Gå til innhold

Maskulin usikkerhet og høyreekstremisme. Hva kan vi gjøre med det?


Anbefalte innlegg

AtterEnBruker skrev (6 timer siden):

Og hvis Bjarne blir tildelt diverse forfølgelseskomplekser av sin nye tilhørighet, så tror han på dem nødvendigvis ikke fordi han genuint tror på dem, men fordi å tro på dem gir han større innpass i tilhørigheten.

Det er både og, i noen tilfeller kan det være snakk om å få innpass\tilhørighet mens i andre tilfeller er snakk om å finne seg en mening med tilværelsen og seg selv, som også er et psykologisk behov. Således ser vi også noen ensomme ulver på ville veier. Graden av genuin tro i et mental ustabil hode vil nok variere alt ettersom, en religiøs terrorist kan ha en genuin tro på høyere makter samtidig som vedkommende tolker\forvrenger praksisen etter humør og følelser.    

Investigator224 skrev (1 time siden):

Dette er klassisk unngåelsesstrategi da.  Unngå det som er ubehagelig, noe som forårsaker angst.

 

Som er pådriveren til mye psykologisk trøbbel i verden, folk vil unngå ting for å ikke bli trigget, men det er egentlig en konsekvens av at folk ikke vil føle noe ubehag overhodet. I moderne tider har vi blitt for opptatte med for mye tankespinn til å kjenne på hva vi faktisk føler, så velger vi heller usunne metoder for trøkke det som ikke passer seg, som selvsagt over tid forverrer tilstanden. Dette er en av grunnene til at jeg er kritisk til overdreven krenkekultur og kansellering, det løser jo ikke de opprinnelige problemene med hverken krenkeren eller den krenkede. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yakamaru skrev (6 timer siden):

Nokså ironisk når du kommer inn hit og forsøker å womansplaine. Dette fungerer ikke på folk som har en ryggrad verdt fem flate øre.

Jeg setter stor pris på menn som faktisk har en ryggrad. @knopflerbruce er en som jeg anser har en sterk ryggrad her inne på diskusjon.no -  ellers så omgås jeg med menn med ryggrad i dagliglivet også. Du vet, sånne menn som syns at det er fint å være likestilte, og at de ser på det som den mest naturlige ting i verden. 

Endret av leticia
endret i setning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 timer siden):

Nøyaktig det samme har skjedd med "ære" i enkelte kulturer, som istedenfor å være ære, er en byggekloss for en maktstruktur bygget på en rigid kjønnshierarki. Der trusselen om fysisk avstraffelse eller død, under banneret av "ære", er en effektiv disiplinering av de som er lavere på rangstigen. Og mennene som iverksetter disiplineringen gjør dette enten pga maktsyken, eller rett og slett under en innprentet tankegang at det de gjør er moralsk rett (eller en villkårlig kombinasjon av begge). Dette er selvfølgelig et ytre aspekt av konseptet, og noen former for "byggeklosser" har ikke nådd samme grad av dødelighet...ennå.

Uff - dette er bare så tragisk. Men det er jammen ikke enkelt å få endret dette mønsteret som har blitt innprentet så lenge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, AtterEnBruker said:

Nøyaktig det samme har skjedd med "ære" i enkelte kulturer, som istedenfor å være ære, er en byggekloss for en maktstruktur bygget på en rigid kjønnshierarki. Der trusselen om fysisk avstraffelse eller død, under banneret av "ære", er en effektiv disiplinering av de som er lavere på rangstigen. Og mennene som iverksetter disiplineringen gjør dette enten pga maktsyken, eller rett og slett under en innprentet tankegang at det de gjør er moralsk rett (eller en villkårlig kombinasjon av begge). Dette er selvfølgelig et ytre aspekt av konseptet, og noen former for "byggeklosser" har ikke nådd samme grad av dødelighet...ennå.

Fint å se at du ikke liker Islam og æresdrap på det knappe minimum. Kan i det minste være enige der. 

5 minutes ago, leticia said:

Jeg setter stor pris på menn som faktisk har en ryggrad. @knopflerbruce er et godt eksempel på en med sterk ryggrad her inne på diskusjon.no -  ellers så omgås jeg med menn med ryggrad i dagliglivet også. Du vet, sånne menn som syns at det er fint å være likestilte, og at de ser på det som den mest naturlige ting i verden. 

