Gå til innhold

Oppgradering til Windows 11


Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg har nylig formatert pcen i håp om å løse problemet med at den ikke vil oppdatere til Windows 11.

Har følgende specs:

  • i7-6700K Prosessor
  • 16GB 2133Mhz RAM
  • ASUS GeForce GTX 1070 Turbo
  • 256GB PCIe SSD + 1TB Seagate Barracuda

Når jeg er inne på windows update får jeg følgende beskjed:

"Denne PC-en oppfyller for øyeblikket ikke minimumskravene til systemet for å kjøre Windows 11".

Kan det stemme?

Setter pris på hjelp! 🙂

Mvh.
Alexander

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det kan være en av tre ting eller en kombinasjon.

Hovedkortet må ha TPM 2.0, UEFI i BIOS må være aktivert og partisjonen på disken må være GPT.

Hvis UEFI er aktivert i BIOS når du installerer Windows så tror jeg at disken blir automatisk partisjonert i GPT, det er også mulig å bytte til GPT etter at Windows er installert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (26 minutter siden):

6700K er for gammel. Du må enten ha ny CPU eller fjerne kravet ved å bruke f.eks. Rufus på ISOen.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

Minimum 8. gen Intel ser det ut til.

Såpass :(

Ser ut som jeg må bruke Windows 10 da 😛 

 

Takk for rask avklaring!

 

 

Lenke til kommentar
El burro skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være en av tre ting eller en kombinasjon.

Hovedkortet må ha TPM 2.0, UEFI i BIOS må være aktivert og partisjonen på disken må være GPT.

Hvis UEFI er aktivert i BIOS når du installerer Windows så tror jeg at disken blir automatisk partisjonert i GPT, det er også mulig å bytte til GPT etter at Windows er installert.

Flisespikke litt, UEFI har erstattet BIOS.

 

rooyakkers skrev (26 minutter siden):

Såpass :(

Ser ut som jeg må bruke Windows 10 da 😛 

 

Takk for rask avklaring!

 

 

Neida, det er bare å installere.

Instruksjoner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Win11 skal visstnok ikke ville installere seg på maskiner med CPU eldre en 8700....Henger sammen med TPM2 som var et krav hardwaremessig som ikke ble standard før 300-serien med HK... Men dette kan omgåes med diverse kommandoer som skrives inn under installering (har vært nylig skrevet om på IT-avisen), eller man kan kjøpe en liten modul som retter opp i problemet. Feks denne: https://www.komplett.no/product/977376/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/tilbehoer/asus-tpm-spi

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, vidor said:

Hva er vitsen med å oppgradere til Win11 ?

Ja, jeg kjøpte en PC med Windows 11 som det viste seg å være en feil på, så den ble levert inn til garantireparasjon. Da jeg fikk den tilbake så var den nedgradert til Windws 10, og det så jeg som en stor positiv overrakselse. Til mitt bruk så synes jeg nok at Windows 10 er et bedre operativsystem enn Windows 11.

Bruker mye tid på å konfigurere om de Windows 11 maskinene som jeg har, for å tilbake funksjonene i Windows 10. 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (9 timer siden):

Jeg prøvde dette, og endte opp med at Windows Update nektet å fungere. (Husker ikke feilmeldingen.)
Så da satt jeg der med Windows 11 ajour pr mai måned ...
(Det ble en retur til Windows 10.)

Var det en oppgradering?

Jeg kommer nok til å henge på 10 til the bitter end.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, sedsberg said:

Med så mange fullt brukbare PC-er som ikke støttes av W11 så kommer vi til å få et nytt XP.

Grunnen til å bruke Windows desktop blir jo mindre og mindre etterhver som flere og flere "apper" kommer som onlineutgave. MS Office er jo en av dem, og Google sin variant er en annen. Da behøver man jo egentlig bare en godt fungerende webbrowser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...