Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sesong 2023/2024: Har du tatt, eller skal du ta influensavaksinen?


Gaea

Sesong 2023/2024: Har du tatt influensavaksinen?  

44 stemmer

  1. 1. Tatt influensavaksinen?

    • Ja, allerede tatt
      17
    • Nei, men planlegger å ta
      7
    • Usikker, trenger mer informasjon
      1
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (48 minutter siden):

Hva er vitsen med det? Alle vet vel de kan ta en vaksine om de ønsker og ser et behov?

Lavere terskel. Som nevnt så ville jeg gjort det om det skjedde på et sted der jeg ikke måttet reise til selv. Faktisk ville jeg heller betalt for at noen kom hjem eller til jobben for å utføre vaksineringen, enn at den er gratis mot at jeg reiser ned (slik det er nå).

La oss si jeg blir sjuk av influensa og er borte et par dager. Det koster jobben mye mer enn hvis de hadde betalt for en lege til å komme ned til jobben og vaksinere hele gjengen. Gitt at folk var åpne for å ta vaksinen så ville de spart penger på det.

Og så er det sikkert noen samfunnsmessige goder av det også.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Lavere terskel. Som nevnt så ville jeg gjort det om det skjedde på et sted der jeg ikke måttet reise til selv. Faktisk ville jeg heller betalt for at noen kom hjem eller til jobben for å utføre vaksineringen, enn at den er gratis mot at jeg reiser ned (slik det er nå). 

Bor du langt fra et vaksinasjonssted? 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

La oss si jeg blir sjuk av influensa og er borte et par dager. Det koster jobben mye mer enn hvis de hadde betalt for en lege til å komme ned til jobben og vaksinere hele gjengen. Gitt at folk var åpne for å ta vaksinen så ville de spart penger på det.

Og så er det sikkert noen samfunnsmessige goder av det også.

Hæ? Er det derfor du tar en vaksine? Fordi det kan hende du er borte fra jobben et par dager om du skulle bli syk? 

Er jo en drøss av vaksiner det er mulig å ta sånn "for sikkerhets skyld". Vil du putte kroppen full av medisiner du egentlig ikke trenger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 minutter siden):

Bor du langt fra et vaksinasjonssted? 

Tvilsomt, da jeg bor i Oslo sentrum. Det er ikke bare avstanden som gjør det. Det er også det å sette av tid, kanskje man må booke en time, og så reise ned. Vente der. Ta vaksinen. Vente etter man har tatt vaksinen for å se om man reagerer. Og så reise igjen. Og så føre utlegg til jobben for prisen på vaksinen.

Det er ikke noe stress og var det en viktigere vaksine så ville jeg gjort det, slik jeg gjorde med korona-vaksinen, men dørstokkmila er akkurat stor nok til at jeg ikke gidder å gjøre det med influensa-vaksinen.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Hæ? Er det derfor du tar en vaksine? Fordi det kan hende du er borte fra jobben et par dager om du skulle bli syk? 

Er jo en drøss av vaksiner det er mulig å ta sånn "for sikkerhets skyld". Vil du putte kroppen full av medisiner du egentlig ikke trenger?

Selvfølgelig ikke, jeg bare ga et godt argument for hvorfor det kan lønne seg å gjøre det lettere å ta vaksinen.

Jeg tar så klart ikke unødvendige vaksiner. Jeg har vært vaksinert som barn og så tar jeg de typiske som man må fylle på hvert 10. år eller hva det er. Står på helsenorge hva man har tatt. Og det er ikke slik at kroppen blir 'full av medisiner man ikke trenger'. De færreste tar jo faktisk unødvendige vaksiner.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Tvilsomt, da jeg bor i Oslo sentrum. Det er ikke bare avstanden som gjør det. Det er også det å sette av tid, kanskje man må booke en time, og så reise ned. Vente der. Ta vaksinen. Vente etter man har tatt vaksinen for å se om man reagerer. Og så reise igjen. Og så føre utlegg til jobben for prisen på vaksinen.