Likestilling er et menneskelig konsept fordi mennesker klarer å tenke selv og konseptualisere idéer, verdier og moraler, det eksisterer ikke i naturen så nå kommer du med enda mer vås. Konseptet om diskriminering er også menneskeskapt og eksisterer ikke i naturen, hverken som et konsept eller en moralsk verdi. Vet ikke en gang hvor du har dette fra tbh. Dere oppfører dere som om likestilling er det viktigste i livet på samme måte hardt religiøse ber til gud hver dag. Igjen, womansplaining. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 timer siden):

Hvorfor? Hver gang jeg kommer med en kilde for noe så blir den oversett, og uansett så vil du ikke forandre mening.

Neida, jeg leser kildene jeg. Men hvor kildene kommer fra har også litt å bety. Forskning er litt høyere verdsatt hos meg enn bare en meningskronikk fra noen som ikke er utdannet innen emnet. Artikler fra youtube / artikler fra land som ikke er sammenlignbare med vårt eget land er heller ikke så interessant. 

 

DjSlayer skrev (3 timer siden):

Ikke kvinner i dag, før så var kvinner langt sterkere, mer "maskuline" og langt mer stoiske i forhold til idag. Kvinner i dag har blitt mer egoistiske, og en slags epidemi av narsissisme blandt unge kvinner (da mener jeg den medisinske termen (narsisstisk presonlighetsforstyrelse).

Kvinner i dag bygger samfunnet like mye som menn gjør, slik det alltid har vært. Når det gjelder narsissistisk personlighetsforstyrrelse så forekommer det oftere hos menn enn kvinner. 

Tilstanden begynner ofte sent i tenårene eller i tidlig voksen alder. Flere menn enn kvinner har tilstanden.https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/narsissistisk-personlighetsforstyrrelse?page=2

 

DjSlayer skrev (3 timer siden):

Kvinner er voksne nok til å ta hånd om dem selv.

Enig. Men det var du som dro fram at menn har et beskyttelsesbehov overfor kvinner. Så hva blir det til. Kan kvinner ta hånd om seg selv eller kan de ikke?

 

DjSlayer skrev (3 timer siden):

Menn gjør husarbeide når de er single, hvis de gjør det i et forhold så får de kjeft så dermed lar de være, og statistisikt sett høyre sjangse for skillsmisse.

Statistisk så er det høyere sjanse for skilsmisse hvis mannen ikke deltar på lik linje som kvinnen med husarbeid. Kvinner blir mer fornøyde med menn som deltar i husarbeidet. Man kjefter ikke på menn som gjør husarbeid, man blir glad for at de letter egen arbeidsbyrde. 

 https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/561mME/lite-likestilt-forhold-da-oeker-sjansen-for-skilsmisse-mener-ekspert

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/artikler/arbeidsdeling-i-hjemmet-er-likestilte-par-mer-fornoyde

 

DjSlayer skrev (3 timer siden):

Driter jeg generelt i hvis de gjør en jobb som er verdt disse pengene. I ett forhold derimot så er dette også en snarvei til skillsmisse.

Hvis dette skal være en snarvei til skilsmisse i et forhold så må det være den her æresfølelsen til menn (som noen har vært inne på tidligere) som er årsaken til dette. Noen menn tåler ikke at det er kvinnen som tjener best. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (23 minutter siden):

Dere oppfører dere som om likestilling er det viktigste i livet på samme måte hardt religiøse ber til gud hver dag. Igjen, womansplaining. 

Det er hele grunnlaget for et forhold bygget på respekt, så ja det er ganske viktig. Her i Norge så er dette stort sett ikke et problem uansett. De fleste norske både kvinner og menn favner om likestillingsmodellen. Sammenligningen med religion blir forøvrig bare tåpelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
44 minutes ago, leticia said:

Det er hele grunnlaget for et forhold bygget på respekt, så ja det er ganske viktig. Her i Norge så er dette stort sett ikke et problem uansett. De fleste norske både kvinner og menn favner om likestillingsmodellen. Sammenligningen med religion blir forøvrig bare tåpelig. 

For deg og hva du personlig putter i hva "likestilling" betyr for deg. Likestilling har forskjellig mening og prioritet avhengig av personen du spør. Det sammenliknes med religion på grunn av oppførselen deres. Det nevnes nesten hver eneste dag som om det er det viktigste i livet deres og oppfører dere nesten fornærmet når folk ikke bryr seg like mye. Igjen, religion, en gudeløs en. 

