondheim, og det er nå åpnet for at en kan bestille internett. Det er tre leverandører vi kan velge mellom:

- NextGenTel

- Internetbolaget

- Blix solutions

Jeg har bare hatt Telenor og Telia som leverandører tidligere, og har ingen erfaring med noen av disse. De to sistnevnte har jeg aldri hørt om en gang. De er alle relativt like i pris. Har vært godt fornøyd med Telenor som leverandør, men ikke spesielt fornøyd med Telia.

Noen som har erfaring med internett fra noen av disse leverandørene, gode eller dårlige? Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, MegaMann2 said:

Vær obs på at av disse tre så benytter Internetbolaget seg av CGNAT. Det gjør at du og fler andre kunder der deler public IPv4 addresse.


Det legger noen begrensninger for litt mer "avansert" nettbruk. Viderekobling (åpning) av porter er blant annet ikke mulig.

Det var jeg ikke klar over, takk for heads up! Da ser det ut som det sannsynligvis blir Blix da :p

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (19 timer siden):

Vær obs på at av disse tre så benytter Internetbolaget seg av CGNAT. Det gjør at du og fler andre kunder der deler public IPv4 addresse.


Det legger noen begrensninger for litt mer "avansert" nettbruk. Viderekobling (åpning) av porter er blant annet ikke mulig.

Takk for infoen for vi får obos open net fra 1/1-24 (før telia) og jeg ser nå at Internetbolaget står som default under min profil på obos så jeg skal helt klart endre til Blix solutions som flere mener er bra :) 

Lenke til kommentar
Anonymous821 skrev (18 timer siden):

Det var jeg ikke klar over, takk for heads up! Da ser det ut som det sannsynligvis blir Blix da :p

Jeg valgte Blix hos Obos OpenNet, masse problemer med peering, mye av trafikken gikk blant annet via Belgia.
Besøkte vg.no, trafikken gikk fra Norge til Belgia, fra Belgia tilbake til Norge. Jeg trodde Blix var proffe, men problemene ble ikke løst så jeg og flere av mine naboer som hadde Blix, gikk over til NexGentel. Alt var bedre med NGT, og NGT har ikke et godt rykte 😛 Men tror det har mindre å si her, siden alle leverandører leverer internett på samme infrastruktur, men ting som peering kan variere.
Jeg la merke til at leasing tiden på WAN IP-en var veldig kort, så jeg ble nødt til å bestille statisk IP siden IP-en endret seg etter får dager(det er ikke relevant for alle, og det finnes andre måter å løse det på).

Jeg vil også fraråde bredbandbolaget.
Problemene jeg hadde med Blix kan gjerne ha vært mer lokale, så mine erfaringer er ikke sikkert er så relevante, men tenkte bare å nevne det.
Det er ganske enkelt å endre ISP hvis det skulle være ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Uderzo said:

 Men tror det har mindre å si her, siden alle leverandører leverer internett på samme infrastruktur, men ting som peering kan variere.

I praksis her er det vel kun aksessnettet som er det samme, og muligens et lite stykke til (f.eks. en felles sentral i byen). Så det som er felles infrastruktur er nødvendigvis ikke så mye. Så går dette til et eller annet knutepunkt der de forskjellige aktørene kan ha vidt forskjellig kapasitet og løsninger videre, samt videre forskjellige peering-avtaler osv. Men også da evt. potensielle forskjeller i nettet de bruker ellers - f.eks. hvor mye kapasitet de leier i et stamnett, da de trolig ikke har egen fiber f.eks. mellom Trondheim og sørligere deler av landet..

Spørsmålet her er vel egentlig videre hvilke eventuelle bindingskrav det er. Skulle jo ellers tro det var enkelt å bytte mellom disse leverandørene om man skulle være misfornøyd, men er det binding i f.eks. 12 mnd for å få en god pris, blir det jo mer "krangling" før man får byttet...

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

I praksis her er det vel kun aksessnettet som er det samme, og muligens et lite stykke til (f.eks. en felles sentral i byen). Så det som er felles infrastruktur er nødvendigvis ikke så mye. Så går dette til et eller annet knutepunkt der de forskjellige aktørene kan ha vidt forskjellig kapasitet og løsninger videre, samt videre forskjellige peering-avtaler osv. Men også da evt. potensielle forskjeller i nettet de bruker ellers - f.eks. hvor mye kapasitet de leier i et stamnett, da de trolig ikke har egen fiber f.eks. mellom Trondheim og sørligere deler av landet..

