Gå til innhold

Anmeldelse: Cities: Skylines 2


Anbefalte innlegg

Jupp, jeg er også fornøyd og storkosa meg igår kveld med spillet.

Jeg synes det er svært mange som krever 60+fps ved high og 4k, uten at jeg skjønner greia. Det er jo ikke akkurat en FPS. Men kanskje andre er hardere rammet enn meg. Jeg (4070ti, 5800x3d, 32gb) kjører spillet i 4k, nesten alt på high, helt uten problemer hittil ihvertfall.

Jeg tror utviklerne hadde vært tjent med å fjerne et par av grafikkinnstillingene der man taper mest ytelse, for en bedre release. Og heller introdusere dem senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Axefjord said:

Jupp, jeg er også fornøyd og storkosa meg igår kveld med spillet.

Jeg synes det er svært mange som krever 60+fps ved high og 4k, uten at jeg skjønner greia. Det er jo ikke akkurat en FPS. Men kanskje andre er hardere rammet enn meg. Jeg (4070ti, 5800x3d, 32gb) kjører spillet i 4k, nesten alt på high, helt uten problemer hittil ihvertfall.

Jeg tror utviklerne hadde vært tjent med å fjerne et par av grafikkinnstillingene der man taper mest ytelse, for en bedre release. Og heller introdusere dem senere.

Er dette ved 0 eller 100,000 innbyggere i byen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thor. said:

Er dette ved 0 eller 100,000 innbyggere i byen?

Bare 3000 hittil. Og med Nvidia gsync så blir lav fps mindre merkbart. Jeg har ikke sjekket fps.

Med en full by er man vel garantert hakking uansett cities 1 eller cities 2?

 

Siden det er paradox som gir ut spillet, så er jeg vel egentlig vant til at ikke alt er på stell til utgivelse. Men spillene bruker være morsomme ved release og fantastiske etter et år eller to. Og ingen andre lager eller utgir slike spill, så om paradox ryker så selger jeg pc'en min... Så det går greit å betale litt for spillene deres.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har spilt noen timer, og jeg koser meg jeg også. Ytelsen er definitivt ikke helt der den bør være. Grei nok for meg nå med tanke på at de kommer til å optimalisere spillet, og jobber med å få inn DLSS2, men det er mange som sliter Jeg ligger på ca 35fps i ytelse med en by på 11k. Spiller da i 1440p Ultrawide, noe disablet, det meste på high, og noe på medium. Har ikke merket noe nedgang fra jeg startet byen.

 

 

System:

i9 10900X @ Stock

RTX 3080 12GB

32GB minne

Kjører fra NVME

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Bare 3000 hittil. Og med Nvidia gsync så blir lav fps mindre merkbart. Jeg har ikke sjekket fps.

Med en full by er man vel garantert hakking uansett cities 1 eller cities 2?

Problemet er ikke "lav fps". Problemet gjør seg ekstra tydelig når fps varierer mye. Dette kan måles i "1% low".

For å måle dette må en vite hvor mange millisekunder det er mellom hvert bilde skjermkortet kan tegne. Dette kalles frametime. Denne måles i millisekunder, høyere verdi betyr at bildet var synlig lengre på skjermen (lav fps). For å gjøre denne verdien enklere å tolke så kan frametime regnes om til fps med formelen frametime/1000.
8,33=120fps
16,67=60fps
33,33=30fps

Så verdien "1% low" er da høyeste/topp 1% frametime verdien i millisekunder. Hvis man benchmarker ytelse vises 1% low sammen med målt FPS. Hvis 1% low spriker mye fra målt FPS vil dette være mer distraherende enn om spillet kjørte på en lavere fps men med bedre 1%.

Bitwit forklarer dette mye bedre enn det jeg klarer å gjøre skriftlig, så se gjerne denne videoen:

 

City Planner Plays har en solid video som viser måleresultat over et bredt spekter av hardware. Det kommer til å være mange maskiner som sliter med de større byene.