Det dere ikke forstår er at folk vil ha likestilling i valgmuligheter, ikke resultater, noe som også blir gjort narr av fordi det er tåpelig og urealistisk fordi menn og kvinner velger forskjellig i en verden hvor de er frie til å velge selv hva de vil gjøre/drive med. Likestilling i resultater er ikke likestilling, det er diskriminering fordi du blir tvunget til å diskriminere for å få like resultater. Kvinner jobber i gjennomsnitt færre timer enn menn i uka, dette ender med at de tjener mindre. Til og med barn klarer såpass enkel matte, voksne mennesker burde ihvertfall klare å forstå noe såpass enkelt. Resultatet blir forskjellig selv i samme yrke. Under "Likestilling(TM)" blir man tvunget til å enten rakke ned på mannen og få han til å tjene mindre per time selv om han jobber flere timer gjennomsnittlig per uke, eller at kvinner tjener mer per time selv om hun jobber færre timer i forhold til mannen. Begge disse valgene er diskriminering og direkte ulovlig per norsk lov, og er uetisk til en ekstrem grad. Du får ikke betalt for timer du ikke har jobbet, og diskriminering basert på kjønn når det kommer til lønn er både uetisk og ulovlig. 

Dere gjentar denne løgnen og klovneriet som om en ville vært ekstremt religiøs, og er en utopisk drøm på lik linje med Kommunisme som også er basert på idéen om like resultater. Det er en urealistisk ideal som har liten om ingen forbindelse med virkeligheten som rett og slett ikke passer den virkelige verden vi lever i. Feministisk womansplaining.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (55 minutter siden):

For deg og hva du personlig putter i hva "likestilling" betyr for deg. Likestilling har forskjellig mening og prioritet avhengig av personen du spør.

Ikke hvis du spør noen veldig sære personer her inne. De mener alle feminister er helt lik og mener det samme om alt. Til og med om Israel/Palestina og hvilket pålegg som smaker best!

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Det sammenliknes med religion på grunn av oppførselen deres. Det nevnes nesten hver eneste dag som om det er det viktigste i livet deres og oppfører dere nesten fornærmet når folk ikke bryr seg like mye. Igjen, religion, en gudeløs en. 

Feminister snakker om det hver dag, der hvor de treffer på begrensninger. Noen ganger trenger man ikke snakke om likestilling, fordi valgfrihet er oppfylt og innført. 

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Det dere ikke forstår er at folk vil ha likestilling i valgmuligheter, ikke resultater, noe som også blir gjort narr av fordi det er tåpelig og urealistisk fordi menn og kvinner velger forskjellig i en verden hvor de er frie til å velge selv hva de vil gjøre/drive med.

Det har jeg ikke hørt noen si. Det er heller deres argument. At hvis vi skal ha likestilling, så må det være like mange rørleggere og elektrikere som menn. Det er ikke det feminister bryr seg om. Hvor tar du det ifra?

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Likestilling i resultater er ikke likestilling, det er diskriminering fordi du blir tvunget til å diskriminere for å få like resultater.

Igjen, ingen som ber om like resultater. Vi ber om rettferdighet i noen sammenhenger, vi ber om like muligheter i andre.

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Kvinner jobber i gjennomsnitt færre timer enn menn i uka, dette ender med at de tjener mindre.

Statistikker om lønnsforskjeller måles ikke i antall timer overtid og samlet årslønn med tillegg. Den baserer seg på faktisk periodisk lønn uten tillegg. Forøvrig sier din påstand at menn koster bedrifter mer enn kvinner. Menn fører til en elendig økonomistyring som drar opp enhetskalkylene, fordi å ansette en deltidsansatt vil lønne seg fremfor å la menn jobbe mye overtid til høyere satser.

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Under "Likestilling(TM)" blir man tvunget til å enten rakke ned på mannen og få han til å tjene mindre per time selv om han jobber flere timer gjennomsnittlig per uke, eller at kvinner tjener mer per time selv om hun jobber færre timer i forhold til mannen.

