Gå til innhold

Enda en runde med ACER..


Anbefalte innlegg

Dagbladet melder at SP muligens vil gå ut av regning hvis EU's fjerde energimarkedspakke blir innført.

https://www.dagbladet.no/meninger/kan-forlate-regjeringen/80255094

AP sloss for å få denne på plass. Enda de ser hvordan det påvirker økonomien til det Norske folk, spesielt vinterstid, så ønsker de dette velkommen..

Er det ikke nærliggende å kalle alle som stemmer ja til dette for landssvikere? 

Spurte ChatGPT hva dette ville innebære for norge, hvis det blir vedtatt. Det er ikke lystig lesning.

Quote

EUs fjerde energimarkedspakke, også kjent som "ren energi-pakken", har flere implikasjoner for Norge. Her er noen av hovedpunktene basert på ulike kilder:

 

1. **Utvidelse av ACERs Rolle:** 

   - Energipakken innebærer en utvidelse av ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) sin rolle. Selv om ACER ikke vil ha myndighet til å gripe inn i nasjonale myndigheters vurderinger angående spesifikke prosjekter som kabelprosjekter eller grunnleggende nasjonale ressursforvaltningsbeslutninger, markerer denne pakken en viss grad av overføring av myndighet til en internasjonal sammenslutning. Det er diskusjoner om hvordan denne myndighetsoverføringen skal håndteres i henhold til Norges Grunnlov, spesielt om den krever et ¾ flertall i Stortinget eller et simpelt flertall [➊](https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/EU-EOS-informasjon/EU-EOS-nytt/2020/eueos-nytt---29.-mai-2020/fjerde-energimarkedspakke-acer-esa-og-grunnloven/).

 

2. **Integrasjon i EUs Kraftmarked:**

   - Pakken fullfører i praksis Norges integrasjon i EUs kraftmarked, noe som betyr at det ikke vil være noen vei tilbake fra denne integrasjonen. Dette kan påvirke Norges autonomi og kontroll over eget energimarked [➋](https://www.dagbladet.no/nyheter/vet-ikke-hva-som-skjer/80333776#:~:text=Publisert%20onsdag%2018,det%20ingen%20vei%20tilbake).

 

3. **Økt Utvekslingskapasitet:**

   - Gjennom denne pakken forplikter Norge seg til å øke utvekslingsnivået til minst 15 %. Dette kan ha implikasjoner for landets energiinfrastruktur og kreve investeringer for å oppfylle de nye kravene [➌](https://www.regjeringen.no/contentassets/86a678e230994faab8bf87a83c74683e/nei-til-eu_-vedlegg.pdf?uid=Nei_til_EU__vedlegg#:~:text=For%20det%20annet%3A%20Norge%20g%C3%A5r,planene%20om%20at%20utvekslingkapasiteten%20skal).

 

4. **Støtte til Norges Klimamål:**

   - Gjennomføringen av denne pakken er sett på som avgjørende for å nå Norges klimamål, samt for å sikre forutsigbare og stabile rammevilkår for norsk næringsliv [➍](https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/22/7995764/strid-om-eus-fjerde-energimarkedspakke-store-avviser-forsinkelser#:~:text=Han%20ble%20utfordret%20av%20Venstre,for%20norsk%20n%C3%A6ringsliv%2C%20sa%20Melby).

 

5. **Politisk Strid:**

   - Det er politisk strid om vedtakelsen av denne pakken i Norge. Mens noen partier og energiselskaper ønsker at pakken blir en del av EØS-avtalen snarest, er det andre som er mer forsiktige eller motstandere av pakken. For eksempel har det blitt uttalt at Senterpartiet vil forlate regjeringen dersom pakken blir vedtatt [➎](https://energiogklima.no/nyhet/brussel/eus-fjerde-energipakke-skaper-ny-acer-strid-for-regjeringen/#:~:text=EU%20vedtok%20fjerde%20energipakke%20med,lovgivning%20p%C3%A5) [➏](https://www.document.no/2022/09/08/hoyre-vil-gi-full-gass-mot-eu/#:~:text=Om%20EUs%20fjerde%20energipakke%20blir,s%C3%A6rleg%20knytt%20til%20energibyr%C3%A5et%20Acer).

 

Disse punktene illustrerer noen av de viktigste implikasjonene og diskusjonene rundt EUs fjerde energimarkedspakke i Norge. Det er klart at pakken berører flere aspekter av Norges energipolitikk og har potensial til å skape betydelige endringer i landets energisektor.

