Gå til innhold

Morten Hegsets bekjennelser


Anbefalte innlegg

Hegseths livshistore er interessant lesing.
Den kan lære oss mye om hvilke utfordringer, usikkerheter,  identitetskriser osv som unge utsettes for.

https://www.vg.no/rampelys/i/O8dEv3/morten-hegseth-aapen-om-fettsuging-skammer-meg

Han har tydeligvis prøvd det meste for «å finne seg selv» og sine diagnoser, noe som materialiserer seg i grensesprengende og skrullete serier som feks. «Harm og Hegseth»

Er det pga ytre divergerende press, manglende normer/grenser og uendelig valgfrihet som gjør at umodne 7-åringer helt overbevist, kan konkludere med at man er homofil ? Er ikke dette altfor tidlig å konkludere rundt seksuell legning ?
Ikke merkelig at mange unge sliter med sin mentale helse…..

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Inspector said:

Er det pga ytre divergerende press, manglende normer/grenser og uendelig valgfrihet som gjør at umodne 7-åringer helt overbevist, kan konkludere med at man er homofil ? Er ikke dette altfor tidlig å konkludere rundt seksuell legning ?

Ikke merkelig at mange unge sliter med sin mentale helse…..

Da jeg var i 7-årsalderen syntes jeg at noen av jentene i klassen var pene og jeg hadde lyst til å bli være sammen med dem. Jeg hadde ikke noen seksuelle tanker om dem, men man kan vel trygt si at jeg utviste en typisk heterofil legning, så hvorfor skulle ikke andre 7-åringer ha lignende tanker/følelser for gutter, og således utvise en homofil legning?

Jeg tror du finner det riktigste svaret hvis du spør homofile om når de først ble klar over sin legning, istedenfor å søke bekreftelse på dine egne meninger ved å spørre andre heterofile.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Han har tydeligvis prøvd det meste for «å finne seg selv» og sine diagnoser, noe som materialiserer seg i grensesprengende og skrullete serier som feks. «Harm og Hegseth»

artikkelen

Sitat

Morten Hegseth har følt seg identitetsløs siden han var ung.

er showbiz og utadrettet livsstil da egentlig rette hylle å være på her i livet? Er også andre kjendiser inkl. utenlandske man leser om som har lignende utfordringer, noe ender i rusmisbruk, selvmord.

jeg har i alle fall tenkt/filosofert på at det kanskje ikke er sunt å "prostituere" seg selv og være offentlig eiendom 24/7 ?

På den annen side så kan vel nettopp showbiz/kjendis levemåten bedøve vanskelige traumer, men før eller siden pipler de kanskje frem, og da med full styrke.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ifølge ressurssiden seksuellatferd, og regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging RVTS:

[Så foregår] utviklingen av seksualiteten parallelt med – og er samtidig en del av – den generelle utvikling hos barn.
Den utvikler seg i takt med bl.a. kognitiv, emosjonell, relasjonell og fysisk utvikling.

Altså, er det vanlig å være seg bevisst sin legning nokså tidlig i livet.
Også spiller det inn hvor normalisert og akseptert ulike legninger er i oppveksten, og hvorvidt det finnes informasjon til de som opplever seg utenfor aksepterte normer.
At man tenker på dette som pussig kan ha mye å gjøre med at man selv alltid har eksistert innen en praktisert normal som igjen fører til lite refleksjon rundt egen legning og seksualitet, eller i det minste mindre enn for de som opplever seg annerledes, særlig om det praktiseres en streng såkalt normal.

Endret av Atib Azzad
gjenglemt påbegynt setning
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (7 timer siden):

Ifølge ressurssiden seksuellatferd, og regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging RVTS:

[Så foregår] utviklingen av seksualiteten parallelt med – og er samtidig en del av – den generelle utvikling hos barn.
Den utvikler seg i takt med bl.a. kognitiv, emosjonell, relasjonell og fysisk utvikling.