Vet du hva overtid er? Det høres ikke sånn ut. Ordinær arbeidstid er ens faste lønn (med kjønnsgap i lønn). Overtid er tillegg. Menn jobber ikke flere ordinære timer enn kvinner, på samme stillingsprosent. Videre har de fleste bedrifter timesbank for avspasseringer, slik at man kan jobbe inn timer eller ta ut, etter behov.

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Begge disse valgene er diskriminering og direkte ulovlig per norsk lov, og er uetisk til en ekstrem grad. Du får ikke betalt for timer du ikke har jobbet, og diskriminering basert på kjønn når det kommer til lønn er både uetisk og ulovlig. 

Ja, men føst må du strengt tatt lære deg hva overtid er, og hva ordinær lønn er. Ellers gir det du sier ingen mening. Lønnsforskjellene blir målt i statistikken på ordinær lønn. Ja, det er forøvrig også ulovelig i ordlyd, men umulig å regulere, fordi man kan argumentere for høyere lønn med ulike begrunnelser. I lønnsforhandlinger lønner det seg å ha albuer. 

Hadde argumentet ditt vært at kvinner må kreve mer lønn selv, så hadde jeg vært enig. At kvinner må våge å kreve den lønnen de fortjener er en ting, men samfunnet må være obs på problemet, når det er en kultur i å gi kvinner lavere lønn, som om de er en annenrangs arbeider. I historisk perspektiv fikk kvinner mye mindre i lønn enn menn, under argumentet at mannen var forsørger. Merkelig nok var ikke kvinner ansett som forsørgere. Dette er holdninger fra ganske langt tilbake i tid, men symtomet, kvinners lavere lønn, henger fremdeles igjen!

Yakamaru skrev (55 minutter siden):

Dere gjentar denne løgnen og klovneriet som om en ville vært ekstremt religiøs, og er en utopisk drøm på lik linje med Kommunisme som også er basert på idéen om like resultater. Det er en urealistisk ideal som har liten om ingen forbindelse med virkeligheten som rett og slett ikke passer den virkelige verden vi lever i. Feministisk womansplaining.

Du må gjerne kalle likelønn en utopi, men etter norsk lov, vil det være diskriminering å si det.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Synes du noen gang at venninna di treffer dårlig? "Ditt publikum vil applaudere hva som helst" - Hitchens.

"Venninna" 😆 - Jeg er ikke alltid enig i hva denne brukeren skriver nei. På samme måte som jeg kan være enig i noe du skriver, selv om jeg i all hovedsak er mer uenig med deg enn enig. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 minutter siden):

"Venninna" 😆 - Jeg er ikke alltid enig i hva denne brukeren skriver nei. På samme måte som jeg kan være enig i noe du skriver, selv om jeg i all hovedsak er mer uenig med deg enn enig. 

LOL, jeg er ikke alltid enig med deg heller. EU wtf? LOL igjen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (2 timer siden):

Det nevnes nesten hver eneste dag som om det er det viktigste i livet deres og oppfører dere nesten fornærmet når folk ikke bryr seg like mye.

Jeg lever livet mitt i hovedsak utenfor internett. Likestilling i samlivet er helt naturlig for meg og min mann, så det trenges ikke å nevnes i dagliglivet.  Det er vel kanskje derfor det blir så helt horribel galt når man leser om folk som mener at feminister er onde, narsissister, at det blir sammenliknet med en religion, mannehatere osv bare fordi man ønsker å ha samme muligheter i samfunnet uavhengig av om man er født med innover  eller utovertiss. 

Så er dette ikke noen dere mot oss diskusjon. Vi er alle selvstendige individer og burde bli verdsatt etter det. Ikke hvilken "gruppe" noen skulle mene at man tilhører. Det er vel sånn sett muligens større forskjeller innad blant ett kjønn enn det er forskjeller mellom kjønnene. 

Yakamaru skrev (2 timer siden):

diskriminering basert på kjønn når det kommer til lønn er både uetisk og ulovlig. 

Fint at du syns at dette er uetisk. Selv om det er ulovlig så skjer det likevel, fordi man kan legge andre årsaker til grunn slik at det ikke blir like tydelig hva som egentlig er årsaken. 

 

Yakamaru skrev (2 timer siden):

Kvinner jobber i gjennomsnitt færre timer enn menn i uka, dette ender med at de tjener mindre. Til og med barn klarer såpass enkel matte, voksne mennesker burde ihvertfall klare å forstå noe såpass enkelt.

