Gå til innhold

Maskulin usikkerhet og høyreekstremisme. Hva kan vi gjøre med det?


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (31 minutter siden):

Hei, der var du igjen. Selvsagt har jeg det.

Fewer than one in five young women would call themselves a feminist, polling in the UK and US suggests.

Ekspertene har flere forskjellige forklaringer, noe går på "stereotyper" av hva feminisme innebærer i moderne tid. Gjerne ytre venstre-politikk og woke sammenblandet med feminisme.

_105498783_feminist_by_country-nc.png.we

https://www.bbc.com/news/uk-politics-47006912

Kjappt spm. 

Jeg identifiserer meg ikke som feminist, betyr det at jeg automatisk tar avstand fra feminister? 🤔 Er verden virkelig så sort-hvit? 

 

Edit* Mente ikke å sitere deg @DukeNukem3d bare ble sånn. 

Ærlig talt aner jeg ikke helt hva jeg holder på med atm, ringe ambulanse å legge meg nedpå.. 

 

Endret av Duriello
Blæh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Investigator224 skrev (1 time siden):

Jeg er antifeminist og for likestilling.  Likestilling betyr at begge kjønn stilles og verdsettes likt.  Det vil si at når menn scorer dårligst på alle negative statistikker, så må kvinner prioriteres ned og menn prioriteres opp for å justere dette.  Det vil i konsekvens si at kvinners liv blir dårligere på bekostning av menn. 

Det er ikke sant at menn skårer dårligst på alle negative statistikker. Men, de statistikkene menn skårer dårligst på er jeg helt enig med deg at man må få justert. Hvis vi tar selvmordstatistikken og voldsstatistikken / fengselsstatistikk som et eksempel. På hvilken måte trenger man å nedprioritere kvinner for å justere dette? Når det gjelder disse statistikkene så ser jeg ikke noe grunnlag for at kvinner skal få det dårligere hvis færre menn tar selvmord, færrre menn er voldelige og færre menn havner i fengsel. Tvert om. 

 

Investigator224 skrev (1 time siden):

Oftest rammer dette menn, menn får dårligere liv på bekostning av kvinner, de må få bedre karakterer for å komme inn på skoler, får mindre og dårligere helsetilbud, deres problemer forskes ikke på, deres kvalifikasjoner teller mindre når man søker jobber fordi det skal være minst 50% kvinner etc.  Nå er det på tide at kvinner får det dårligere på bekostning av menn.

Her var det mye usant. Det rammes ikke oftest menn. Menn får ikke dårligere liv på bekostning av kvinner. De må ikke ha bedre karakterer for å komme inn på skoler (annet enn de få menn som er i grenseland på å komme inn på en mannsdominert utdanning fordi kvinner får kjønnspoeng). Dette er akkurat på samme måte for kvinner som er i grenseland for å komme inn på kvinnedominerte utdanninger, der går noen få menn foran dem). Det er heller ikke sant at når man søker jobber så må det være minst 50 % kvinner ved arbeidsstedet. Nei, det er ikke på tide at kvinner får det dårligere på bekostning av menn. Det er på tide at man behandler begge kjønn likt, slik at ingen blir dårligere stilt.  

 

Investigator224 skrev (1 time siden):

Et lite tankekors:  Hvis det blir krig mot nazi-Russland, hvordan skal man forholde seg til kvinner som er blitt menn?  Skal de behandles og brukes på samme måte som biologiske menn?  En annen ting:  Burde det f.eks vært 50 / 50 med kvinner og menn som kjempet mot de russiske Z-nazisvina i Ukraina?

Jeg anser dette som en ikke- sak. Heller ikke her bør det være forskjell på hva  kvinner og menn er ment å gjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (1 time siden):

Krig er helt for jævlig.  Jeg beundrer det at du er konsekvent.  Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette selv.  Det er en del fysiske og mentale forskjeller på kvinner og menn. 

