Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gifter oss - hvilket etternavn?


Gjest b774c...e29

Anbefalte innlegg

Gjest 06883...d72

Hvis damene skal være så fryktelig på det tradisjonelle ved at de faktisk VIL gifte seg.
så kan de pine meg bare se å være så tradisjonelle at de tar mannens etternavn.

Uansett i dagens samfunn så betyr jo aldri giftemål noe i den tradisjonsformen det har vært.
man er ikke lenger gift på godt og vondt, i sykdom og helse, i rikdom eller fattigdom.
Man er gift helt til kjærligheten tar slutt og noe bedre kommer ens vei.

MEN! skal jo sies..hvis man er av typen som ikke bryr seg om tradisjoner og vil omskrive tradisjoner..

Så by all means.  Kjør eget løp 😂Er jo ikke en fasit på dette.

Anonymous poster hash: 06883...d72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg (mann) hadde et veldig generisk etternavn (ca. 11000 i Norge med det etternavnet), mens kona sitt var veldig sjeldent (ca. 40 stk). Mitt navn hadde også en Ø i seg.

Argumentasjonen vår var mye det samme, det er stygt med dobbeltnavn og vi ville at familien skulle ha samme etternavn. Så jeg tok kona sitt. Og det har ikke vært et problem for å være ærlig.

Hos et vennepar av oss tok begge mellomnavnet til mannen som etternavn og de beholdt sine gamle etternavn som mellomnavn.

Apropos: Dere kan også lage dere et nytt etternavn som bare deres lille familie har. Det kan jo inneholde elementer fra etternavnene deres...

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Gjest 06883...d72
Sharpings skrev (13 minutter siden):

Tradisjon og alt til side, er noen av navnene litt spesielle? Hvis du heter Hansen og hun heter noe spesielt som skiller seg litt ut ville jeg foretrukket hennes navn. Vi trenger jo litt unikhet. Det er for mange som heter Hansen og for få som heter Tubanius. 

Vi trenger ikke flere "unike" navn altså

Mvh noen som har 4 barn, jobber til tider med foredrag på skoler og når jeg får navnelistene.
My god. Har aldri sett så mange variasjoner på et navn som stammer fra feks Emilie før
Emelii-Emeli-Emely-Emyly-Emilyy-Emiliy-Emyli-Emili-Emilji og ikke start engang med aksenttegn.. Jesus christ.

Var bare det jeg kom på her og nå..Det er basicly sånn på hvert eneste navn.
Ene ungen vår har nettopp startet i første klasse.
Der i klassen har de Danjel - Daniael og Danijel   OG ALLE UTTALES DANIEL
I den andre klassen har de Emilýe og Emilíe Uttales også Emilie

rant over..thanks

Anonymous poster hash: 06883...d72

Lenke til kommentar
Gjest 06883...d72 skrev (34 minutter siden):

Vi trenger ikke flere "unike" navn altså

Mvh noen som har 4 barn, jobber til tider med foredrag på skoler og når jeg får navnelistene.
My god. Har aldri sett så mange variasjoner på et navn som stammer fra feks Emilie før
Emelii-Emeli-Emely-Emyly-Emilyy-Emiliy-Emyli-Emili-Emilji og ikke start engang med aksenttegn.. Jesus chris

Jeg tror heldigvis ikke det var det han mente med unike navn. Mer som litt eldre/spesielle etternavn som har vært i bruk før. Ikke nødvendigvis nye "trendy" navn.

For det du nevner er jo helt på trynet det er jeg enig i. Visste ikke at det var så ille her i Norge også. Jeg har ikke barn og prater aldri om barn med andre heller, så det var nytt for meg.

Neffi skrev (1 time siden):

Blir dere ikke enig om noen av navnene deres kan dere også eventuelt bare ta et helt nytt ett, som ingen av dere har noen tilknytning til. Lage et som bare er deres.

Synes også dette er en god mulighet, kjenner flere som har gjort det. Enten et som har vært brukt tidligere i familien lengre bak, eller bare et etternavn de liker.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Synes også dette er en god mulighet, kjenner flere som har gjort det. Enten et som har vært brukt tidligere i familien lengre bak, eller bare et etternavn de liker.

Vi slå sammen de to etternavnene våre til et nytt navn. Det klinger godt, vi er de eneste med det etternavnet i norge (og fikk derfor .no domene :) ), samt at vi da kuttet ut æ, ø, å i etternavnet. Full pott!

Det er skummelt enkelt å endre på nettet nå til dags, og vi har ikke møtt noe problemer med å bruke det. 