Kvinner jobber i gjennomsnitt færre timer enn menn i uka ja. Men når man regner ut lønnsforskjeller så regner man ut fra heltidsstillinger, man har altså fjernet deltid, overtid osv fra regnestykket. Kanskje hvis man er et barn så virker regningen såpass enkel fordi man ikke har fått med seg alle variablene og årsakene som må  tas med i regnestykket. 

 

Yakamaru skrev (2 timer siden):

Under "Likestilling(TM)" blir man tvunget til å enten rakke ned på mannen og få han til å tjene mindre per time selv om han jobber flere timer gjennomsnittlig per uke, eller at kvinner tjener mer per time selv om hun jobber færre timer i forhold til mannen.

Det er vel ingen som sier at mannen skal rakkes ned på og at han skal tjene mindre per time, eller at kvinnen skal tjene mer enn han per time. Men det hadde vært fint om de begge kunne tjene like mye per time hvis de er ansatt i samme jobb på samme arbeidssted, i heltidsstilling. 

 

Yakamaru skrev (2 timer siden):

Dere gjentar denne løgnen og klovneriet som om en ville vært ekstremt religiøs, og er en utopisk drøm på lik linje med Kommunisme som også er basert på idéen om like resultater. Det er en urealistisk ideal som har liten om ingen forbindelse med virkeligheten som rett og slett ikke passer den virkelige verden vi lever i. Feministisk womansplaining.

Igjen. Det er ingen som sier at resultatet skal være likt. Men at muligheten skal være lik. Og etter hva jeg kan se i denne tråden her så er det ikke de som definerer seg som feminister og er for likestilling som kommer med løgner. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Neffi said:

Ikke hvis du spør noen veldig sære personer her inne. De mener alle feminister er helt lik og mener det samme om alt. Til og med om Israel/Palestina og hvilket pålegg som smaker best!

Feminister snakker om det hver dag, der hvor de treffer på begrensninger. Noen ganger trenger man ikke snakke om likestilling, fordi valgfrihet er oppfylt og innført. 

Det har jeg ikke hørt noen si. Det er heller deres argument. At hvis vi skal ha likestilling, så må det være like mange rørleggere og elektrikere som menn. Det er ikke det feminister bryr seg om. Hvor tar du det ifra?

Igjen, ingen som ber om like resultater. Vi ber om rettferdighet i noen sammenhenger, vi ber om like muligheter i andre.

Statistikker om lønnsforskjeller måles ikke i antall timer overtid og samlet årslønn med tillegg. Den baserer seg på faktisk periodisk lønn uten tillegg. Forøvrig sier din påstand at menn koster bedrifter mer enn kvinner. Menn fører til en elendig økonomistyring som drar opp enhetskalkylene, fordi å ansette en deltidsansatt vil lønne seg fremfor å la menn jobbe mye overtid til høyere satser.

Vet du hva overtid er? Det høres ikke sånn ut. Ordinær arbeidstid er ens faste lønn (med kjønnsgap i lønn). Overtid er tillegg. Menn jobber ikke flere ordinære timer enn kvinner, på samme stillingsprosent. Videre har de fleste bedrifter timesbank for avspasseringer, slik at man kan jobbe inn timer eller ta ut, etter behov.

Ja, men føst må du strengt tatt lære deg hva overtid er, og hva ordinær lønn er. Ellers gir det du sier ingen mening. Lønnsforskjellene blir målt i statistikken på ordinær lønn. Ja, det er forøvrig også ulovelig i ordlyd, men umulig å regulere, fordi man kan argumentere for høyere lønn med ulike begrunnelser. I lønnsforhandlinger lønner det seg å ha albuer. 

Hadde argumentet ditt vært at kvinner må kreve mer lønn selv, så hadde jeg vært enig. At kvinner må våge å kreve den lønnen de fortjener er en ting, men samfunnet må være obs på problemet, når det er en kultur i å gi kvinner lavere lønn, som om de er en annenrangs arbeider. I historisk perspektiv fikk kvinner mye mindre i lønn enn menn, under argumentet at mannen var forsørger. Merkelig nok var ikke kvinner ansett som forsørgere. Dette er holdninger fra ganske langt tilbake i tid, men symtomet, kvinners lavere lønn, henger fremdeles igjen!

Du må gjerne kalle likelønn en utopi, men etter norsk lov, vil det være diskriminering å si det.

