Gå til innhold

Blir gammelt og ødelagt batteri byttet ut på el-biler?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte elbil i vår. Da måtte jeg kjøre ca 240 0000 km for å komme den på samme CO2 utslipp som bensin bilen min.

Problemet er batteri. Ryker det etter 9 år og 180 000km vil jeg aldri betale 200 000kr for nytt batteri. Bilen vil være verd ca 100 000kr. Bilen blir garantert skrapet. Akkurat som BMw med gear kasse bytte til 220 000kr på en 8år gammel bil! 

Enten skaper man bilen eller så finner man en brukt til 30 000kr som man setter inn

Man burde derfor ikke hatt lov å selge el biler uten at fabrikanten garanterte batteri i 18år. 

Det ser heller ikke ut til at alternative leverandører kommer på banen og gir oss billige erstatningsbatteri slik an opplever med bremsedeler, startmotorer, 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

 

Det er en pakke av moduler med celler.

Ok. Så jeg vil fremstå som litt dum og tilbakestående hvis jeg f.eks. sier til min nye svigerfar at min bil ( bensin ) har 6 startbatterier ( celler ) og et - 2 til radio backup, 1 gps bacup osv og da si min bil har ca 20 batterier?
 

 

Eller skal jeg si min bil har ETT "batteri" på 12v?

vil fortsatt gjerne se dokumentasjon 😃

… 🙄

Endret av Victoria00
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Jeg kjøpte elbil i vår. Da måtte jeg kjøre ca 240 0000 km for å komme den på samme CO2 utslipp som bensin bilen min.

Problemet er batteri. Ryker det etter 9 år og 180 000km vil jeg aldri betale 200 000kr for nytt batteri. Bilen vil være verd ca 100 000kr. Bilen blir garantert skrapet. Akkurat som BMw med gear kasse bytte til 220 000kr på en 8år gammel bil! 

Enten skaper man bilen eller så finner man en brukt til 30 000kr som man setter inn

Man burde derfor ikke hatt lov å selge el biler uten at fabrikanten garanterte batteri i 18år.

Mener du BMW også burde garantere girkassen varer i 18 år? Det er ganske tilsvarende.

Man kan være uheldig, men de fleste er ikke uheldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Mener du BMW også burde garantere girkassen varer i 18 år? Det er ganske tilsvarende.

Man kan være uheldig, men de fleste er ikke uheldig.

Absolutt ikke. Ingen miljøregnskap som ikke går opp om gear kasse ryker. Men når el biler blir kassert etter 4 år er det ille. Spesielt når de gjerne må kjøre over 150 000km for å gå brake even med besin/diesel biler

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Absolutt ikke. Ingen miljøregnskap som ikke går opp om gear kasse ryker. Men når el biler blir kassert etter 4 år er det ille. Spesielt når de gjerne må kjøre over 150 000km for å gå brake even med besin/diesel biler

Mener det var noe sånt som 30.000 km for å gå i null, sist gang jeg sjekket tallene. (Forutsatt kraft uten CO2 utslipp.)

Men uansett om det skulle være 150.000 km må man tenke litt på det store bildet. Det handler om gjennomsnitt. Om en gjennomsnittlig elbil varer 250.000 km, men du har noen som blir vraket etter 100.000 km, og noen som blir vraket etter 400.000 km, så er det helt greit.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (33 minutter siden):

8256 x 3,4Ah x 3,6V = 101053Wh

Hadde du ikke vært så "spesiell" for å si det pent, hadde du vel klart å forklare hva du skal frem til, og ikke minst hvordan dette viser at det er 8256 celler, ikke 8256 batterier!!?

jmf sedsberg her feks. 🤯

tenk før man skriver, og ikke minst, tenk før man tror noe…. 🥸

Og mangler fortsatt link til batterier…… 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Trestein said:

Akkurat som BMw med gear kasse bytte til 220 000kr på en 8år gammel bil! 

Jeg hadde vel forventet noe rundt 50-60 tusen for brukt eller overhalt kasse. 

Men de fleste med litt peiling vet nok at ZF8HP har meget få feil og er driftsikre, komfortable og økonomiske kasser. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Mener det var noe sånt som 30.000 km for å gå i null, sist gang jeg sjekket tallene. (Forutsatt kraft uten CO2 utslipp.)

Men uansett om det skulle være 150.000 km må man tenke litt på det store bildet. Det handler om gjennomsnitt. Om en gjennomsnittlig elbil varer 250.000 km, men du har noen som blir vraket etter 100.000 km, og noen som blir vraket etter 400.000 km, så er det helt greit.

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Norsk strøm er 70% kullkraft om du ikke kjøper uten opprinnelsesgaranti. Det gør jeg

Når min bil bruker 200Wh/km blir dette 100g/km. Samtidig er CO2 utslipp av et batteri som jeg har ca 10 000kg co2 i produksjon 

Deler man dette på 250 000km blir det 

Summert blir dette 100g+40g som er 140g/km som er akkurat det samme som bensin bilen min

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde vel forventet noe rundt 50-60 tusen for brukt eller overhalt kasse. 

Men de fleste med litt peiling vet nok at ZF8HP har meget få feil og er driftsikre, komfortable og økonomiske kasser. 