Altså, er det vanlig å være seg bevisst sin legning nokså tidlig i livet.
Også spiller det inn hvor normalisert og akseptert ulike legninger er i oppveksten, og hvorvidt det finnes informasjon til de som opplever seg utenfor aksepterte normer.
At man tenker på dette som pussig kan ha mye å gjøre med at man selv alltid har eksistert innen en praktisert normal som igjen fører til lite refleksjon rundt egen legning og seksualitet, eller i det minste mindre enn for de som opplever seg annerledes, særlig om det praktiseres en streng såkalt normal.

Selvfølgelig utvikles den seksuelle preferansen seg helt fra fødselen og til man eventuelt innleder et permanent forhold.
I denne søkende utviklingen ligger prøving og feiling, gode og dårlige erfaringer, testing av egen ballast og samfunnets normer.

Den seksuelle preferansen er påvirkbar i lang tid, akkurat som alle andre preferanser.
Hvis en 7-åring bastant konkluderer sin seksuelle legning, er det noe som skurrer.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Inspector said:

Hvis en 7-åring bastant konkluderer sin seksuelle legning, er det noe som skurrer.

Det er ingenting i artikkelen om Hegseth om at han "bastant konkluderte sin seksuelle legning" som 7-åring.
Kanskje du burde slutte å fantasere om hvordan det er å være homofil og oppdage sin seksuelle legning? Du må gjerne dele dine erfaringer som heterofil, men de er ikke nødvendigvis representative for homofile (eller for andre heterofile, for den del).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (19 minutter siden):

Det er ingenting i artikkelen om Hegseth om at han "bastant konkluderte sin seksuelle legning" som 7-åring.
Kanskje du burde slutte å fantasere om hvordan det er å være homofil og oppdage sin seksuelle legning? Du må gjerne dele dine erfaringer som heterofil, men de er ikke nødvendigvis representative for homofile (eller for andre heterofile, for den del).

Sitat fra linken: «Han hadde en fin barndom og støttende familie. At han var homofil holdt han likevel for seg selv, til tross for at han fant det ut allerede som syvåring.»

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Inspector said:

Sitat fra linken: «Han hadde en fin barndom og støttende familie. At han var homofil holdt han likevel for seg selv, til tross for at han fant det ut allerede som syvåring.»

Hva er det som er "bastant" i denne setningen?

edit: Husk også på at formuleringen er valgt av journalisten. Selv om Hegseth sikkert har hatt muligheten til å se og korrigere innholdet før det ble publisert, så er det ikke sikkert at han ville ha valgt de samme ordene om han hadde skrevet det selv.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hva er det som er "bastant" i denne setningen?

edit: Husk også på at formuleringen er valgt av journalisten. Selv om Hegseth sikkert har hatt muligheten til å se og korrigere innholdet før det ble publisert, så er det ikke sikkert at han ville ha valgt de samme ordene om han hadde skrevet det selv.

Ser at du angriper journalistens ordvalg for å unngå essensen i tråden. Du hevder også at Hegseth muligens ville valgt en annen ordlyd, noe som er din høyst subjektive antagelse.

En 7-åring er neppe moden nok til å konkludere om sin seksuelle legning. Skråsikkerhet er ofte et resultat av utrygghet og/eller sterk ytre påvirkning, noe man også ser i religiøse sammenhenger. Krevende utfordringer som barn burde spares for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Inspector said:

En 7-åring er neppe moden nok til å konkludere om sin seksuelle legning. Skråsikkerhet er ofte et resultat av utrygghet og/eller sterk ytre påvirkning, noe man også ser i religiøse sammenhenger. Krevende utfordringer som barn burde spares for.

Det står ingenting om "å konkludere om sin seksuelle legning" i artikkelen heller. Du tillegger Hegseth (og/eller journalisten) uttalelser som de ikke har kommet med.

Kanskje du burde spørre Hegseth om han hadde "konkludert" da han var 7 år, eller om han mente noe annet med uttrykket "fant ut"? Det står ingen steder at dette var noe som skjedde over natta og at han deretter var skråsikker. Vi vet ikke om det har vært en lang eller kort prosess.