Jeg kan garantere deg at kvinner på lik linje med menn klarer å trykke på en knapp. Forøvrig er front-kamper bare en marginal del av krigføring. Krig er også avhengig av våpenproduksjon, logistikk, mat og tusenvis av andre oppgaver. Noen av de er kvinner rent fysisk mer egnet til enn menn. Kvinner har alltid deltatt i krig, og det kommer de til å fortsette med samme hva en marginal gruppe menn måtte mene om det.

Investigator224 skrev (1 time siden):

Hvis det er krav om 50% kjønnsfordeling i en jobb eller en utdanning, så vil ikke kvinner og menn konkurrere på like premisser.   Jeg er ikke sikker på om dette er en god ide i det hele tatt forøvrig.  Det er greit å mene at det skal være slik, men da må det gå begge veier.  Studieplasser kan man vel alltids finne opp, men det er ikke slik at det er uendelig jobber.  De må skapes på ett eller annet vis.  Relevante utdanninger for disse jobbene er følgelig konkurranseutsatte. 

Det har aldri vært 50% kjønnsbalanse-krav i høyere utdanning. Folk kommer inn basert på karakterpoeng. Vi har kvotering innen noen ekstreme og få yrkesgrupper, hvor vi ønsker å få åpnet dørene til at det skal være et miljø for begge kjønn, men de kvoterte studieplassene utgjør kanskje mindre enn 0,0 % av de totale studieplassene, og vi har også idag kvoteringspoeng for menn innen yrkesgrupper vi trenger å forme et mannsmiljø. Kvinner har 33 studier med 'kvotepoeng' og menn har 11 pr idag, av over 4000 studietilbud! Å problematisere dette er å lage storm i et vannglass.

Investigator224 skrev (1 time siden):

Et lite hjertesukk som er en liten digresjon:

Det må vel være sånn, men svake studenter, eventuelt de som blir prioritert vekk på grunn av feil kjønn, vil ha mindre mulighet til å studere det som interesserer dem.   Dette gjør det vanskeligere for dem å engasjere seg i studiene.  Dette er spesielt gjeldende for folk med ADHD, som er ekstra avhengige av å "ri på interessebølgen" for å yte bra.

Nå er det like mange kvinner som menn med ADHD. Faktisk er det mer genetisk liggende til kvinner hvis man ser på den arvelige siden av det. Så ser ikke hvor dette blir gjeldende i denne sammenhengen. Eneste forskjellen er at kvinner går udiagnosert gjennom livet.

Investigator224 skrev (1 time siden):

En digresjon som sagt.

Hvis feminister av begge kjønn mener at det å satse NULL på utredning av menn med flis i fingern (les tidligere innlegg om regelrett nullsatsing ovenfor menns problemer med tanke på kjønnsforskning), så ja, da er feministers metode for å dra ut flisen FEIL.  

Hvilken feminist har sagt at man ikke skal utrede eller forske på menn? Menn er stort sett med i all forskning som blir gjort, med mindre man forsker på mensensmerter og fødselsdepresjoner. Påstanden har ikke noe grunnlag i noe som helst. At kjønnsforskning er dominert av kvinner og binære, kommer jo av at vi beviselig har hatt menn som tar avgjørelsene, både i forhold til utdeling av forskningsmidler (hvilket idag kommer i hovedsak fra EU, med en overrepresentasjon av menn) og fakultetsledelse.

At det trengs forskning på menns frafall i samfunnet er nok sant, men det trenger over hodet ikke gå på bekostning av andre forskningsområder. Det er ikke sånn at man bare kan forske på ett kjønn av gangen. Det går helt fint an å forske på alle kjønn samtidig. Så kan man jo heller droppe å la komplette amatører bygge follobanen når de ikke hadde klart å følge en helt vanlig lego-anvisning. Hvor mange kroner hadde vi spart på å la proffesjonelle ta den jobben?? La meg tippe...Et par fakultet med forskningsgrupper? Antagelig!!