Spørsmålet her er vel egentlig videre hvilke eventuelle bindingskrav det er. Skulle jo ellers tro det var enkelt å bytte mellom disse leverandørene om man skulle være misfornøyd, men er det binding i f.eks. 12 mnd for å få en god pris, blir det jo mer "krangling" før man får byttet...

Ja, du har nok rett i det.

Nope, ingen bindinger, det tok 4-5 dager for meg å bytte, tok bare kontakt med brukerstøtte etter at jeg hadde bestilt nett i fra NGT i stedet, så switchet de meg over.
Det er samme pris, for oss ihvertfall, for alle de 3 ISP-ene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Uderzo said:

Jeg valgte Blix hos Obos OpenNet, masse problemer med peering, mye av trafikken gikk blant annet via Belgia.
Besøkte vg.no, trafikken gikk fra Norge til Belgia, fra Belgia tilbake til Norge. Jeg trodde Blix var proffe, men problemene ble ikke løst så jeg og flere av mine naboer som hadde Blix, gikk over til NexGentel. Alt var bedre med NGT, og NGT har ikke et godt rykte 😛 Men tror det har mindre å si her, siden alle leverandører leverer internett på samme infrastruktur, men ting som peering kan variere.
Jeg la merke til at leasing tiden på WAN IP-en var veldig kort, så jeg ble nødt til å bestille statisk IP siden IP-en endret seg etter får dager(det er ikke relevant for alle, og det finnes andre måter å løse det på).

Jeg vil også fraråde bredbandbolaget.
Problemene jeg hadde med Blix kan gjerne ha vært mer lokale, så mine erfaringer er ikke sikkert er så relevante, men tenkte bare å nevne det.
Det er ganske enkelt å endre ISP hvis det skulle være ønskelig.

Ouch 🥲 Da vil det vise seg om jeg får en bedre opplevelse med Blix, eller om jeg må vurdere å bytte til NextGenTel lol.
 

Regner med du mente Internetbolaget? De virker så lite tiltalende akkurat nå at jeg heller prøver mobilt bredbånd fra Telenor eller noe. Har vel egentlig ikke spesielt mange andre alternativer heller? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Anonymous821 skrev (54 minutter siden):

Ouch 🥲 Da vil det vise seg om jeg får en bedre opplevelse med Blix, eller om jeg må vurdere å bytte til NextGenTel lol.
 

Regner med du mente Internetbolaget? De virker så lite tiltalende akkurat nå at jeg heller prøver mobilt bredbånd fra Telenor eller noe. Har vel egentlig ikke spesielt mange andre alternativer heller? 🤷‍♂️

Vi krysser fingrene for at det går bra :D 

Ja, brainfart :p

Lenke til kommentar
1 hour ago, freedomseeker said:

CGNAT er noe dritt og man må betale for fast ip i tillegg for å slippe det.

For 90% betyr det nok egentlig ingenting. For nye internettleverandører nå, er det temmelig kostbart å anskaffe eller lease IPv4-adresser. Mulig man fort havner på litt små ranger som blir litt ekstra administrasjon også. Så på en måte er det forståelig. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (18 minutter siden):

For 90% betyr det nok egentlig ingenting. For nye internettleverandører nå, er det temmelig kostbart å anskaffe eller lease IPv4-adresser. Mulig man fort havner på litt små ranger som blir litt ekstra administrasjon også. Så på en måte er det forståelig. 

Er et stort handikapp til mitt bruk, men klart hvis man bare sjekker nettbanken og ser på netflix så er det sikkert greit nok.

Lenke til kommentar
On 16.11.2023 at 6:48 PM, MegaMann2 said:

Vær obs på at av disse tre så benytter Internetbolaget seg av CGNAT. Det gjør at du og fler andre kunder der deler public IPv4 addresse.


Det legger noen begrensninger for litt mer "avansert" nettbruk. Viderekobling (åpning) av porter er blant annet ikke mulig.

Nja har obos opennet som leveres av internetbolaget med cgnat, kontaktet support og fikk satt på offentlig ip da funket viderekobling av porter.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...