Det er ikke noe stress og var det en viktigere vaksine så ville jeg gjort det, slik jeg gjorde med korona-vaksinen, men dørstokkmila er akkurat stor nok til at jeg ikke gidder å gjøre det med influensa-vaksinen.

Selvfølgelig ikke, jeg bare ga et godt argument for hvorfor det kan lønne seg å gjøre det lettere å ta vaksinen.

Jeg tar så klart ikke unødvendige vaksiner. Jeg har vært vaksinert som barn og så tar jeg de typiske som man må fylle på hvert 10. år eller hva det er. Står på helsenorge hva man har tatt. Og det er ikke slik at kroppen blir 'full av medisiner man ikke trenger'. De færreste tar jo faktisk unødvendige vaksiner.

Ok, så du har egentlig behov for vaksinen? Du bor ikke langt unna, men synes det er vanskelig å bestille en time og bruke en time eller to på å få gjort selve jobben? For min del synes jeg slikt er helt greit. Et lite avbrekk. Er nok av tid på jobben, og de taper ingenting på at jeg er borte heller. Kommer kanskje an på hvilken jobb man har da, men burde ikke være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 minutter siden):

Ok, så du har egentlig behov for vaksinen? Du bor ikke langt unna, men synes det er vanskelig å bestille en time og bruke en time eller to på å få gjort selve jobben? For min del synes jeg slikt er helt greit. Et lite avbrekk. Er nok av tid på jobben, og de taper ingenting på at jeg er borte heller. Kommer kanskje an på hvilken jobb man har da, men burde ikke være noe problem.

Jeg har ikke et behov, men det ville sikkert vært en fin ekstra beskyttelse i tilfelle jeg skulle bli smittet. Så det er en positiv ting, men ikke noe som påvirker meg stort. Synes ikke det er vanskelig å gjøre det, men det er bare litt 'meh'. Ork. Gidder ikke. Motivasjonen er ikke der. Jobben trives jeg så godt i at jeg bryr meg ikke så veldig mye om avbrekket heller, men det er vel kanskje et luksusproblem.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke et behov, men det ville sikkert vært en fin ekstra beskyttelse i tilfelle jeg skulle bli smittet. Så det er en positiv ting, men ikke noe som påvirker meg stort. Synes ikke det er vanskelig å gjøre det, men det er bare litt 'meh'. Ork. Gidder ikke. Motivasjonen er ikke der. Jobben trives jeg så godt i at jeg bryr meg ikke så veldig mye om avbrekket heller, men det er vel kanskje et luksusproblem.

Ser ingen grunn da hvis du ikke har noe behov. Da putter du jo medisiner i kroppen som du ikke har behov for. Det ville jeg aldri gjort, men du velger jo selv. Kommer kanskje an på arbeidsoppgavene også, derfor var det et greit avbrekk for min del. 

Synes heller ikke det ville være greit å be helsepersonellet komme til meg fordi jeg ikke gidder, og heller egentlig ikke har noe behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (31 minutter siden):

Ser ingen grunn da hvis du ikke har noe behov. Da putter du jo medisiner i kroppen som du ikke har behov for.

Kommer an på hvordan du definerer behov. For min del: Jeg har ikke behov for å ta d-vitaminer om vinteren, jeg havner ikke på farlig lavt nivå, men det hjelper absolutt for å holde et friskt nivå. Så jeg gjør det. Jeg har ikke et behov for å ta vaksinen, men det hadde vært en positiv ting å gjøre. Bare fordi man ikke har behov betyr ikke at det er negativt. Jeg har ikke behov for bloddoping, jeg er ingen atlet, men jeg hadde sikkert hadd masse gode effekter av det jeg også. Mulig sistnevnte har negative effekter også jeg er ikke så kunnskapsrik på doping, men morsomt eksempel bare.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (31 minutter siden):

Synes heller ikke det ville være greit å be helsepersonellet komme til meg fordi jeg ikke gidder, og heller egentlig ikke har noe behov

De ville jo selvsagt fått betalt. Ikke noe verre enn at jeg blir sendt ut til en kunde på oppdrag. Og hvis en lege kan gi flere vaksine og beskytte en høyere andel av samfunnet enn de ville gjort ellers, fordi de kan ta en hel bedrift i samme slengen, så er det jo mulig de også foretrekker det. 