Regneark med måleresultater:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JIUokAXWOvHYsVZzJv7Skju5oKgm0-r4/edit#gid=2109873614

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Thor. said:

Problemet er ikke "lav fps". Problemet gjør seg ekstra tydelig når fps varierer mye. Dette kan måles i "1% low".

For å måle dette må en vite hvor mange millisekunder det er mellom hvert bilde skjermkortet kan tegne. Dette kalles frametime. Denne måles i millisekunder, høyere verdi betyr at bildet var synlig lengre på skjermen (lav fps). For å gjøre denne verdien enklere å tolke så kan frametime regnes om til fps med formelen frametime/1000.
8,33=120fps
16,67=60fps
33,33=30fps

Så verdien "1% low" er da høyeste/topp 1% frametime verdien i millisekunder. Hvis man benchmarker ytelse vises 1% low sammen med målt FPS. Hvis 1% low spriker mye fra målt FPS vil dette være mer distraherende enn om spillet kjørte på en lavere fps men med bedre 1%.

Bitwit forklarer dette mye bedre enn det jeg klarer å gjøre skriftlig, så se gjerne denne videoen:

 

City Planner Plays har en solid video som viser måleresultat over et bredt spekter av hardware. Det kommer til å være mange maskiner som sliter med de større byene.

Regneark med måleresultater:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JIUokAXWOvHYsVZzJv7Skju5oKgm0-r4/edit#gid=2109873614

 

Dette illustrerer vel egentlig akkurat der jeg sa. Det er mange som er fiksert på fps og videre detaljer. Jeg er svært glad jeg ikke merker slike ting i en city builder 🙂

Jeg ser jo greia på fps, arpg og lignende spill. Det er jo litt av grunnen til at jeg kjøpte en 5800x3d som gir veldig god 1% og 0.1% i de spillene der jeg bryr meg om sånt. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Axefjord said:

Bare 3000 hittil. Og med Nvidia gsync så blir lav fps mindre merkbart. Jeg har ikke sjekket fps.

Med en full by er man vel garantert hakking uansett cities 1 eller cities 2?

 

Siden det er paradox som gir ut spillet, så er jeg vel egentlig vant til at ikke alt er på stell til utgivelse. Men spillene bruker være morsomme ved release og fantastiske etter et år eller to. Og ingen andre lager eller utgir slike spill, så om paradox ryker så selger jeg pc'en min... Så det går greit å betale litt for spillene deres.

6000 innbyggere og det flyter helt fint i mine øyne 🙂

Merker profitten kunne vært bedre. Noen tips for å få penger i kassa? Folk er fornøyd, befolkningen øker moderat, men utgiftene går like fort opp.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (57 minutter siden):

6000 innbyggere og det flyter helt fint i mine øyne 🙂

Merker profitten kunne vært bedre. Noen tips for å få penger i kassa? Folk er fornøyd, befolkningen øker moderat, men utgiftene går like fort opp.

Industri er lurt, slik industri du plopper ned og lager inngjerding. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gargantua said:

10.000 anmeldelser på Steam i skrivende stund. Kun 51% gir tommelen opp. Mange sier at spillet ikke er ferdig, og trenger "mer tid i ovnen". Jeg venter noen måneder.

Jeg er ikke uenig i at ytelsen er dårligere enn forventet. Nå har jeg rett nok ikke lest de negative omtalene der - jeg bryr meg ærlig talt ikke - for jeg koser meg. :)

I forkant av utgivelse fikk jeg inntrykk av at veldig mange forventet mer i grunnspillet. Ting man har blitt vant med fra mods som gjør bygging av vei, håndtering av trafikk osv. til en lek. 

