Gå til innhold

«Makta», originalt og oppsiktsvekkende


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, opensky said:

Det er helt tydelig EU styrer. Jeg husker 80/90 tallet, det var sist vi styrte selv og det var sist norge var et godt land å bo i. Det er 1000% sikkert. Derfor skal jeg flytte fra dette landet, aldri komme tilbake igjen.

For noe komplett rør. God tur.

Denne tråden handler forøvrig om en tv-serie. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra sprø teorier om "snikinnmelding i EU", "at EU styrer Norge" og tilbake til tv-serien Makta:

For en unik serie dette er. Liker veldig godt krysningen mellom fakta og fiksjon, og hvordan serien veksler mellom nåtid og historie. En unik perfekt måte å fortelle en slik mangefasettert historie på. Det som er gøy er at det man tror er de mest dramatiske og kreative tolkningene av historiske hendelser faktisk er de som ligger tettest opp mot hva som faktisk skjedde.

Lurer på om ikke de fem første episodene får terningkast seks fra meg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fra sprø teorier om "snikinnmelding i EU", "at EU styrer Norge" og tilbake til tv-serien Makta:

For en unik serie dette er. Liker veldig godt krysningen mellom fakta og fiksjon, og hvordan serien veksler mellom nåtid og historie. En unik perfekt måte å fortelle en slik mangefasettert historie på. Det som er gøy er at det man tror er de mest dramatiske og kreative tolkningene av historiske hendelser faktisk er de som ligger tettest opp mot hva som faktisk skjedde.

Lurer på om ikke de fem første episodene får terningkast seks fra meg.

Ja dette er et originalt konsept jeg ikke har sett tidligere og som gjør det ekstra spennende.
De store hendelsene er virkelige nok og den dikteriske friheten er innenfor.
Skuespilleren som spiller Gro er jo bare et gullfunn. Diksjon, kroppsspråk, temperament, hersketeknikk osv er på 1. plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny episode ligger klar på nrk.no med nye spennende detaljer om tilfeldighetenes spill da Gro H.B. ble valgt til statsminister.
Gro og statssekretær Vassbotn er vel de som sitter igjen med best ettermæle i intrigene, ryktene og maktkampene som holdt på å rive AP fra hverandre.

Neste episode vil nok inneholde ubehagelige detaljer om en høyst påkrevet vask og utlufting

Lenke til kommentar

Svarene i denne tråden får meg til å altfor mange nordmenn er blåøyde og naive. Og disse menneskene stemmer for resolusjoner etc. som de ikke vet konsekvensene av. Med andre ord at nordmenn flest har en naiv tiltro til at politikerne er etiske, moralske og som vil borgernes beste. Korrupsjon? Skjer ikke i Norge, bare i bananrepublikker *ironi*.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Svarene i denne tråden får meg til å altfor mange nordmenn er blåøyde og naive. Og disse menneskene stemmer for resolusjoner etc. som de ikke vet konsekvensene av. Med andre ord at nordmenn flest har en naiv tiltro til at politikerne er etiske, moralske og som vil borgernes beste. Korrupsjon? Skjer ikke i Norge, bare i bananrepublikker *ironi*.

Som en norsk-pakistansk kollega og kompis av meg sa: «det er mye mer korrupsjon i Pakistan enn i Norge, men det er mye mer korrupsjon i Norge enn folk tror.» 

Lenke til kommentar

Og mesterlig om alkoholmisbruk beskrevet gjennom Reiulf Steen i serien.

En av manusforfatterne sa på radio at rusmisbruk er ett tema, da hun selv opplevde det i familien. Både journalister og politikere drikker midt på dagen i arbeidstiden når de møtes. Det var vanskelig å slutte pga drikkepress og generelt høyt forbruk: Valgkampanjeen og togreisen der det viktigste er å få med ølkassene og bare Gro er edru dagen etter.

Mange var også storrøykere på den tiden, og wienerbrødene går unna.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lømmel skrev (1 time siden):

Har ikke sett serien, men jeg synes det ser ut til å være et problem at mange ikke klarer å skille hva som er sannhet og hva som er fiksjon. Har jo allerede sett mange eksempler på at det blir referert til serien om hvor ille det var og er...

Fiksjonen handler om udokumenterte detaljer; hvem som sa hva og hvor, reaksjonsmønstre, agendaer, rykter og personlige relasjoner.

Hovedtrekkene og kronologien er i det store og hele ekte historier som er bekreftet av biografier og historiebøker.
Maktkampen i AP var nådeløs , sakene var mange/store og dagens sunnhetsidealer var knapt funnet opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Entern skrev (På 26.11.2023 den 11.20):

Som en norsk-pakistansk kollega og kompis av meg sa: «det er mye mer korrupsjon i Pakistan enn i Norge, men det er mye mer korrupsjon i Norge enn folk tror.» 

