Gå til innhold

Er det noen som tør å utfordre samene?


Anbefalte innlegg

Vi har Rt. 2021 side 1975 som prinsipielt fastslår at den samiske kultur bestemmer over ca. 40% av Norges landareal. Og dette er bl.a. begrunnet med at reindriften er en sentral samisk kulturbærer.

Denne dommen har nå ledet til at store deler av de mest attraktive vindkraft utbygningsområder for vindkraft er undergitt reineiernes diktatoriske makt.

Og reineierne utgjør langt under 10% av den samiske befolkning, og langt under en promille av den norske befolkning.

Og denne virksomheten  - kjøttproduksjon av reindrift - er fullstendig ubetydelig for matsikkerheten, eller selvforsyningsgraden.

De mottar ca. en krone i tilskudd for hver krone de produserer av reinkjøtt.

Har Rt. 2021 side 1975 etablert en ny adel i Norge, der en generasjon etter generasjon bare kan kreve uten å yte?

Endret av Windfarmer
ingenting
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker nødigst å spore av diskusjonen, men jeg er også luta lei "samemafiaen" som sluker til seg tilskuddsmidler, enten det er reindrift eller "kulturformål".

Samene er ikke engang Norges urfolk. Jeg forstår at politikerne ønsket å gjøre bot for assimilasjonspolitikken på 1800-1900-tallet, men dette er ikke måten å gjøre det på. Urfolkstatusen må revokeres, sametinget legges ned og sameloven fjernes. Vi kan ikke leve med to lovforsamlinger og to forskjellige sett med lover og privilegier for borgere, som ikke engang er basert på genetikk, men de kriteriene samemafiaen selv kommer opp med. Nord-Norges befolkning er genetisk uadskillelig fra de såkalte samene. Alle etniske nordmenn har også samisk blod.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Windfarmer said:

Den var muligens ny, men kan du gi en bedre definisjon av "adel" enn der under en prosent av en befolkning har kontroll på det landområde vi alle lever på?

anekdotisk, jeg vet, men jeg plages lite av rein og samer her hvor jeg bor.

Jeg plages mer av høye strømrekninger enn av vindmøllene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (2 minutter siden):

anekdotisk, jeg vet, men jeg plages lite av rein og samer her hvor jeg bor.

Jeg plages mer av høye strømrekninger enn av vindmøllene

Skal du delta i denne diskusjonen må du yte, ikke bare tyte.

Ikke tyt om høye strømregninger eller vindmøller.

Tyt heller om hvorfor Norge, nord for Nord - Trøndelag, stort sett er et forretningsmessig vakuum.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Tyt heller om hvorfor Norge, nord for Nord - Trøndelag, stort sett er et forretningsmessig vakuum.

Dèt er nok mer at de færreste ønsker å bo så langt unna sola. Joda, det er nok av fisk og fiskemottak på de breddegrader, men ser man på befolkningen i andre land like langt nord, så blir det tynnere og tynnere dess lengre nord en kommer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg ønsker nødigst å spore av diskusjonen, men jeg er også luta lei "samemafiaen" som sluker til seg tilskuddsmidler, enten det er reindrift eller "kulturformål".

Samene er ikke engang Norges urfolk. Jeg forstår at politikerne ønsket å gjøre bot for assimilasjonspolitikken på 1800-1900-tallet, men dette er ikke måten å gjøre det på. Urfolkstatusen må revokeres, sametinget legges ned og sameloven fjernes. Vi kan ikke leve med to lovforsamlinger og to forskjellige sett med lover og privilegier for borgere, som ikke engang er basert på genetikk, men de kriteriene samemafiaen selv kommer opp med. Nord-Norges befolkning er genetisk uadskillelig fra de såkalte samene. Alle etniske nordmenn har også samisk blod.

Ikke helt sant. -Etniske- Samer har asiatisk avkom. Derfor du på mange samer kan se at dem er samer. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (4 minutter siden):

Dèt er nok mer at de færreste ønsker å bo så langt unna sola. Joda, det er nok av fisk og fiskemottak på de breddegrader, men ser man på befolkningen i andre land like langt nord, så blir det tynnere og tynnere dess lengre nord en kommer.

 

Jeg har arbeidet en masse i Nord Norge og anser NN som ett av de siste Klondyke vi kan nå, uten at vi må bevege oss mot Sibir.

Vi nordmenn er usedvanlig heldige og utskjemt. Tenk om du bodde i et elveleie som til stadighet ble utsatt enorme oversvømmllser og massedød. Slik Bangladesh blir i dag, og slik Nederland ble utsatt for mindre enn 70 år siden. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Ikke helt sant. -Etniske- Samer har asiatisk avkom. Derfor du på mange samer kan se at dem er samer. 

Jeg vil ikke gjøre dette til en debatt om "rase." 

Den er neppe fruktbar. Tvert i mot vil den bare kaste mer bensin på bålet.

Om samene er en rase eller noe i den retning er bare tullprat.