Morsomt nok, denne samtalen fikk meg til å ta et kjapt google-søk. Jeg kan få leger hjem på døra om 4 timer for å gi meg influensa-vaksinen via disse: https://hjemmelegene.no. 😂 Prisen er 1490 kr for hele greia. Ikke verdt det for min del, men moro at tilbudet finnes.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

Kommer an på hvordan du definerer behov. For min del: Jeg har ikke behov for å ta d-vitaminer om vinteren, jeg havner ikke på farlig lavt nivå, men det hjelper absolutt for å holde et friskt nivå. Så jeg gjør det. Jeg har ikke et behov for å ta vaksinen, men det hadde vært en positiv ting å gjøre. Bare fordi man ikke har behov betyr ikke at det er negativt. Jeg har ikke behov for bloddoping, jeg er ingen atlet, men jeg hadde sikkert hadd masse gode effekter av det jeg også. Mulig sistnevnte har negative effekter også jeg er ikke så kunnskapsrik på doping, men morsomt eksempel bare.

D-vitaminer er ikke medisiner. Du kan selvsagt ta for mye, men å sammenligne det med en vaksine blir helt bak mål spør du meg. Ellers mener jeg det er negativt å ta medisiner uten behov, men du gjør såklart som du vil når det gjelder influensavaksine.

Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

De ville jo selvsagt fått betalt. Ikke noe verre enn at jeg blir sendt ut til en kunde på oppdrag. Og hvis en lege kan gi flere vaksine og beskytte en høyere andel av samfunnet enn de ville gjort ellers, fordi de kan ta en hel bedrift i samme slengen, så er det jo mulig de også foretrekker det. 

Morsomt nok, denne samtalen fikk meg til å ta et kjapt google-søk. Jeg kan få leger hjem på døra om 4 timer for å gi meg influensa-vaksinen via disse: https://hjemmelegene.no. 😂 Prisen er 1490 kr for hele greia. Ikke verdt det for min del, men moro at tilbudet finnes.

Noen jobber må gjøres hos kunde. Det blir helt feil bruk av legetid å be dem løpe rundt til alle og enhver istedenfor å gå til dem ved behov. Spesielt hvis det skyldes latskap og man heller ikke har noe behov.

Hmm. Da har tydeligvis latskapen også fått et tilbud. Det er helt feil spør du meg - når det skrikes etter for lite folk så godt som overalt i helsevesenet. Men det finnes tydeligvis, så hva er greia? At de prioriterer å løpe rundt til folk som deg? Og disse kaller seg leger? Jeg hadde skjønt et slikt tilbud til folk som sliter med å komme seg ut av huset (gamle, syke o.l.), men på denne måten blir det idiotisk, og jeg vil si samfunnsskadelig. Men du synes det er moro. Javel.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

D-vitaminer er ikke medisiner. Du kan selvsagt ta for mye, men å sammenligne det med en vaksine blir helt bak mål spør du meg. Ellers mener jeg det er negativt å ta medisiner uten behov, men du gjør såklart som du vil.

Medisiner (aka legemidler) er jo definert ved lov. Det er kun lovene som sier at kosttilskudd ikke er et 'legemiddel', men enkelte kosttilskudd får du også kun på resept (spesielt høyere doser), så det kan være medisin. Uansett: Kroppen vet ikke hva som står i loven. Om D-vitaminer blir solgt som legemiddel eller kosttilskudd har ingen innvirkning på kroppen.

Ting kan jo sammenlignes uten at det er helt likt, ellers blir det vanskelig å dra sammenligninger i en samtale.