Investigator224 skrev (1 time siden):

For å være litt woke:  Hvorfor ikke bare droppe feminismebegrepet i sin helhet?  Det oser misandrisme og likestilling er et mye bedre begrep og et mye bedre samfunnsmål, enn å ha et feministisk samfunn etter min mening.

Ok. Jeg skal kalle det Damefronten i stede. Fornøyd nå? Jeg er Damefronter! 

Endret av Neffi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Jeg identifiserer meg ikke som feminist, betyr det at jeg automatisk tar avstand fra feminister? 🤔 Er verden virkelig så sort-hvit?

Selvfølgelig er ikke verden så svart hvit. Det er også mange som i praksis er feminister uten at de tenker på seg selv som det. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (24 minutter siden):

Joda, du kan både det ene og det andre du. Men aldri noen kilder til å bygge opp de horrible påstandene dine. Hvis du seriøst mener at feministsaken er for å ødelegge kjernefamilien

https://nikitaccoulombe.medium.com/why-feminism-wants-to-dismantle-the-family-long-4695d45bcf88

Jeg skal ta for meg andre ting i denne tråden senere, denne linken inneholder sitater fra prominente feminister fra 2 generasjon.

Sitat

“the nuclear family must be destroyed… Whatever its ultimate meaning, the break-up of families now is an objectively revolutionary process.” Linda Gordon

Den marxistiske arven er tydelig.

Endret av DjSlayer
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (15 minutter siden):

Det har aldri vært 50% kjønnsbalanse-krav i høyere utdanning. Folk kommer inn basert på karakterpoeng. Vi har kvotering innen noen ekstreme og få yrkesgrupper, hvor vi ønsker å få åpnet dørene til at det skal være et miljø for begge kjønn, men de kvoterte studieplassene utgjør kanskje mindre enn 0,0 % av de totale studieplassene, og vi har også idag kvoteringspoeng for menn innen yrkesgrupper vi trenger å forme et mannsmiljø. Kvinner har 33 studier med 'kvotepoeng' og menn har 11 pr idag, av over 4000 studietilbud! Å problematisere dette er å lage storm i et vannglass.

Ser det jobbes med å avkle løgner i dag også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig er ikke verden så svart hvit. Det er også mange som i praksis er feminister uten at de tenker på seg selv som det. 

 

4 av 5 unge kvinner sier ihvertfall at de ikke er feminister. De indentifiserer seg altså ikke med feministene idag. Men jeg vil tro flere enn 1 av 5 kvinner mener kvinner bør ha like rettigheter som menn, stemmerett, like lønn for likt arbeid osv.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
30 minutes ago, DjSlayer said:

Den marxistiske arven er tydelig.

Quote

Linda Gordon is an American feminist and historian. She lives in New York City and in Madison, Wisconsin. She won the Marfield Prize and the WILLA Literary Award in Historical Nonfiction for Dorothea Lange: A Life Beyond Limits, and the Antonovych Prize for Cossack Rebellions: Social Turmoil in the Sixteenth-Century Ukraine (SUNY Press, 1983).

https://en.wikipedia.org/wiki/Linda_Gordon

 

Jeg skal ærlig nnrømme at jeg har ikke lest hele tråden, men hvor kom Karl Marx inn i bildet?

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

4 av 5 unge kvinner sier ihvertfall at de ikke er feminister. De indentifiserer seg altså ikke med feministene idag. Men jeg vil tro flere enn 1 av 5 kvinner mener kvinner bør ha like rettigheter osv.

Det kommer jo av de emosjonelt styrte mennene som reagerer på ordet 'feminist', og derav må bedrive løgnkampanjer på nett. Bare vent til de samme kvinnene får noen år på baken og lærer med egne erfaringer hvordan samfunnet fungerer. Da endrer nok ordlyden seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Neffi skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo av de emosjonelt styrte mennene som reagerer på ordet 'feminist', og derav må bedrive løgnkampanjer på nett. Bare vent til de samme kvinnene får noen år på baken og lærer med egne erfaringer hvordan samfunnet fungerer. Da endrer nok ordlyden seg.