 

En av tingene som vi vurderte er at voksne som reiser med barn med forskjellig etternavn kan få store problemer ved grenseoverganger, spesielt i Asia. Det er temmelig praktisk at alle i familien har samme etternavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 06883...d72 skrev (23 timer siden):

Vi trenger ikke flere "unike" navn altså

Mvh noen som har 4 barn, jobber til tider med foredrag på skoler og når jeg får navnelistene.
My god. Har aldri sett så mange variasjoner på et navn som stammer fra feks Emilie før
Emelii-Emeli-Emely-Emyly-Emilyy-Emiliy-Emyli-Emili-Emilji og ikke start engang med aksenttegn.. Jesus christ.

Var bare det jeg kom på her og nå..Det er basicly sånn på hvert eneste navn.
Ene ungen vår har nettopp startet i første klasse.
Der i klassen har de Danjel - Daniael og Danijel   OG ALLE UTTALES DANIEL
I den andre klassen har de Emilýe og Emilíe Uttales også Emilie

rant over..thanks

Anonymous poster hash: 06883...d72

Skjønner godt hva du mener her, men jeg føler det blir en helt annen sak. Jeg mener bare at hvis alle som har et fint og litt sjeldent etternavn skal bytte til Hansen, Larsen og Johansen da mister vi noe.

 

Lenke til kommentar

Vi brukte litt tid på å finne en god løsning. 

Første ungen endte opp med mellomnavn fra meg, og etternavn fra mor.

Da unge nr to var på vei, tok jeg initiativ til å gjøre samme navnebytte selv. Jeg tok konas etternavn. I retur "krevde" jeg at hun tok inn mitt som mellomnavn, hvilket var grei skuring. 

Dermed har hele familien nå identisk mellom- og etternavn. 😊

Føler ikke på noen tapt identitet eller lignende. Det er faktisk bare et navn...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I min jobb opplever jeg dessverre ofte t folk ikke klarer å bestemme seg og velger derfor å gi ungene sine altfor mange navn.

Det må være litt slitsomt å hete Kristine Ann-Helen Andersen Nilsen-Moe.

Selv tok kona mi mitt etternavn og beholdt sitt som mellomnavn. Og i ettertid har jeg tatt hennes etternavn som mellomnavn og det har barna også gjort.

Lenke til kommentar
Gjest b774c...e29 skrev (På 25.10.2023 den 3:00 PM):

Hei. Vi er et par på 30 som gifter oss til sommeren, men vi er ikke helt enige om etternavn.

Jeg vil at hun tar mitt etternavn, men hun kan gjerne ha hennes som mellomnavn. Mens hun vil beholde navnet sitt. Så er det snakk om fremtidige barn. Der har vi ikke snakket mye, men hun mener sitt etternavn er "penest", og at vi kan ha mitt som mellomnavn (evt. dobbelt-etternavn, men det synes jeg ikke er så fint?). 

Hun har en stor familie og er veldig familiekjær. Jeg har en liten familie, og er ikke nødvendigvis like familiekjær. Vi er mest med hennes familie. Jeg kan på en måte forstå at hun ønsker å beholde sitt pga. dette. Jeg føler jo litt at dette betyr mer for henne enn for meg, så det er jo ikke en umulig tanke at vi bare går for hennes etternavn på barna. Men det føler jeg er rart ettersom mange (inkludert venner) har tatt mannens etternavn.

Personlig liker jeg at det er "familien x", sånn at alle har samme etternavn, men jeg vet ikke om vi klarer å bli enige om det. 

Hva mener dere er best løsning for dette?

Anonymous poster hash: b774c...e29

høres som en start på konflikt. 

Dere trenger noen rådførende konsulenter på dette. 

 

Lenke til kommentar
On 26.10.2023 at 9:42 AM, Guest 06883...d72 said:

Vi trenger ikke flere "unike" navn altså

Mvh noen som har 4 barn, jobber til tider med foredrag på skoler og når jeg får navnelistene.
My god. Har aldri sett så mange variasjoner på et navn som stammer fra feks Emilie før
Emelii-Emeli-Emely-Emyly-Emilyy-Emiliy-Emyli-Emili-Emilji og ikke start engang med aksenttegn.. Jesus christ.

Var bare det jeg kom på her og nå..Det er basicly sånn på hvert eneste navn.
Ene ungen vår har nettopp startet i første klasse.
Der i klassen har de Danjel - Daniael og Danijel   OG ALLE UTTALES DANIEL
I den andre klassen har de Emilýe og Emilíe Uttales også Emilie

rant over..thanks

Anonymous poster hash: 06883...d72

Det burde vært lovpålagt at barns navn må overbringes muntlig til folkeregisteret uten anledning til å stave det ut. Da hadde vi fått slutt på alle mulige rare måter å stave det samme på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...