Jeg er veldig godt fornøyd med min. Har skiftet olje en gang og har kjørt 180 000km uten feil. Men jeg hadde aldri brukt 220 000kr for å reparere en bil som koster 100 000kr med fungerende gearkasse

Lenke til kommentar
Victoria00 skrev (7 minutter siden):

Hadde du ikke vært så "spesiell" for å si det pent, hadde du vel klart å forklare hva du skal frem til, og ikke minst hvordan dette viser at det er 8256 celler, ikke 8256 batterier!!?

jmf sedsberg her feks. 🤯

tenk før man skriver, og ikke minst, tenk før man tror noe…. 🥸

Og mangler fortsatt link til batterier…… 😉

Batteri = battericelle, så ikke prøv å gjøre deg interessant.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Trestein said:

Absolutt ikke. Ingen miljøregnskap som ikke går opp om gear kasse ryker. Men når el biler blir kassert etter 4 år er det ille. Spesielt når de gjerne må kjøre over 150 000km for å gå brake even med besin/diesel biler

Det fantes jo i omtrent 2018 en studie av tyske ADAC som regnet på miljøsiden på elbiler. Husker 2 saker fra den:

  • de regnet som levetid for batteriet 150 000 km - de gikk ut fra at batteriets levetid er garantitiden - garantitiden for batteriet ligger jo omtrent der; mon tro hvilken resultater de ville ha kommet til med samme opplegg for ICE-biler
  • de hadde dessverre ikke noe nyere data om strømmen og forutsatte strømmiksen i DE fra 2012 - for biler som i 2018 først begynner å forbruke strøm.

En digresjon i samme retning etter svak husk: en professor forklarte i et foredrag at en 100% elektrifisering av veitrafikken ville være umulig med et strømnett fra 1990. Snak om irrelevans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Norsk strøm er 70% kullkraft om du ikke kjøper uten opprinnelsesgaranti. Det gør jeg

Når min bil bruker 200Wh/km blir dette 100g/km. Samtidig er CO2 utslipp av et batteri som jeg har ca 10 000kg co2 i produksjon 

Deler man dette på 250 000km blir det 

Summert blir dette 100g+40g som er 140g/km som er akkurat det samme som bensin bilen min

Norsk kraft er ca 95% vann og vind, uavhengig av om man kjøper opprinnelsesgarantier. Papir-transaksjoner endrer ikke fysikken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde vel forventet noe rundt 50-60 tusen for brukt eller overhalt kasse. 

Men de fleste med litt peiling vet nok at ZF8HP har meget få feil og er driftsikre, komfortable og økonomiske kasser. 

Det var ikke en ZF8HP men en DCT-kasse, og de er sjeldnere enn hønsetenne.. Men en vanlig DCT til en Outlander kostet faktisk 180k+montering for 15 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Norsk kraft er ca 95% vann og vind, uavhengig av om man kjøper opprinnelsesgarantier. Papir-transaksjoner endrer ikke fysikken.

Den norske kraften er solgt til utlandet og gir lave CO2 utslipp der. Man kan ikke få CO2 besparelser to steder!

Man må se på den totale importen av kraft inn til Norge ikke nettoeksport. Vi eksporterer ren kraft og importerer billig kullkraft . Utregningen  gjør NVE for oss og gir oss et tall. I år var det visst 500g/kwh

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Det er ikke så farlig med 70% kull. Så lenge vannkraften produseres blir det da isteden tyske kjøleskap som går på kun 30% kullkraft istedenfor 100. Og CO2-en går til samme atmosfære.

Det er egentlig helt idiotisk at man er opptatt hvilken type strøm man forbruker. Det eneste som egentlig teller er hva slags strøm man produserer. Derfor gir opprinnelsesgarantier mening om du er opptatt av og stolt over å støtte en (norsk) vannkraftstrømprodusent. De garantiene gjelder uansett strøm som har vært produsert for en stund siden og denne gangen gikk strømmen kanskje til DE eller UK.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Det fantes jo i omtrent 2018 en studie av tyske ADAC som regnet på miljøsiden på elbiler. Husker 2 saker fra den:

  • de regnet som levetid for batteriet 150 000 km - de gikk ut fra at batteriets levetid er garantitiden - garantitiden for batteriet ligger jo omtrent der; mon tro hvilken resultater de ville ha kommet til med samme opplegg for ICE-biler
  • de hadde dessverre ikke noe nyere data om strømmen og forutsatte strømmiksen i DE fra 2012 - for biler som i 2018 først begynner å forbruke strøm.

En digresjon i samme retning etter svak husk: en professor forklarte i et foredrag at en 100% elektrifisering av veitrafikken ville være umulig med et strømnett fra 1990. Snak om irrelevans.

Storparten av biler i USA var el biler for 100år siden. Klarte nettet det da burde det gå fint i dag også. 90% av Ny york taxier var elektriske i 1910

https://www.inverse.com/article/9793-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Den norske kraften er solgt til utlandet og gir lave CO2 utslipp der. Man kan ikke få CO2 besparelser to steder!

Man må se på den totale importen av kraft inn til Norge ikke nettoeksport. Vi eksporterer ren kraft og importerer billig kullkraft . Utregningen  gjør NVE for oss og gir oss et tall. I år var det visst 500g/kwh

Det er solgt opprinnelsesgarantier til utlandet, ikke kraft. Du har rett at kraften er kun ren et sted, og det er her. Tyskland får ca halvparten av elektrisiteten sin fra kull og gass.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...