Eh, jo. Menn jobber i gjennomsnitt nesten 5 timer mer enn kvinner i uka når det kommer til ordinær arbeidstid ifølge statistikkene fra 2020 fra SSB, så dette er bare ignorant tull. Hadde også statistikk for overtid et eller annet sted men finner ikke de tallene i farta, men viser til at menn også gjerne jobber mer overtid enn kvinner per SSB. Jobber du mindre så tjener du mindre, du vil ikke få betalt for timer du ikke har jobbet. Lik lønnsslipp for like timer arbeidet(i.e. likestilling), å tro at du skal få betalt for timer man ikke har arbeidet er på det beste egoistisk. Hvis du finner ut at du blir betalt mindre på grunn av kjønn, seksualitet, etc, så er det en basis for en saksmål mot firmaet du jobber for. Å bli betalt mindre fordi du jobber mindre er ikke diskriminering, det er et resultat av at du mulig er lat eller rett og slett bare jobber de timene du skal mens kollegaer gjerne jobber/har jobbet overtid og/eller har skift tillegg. 

Likestilling, som i at menn og kvinner har like muligheter for valg, har vi allerede her i vesten. Det vi ikke har er like resultater fordi folk velger forskjellig ut ifra alt ifra kjønn til personlige interesser. image.png.1b396f8d9e5b2559b399fa180b552fda.png

Det henvises til likt resultat ovenfor like valgmuligheter for en grunn, dere ignorerer den største faktoren som påvirker lønnsslippen som er den totale arbeidet timer per måned. Feministisk womansplaining, sitter her og preker selv om motsiende fakta sitter her og stirrer dere i ansiktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (5 minutter siden):

Eh, jo. Menn jobber i gjennomsnitt nesten 5 timer mer enn kvinner i uka når det kommer til ordinær arbeidstid ifølge statistikkene fra 2020 fra SSB, så dette er bare ignorant tull. Hadde også statistikk for overtid et eller annet sted men finner ikke de tallene i farta, men viser til at menn også gjerne jobber mer overtid enn kvinner per SSB. Jobber du mindre så tjener du mindre, du vil ikke få betalt for timer du ikke har jobbet. Lik lønnsslipp for like timer arbeidet(i.e. likestilling), å tro at du skal få betalt for timer man ikke har arbeidet er på det beste egoistisk. Hvis du finner ut at du blir betalt mindre på grunn av kjønn, seksualitet, etc, så er det en basis for en saksmål mot firmaet du jobber for.

Ja, vi har slike rettsaker, fordi det diskrimineres i arbeidslivet. Allikevel får menn mer i lønn enn kvinner jenvt over. De får høyere timeslønn. Ikke høyere totallønn for flere arbeidstimer. Lønnsgapet regnes ikke ut i fra hvor mange arbeidstimer man jobber. Jo høyere opp i stilling med høyere kompetansekrav, jo mer tydelig blir gapet. I det private markedet opereres det lite med tariff. Det er arbeidstakers marked når det er snakk om spesialisert kompetanse, og lønningene forhandles fram mellom arbeidstaker og ansatt. På de laveste lønnende stillingene, er det pris som er driveren, og man blir gjerne lønnet på nøyaktig tariff. Dette fordi det ikke følger med et kompetansekrav, og man er relativt lett erstattelig (arbeidgivers marked). Der ser man mindre til lønnsgapet.

Forøvrig har du rett i at menn jobber mer overtid. 1/3 del mer enn kvinners overtid. Dette vet jeg, så du slipper å finne linker til meg. Fremdeles, menn får høyere timeslønn.

Yakamaru skrev (5 minutter siden):

Å bli betalt mindre fordi du jobber mindre er ikke diskriminering, det er et resultat av at du mulig er lat eller rett og slett bare jobber de timene du skal mens kollegaer gjerne jobber/har jobbet overtid og/eller har skift tillegg. 

Igjen; Lønnsgapet dreier seg ikke om mindre lønn pga. mindre arbeidstimer. Det er timeslønnen som utgjør lønnsgapet.

Yakamaru skrev (5 minutter siden):

Likestilling, som i at menn og kvinner har like muligheter for valg, har vi allerede her i vesten. Det vi ikke har er like resultater fordi folk velger forskjellig ut ifra alt ifra kjønn til personlige interesser. 