En del vaksiner er såpass uskyldige at det er ikke langt unna å ta kosttilskudd. Faktisk så merker jeg mer av D-vitaminene jeg tar enn det jeg merker at vaksinen jeg tok i fjor. Så klart vil vaksinen potensielt gjøre mer for å beskytte meg, men hvis jeg aldri blir smittet så vil reell/opplevd effekt på kroppen være større av kosttilskuddene.

Igjen du må forklare hva du mener med behov. Det er såpas vagt at det sier egentlig ingenting. Mulig det ikke er dette du mener, men det høres litt ut som de som er i mot medisiner/vaksiner fordi de ikke er "naturlige" eller fordi de er "kjemikalier" og det er jo ikke noe argument.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Noen jobber må gjøres hos kunde. Det blir helt feil bruk av legetid å be dem løpe rundt til alle og enhver istedenfor å gå til dem ved behov. Spesielt hvis det skyldes latskap og man heller ikke har noe behov.

Hmm. Da har tydeligvis latskapen også fått et tilbud. Det er helt feil spør du meg - når det skrikes etter for lite folk så godt som overalt i helsevesenet. Men det finnes tydeligvis, så hva er greia? At de prioriterer å løpe rundt til folk som deg? Og disse kaller seg leger? Jeg hadde skjønt et slikt tilbud til folk som sliter med å komme seg ut av huset (gamle, syke o.l.), men på denne måten blir det idiotisk, og jeg vil si samfunnsskadelig. Men du synes det er moro. Javel.

Å legge skylden på legene eller på de som bruker disse hjemme-legene blir feil. De er et symptom på at staten må gjøre grep for å gjøre det offentlige bedre. Jeg har f.eks. brukt Dr. Dropin flere ganger fordi det har vært for lang ventetid på mitt legekontor. Å ha slike private praksiser med dyre priser er kanskje 'feil' det også, men det er en løsning for noen. Og så får man håpe det kommer bedre løsninger på plass etterhvert.

Leger har jo en jobb de også, de driver bedrifter og må også få lov til å tenke litt på seg selv. Absolutt alle her i samfunnet har mulighet til å hjelpe mer om de vil, ikke kun disse legene. Jeg kunne vært en lege/sykepleier og vært mer 'nyttig' enn jeg er som utvikler, men man må få gjøre det man vil.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 minutter siden):

Medisiner (aka legemidler) er jo definert ved lov. Det er kun lovene som sier at kosttilskudd ikke er et 'legemiddel', men enkelte kosttilskudd får du også kun på resept (spesielt høyere doser), så det kan være medisin. Uansett: Kroppen vet ikke hva som står i loven. Om D-vitaminer blir solgt som legemiddel eller kosttilskudd har ingen innvirkning på kroppen.

Kroppen vet ikke hva som står i loven? Hadde det blitt influensavaksine av D-vitaminer og kosttilskudd av influensavaksine hvis vi bare hadde byttet om på etiketten? Hva med rottegift? Kan vi bytte litt rundt på alt sammen?

Det er ikke språk eller lover som avgjør hva som er hva, men virkeligheten. Mer trengs det ikke sies.

Minner om rettssaken mot Kristian Valen hvor noen kalte vannpistoler for ekte pistoler (se hans FB). Han skrev følgende om det selv:

Sitat

Kanskje jeg deler for mye her, MEN jeg vil at DU skal se at JEG ikke har noe å skjule for Deg/Dere her på Facebook på godt og vondt

Jeg vil starte med å faktisk si tusen takk til SE & HØR av alle, som i dagens utgave er landets FØRSTE media som turte å skrive om truslene som politi folk kom med offentlig, der de gikk ut med fullt navn og bilde med stygge uriktige påstander, trusler og ønske om «Neste gang vi er i leiligheten hans tar vi han med et vådeskudd!»

Dette er noe hele media Norge har visst om og sett bevis på, men de har nektet å trykke det og heller bare trykket politiets side uten å sjekke fakta. (TV2 hadde faktisk 1 liten notis på nettet, som du ser er lagt v….. så det skal de ha!)