CO kan jo ikke ta moddernes kode og bare putte det inn i spillet sitt. De har dog ansatt noen moddere som har jobbet med Skylines 2, så det er jo noe. :)

Lenke til kommentar

 Jeg mener at kjernen i dette spillet er milevis bedre en det den er i CS1. Jeg har troen på at dette kommer til å bli veldig bra. Ytelsen kommer nok til å bli litt bedre for hver uke som går, så får vi se når det kommer til mods. Verktøyene som brukes til terraforming i selve spillet tyder på at vi kommer til se skikkelig mange bra maps.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastet inn en save med 100k og testet litt. Spillbart, men føles som cs1 før jeg oppdaterte hardware. Det største ønsket var jo bedre ytelse på større byer - de kunne ikke ha underlevert mer. 

Synes grafikken var nokså skuffende med alle flater helt fri for gress, flate teksturer for industri, ikke noe liv som gror eller springer rundt på gårder etc - det må jo være en grep de har tatt i nød mot slutten for å spare ytelse? Ser kjipt ut.

Mye bra - men ikke nok for meg. Trenger nok en 10-20 QoL og grafikk mods minimum, og mye bedre ytelse. Tar det igjen neste år. Nice at det er på Game Pass så man kan teste "gratis".

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å vente litt for de som har lyst på Cities Skylines 2, men er fortsatt usikre.

Jeg har trua på at det her kommer til å bli veldig bra - spesielt etterhvert som det kommer mer tilleggsstæsj og mods. Jeg har som sagt ikke kommet over bugs, glitches, crashes eller noe sånt (enda), men syntes det underpresterer grafikkmessig i forhold til hva jeg forventer av et så nylig utgitt spill av denne skalaen.

 

image.png.cfc1b5bae2c121186dd8d24724dd0bc3.png

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Wheeljack said:

[...] men syntes det underpresterer grafikkmessig i forhold til hva jeg forventer av et så nylig utgitt spill av denne skalaen.

 

Bestemmer spillets skala grafikken?

Spillet er laget av 30 personer i finland, så jeg er litt usikker hvor forventningene kommer fra :p 

 

Men ja, de har en god del fiksing igjen når det kommer til det grafiske, f.eks tomtearealer og utearealer som tar en 90grader ned nærmeste skråning. Jeg er heller ikke blitt helt venn med budsjettet. Men det blir nok fikset etterhvert, i kjent paradox-stil. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (5 minutter siden):

Bestemmer spillets skala grafikken?

Spillet er laget av 30 personer i finland, så jeg er litt usikker hvor forventningene kommer fra :p 

Hvis det var det første spillet så hadde nok forventningene vært lavere, men de lagde tross alt en banger som kom ut for 8 år siden. Og det er ikke urimelig å forvente at de har gjort litt mer arbeid på det grafiske. Oppgraderinger er det så klart, men det er nok noen som ikke ser særlig forskjell på spillene også.

Det viktigste er jo så klart gameplay, men mye av det som er der nå er jo ting som enten var i det første i DLC eller har vært gjort som mods til det første spillet.

Personlig synes jeg spillet virker veldig bra, testet det litt på en kompis sin maskin. Jeg blir nok ikke å kjøpe det før jeg ser at de leverer litt mer ytelse, men jeg synes dette virker som en god start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde gledet meg voldsomt til dette spillet, men ser at det blir fullstendig knust i brukeranmeldser pga. ytelsesproblemer og bugs, og da blir det ikke noe kjøp på meg før de retter opp i disse problemene. Utvikleren var ærlige om at de hadde problemer med ytelse, og kudos for det, men det ser ut til å være vesentlig verre enn de ga inntrykk av.

Lenke til kommentar

De siste årene synes jeg det er gitt ut så mange uferdige spill, og at man har kommet med så store lovnader som ikke oppfylles, at man nesten må kunne begynne å kalle det for svindel.. Jeg tror også det skader industriens omdømme som helhet. Jeg er ikke noen fan av statlig innblanding, men jeg synes faktisk offentlige myndigheter og forbrukervern bør begynne å titte på det. Gaming-industrien som helhet utvikler seg i feil retning selv om myndigheter investerer mer og mer i støtte til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...