Det er helt sant som du skriver, det er mye korrupsjon i Pakistan. Langt mer enn i Norge. Men i Norge er den så skjult at når den først blir oppdaget, at det er da det blir ståhei. Ikke ta det jeg skriver som anti-Norge kommentarer. Jeg er glad i Norge. Men å tro at det ikke eksisterer korrupsjon her er vel tåpelig, ikke sant?

Dette blir vel i en gråsone, men tenk på alle offentlige stillinger som utlyses. Tenk på alle de gangene stillingene allerede er besatte. Det er å kastet bort tiden til søkere som i mange tilfeller reiser langt for et jobbintervju. 

Tenk på de siste sakene og særlig om Erna S. og ektemannen. Se hvor langt mange av velgerne til Høyre går for å beskytte yppersteprestinnen deres.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (25 minutter siden):

Det er helt sant som du skriver, det er mye korrupsjon i Pakistan. Langt mer enn i Norge. Men i Norge er den så skjult at når den først blir oppdaget, at det er da det blir ståhei. Ikke ta det jeg skriver som anti-Norge kommentarer. Jeg er glad i Norge. Men å tro at det ikke eksisterer korrupsjon her er vel tåpelig, ikke sant?

Dette blir vel i en gråsone, men tenk på alle offentlige stillinger som utlyses. Tenk på alle de gangene stillingene allerede er besatte. Det er å kastet bort tiden til søkere som i mange tilfeller reiser langt for et jobbintervju. 

Tenk på de siste sakene og særlig om Erna S. og ektemannen. Se hvor langt mange av velgerne til Høyre går for å beskytte yppersteprestinnen deres.

Enig med deg. Det er mye skjult korrupsjon og nepotisme. Ofte ganske subtilt.

Folk har en tendens til å tro at all korrupsjon er av den enkle direkte typen der la oss si en korrupt tollbetjent tar et par tusen for å ikke sjekke en bag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (24 minutter siden):

Enig med deg. Det er mye skjult korrupsjon og nepotisme. Ofte ganske subtilt.

Folk har en tendens til å tro at all korrupsjon er av den enkle direkte typen der la oss si en korrupt tollbetjent tar et par tusen for å ikke sjekke en bag. 

Vi er enige. Det er kjempevanskelig å ha et vanntett system der korrupsjon aldri eksisterer. Men den starter alltid fra toppen og siver ned gjennom samfunnslagene. For eks. alle disse sakene om pendlerboliger osv. Tror Stortinget med alle politikerne at vi (folket) er så dumme at vi sluker enhver forklaring uten å tenke kritisk? Når jeg kjører på motorveien i 130 km/t der fartsgrensen er 110 km/t, så vet jeg utmerket om den. Det blir bare en dårlig forklaring å si til politiet ved kontroll at jeg ikke visste eller så skiltet som viser fartsgrensen. Eller når vi går 30 minutter tidligere fra jobben uten noen grunn så vet vi utmerket hva vi holder på med. Derfor kjøper jeg ikke disse tårevåte forklaringene til politikerne som har blitt tatt med buksa nede. Jeg tror at mye av grunnen til at det ikke blir mer oppstandelse blant folket annet enn illsinte kommentarer i kommentafelter er fordi vi har det ganske greit. Eller det er de som har mer enn nok med å få deltidsstillnger til å gå opp i opp og er fokusert på "overlevelse". Derfor blir det ikke mer støy enn som så. Hadde derimot situasjonen vært annerledes der folket sultet, og merk deg; de på toppen begynner å kjenne at det rumler i magen, det er først da at endringer skjer. Alt annet blir effektivt slått ned på i form av ulike represalier. 

Come on! En politiker er valgt inn på Stortinget og vedkommende påstår å ikke ha ikke snøring på reglene for pendlerbolig? Hva med de gangene politikere ansetter venner? Seriøst? Vet de ikke hva de holder på med? For hver "venn" som blir ansatt så blir trolig en bedre kandidat bortvalgt. 

For å ta et annet eksempel. Mazyar Keshavri fra FrP ble tatt for å levere inn feilaktige reiseregninger. Og da vedkommende ble tatt så skulle en i følge mediene synes synd på vedkommende! Hvor mange reiseregninger har ikke folk på "gulvet" innlevert? Jeg gjør det på jobben min og det er en smal sak for arbeidsgiveren å finne ut av om jeg var der jeg hevder å ha vært, hvor mange bomstasjoner jeg passerte og sannsylig beløp som ble lagt ut, bensinpenger og  antall kilometer. Har jeg parkert så må en vedlegge kvittering fra parkeringsselskapet (EasyPark for min del) i søknaden om refusjon av  reiseutgifter. 

Det skremmende er hvordan folkets moralske kompass blir helt fraværende når det gjelder politikere de stemmer frem. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...