Her ser du og fra min psykolog som og vitnet i retten om at dette stemte og ble bevist i retten, aldri er nevnt i noe media.

Her ble det vitnet og lagt frem bevis på at politiet bevisst løy til media.

Det ble til og med bevist at «politi topper» var med å løy til media.

Jeg har gått noen runder med meg selv OM jeg skal dele dette med Deg/dere her på Facebook pga dette er såpass dypt dykk inn i egen helse og private sphere DER OG DA + jeg viser jo en psykolog rapport som var fra da jeg var på mitt laveste, og graden av alvor dette hadde mens media bare sendte «underholdnings reportere/skribenter/bloggere» for å dekke mine rettssaker kontra ekte journalister som KUNNE faget «strafferett» og retningslinjer og rettigheter og kildesjekking som må gjøres FØR evt publisering.

Her fantes det ingen av delene, kun overskrifter levert direkte fra politiet som hele tabloid Norge laget overskrifter om uten noe filter eller skjønne egentlig hva div «påstander» og «bevis» betydde.

At det var VANNPISTOLER (Se bilder) som var registrert og ble presentert som «EKTE URIKTIG PLOMBERTE VÅPEN» + det ble heller aldri fortalt at det var POLITIET SELV som hadde plombert DISSE samme våpnene FOR MEG i 2007 som de NÅ PLUTSELIG ga MEG skylden for å «ikke være 100% forskriftsmessig plombert» osv….

Så vannpistoler og egne merker som var brukt i flere tv serier på tv som politiet nå sa var «ekte» og jeg måtte ha «ervervet disse v å ha stjålet de eller på annet ulovlig vis» og krevde 1,4 års fengsel for. (Se bildene og bedøm selv!)

Selv når dommeren begynte å flire når hun så at dette VAR vannpistoler som var ført som EKTE PLOMBERTE VÅPEN var det INGEN i media som nevnte dette med ett eneste ord.

Det ble lagt frem bevis/screenshots fra draps trusler som var postet av politifolk med fullt navn og bilde + info at de jobbet i Oslo Politiet.

Alt startet v ei politi dame med kallenavn «Kikki» i Oslo Politiet på hennes da åpne Facebook.

Dette ble igjen «liket» av alt ifra andre folk høyt oppi div kommunestyrer og politikere, og hinting fra div kjente kriminelle som skrev «Vi skal ta han for dere» osv….

ALT dette ble lagt frem og vist i retten, MEN INGEN i media skrev om det!

Jeg vant heldigvis til slutt på det JEG påstod og sa var feil og løgner etter nesten 7 år og dette er nå et ferdig kapittel som jeg aldri hadde klart å komme meg igjennom uten DIN/Deres hjelp her på Facebook med deres mailer til meg om å til å dele Deres personlige erfaringer med politiet, alkohol problemer som medisin og ikke minst DERE som kom å så på show og møtte meg med et smil uten å være forut inntatt! Dere betydde alt og holdt meg oppe

Ja, jeg tydde til alkohol som selvmedisinering, men det kom pga drapstruslene og de stadig vekk «innslåing av dører/lagt i håndjern og truet med våpen» av politiet UTEN ransaknings papirer….for så etter hå ha brutalt dratt deg gjennom stuen med håndjern og truet deg, plutselig låste opp håndjern og forlot leilighet uten forklaring på hvorfor de kom/la meg i håndjern og slo i stykker leiligheten min.

Til og med min advokat var engstelig når han så hvor langt politifolk gikk når de åpenlyst skrev trusler og oppfordret til vold og «drap v vådeskudd» og bad meg om å ta dette på dypeste alvor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

For det første: har aldri influensa; hadde det mye i yngre år så jeg regner med at jeg har god immunitet mot det.

For det andre: jeg er ikke redd for influensa og vil stå det av om jeg skulle være så uheldig å få det.

For det tredje: ser ingen behov til å ta et medikament mot en sykdom som ikke er farlig for meg.

