Gå til innhold

Hva er ulogisk med å tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rozon skrev (4 timer siden):

Jeeeves... Om folk tror på gud eller julenissen er det samme. Når voksne folk tror på julenissen så begynner man å vurdere psykiatrisk hjelp. Hvorfor skjer ikke det samme når folk tror på gud?

Julenissen har lite å gjøre med hvorfor  universet eksisterer og hvordan det skjedde, noe som er enda et mysterium selv om vi vet en del om det.

4 minutes ago, jjkoggan said:

Julenissen har lite å gjøre med hvorfor  universet eksisterer og hvordan det skjedde, noe som er enda et mysterium selv om vi vet en del om det.

Å tro en ekstern skapning skapte sextillioner av planeter for å putte mennesker på en av dem er ikke innenfor troverdig for min del. 

Jeg har ikke noe problem med at vi ikke vet alt. Jeg føler ingen trang til at alt må ha en forklaring. Derfor har jeg heller ikke behov for å sette inn en oppdiktet allmektig hersker i universet mitt. Hvis du har, så er det din sak. Ikke la andre lide for det.

• Liker 1
jjkoggan skrev (17 minutter siden):

Beklager, legenden om julenissen sier ingenting om det.

Jeg tror ikke du vet nok om nisser til å si noe om det, alle vet at nisser er magiske skapninger, det er ikke godt å si hva slags mytologi som er godt tapt, så jeg tror ikke du kan konkludere med at julenissen ikke har hatt noe med skapelsen å gjøre. 

• Liker 2
rozon skrev (42 minutter siden):

Å tro en ekstern skapning skapte sextillioner av planeter for å putte mennesker på en av dem er ikke innenfor troverdig for min del

Det er jo klart det, når mennesket lever 70-90 år så virker det nok litt meningsløst.
Men si vitenskapen finner en måte som gjør at man kan leve en halv evighet, da får man litt mer kjøtt på bena.
Eller en hel evighet for den saks skyld. 

PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

Det er jo klart det, når mennesket lever 70-90 år så virker det nok litt meningsløst.
Men si vitenskapen finner en måte som gjør at man kan leve en halv evighet, da får man litt mer kjøtt på bena.
Eller en hel evighet for den saks skyld. 

Julenissen kan.

• Liker 1
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du vet nok om nisser til å si noe om det, alle vet at nisser er magiske skapninger, det er ikke godt å si hva slags mytologi som er godt tapt, så jeg tror ikke du kan konkludere med at julenissen ikke har hatt noe med skapelsen å gjøre. 

Du har rett, jeg kan ikke konkludere noe som helst om hva julenissen har gjort eller gjør men hovedgrunnen til at julenissen ikke tas like alvorlig som Gud er fordi julenissen legenden ikke sier noe om skapelsen og spørsmål om hvorfor vi eksisterer.

jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Du har rett, jeg kan ikke konkludere noe som helst om hva julenissen har gjort eller gjør men hovedgrunnen til at julenissen ikke tas like alvorlig som Gud er fordi julenissen legenden ikke sier noe om skapelsen og spørsmål om hvorfor vi eksisterer.

Men hvorfor taler dette til fordel for Gud, når det Bibelen sier om skapelsen som kan etterprøves, er beviselig feil?

Hvis jeg har to historier, hvor den første inneholder beviselige feil, gjør det da ikke denne mer troverdig enn den andre?

• Liker 1
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Men hvorfor taler dette til fordel for Gud, når det Bibelen sier om skapelsen som kan etterprøves, er beviselig feil?

Hvis jeg har to historier, hvor den første inneholder beviselige feil, gjør det da ikke denne mer troverdig enn den andre?

Hvordan Gud skapte oss er ikke så viktig, mange tror Genesis er en allegori.  Hvis julenissen legenden inkludert noe allegori om hvorfor og hvordan julenissen skapte oss , ville den blitt tatt mer alvorlig.  Alle samfunn igjennom historie har lurt på de grunnleggende spørsmål om vår eksistens og så lenge vitenskap ikke kan svare på alle disse spørsmål så blir det tro på det overnaturlig.

Paven aksepterer Big Bang og evolusjon og mener det bare bekrefter Guds innflytelse. 

The pope continued: “The Big Bang theory, which is proposed today as the origin of the world, does not contradict the intervention of a divine creator, but depends on it

The two very different creation accounts in the Book of Genesis reflect the most coherent physical explanations available to those authors. We know more now. The book’s theology of creation and its purpose, however, has never been surpassed

https://www.franciscanmedia.org/ask-a-franciscan/pope-francis-big-bang-evolution/

Endret av jjkoggan
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...