Hvor gammel mener du man må være før man med rimelig høy grad av sikkerhet kan fastslå om man er homofil eller ikke? Hvor gammel var du, for eksempel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Inspector said:

Selvfølgelig utvikles den seksuelle preferansen seg helt fra fødselen og til man eventuelt innleder et permanent forhold.
I denne søkende utviklingen ligger prøving og feiling, gode og dårlige erfaringer, testing av egen ballast og samfunnets normer.

Ja, bra enig.
Eller uenig i at utviklingen nødvendigvis stopper opp etter fast forhold, det er ikke garantert, jo mer man har forsøkt å søke og eksperimentere, jo stødigere vil antagelig funnene stå seg.

Quote

Den seksuelle preferansen er påvirkbar i lang tid, akkurat som alle andre preferanser.
Hvis en 7-åring bastant konkluderer sin seksuelle legning, er det noe som skurrer.

Igjen; Fra barnehageveilederen til regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging:

Når det gjelder seksuell orientering (legning), så handler dette om hvem man blir forelsket i – og tiltrukket av.
Mange oppdager dette i skolealder eller tidlig pubertet, men forskerne er noe uenige, dvs at noen mener at både små barn og voksne kan oppdage sin legning.

Jeg skal ikke uttale meg som noen autoritet her, men hvis jeg forstår det riktig, så er det ikke selve legningen som er påvirkbar, men hvordan man forholder seg til den, om det er skammelig, hemmelig, undertrykket, fornektet, uoppdaget, u-utforsket, eller stolt, åpen, trygg, kjent, ... dét tror jeg absolutt kan påvirkes.
Når det kommer til å påvirke barn til å velge legning tror jeg det lengste man kommer er å pålegge de så mye skam og fornektelse at de aldri kommer ut av skapet man har laget dem, det er kanskje ikke fullgodt, men da er det kanskje like naturlig å lyve til seg selv om hva man har gjort; Gutten min er heterofil, hadde jeg ikke hjulpet ham hadde han slitt med homofili idag.
Sannheten er vel at man har påført barnet unødig psykiske problemer og vansker med egen legning.
Dersom konversjonsterapi, eller fornektelse, straff, unormalisering, ekskludering, skam etc. funket, så skulle det jo stått tilbake en helt heterofil planet, så lenge og mye man har holdt på med dette.

Altså, syvåringer kan være så mangt, om en syvåring erklærte til meg at hen ville bli lastebilsjåfør, så ville jeg ikke tvilt på at det var et autentisk ønske, samtidig som ingen vet hva fremtiden bringer og hvem man ér om 20 år, men det ville jo likevel ikke forundret meg dersom hen faktisk ble lastebilsjåfør, det er visse man har vokst opp med som har gått i akkurat den retningen de staket seg ut i syvårsalderen, uten at dette blir sett på som skurrete.
Nå er jo legning åpenbart ikke det samme som en jobb, men noen av de samme forbeholdene består, det er ikke gitt at det man finner ut av som syvåring vil være den endelige konklusjonen.
Når Morthen Hegseths finner seg utenfor en nokså streng normal (i 1994) er antagelig ikke alvoret i et slikt overtramp ukjent for ham, det vil mest sannsynlig oppleves som viktig og serøst, selv om man er syv-år.
Altså ikke noe som er tatt lett på, men likevel ikke er mulig å ignorere.

Det eneste skurret jeg skal se er altså at en syvåring konkluderer med noe som helst, da man har hele livet foran seg (uten at det oppleves slik for en syvåring, eller at en formaning om at det eneste som er garantert i livet er endring, nødvendigvis vil føles relevant i en slik alder) at en syvåring begynner å finne ut av egen legning virker helt i tråd med sunn utvikling.

Endret av Atib Azzad
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.10.2023 den 9:25 AM):

Er det pga ytre divergerende press, manglende normer/grenser og uendelig valgfrihet som gjør at umodne 7-åringer helt overbevist, kan konkludere med at man er homofil ? Er ikke dette altfor tidlig å konkludere rundt seksuell legning ?

For de som er usikre på sin legning er det mulig at man er usikker pga forventninger til eget kjønn osv, men jeg vet hva jeg var når jeg var på den alderen, faktisk litt tidligere.

