Gå til innhold

Morten Hegsets bekjennelser


Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

Hegseth skrev 7, mens du skrev "fra ingenting og smått gradvis utover 8-9-10 års-alderen". Det er ikke så vesensforskjellig. Vi vet ikke om Hegseth "fant ut" av det over natta, eller om det også hos han var en gradvis prosess.

Feil. Hegseth skrev at han fant det ut allerede som 7-åring. Jeg skrev at jeg nok fant det ut som 12-13-åring:

Fustasjeopphengsforkobling skrev (53 minutter siden):

Det har du ingenting med, men jeg fant vel ut at jeg syntes jenter var litt søte i tja.. fra ingenting og smått gradvis utover 8-9-10 års-alderen, og til det begynte å bety noe mer i tenårene. Mellom 10-13 år var det fortsatt små spirende følelser som man ikke gjør stort annet med enn å registrere dem. Å kysse selv den søteste jenta var helt uaktuelt før et godt stykke ut i tenårene. Presist når jeg hadde et mer bevisst forhold til egen legning er vanskelig å si, men det var nok rundt 12-13 år. Før det var det helt andre ting som fanget oppmerksom- og bevissthet, og som gradvis økte. Og noe begjær eller seksuelle følelser kom ikke før i tenårene.

At du cherrypicker og klipper bort ting jeg har sagt får stå for din regning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Feil. Hegseth skrev at han fant det ut allerede som 7-åring. Jeg skrev at jeg nok fant det ut som 12-13-åring:

At du cherrypicker og klipper bort ting jeg har sagt får stå for din regning.

OK, du fant ut at du ikke var homo da du var 12-13 år. Greit.
Mener du at din erfaring er eller bør være normgivende for resten av befolkningen?
Gjør din erfaring det er umulig at andre "finner det ut" tidligere enn det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

OK, du fant ut at du ikke var homo da du var 12-13 år. Greit.
Mener du at din erfaring er eller bør være normgivende for resten av befolkningen?
Gjør din erfaring det er umulig at andre "finner det ut" tidligere enn det?

Det var du som var opptatt av min erfaring. Hvorfor skjønte jeg lite av. Hva som bør være normgivende er et vanskelig spørsmål. Det bør ha noe med hvordan flertallet gjennomgår og opplever dette, som det har vært i hele min levetid, før inntil nylig når noen skulle begynne med dekunstruksjonisme, normoppløsning og normkritikk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det var du som var opptatt av min erfaring. Hvorfor skjønte jeg lite av.

For å sammenligne med Hegseths erfaring. Og forsåvidt min egen, som jeg var inne på.

Tror du det er mulig for en 7-åring å føle en tiltrekning mot jenter eller gutter? Det trenger ikke å være noe seksuelt involvert i og med at man er såpass langt unna puberteten.

Jeg vet ikke om det gjelder deg, men det virker som om en del heterofile menn (og kvinner?) tror at barn kun blir homofile fordi de blir manipulert av voksne. (Presumptivt voksne homofile personer.)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (9 minutter siden):

For å sammenligne med Hegseths erfaring. Og forsåvidt min egen, som jeg var inne på.

Tror du det er mulig for en 7-åring å føle en tiltrekning mot jenter eller gutter? Det trenger ikke å være noe seksuelt involvert i og med at man er såpass langt unna puberteten.

Jeg vet ikke om det gjelder deg, men det virker som om en del heterofile menn (og kvinner?) tror at barn kun blir homofile fordi de blir manipulert av voksne. (Presumptivt voksne homofile personer.)

Så hva bør være normgivende? Slik at du kan svare på ditt eget spørsmål..

Etter min erfaring (ikke bare med meg selv, men de rundt meg) er det normalt å bli opptatt av det andre kjønn i alderen 12-13 år, selv om man kan synes noen var søte når man var 8, men selvsagt er det ikke et fasitsvar her, men en utvikling som er noe ulik fra individ til individ. Samfunnet må likevel forholde seg til ting som seksuell lavalder, når man skal ha seksualundervisning og lignende. Så når bør man det? Etter min mening (og alle rundt meg) fungerte dette utmerket når jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet. 

Det er selvsagt logisk mulig for en 7-åring å føle en form for tiltrekning, men det er neppe hva du mener? Det er ikke så interessant. Mye er logisk mulig uten at det har stor verdi, og hva betyr tiltrekning?