Så 4 av 5 unge kvinner blir lurt av "emosjonelt styrte menn" til å mene noe annet? Tar gjerne en link på den

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

4 av 5 unge kvinner sier ihvertfall at de ikke er feminister. De indentifiserer seg altså ikke med feministene idag. Men jeg vil tro flere enn 1 av 5 kvinner mener kvinner bør ha like rettigheter som menn, stemmerett, like lønn for likt arbeid osv.

Ut fra det du la ut, så definerte 29 % seg som feminister. Det er nærmere 1 av 3 enn 1 av 5. Men uansett hva som er riktig tallfordeling så kan man fint være feminist selv om man ikke definerer seg som det. Det er vel stereotypier om hva feminisme er (man finner det bl.a. i tråden her) som gjør at ikke flere enn 29 % i Norge definerer seg som feminister. (Som vil si at man er for like rettigheter og muligheter for både kvinner og menn). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (20 minutter siden):

Jeg skal ærlig nnrømme at jeg har ikke lest hele tråden, men hvor kom Karl Marx inn i bildet?

Marxisme som begrep har blitt nok en avart av "der ewige jude", samme som med "woke", "globalister", "sosialister", osv...

 

Fant forøvrig en video av en bodybuilder som jeg fant relevant... og som bryter litt med narrativet om at Andrew Tate er den eneste bodybuilderen i verden som hører på menn. Videoen er litt "both sides" og det er ikke alt jeg er enig i, men synes den likevel er verdt å ta en titt på:

 

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Jeg syns kvinneverdier er gode verdier som også kommer menn til gode. Så kanskje jeg burde kalle det 

Kvinnegoderist

Bare legger fram forslag her, så kan de emosjonelle mennene få bestemme hva jeg skal kalle det, med å stemme på forslagene. Sånn at de ikke faller sammen. 

Men det er vel litt av problemet her som angår tråden vi diskuterer i.  Altså emosjonelle menn som ikke får utløp for følelsene sine på andre måter enn med sinne og hat... Jeg er veldig for at menn skal få mer helsehjelp når de trenger det. Men da må de ta litt tak sjøl også og faktisk ta kontakt med helsevesenet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Så 4 av 5 unge kvinner blir lurt av "emosjonelt styrte menn" til å mene noe annet? Tar gjerne en link på den

Du sitter i en slik tråd akkurat nå, hvor noen desperat prøver å produsere løgner om feminisme. Alt du trenger å gjøre er å scrolle, så har du bevis på påstanden min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Neffi skrev (11 minutter siden):

Du sitter i en slik tråd akkurat nå, hvor noen desperat prøver å produsere løgner om feminisme. Alt du trenger å gjøre er å scrolle, så har du bevis på påstanden min.

Vel, det er jo deres problem da at feminisme-bevegelsen er noe 4 av 5 unge kvinner i UK og i USA ikke vil være med på. Problemet er hvordan feminisme-bevegelsen fremstår, hvilke saker de velger som "feminisme-saker" å kjempe for osv.

Tror ikke noe på at det dårlige imaget er noen andre sin skyld. Feminisme-bevegelsen har selv valgt å være ytre venstre, woke, pro-islam (den mest kvinnefiendtlige religionen, interessant nok), pro-Palestina og alt mulig rart som gjerne ikke har så mye med feminisme å gjøre alltid heller.

De sliter med de samme tingene som miljø-bevegelsen, BLM og andre. Jeg er også for å ta et stort tak for miljøet, men tar sterk avstand til mye av det miljøbevegelsen mener og finner på. (eksempel) Som å hindre folk å komme seg på arbeid, ødelegge kunst osv. Disse bevegelsene er ofte kontraproduktive og styrt av radikale folk.

Jeg er også selvsagt for at kvinner skal ha like rettigheter som menn, men feminisme-bevegelsen i 2023 er ikke noe jeg ønsker å være en del av. Så skjønner godt av 4 av 5 unge kvinner heller ikke vil være det.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...