Det er de som mener at de som har en tiltrekning til eget kjønn, er de samme som ender opp som homofobe. Hater seg selv og sin egen tiltrekning til eget kjønn, triste greier. De som vet hva de er har ikke det samme problemet. Største problemet ser ut til og være disse menneskene som projiserer sine egen usikkerhet på andre, og gjerne barn. Så ja som du sier. 

Inspector skrev (På 19.10.2023 den 9:25 AM):

Ikke merkelig at mange unge sliter med sin mentale helse…..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Ser at du angriper journalistens ordvalg for å unngå essensen i tråden. Du hevder også at Hegseth muligens ville valgt en annen ordlyd, noe som er din høyst subjektive antagelse.

En 7-åring er neppe moden nok til å konkludere om sin seksuelle legning. Skråsikkerhet er ofte et resultat av utrygghet og/eller sterk ytre påvirkning, noe man også ser i religiøse sammenhenger. Krevende utfordringer som barn burde spares for.

Her griper flere etter halmstrå ja. Selvsagt er ikke en 7-åring moden til å konkludere om sin seksuelle legning. De vet omtrent ikke hva seksualitet er engang. Det opptar dem sånn ca 0 %. Dog finnes det krefter som (mis)bruker homofile (og alt annet de kan finne på) for å oppnå egne mål.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel var f.eks. du da du fant ut at du ikke var homo?

Det har du ingenting med, men jeg fant vel ut at jeg syntes jenter var litt søte i tja.. fra ingenting og smått gradvis utover 8-9-10 års-alderen, og til det begynte å bety noe mer i tenårene. Mellom 10-13 år var det fortsatt små spirende følelser som man ikke gjør stort annet med enn å registrere dem. Å kysse selv den søteste jenta var helt uaktuelt før et godt stykke ut i tenårene. Presist når jeg hadde et mer bevisst forhold til egen legning er vanskelig å si, men det var nok rundt 12-13 år. Før det var det helt andre ting som fanget oppmerksom- og bevissthet, og som gradvis økte. Og noe begjær eller seksuelle følelser kom ikke før i tenårene.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det har du ingenting med, men jeg fant vel ut at jeg syntes jenter var litt søte i tja.. fra ingenting og smått gradvis utover 8-9-10 års-alderen, og til det begynte å bety noe mer i tenårene.

Med andre ord ikke så vesensforskjellig fra den opplevelsen Hegseth hadde.
(Jeg tror ikke dette med å oppleve seg selv som homofili er så komplisert som enkelte heterofile skal ha det til.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

Med andre ord ikke så vesensforskjellig fra den opplevelsen Hegseth hadde.
(Jeg tror ikke dette med å oppleve seg selv som homofili er så komplisert som enkelte heterofile skal ha det til.)

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men hvis dette stemmer:

Inspector skrev (5 timer siden):

Sitat fra linken: «Han hadde en fin barndom og støttende familie. At han var homofil holdt han likevel for seg selv, til tross for at han fant det ut allerede som syvåring.»

Så er det temmelig stor vesensforskjell på 7 og 12-13 år. Uten at jeg disser Hegseth av den grunn, men han er nok altfor opptatt av andre ting enn meg (ikke bare legning). Glam, glitter, kjendiser, se og hør etc interesserer meg overhodet ikke (som jeg antar er trådstarters poeng når han sier "skrullete" serier).

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men hvis dette stemmer:

Så er det temmelig stor vesensforskjell på 7 og 12-13 år. Uten at jeg disser Hegseth av den grunn, men han er nok altfor opptatt av andre ting enn meg (ikke bare legning). Glam, glitter, kjendiser, se og hør etc interesserer meg overhodet ikke (som jeg antar er trådstarters poeng når han sier "skrullete" serier).

Hegseth skrev 7, mens du skrev "fra ingenting og smått gradvis utover 8-9-10 års-alderen". Det er ikke så vesensforskjellig. Vi vet ikke om Hegseth "fant ut" av det over natta, eller om det også hos han var en gradvis prosess.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...