Glemmer og tilgir vi virkelig så fort at vi vil fortsette å stemme på partier som vil oss så vondt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trene Arnholdt skrev (6 minutter siden):

For enhver pris?.. Blir den pakka vedtatt, så er det ingen vei tilbake. Det foreslås å øke innslagspunktet for når strømstøtten skal slå inn. Men SP sitter iallefall ikke i regjering...

Jeg får nok tyn her nå ;) men jeg syns ikke vi burde hatt strømstøtte i det hele tatt. (Men prisen burde være mer lik i hele landet).  I motsetning til SP så er jeg for at vi skal bli fullverdige medlemmer i EU. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg får nok tyn her nå ;) men jeg syns ikke vi burde hatt strømstøtte i det hele tatt. (Men prisen burde være mer lik i hele landet).  I motsetning til SP så er jeg for at vi skal bli fullverdige medlemmer i EU. 

Om du får tyn så er det vell fullt fortjent. 

Det norske folk har sagt NEI til eu 2 ganger. Blir det ny avstemning? 3 ganger.

Enig i at prisen burde være mer lik, MEN, konsekvens av dette blir at alle flåes, ikke at alle får det litt billigere..

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 minutt siden):

PS. Nye anslag fra NVE: Venter dyr strøm lenge
NVE øker anslaget for strømprisene etter energikrisen i Europa. I en fersk analyse venter de langt høyere strømpriser de neste tiårene enn det nordmenn var vant til i tiden før 2021
https://e24.no/energi-og-klima/i/pQ2aBX/nye-anslag-fra-nve-venter-dyr-stroem-lenge

Og dette hadde påvirket oss minimalt uten Acer og northconnect..

Endret av Duriello
Leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (23 minutter siden):

Om du får tyn så er det vell fullt fortjent. 

Det norske folk har sagt NEI til eu 2 ganger. Blir det ny avstemning? 3 ganger.

Enig i at prisen burde være mer lik, MEN, konsekvens av dette blir at alle flåes, ikke at alle får det litt billigere..

Ganske mange av innbyggerne som stemte mot EU første og andre gang er døde i dag. I tillegg så har vi ganske mange innbyggere, meg selv inkludert,  som var for unge til å stemme forrige gang. At man er imot et EU - medlemskap handler vel mest om nasjonalisme og uvitenhet. Utenlandskabler har vi hatt siden 1960  - tallet, og vi har ikke nok strøm til å forsyne oss selv om vinteren. Jeg syns heller ikke at strømmen er så veldig dyr jeg da. Kanskje det at strømmen ikke er så veldig billig kan bidra til at folk slutter å sløse så fælt. 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/slik-fungerer-kraftsystemet/utenlandskabler-bidrar-til-forsyningssikkerhet/

 

 

 

Endret av leticia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
PolarD skrev (7 minutter siden):

Alle meningsmålinger viser fortsatt et ganske klart nei-flertall. Jeg er gammel nok til å ha stemt nei en gang. For meg handler det om lokaldemokrati, råderett over egne ressurser, nærhet til makten og sist men ikke minst, privatøkonomi.

Joda jeg vet at NEI - siden framdeles har flertall. EØS - avtalen er det derimot flertall for å beholde. 

Jeg tenker at det er bedre å være " på banen enn å sitte på innbytterbenken". For hvis man uansett får tredd ned over oss de reglene de andre landene har stemt om, så er det faktisk verre enn å ha hatt muligheten til å påvirke hver enkelt sak. Litt sånn som det for deg handler om lokaldemokrati og råderett over egne ressurser. Jeg er heller ikke så veldig nasjonalistisk av meg, og så syns jeg de norske tollkvotene er helt latterlige når vi sammenligner med hva dansker og svensker kan ta med seg fra f.eks Tyskland. Og ikke glem at i Norge så er vi ikke i nærheten av å være selvforsynte. Har ikke de nøyaktige tallene, men mener å huske at vi kun produserer 40 % av det vi selv trenger. Sier seg selv at godt samarbeid med andre land er ganske viktig i en slik situasjon. 

Vel uansett, SP får tommelen ned hos meg, det var vel det som var hovedpoenget her 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (12 timer siden):

AP sloss for å få denne på plass. Enda de ser hvordan det påvirker økonomien til det Norske folk, spesielt vinterstid, så ønsker de dette velkommen..