For det fjerde: det er mennesker som trenger en slik vaksine mer enn meg så jeg skal ikke oppta plass for dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 minutter siden):

Kroppen vet ikke hva som står i loven? Hadde det blitt influensavaksine av D-vitaminer og kosttilskudd av influensavaksine hvis vi bare hadde byttet om på etiketten? Hva med rottegift? Kan vi bytte litt rundt på alt sammen?

Det er ikke språk eller lover som avgjør hva som er hva, men virkeligheten. Mer trengs det ikke sies.

Tonen din er som om du er uenig, men du sier det samme som meg. At det ikke er språk eller lover som avgjør hva som er hva. Og det er det jeg sier. Kroppen reagerer på samme vis uansett om du kaller noe for medisin eller ikke. Noen ting på apoteket er legemidler, noen er ikke. Kroppen behandler de likt hvis de inneholder det samme uansett. 

Og poenget mitt er at du sier at å bruke medisiner uten behov ikke er bra. Men hva er behov? Jeg har ikke nødvendigvis behov for D-vitaminer, men det hjelper. Jeg har ikke behov for influensavaksine men det hjelper. At du påstår en er medisin og en ikke er det har ikke noe å si på hvordan kroppen tolker det man putter i seg. Det å bruke noe uten behov kan være bra. Det kommer an på hva du putter i deg.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

det er mennesker som trenger en slik vaksine mer enn meg så jeg skal ikke oppta plass for dem.

Jeg forstår hva du tenker her, da du antakeligvis ikke er i noe risikogruppe, men hadde mangel på vaksine på vært et problem , så hadde du fått beskjed om å avvente til de som trenger den mest hadde fått tatt den. Dessuten er dekningen ikke så høy som man kan ønske, og ved å ta den så er du også med på beskytte de som trenger beskyttelse mot influensa mest. 

Enceladus skrev (10 minutter siden):

Nei, bor isolert store deler av året. Det er langt til nærmeste legesenter. Er ellers under 40 og har god helse.

Tok alle koronavaksinene. Utrolig nok greide koronaviruset fortsatt å snike seg inn her via de få personene jeg daglig omgås 🙄

 

Hahaha, huff. Det er virkelig uflaks at du ble smittet til tross for at bor isolert.

Hvis det er langt til nærmeste legesenter OG du omgås få uansett forstår jeg virkelig at terskelen da blir kjempehøy. Håper den du daglig omgås med ikke gir deg influensa da 😛

Lenke til kommentar

Mine nåværende og forrige arbeidsgivere har begge gratis vaksinasjonstilbud til sine ansatte. På tross av det har jeg aldri tatt vaksinen selv, mest fordi jeg ikke syns noe om at jeg skal medisineres fordi arbeidsgiver skal spare noen kroner fordi jeg kanskje er syk hjemme i stedet.

Men nå har vi et par besteforeldre med nedsatt immunforsvar grunnet diverse behandlinger, så jeg tenker å gjøre det denne gangen for dem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (10 minutter siden):

Mine nåværende og forrige arbeidsgivere har begge gratis vaksinasjonstilbud til sine ansatte. På tross av det har jeg aldri tatt vaksinen selv, mest fordi jeg ikke syns noe om at jeg skal medisineres fordi arbeidsgiver skal spare noen kroner fordi jeg kanskje er syk hjemme i stedet.

Men nå har vi et par besteforeldre med nedsatt immunforsvar grunnet diverse behandlinger, så jeg tenker å gjøre det denne gangen for dem.

Så fint at vil gjøre det du kan for å beskytte dine nære. 🥰

Mange tenker forøvrig på eldre som de mest sårbare, men glemmer at også babyer er veldig sårbare. Uansett hvem man tar influensavaksinen for, så beskytter den jo for mer én gruppe mennesker, samt en selv, selv om man er kan tåle influensa selv. Beskytter både mot smitte hos "usynlige risikogrupper" (som meg selv) og de som åpenbart er risikogrupper (mine intensivpasienter hvor selv "uskyldig" infeksjon kan bety en pinefull og altfor tidlig død, også for yngre mennesker)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...