Ifølge nylig oppdatert SNL-artikkel (av en kritisk teoretiker) så er definisjonen på legning nå:

Seksuell legning er en persons seksuelle følelser, atferd og begjær, altså hvem og hva man blir tiltrukket av, forelsker seg i eller har sex med. De mest brukte betegnelsene på seksuell legning er gjerne homofil, heterofil, lesbisk eller bifil, altså beskrivelser som legger til grunn at det er kjønnet til den man blir tiltrukket av seksuelt som er av betydning.

Dersom dette gjelder så er det fullstendig unormalt for en 7-åring å ha seksuell tiltrekning. Det kommer ikke før ut i tenårene, normalt sett. Som sagt, jeg prøvde å tenke tilbake, og kanskje det var i 8-års-alderen (men jeg tror nærmere 9-10) så kunne jeg synes ei jente var søt, men altså ikke noe som kan relateres til noe seksuelt overhodet, men mer som man synes at en kattunge er søt. Hva legning ville si hadde jeg hverken interesse av eller anelse om. Ellers har jeg aldri tenkt at barn blir homofile kun grunnet manipulasjon av pedofile voksne, men det ser ut til å være tilfelle at det også forekommer. Hvor stor grad arv, miljø, valg spiller inn er vanskelig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (49 minutter siden):

Samfunnet må likevel forholde seg til ting som seksuell lavalder, når man skal ha seksualundervisning og lignende.

På hvilken måte da? Det må da være en fordel å ha hatt noe seksualundervisning før man begynner å ha sex, og definitivt før den seksuelle lavalder. Dette kan også hjelpe barn fra å bli utsatt for grooming.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 timer siden):

For å sammenligne med Hegseths erfaring. Og forsåvidt min egen, som jeg var inne på.

Tror du det er mulig for en 7-åring å føle en tiltrekning mot jenter eller gutter? Det trenger ikke å være noe seksuelt involvert i og med at man er såpass langt unna puberteten.

Jeg vet ikke om det gjelder deg, men det virker som om en del heterofile menn (og kvinner?) tror at barn kun blir homofile fordi de blir manipulert av voksne. (Presumptivt voksne homofile personer.)

Som 7-åring lekte jeg med både jenter og gutter.
Så snart man kommer inn på området homofili er man også inne på seksuell tiltrekking.

Hvem har hevdet at man blir homofil kun pga manipulering ?
At psyke, mentalitet, holdninger osv kan påvirkes av ytre forhold er derimot uomtvistelig.
Så vidt meg bekjent finnes det ikke et «homo-gen»…….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

På hvilken måte da? Det må da være en fordel å ha hatt noe seksualundervisning før man begynner å ha sex, og definitivt før den seksuelle lavalder. Dette kan også hjelpe barn fra å bli utsatt for grooming.

Selvsagt er det en fordel å ha hatt seksualundervisning før man begynner å ha sex. Seksuell lavalder er 16 år i Norge, så det bør vel bety at denne formen for undervisning bør begynne litt før det. Fra det som handler om "hvordan jeg ble til". Typ reproduksjon, eggceller, sædceller, sammensmeltning til et foster, fosterutvikling, fødsel, og til kjønnssykdommer, prevensjon og lovverk. Det mest banale passer fra man er veldig liten (typ; jeg kom fra mammas mage). Mer detaljert fra rundt 12 års alder. Med litt mer detalj-nivå utover ungdomsskolen. Dette er ihvertfall slik jeg husker det fra 90-tallet. Det var vel rundt en dobbelttime pr ungdomsskole-år om jeg husker riktig, og det holdt i massevis.

Lenke til kommentar
Entern skrev (8 timer siden):

Er Morten Hegset så innmari interessant da? 🤔

Ja fordi han eksemplifiserer hvordan og hvorfor mange unge sliter med identitetskriser og tilhørighet.

I gårsdagens «Lindmo» åpnet han enda mer om oppveksten. Svært tidlig introdusert for en dollete modellverden, «oppflasket» på Se og Hør, et tilnærmet ødipus-forhold til mor og andre «sterke» kvinner, et oppsiktsvekkende forhold til skøyteløpere i trang trikot osv osv.
En balanserende farsrolle, et trygt samspill mellom mor og far, eller et sunt søskenforhold er helt fraværende i Hegsets fortelling.

