Gå til innhold

51 nordmenn ute av Gaza


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Statsborgerskap betyr at du tilhører landet du har fått statsborgerskap í, i form av visse rettigheter fks. som at man kan stemme ved valg, og ikke uten videre kan utvises fra landet.
Du må gjerne hevde det ikke betyr noe, men det gjør jo beviselig dét.

Du har helt rett Atib. De har fått norsk statsborgerskap, men nordmenn er de likefullt ikke. Har de dobbelt statsborgerskap kan de utvises og miste det norske statsborgerskap - det skal endel til idag, men håper det blir enklere fremover i lys av økt terror og krig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordmann er et ganske utvannet ord. I disse tider kan det bety hva som helst. Man skal ikke så langt tilbake før betydningen var langt klarere. Man blir ikke norsk av å få et statsborgerskap. Et stykke papir men ingen øvrig tilhørighet.

En av de såkalte norske som ble vist på TV hadde gått skole i Storbritannia og snakket engelsk, men ikke norsk.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, neglesprett said:

Du har helt rett Atib. De har fått norsk statsborgerskap, men nordmenn er de likefullt ikke. Har de dobbelt statsborgerskap kan de utvises og miste det norske statsborgerskap - det skal endel til idag, men håper det blir enklere fremover i lys av økt terror og krig.

Hvorvidt de er nordmenn eller ikke innen en eller annen arbitrær kvalifisator er ganske uviktig i det store og hele, avtalen mellom staten og dem er lik for resten av folkene i landet (gitt at de ikke har dobbelt statsborgerskap) innenfor alle praktiske forhold (alt som betyr noe) er de nordmenn, altså borgere av Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Hvorvidt de er nordmenn eller ikke innen en eller annen arbitrær kvalifisator er ganske uviktig i det store og hele, avtalen mellom staten og dem er lik for resten av folkene i landet (gitt at de ikke har dobbelt statsborgerskap) innenfor alle praktiske forhold (alt som betyr noe) er de nordmenn, altså borgere av Norge.

Nei, norsk statsborger er ikke det samme som en nordmann. Det første er en juridisk greie og det andre er identitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, neglesprett said:

Nei, norsk statsborger er ikke det samme som en nordmann. Det første er en juridisk greie og det andre er identitet.

Jepp, det første er en konkret avklart greie, det andre er en svevende markør som mange mener masse forskjellig om, noen mener sånn, noen mener sånn.
Dersom noen kom til meg etter mottatt statsborgerskap og sa nå er jeg nordmann, så ville ikke jeg nektet på det jeg vil ikke bestemme over andres identitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enten stammer du fra en steinaldermann som bosatte seg i Norge for tusenvis av år siden eller så gjør du det ikke.

Så kan man ha noe spanjol i seg fra oldemor og tippoldemors sidesprang.

Quote

Under den såkalte ”Spansketiden” på siste halvdel av 1800- tallet, krevde myndighetene at all import skulle gå på spansk kjøl.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 15.11.2023 den 10:29 PM):

Hvis man er norsk statsborger er ikke det noe som er aktuelt, da trenger man ikke beskyttelse. 

Hvis man i tiden før man ble norsk statsborger har vært på ferie der man skal ha flyktet fra da?

 

  

opensky skrev (1 time siden):

Feil. Din nasjonalitet er landet du er født i. Statsborgerskap du har søkt deg til BETYR NULL. Dette er ikke Nordmenn, så enkelt er det faktisk bare.

Joda, hvis man er norsk statsborger så er man nordmann. Så enkelt er det faktisk.

En liten forskjell er at de som har fått statsborgerskap i stedet for å ha blitt født inn i det teoretisk kan miste det igjen, dersom det viser seg at grunnlaget var falskt. Men ut over det er statsborgerskap statsborgerskap.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 15.11.2023 den 5:45 PM):

En gladnyhet i og for seg. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6554ea8977e65853e37af1cf/direkte-fra-1715-store-og-barth-eide-om-evakuerte-nordmenn-fra-gaza 

Barth-Eide og Støre presenterer dette med lettelse og stolthet, men når man hører at dette hovedsaklig gjelder sårbare familier med mange barn begynner jeg å stusse.
Er dette norske leger, hjelpearbeidere, rådgivere, FN-ansatte o.l eller er dette egentlig palestinere med dobbelt statsborgerskap som har vært en periode i Norge som asylanter for å oppnå norsk statsborgerskap ?
Mennesker som deretter frivillig har reist tilbake til landet de flyktet fra, helt klar over at de kunne benyttes i et politisk spill ?

Kan ikke si at noen av de jeg har sett ser særlig norske ut men de er vel de på papiret da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Niks, de må nok betale for både reise og opphold selv:

UD krever at de evakuerte fra Gaza betaler hjemreisen selv
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/11/16/ud-krever-at-de-evakuerte-fra-gaza-betaler-hjemreisen-selv/

Rødt skriker som vanlig om at det er ille og mener det er "lavmål", men dette er som jeg sa tidligere i tråden normal praksis.

Og av hvilke penger skal de betale fra? Trygda eller sosialhjelpen?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Rhabagatz said:

Litt som å påstå at jeg må bevise guds eksistens før jeg kan snakke om religiøse.

Nei,  det har vært kjent i over hundre år at mennesket ikke kan deles i raser. Slutt å bruke gamle misoppfatninger som er beviselig feil. Å være låst i gamle tankemønstre som ikke samsvarer med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Kristin Gjelsvik hevder at Norge svikter på «alle plan»:   https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kristin-gjelsvik-raser-over-at-gaza-evakuerte-ma-betale-selv/16227863/

Hallo, var ikke disse menneskene på kortidsferie og hadde et budsjett for returbilletten ?

Norge har vel internasjonale forpliktelser når det gjelder flyktninger. Det samme gjelder ikke egne statsborgere. Tabber du deg ut i utlandet så står du vel alene? Staten vil i beste fall gi deg råd.

Så egne statsborgere som reiser til et potensielt krigsområde, ja, de sliter hvis det virkelig bryter ut krig. Hvorfor skal disse forskjellsbehandles sammenlignet med andre norske statsborgere som tar idiotiske valg i utlandet? Skal de gis særbehandling? Hvorfor?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...