Er det ikke nærliggende å kalle alle som stemmer ja til dette for landssvikere? 

Det er mange gode grunner til at dette bør vedtas: det er i Norges interesse at det vedtas like konkurransevilkår i det europeiske energimarkedet som vi deltar i gjennom å eksportere når vi har overskudd, men også importere når vi trenger det og det er i vår interesse at klimautslippene kuttes i europa.

Det er klart flertall i befolkningen for EØS-avtalen, og det er denne avtalen som forplikter oss til å ta inn energipakken. Et nei kan sette deler av avtalen ut av spill og i aller verste fall risikerer vi at hele avtalen forsvinner. Det vil være katastrofalt for norsk økonomi og for nordmenn som nyter godt av de mange samarbeidene vi deltar i med våre europeiske naboland. Det vil være et svik å si nei.

PolarD skrev (10 timer siden):

Alle meningsmålinger viser fortsatt et ganske klart nei-flertall. Jeg er gammel nok til å ha stemt nei en gang. For meg handler det om lokaldemokrati, råderett over egne ressurser, nærhet til makten og sist men ikke minst, privatøkonomi.

Selvråderetten eksisterer kun i nasjonalistenes hoder, i den virkelige verden er det slik at Norge er en del av verden rundt oss og må forholde oss til det. EU vil eksistere uansett og Norge må ta inn lover og direktiver så lenge vi ønsker å handle og samarbeide med EU, slik vi vil måtte uansett hvilken samarbeidsform vi velger, da er det bedre at vi kan sitte ved bordet der avgjørelsene tas og ha medbestemmelsesrett og innflytelse, istedenfor å stå på gangen med lua i hånda sammen med britene og sveitserne og bare måtte ta imot det resten av europa har bestemt.

Det blir mindre avstand til makten som medlemmer, da er det våre folkevalgte som vil sitte i EU og bestemme og kan forsvare norske interesser. I EU er det også slik at nærhetsprinsippet står sterkt og alle avgjørelser tas så nære dem det gjelder som mulig på det laveste nivået som mulig. Norge er svært sentralstyrt og lokaldemokratiet er svakt her, så det vil styrke seg med et EU medlemskap.

Råderetten til egne ressurser forsvinner ikke med EU-medlemskap, den skremselspropagandaen er ikke slik EU fungerer. Ressursene som eies av medlemslandene vil fortsatt eies og forvaltes av dem også som fullverdige EU-medlemmer.

Endret av GP950mAh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, leticia said:

Utenlandskabler har vi hatt siden 1960  - tallet, og vi har ikke nok strøm til å forsyne oss selv om vinteren.

 

Det er fint om vi slutter med argumentasjon hvor kabler (teknologi og overføringskapasitet) fra 60 tallet likestilles med kabler (teknologi og overføringskapasitet) fra 2020 tallet.

Det er en helt ekstrem forskjell i hvordan kabler fra 60 tallet påvirker strømsystemet og kablene som har kommet de siste årene.

Første sjøkabelen vår er fra 1977, den heter Skagerak 1 og har 250MW effekt.
Englandskabelen har 1400 MW effekt og samme effekt har Tysklandskabelen.
460% økning i effekt det.

For å sette ting i perspektiv så er ca 1400 MW mengden effekt som trengs for å holde Oslo by med strøm.

Endret av MegaMann2
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (3 timer siden):

Det er fint om vi slutter med argumentasjon hvor kabler (teknologi og overføringskapasitet) fra 60 tallet likestilles med kabler (teknologi og overføringskapasitet) fra 2020 tallet.

Det er en helt ekstrem forskjell i hvordan kabler fra 60 tallet påvirker strømsystemet og kablene som har kommet de siste årene.

Første sjøkabelen vår er fra 1977, den heter Skagerak 1 og har 250MW effekt.
Englandskabelen har 1400 MW effekt og samme effekt har Tysklandskabelen.
460% økning i effekt det.

For å sette ting i perspektiv så er ca 1400 MW mengden effekt som trengs for å holde Oslo by med strøm.

Jeg har ikke likestilt kablene fra 1960 tallet med de vi har nå.  Jeg poengterer at vi ikke har nok strøm til å forsyne oss selv om vinteren, og uten samarbeid med andre land ( et samarbeid vi har hatt siden 1960 - tallet) så hadde strømmen vært svært dyr om vinteren eller vi måtte ha rasjonert. 