Det som er helt klart er at samene representer en egen og helt unik kultur som de skal opprettholde og dyrke.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg vil ikke gjøre dette til en debatt om "rase." 

Den er neppe fruktbar. Tvert i mot vil den bare kaste mer bensin på bålet.

Om samene er en rase eller noe i den retning er bare tullprat.

Det som er helt klart er at samene representer en egen og helt unik kultur som de skal opprettholde og dyrke.  

Rase eller ikke rase? Det at det er litt ulik etnisitet når samer stammer fra Mongolia, var det vel. Ikke kontroversielt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.10.2023 at 7:09 PM, Brother Ursus said:

Jeg ønsker nødigst å spore av diskusjonen, men jeg er også luta lei "samemafiaen" som sluker til seg tilskuddsmidler, enten det er reindrift eller "kulturformål".

Samene er ikke engang Norges urfolk. Jeg forstår at politikerne ønsket å gjøre bot for assimilasjonspolitikken på 1800-1900-tallet, men dette er ikke måten å gjøre det på. Urfolkstatusen må revokeres, sametinget legges ned og sameloven fjernes. Vi kan ikke leve med to lovforsamlinger og to forskjellige sett med lover og privilegier for borgere, som ikke engang er basert på genetikk, men de kriteriene samemafiaen selv kommer opp med. Nord-Norges befolkning er genetisk uadskillelig fra de såkalte samene. Alle etniske nordmenn har også samisk blod.

Du har selvfølgelig rett, men tilfeldigvis kan "same-rettigheter" ha positive sider som jeg har nevnt i en annen tråd her.

En positiv side er at "same-rettigheter" bidrar til å dempe trykket på naturen generelt.  I kommunene tenker man bare på sin egen kommune og ikke Norge som helhet. Ikke sjelden har utbyggings-interesser i mange kommuner direkte forbindelser med teknisk etat i kommuner etc. Spesielt i små kommuner er inhabilitet svært vanlig. Demokrati og rettferdighet er ikke alltid så enkelt. Bare tenk deg hvor instabilt ansettelser foregår ved universitetene 🙂

Jeg for min del skulle gjerne ha hatt "sjø-samer" som passet på fjordene i Norge slik at en ikke plasserer ut oppdrett-anlegg på de verst tenkelige plassene inne i fjorder 🙂  Og "bekk-/elv-samer" som passet på at vegvesenet ikke stengte mange små vassdrag slik at sjø-ørret hindres i å gå opp.

Jeg er forøvrig sikker på at jeg selv har minst like mye "same-blod" i årene (gener) som de mest driftige reindrift-samene med sertifikat for helikopter. Jeg lurer forresten på om den viktigste same-næringen er advokat og professor 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 28.10.2023 den 9:34 PM):

1280px-Ortelius,_Abraham_Septentrionaliv

Viser ikke dette bildet fra 1570 at nordnorge har blitt kolonisert på en eller annen tid?

Kartet over viser at Norge ble kolonisert, av Danmark. Halvøya nordøst for det gule kan like godt være en del av Russland.

 

Windfarmer skrev (På 28.10.2023 den 6:55 PM):

Vi har Rt. 2021 side 1975 som prinsipielt fastslår at den samiske kultur bestemmer over ca. 40% av Norges landareal. Og dette er bl.a. begrunnet med at reindriften er en sentral samisk kulturbærer.

Denne dommen har nå ledet til at store deler av de mest attraktive vindkraft utbygningsområder for vindkraft er undergitt reineiernes diktatoriske makt.

Og reineierne utgjør langt under 10% av den samiske befolkning, og langt under en promille av den norske befolkning.

Og denne virksomheten  - kjøttproduksjon av reindrift - er fullstendig ubetydelig for matsikkerheten, eller selvforsyningsgraden.

De mottar ca. en krone i tilskudd for hver krone de produserer av reinkjøtt.

Har Rt. 2021 side 1975 etablert en ny adel i Norge, der en generasjon etter generasjon bare kan kreve uten å yte?

Hvis man ønsker en endring på dette, kan det løses ved å legge til driveplikt på områder man ønsker å "frigi", samt fjerne tilskudd for reindrift (og eventuelt andre samiske formål). Jeg må presisere at det ikke er noe jeg på noen som helst måte ønsker, men muligheten ligger der, hvis det er politisk vilje. Det kan potensielt utløse en eller annen form for oppstandelse, og tilskuddene er kanskje viktigste argument mot et krav om samisk løsrivelse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Cascada81 said:

Hvis man ønsker en endring på dette, kan det løses ved å legge til driveplikt på områder man ønsker å "frigi", samt fjerne tilskudd for reindrift (og eventuelt andre samiske formål). Jeg må presisere at det ikke er noe jeg på noen som helst måte ønsker, men muligheten ligger der, hvis det er politisk vilje. Det kan potensielt utløse en eller annen form for oppstandelse, og tilskuddene er kanskje viktigste argument mot et krav om samisk løsrivelse. 

 

Hva med boplikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...