Ikke så merkelig at Hegseth har hatt noen utfordringer…..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Ja fordi han eksemplifiserer hvordan og hvorfor mange unge sliter med identitetskriser og tilhørighet.

I gårsdagens «Lindmo» åpnet han enda mer om oppveksten. Svært tidlig introdusert for en dollete modellverden, «oppflasket» på Se og Hør, et tilnærmet ødipus-forhold til mor og andre «sterke» kvinner, et oppsiktsvekkende forhold til skøyteløpere i trang trikot osv osv.
En balanserende farsrolle, et trygt samspill mellom mor og far, eller et sunt søskenforhold er helt fraværende i Hegsets fortelling.

Ikke så merkelig at Hegseth har hatt noen utfordringer…..

Ok, den ser jeg.👍

Endret av Entern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå aner ikke jeg hvem denne Morten egentlig er, jeg tar bare utgangspunkt i VG-rampelys artikkelen som ble delt i åpningsinlegget.
I følge Morten, var det skam, rigide kjønnsnormer og forventninger som skapte utrygghet i ham, at han opplevde seg mer som det som ble assosiert med jenter, og skammet seg (eller holdt det hemmelig) at han var homofil, samtidig sier han likevel kom fra en trygg familie og hadde en bra oppvekst:

kanskje det er et slags resultat i at jeg vokste opp med «sånn skal en gutt være», og «sånn skal en jente være».
En gutt skal like blått være praktisk, og ikke ha følelser.
En jente skal like rosa og fingerhekle. Og hvis man skal kategorisere det slik, var jeg mer typisk jente enn gutt.
Han hadde en fin barndom og støttende familie.
At han var homofil holdt han likevel for seg selv, til tross for at han fant det ut allerede som syvåring.

Det virker vel som han fant ut av egen legning tidlig, men ikke ønsket å være åpen om det, altså kan man vel utelukke at dette var noe han følte seg oppmuntret til, eller ønsket velkomment, noe som ikke er så rart, da det er snakk om 1994.
Det virker i stor grad som de sosiale forholdene rundt ham ga ham økt skam og negative følelser til egen legning, der de kunne påvirke med eksterne innspill.
Som igjen har det forutsigbare effekten at man gjemmer seg selv og utvikler komplekser og usikkerheter, det er vel ikke mye som er så garantert som at dersom du gir en unge skam over legningen sin, så manifisteres det i psykiske problemer.

Hvis det var så lett å gjøre noen-, eller ikke-gjøre noen -homofil, som å ekskludere dem, eller introdusere dem for sterke kvinner, modeller, menn i trikot, kjendiser etc. så skulle vel kanskje konverteringsterapi funket, også skulle vel mange tilfeller av homofili ikke oppstått der de gjorde, da det var fravær av disse skrullete greiene.
Eller snakker vi om flere kategorier, valgfrie homofile, og ekte homofile? Folk som kunne blitt homofile om de ble introdusert til visse sanselige opplevelser ved en gitt alder, og folk som blir homofile uansett hva man flasker dem opp på?

Dersom man ikke er ute etter å sykdomsforklare Mortens homofili, ser da interessene hans i ung alder ut til å stemme ganske godt med interessene hans i voksen alder, slik et barn som kjenner en dragning mot fks. traktorer og lastebiler, kanskje ender opp med å jobbe med anleggsarbeid.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Inspector skrev (På 21.10.2023 den 8:57 AM):

Ja fordi han eksemplifiserer hvordan og hvorfor mange unge sliter med identitetskriser og tilhørighet.

I gårsdagens «Lindmo» åpnet han enda mer om oppveksten. Svært tidlig introdusert for en dollete modellverden, «oppflasket» på Se og Hør, et tilnærmet ødipus-forhold til mor og andre «sterke» kvinner, et oppsiktsvekkende forhold til skøyteløpere i trang trikot osv osv.
En balanserende farsrolle, et trygt samspill mellom mor og far, eller et sunt søskenforhold er helt fraværende i Hegsets fortelling.

Ikke så merkelig at Hegseth har hatt noen utfordringer…..

Og resultatet av utfordringene blir ekstra tydelige i «Harm&Hegseth»:   https://tv.vg.no/video/279830/ex-on-the-beach-mamma-grat

Noen som synes at dollete dramaqueens og fjollete potteplantekasting er god underholdning ?
Serien er heldigvis på vei ut….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...