Gå til innhold

Xbox inngår samarbeid for å tilby generative KI-verktøy til sine studioer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tilnærmet null peiling på spillutvikling. Hvis KI er et supplement som kan bidra til at spill produseres raskere (for eksempel generere landområder eller utseende på npc-er) så er jeg positiv.

Å utvikle spill i dag tar uansett for lang tid. Jeg er lei av å vente 12 år på neste GTA, Elder Scrolls eller Red Dead.

Og spillutvikling tar så lang tid (og er dermed også så kostbart) at 1 flopp er tilstrekkelig til å slå et selskap konkurs. Se hva som skjedde med Arkane Austin etter Redfall, Daefalic etter Gollum, Volition etter Saints Row eller Luminous etter Forspoken.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

"Assets" er ekstremt tidkrevende å lage og det sitter i dag tusenvis av håpefulle artister og spyr ut assets for luselønn. Disse vil det bli stadig mindre bruk etterhvert som du kan få en KI til å gjøre samme jobben mye raskere.

Jeg kan også se for meg at mye NPC-dialog kan genereres av KI. Etterhvert kanskje også i sanntid så man kan få dynamiske samtaler.

Sideoppdrag og historier? Jeg hadde håpet åpen-verden-sjangeren var kommet litt lenger enn generiske sideoppdrag, så jeg er litt skeptisk. De beste spillene har godt skrevne sideoppdrag som føles som en del av historien. Jeg synes alle bør strekke seg etter det. Når det er sagt så kan jo KI være et godt hjelpemiddel der også, men det krever kanskje litt mer styring og utvalg/godkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er en av de ytterst få mennesker på jorden som har problemer med terminologien rundt ordet " KI " . For meg er denne " intelligensen " bare en oppsamling av databaser og logaritmer og har særs lite tilfelles med noe som er selvbevisst og intelligent . Når det er sagt , utviklere er avhengig av gode genereringsverktøy som kan lage landsskap og slikt , og heller bruke penger på andre ting - slik AI har egentlig værr brukt i ca 20 år allerede ig intet nytt under solen .
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Fleskelars said:

Jeg er en av de ytterst få mennesker på jorden som har problemer med terminologien rundt ordet " KI " . For meg er denne " intelligensen " bare en oppsamling av databaser og logaritmer og har særs lite tilfelles med noe som er selvbevisst og intelligent . Når det er sagt , utviklere er avhengig av gode genereringsverktøy som kan lage landsskap og slikt , og heller bruke penger på andre ting - slik AI har egentlig værr brukt i ca 20 år allerede ig intet nytt under solen .

Vi har ingen god definisjon for intelligens og enda mindre på "selvbevisst". Derfor snakker man ofte om menneskelig intelligens, kognisjon og andre begrep i et forsøk på å snevre inn definisjonen og bedre forklare hva man snakker om. Kunstig intelligens fungerer fint for dette formålet.

Lenke til kommentar
rabler skrev:
38 minutes ago, Fleskelars said:

Jeg er en av de ytterst få mennesker på jorden som har problemer med terminologien rundt ordet " KI " . For meg er denne " intelligensen " bare en oppsamling av databaser og logaritmer og har særs lite tilfelles med noe som er selvbevisst og intelligent . Når det er sagt , utviklere er avhengig av gode genereringsverktøy som kan lage landsskap og slikt , og heller bruke penger på andre ting - slik AI har egentlig værr brukt i ca 20 år allerede ig intet nytt under solen .

Vi har ingen god definisjon for intelligens og enda mindre på "selvbevisst". Derfor snakker man ofte om menneskelig intelligens, kognisjon og andre begrep i et forsøk på å snevre inn definisjonen og bedre forklare hva man snakker om. Kunstig intelligens fungerer fint for dette formålet.

For intelligensen er ikke engang kunstig - den er ikkeeksisterende . Nuvel , skillet blir stadig tynnere , det er jeg enig i . Og vi menneskehjernen er egentlig bare en biologisk datamaskin , tilmed følelser er basert på kjemiske ligninger.
Lenke til kommentar

Det å kalle f.eks ChatGPT for kunstig intelligens er å strekke strikken langt.

At en samler sammen store databaser med informasjon og vrir det på ulike måter i en probalistisk språkmodell har ingenting med intelligens å gjøre. Den har vært gjort på forhånd av de som har skrevet teksten.

"KI" bare setter dette sammen på forskjellige måter som vi anser som bra.

Det er enda et godt stykke igjen før man har noe som oppfører seg i nærheten av slikt et menneske ville agere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...