Endret av leticia
endret ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (38 minutter siden):

Vi har ikke strøm nok til oss selv? Men vi har nok til å forsyne Tyskland og halve europa?

Du fikk med deg ordet vinteren her? Vi har ikke nok til oss selv om vinteren, derfor trenger vi ofte å importere mer enn vi selger i denne perioden. Årsaker til at man ikke har nok om vinteren er f.eks at det er kaldt i Norge og vi bruker dermed mye mer strøm om vinteren. I tillegg så (ja pga at det er kaldt) så fryser vannet til is, slik at man ikke får like mye vann i magasinene. 

Du kan jo tenke deg selv hvordan det ville vært å mangle strøm om vinteren eller at den ble ekstrem dyr i den perioden vi faktisk trenger den mest. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, leticia said:

Du fikk med deg ordet vinteren her? Vi har ikke nok til oss selv om vinteren, derfor trenger vi ofte å importere mer enn vi selger i denne perioden. Årsaker til at man ikke har nok om vinteren er f.eks at det er kaldt i Norge og vi bruker dermed mye mer strøm om vinteren. I tillegg så (ja pga at det er kaldt) så fryser vannet til is, slik at man ikke får like mye vann i magasinene. 

Du kan jo tenke deg selv hvordan det ville vært å mangle strøm om vinteren eller at den ble ekstrem dyr i den perioden vi faktisk trenger den mest. 

Jeg fikk med meg at vi eksporterte som fy fra NO2 mens det var mangel på kraft her ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Vi eksporterer omtrent dobbelt så mye som vi importerer stort sett, så at vi skulle mangle strøm på vinteren er stort sett grunnet for mye eksport. Det skjer selvsagt at det er meget tørre perioder, men det er ikke normen, og apropos klima så viser de fleste modellene at vi i Norge vil få mer og mer nedbør i fremtiden, vi ser tendenser til det allerede, på godt og vondt.

Og dyr strøm blir det uansett om vi mangler strøm eller ei, siden prisen settes i strømbørsen og europeiske forhold spiller mer inn her enn våre lokale forhold.
Vi har som du påpeker et import behov av og til, men jeg ser ikke hvorfor det nødvendigvis skulle tale for å være avhengig av en dysfunksjonell strømbørs.
Det er det store underskuddet av strøm i Europa, som Norge ikke har sjans i havet til å demme opp for, pun not intended, som er problemet, det er mer etterspørsel enn tilbud og når prisen på strømmen settes av høystbydende så blir det fort dyrt.

Det er ikke nødvendigvis kablene i seg selv som er problemet, utveksling av strøm er viktig, ikke minst med tanke på grønn energi, men da må vi ha et system som fungerer. Vi kan ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, som blant annet Tyskland har gjort, vi trenger mer robust (grønn) kraftproduksjon.

Tyskland fyrer nå opp, bokstavlig talt, sine kullkraftverk igjen, så mye for miljøet, det er positivt for det grønne skiftet. De hadde nok ikke hatt behov for det hvis ikke de hadde dekommisjonert kjernekraftverkene sine. 

Det hadde vært fint om du la ut en link som bekrefter påstanden om at strømmangel på vinteren i hovedsak skyldes eksport.

Strømmen i kablene flyter alltid dit prisen er rimeligst, slik at i perioder hvor det f.eks er mye vind på kontinentet så kan vi se at vi får strøm som er gratis, eller at vi faktisk kan få betalt for å bruke strøm. Jeg hører ingen som klager på utenlandskablene ved disse tilfellene. 

Ofte i slike diskusjoner som dette så får man mange ubegrunnede svar som tydeligvis egentlig handler om nasjonalisme og mangel på kunnskap, hvor EU / ACER er den store stygge ulven. Dine tanker derimot, var et friskt pust i så måte :) 

Jeg er enig med deg i at vi får "dyr" strøm om vinteren uansett. Men det er jo fordi at hvis vi har et knapphetsgode så er det tilbud og etterspørsel som er avgjørende for hvor høyt man kan sette en pris. Helt naturlig at når folk er avhengig av å bruke mye strøm for å varme opp husene sine, at det blir dyrere da. 

Enig med dine betraktninger om at Tyskland har driti seg ut da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...