Igjen; det er ingen som sier vi skal ha samme resultater. Men det er blant annet et glasstak som hindrer kvinner i lederstillinger i det private markedet, samt at siden kvinner eier ett statsbudsjett mindre i engenkapital enn menn, er de også svak på eiersiden av bedrifter. Eierforhold gir plass i styrer og dermed får kvinner heller ikke plass i styrer. Dette er ikke noe kvinner kan velge. 

Yakamaru skrev (5 minutter siden):

image.png.1b396f8d9e5b2559b399fa180b552fda.png

Det henvises til likt resultat ovenfor like valgmuligheter for en grunn, dere ignorerer den største faktoren som påvirker lønnsslippen som er den totale arbeidet timer per måned. Feministisk womansplaining, sitter her og preker selv om motsiende fakta sitter her og stirrer dere i ansiktet. 

Dette er en totaloversikt som forteller at kvinner har flere detidsstillinger, og sier ingenting om faktisk lønn i like stillinger under like forutsetninger. Du bruker statistikk dratt ut av rumpa på en ku. Menn får høyere timeslønn for eksakt samme arbeidsoppgaver, ikke mer lønn for fullere stilling. Hvis du tror det, så forstår du ikke hva lønnsgapet måler.

Videre, skulle det være slik at kvinner jobber mindre timer i en fulltidsstilling, enn en mann i samme stilling under de samme forutsetningene, så kommer det av i første omgang av at kvinner tar på seg mer av sykefravær iht barn, eller henting å bringing til tannleger, andre møter, optikeren osv.

Fra NAV: Vi finner en betydelig økning i sykefraværet for både menn og kvinner etter at de er blitt foreldre. Det øker med 0,6 prosentpoeng (20 prosent) for menn 2-5 år etter fødsel. Blant kvinner er økningen på 2,2 prosentpoeng (47 prosent).

Så kan vi kanskje konkludere og si at kanskje kvinner er bedre egnet til det i henhold til videoen du linket her over. Det er en annen diskusjon. Er det slik, er det ikke rart kvinnene får mer samvær med barna etter brudd.

Skal menn ha like muligheter på samværsfronten må de ta et valg om hvem de vil være. Skal de sette jobb over familie, får det konsekvenser. Her trenger ikke du og jeg bli enig for vi skal heldigvis ikke ha barn sammen. Men foreldre klargjør gjerne sine roller og inndeling seg i mellom. Resultatet blir deretter. At noen kvinner og menn velger at kvinnen skal være mer hjemme, skal ikke gå ut over lønnen til de kvinnene som kanskje ikke har barn, eller har en partner som tar sin del. Det burde være ganske rett fram.

Videre kan det være vanskelig å få til en lik jobb-balanse i alle yrker, særlig der hvor det ikke praktiseres timesbank, siden menn ikke har mensen med endometriose, hormonell migrene + +. På arbeidsplasser med timesbank er dette ikke noe problem, da man kan jobbe inn den tiden man evn. taper når man er syk, hvis man ikke vil ta det over sykemelding. Tar man det over sykemelding har man som regel slike helseutfordringer utredet med en viss nedsatt funksjonsevne gitt i prosentvis arbeidsfør grad. Det er også sjeldent et problem i arbeidslivet.

Nå kan så klart noen menn, slike som deg eksempelvis, melde seg helt ut av hva det koster å ha reproduktive organer og sette seg over kvinner i arbeidslivet på grunn av det, men i så fall setter det bare menn i dårlig lys. Hvilket i bunn og grunn høres ut som noe du syns er helt problemfritt å gjøre, men heldigvis er ikke du arbeidsgiver i denne sammenhengen, og heller ikke som menn flest! Selv har jeg aldri opplevd noe negativt rundt det å trenge nedetid under menstruasjon fordi folk flest er greie og fine folk, som vet at jeg tar det igjen når jeg er oppe å går igjen, og mer enn gjerne jobber overtid og whatever.

Det betyr ikke dermed at alle har/får denne muligheten. Ikke alle arbeidsoppgaver er slik at man kan basere seg på å jobbe utenom fastsatte timer. Og i slike jobber kan kvinner fort få mindre arbeidstimer enn menn. Fremdeles er lønnsgapet regnet ut ifra hva kvinner og menn får betalt for lik tid, med likt arbeid, og lik kompetanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...