Gå til innhold

Oppsigelse og utestående ferie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med dette? Du skal ha lønn for jobben du gjort og utbetalt feriepengene du har opparbeidet deg.

Antakeligvis har han blitt trukket i lønn for ferie allerede. Det trekkes som regel i juni. Han må snakke med sjefen og enten få de utbetalt eller ta ferien før nyttår hvis han ikke får ført de over og tatt de i januar. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Garrian skrev (9 timer siden):

Hei, jeg har sagt opp jobben med 3mnd oppsigelsestid. Dvs jeg jobber ut Januar. Jeg har 4uker ferie igjen, samt jeg får 5 nye uker neste år. Hvordan kompenseres det om jeg ikke får brukt opp dette?

En får vell bare med seg 12 dager ferie til neste år så du må ta noe av ferien. Ukene neste år har ingenting å si da du ikke har betalt for de. Du får 5 uker ferie i ny jobb.

Lenke til kommentar

Det vanlige er å ta tilgode ferie i oppsigelsesperioden. Arbeidsgiver har anledning til å styre når du tar ferie hvis noen forhold tilsier det - men oftest blir arbeidsgiver og arbeidstager enige om å ta ukene tilgode på slutten av oppsigelsestiden.  Gir en liten pause før ny jobb.

Det gjør også arbeidstager i stand til å få en bedre overgang til ny jobb, f.eks. ta noen kurs, få utlevert jobb-PC etc... i det som er ferien.

I noen bedrifter er det ytterligere regulert, f.eks. ved ny jobb hos konkurrent kan du bli beordret til å holde deg hjemme, levere inn jobb-PC, jobb-mobil etc umiddelbart for at du ikke skal fristes til å ta med kundeporteføljen (kan også være ulovlig / gi grunnlag for erstatningskrav om du gjør slikt).  Da er du formelt ansatt, men gjør ikke så mye i oppsigelsestiden, men er fortsatt til rådighet for arbeidsgiver (med unntak for ferie).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
1 hour ago, NoTrace said:

En uke inkluderer lørdager i ferieloven. 4*6+1=25 dager eller 5 uker for de fleste arbeidstakere.

Jeg er ganske forvirret her nå må jeg innrømme. Virker som loven ikke er oppdatert til 5 dagers arbeidsuke?

Virker som det er  feriepenger man opptjener og ikke dager.
Så iflg. loven, så har man rett på 4 uker + en dag ferie med 6 dagers uke, og da har man 10,2% opptjening av feriepenger.

Dersom man har 5 uker ferie, så har man 12% opptjening.

Hentet fra store norske leksikon, som lovdata.no linker til:

"Feriefritiden er definert som 25 virkedager i året. Da er lørdager medregnet, men ikke søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Dermed blir 25 virkedager det samme som fire uker à 6 virkedager pluss én dag («Grodagen»). Arbeidstakere som er omfattet av tariff- eller annen avtale, har fem ukers ferie, og seks uker hvis de er over 60 år."

"Feriepengene er i utgangspunktet 10,2 prosent av feriepengegrunnlaget. "

"Arbeidstakere som er omfattet av tariffavtale eller annen avtale, har fem ukers ferie med tilsvarende forhøyelse av feriepengesatsen. Den ordinære satsen er da 12 prosent. "

https://snl.no/ferieloven

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Jeg er ganske forvirret her nå må jeg innrømme. Virker som loven ikke er oppdatert til 5 dagers arbeidsuke?

Loven bruker virkedager, ikke 5 dagers arbeidsuke. Det er 6 virkedager i en uke, og dersom du har vanlig 8-16-jobb med 5 dagers uke, og tar en uke ferie, har du brukt 6 feriedager.

Lenke til kommentar
zanta skrev (11 minutter siden):

Har ikke noe med flaks å gjøre, men hvordan din arbeidsavtale er. Loven setter 25 virkedager som minste ferie, dvs 4 uker (á 6 virkedager) + 1 dag (aka Grodagen).

Tja, de fleste opererer vell med 5 uker og 12%. Jeg har iallefall aldri opplevd noe annet eller hørt venner/bekjente med slike avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, zanta said:

Loven bruker virkedager, ikke 5 dagers arbeidsuke. Det er 6 virkedager i en uke, og dersom du har vanlig 8-16-jobb med 5 dagers uke, og tar en uke ferie, har du brukt 6 feriedager.

Så med den logikken. Om man har 5 uker ferie med 12% opptjening så har man da altså 30 virkedager ferie?

Men man mister 5 av virkedagene om man har 5 dagers uke.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Så med den logikken. Om man har 5 uker ferie med 12% opptjening så har man da altså 30 virkedager ferie?

Men man mister 5 av virkedagene om man har 5 dagers uke.

Man "mister" ingenting. En ferieuke er en ferieuke, enten man jobber 2 eller 6 dager i uken. Når man tar fri en uke, trekkes man 6 virkedager. En uke ferie for en som jobber 2 dager i uken er ferie en uke, altså 6 virkedager.

Litt mer info her.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Garrian skrev (20 timer siden):

Hei, jeg har sagt opp jobben med 3mnd oppsigelsestid. Dvs jeg jobber ut Januar. Jeg har 4uker ferie igjen, samt jeg får 5 nye uker neste år. Hvordan kompenseres det om jeg ikke får brukt opp dette?

du må ta ut de 4 ukene du har innestående i år ( gitt at du har jobbet full i år) ferielove pålegger det og arbeidsgiver dette. 

 

bzzlink skrev (8 timer siden):

Så med den logikken. Om man har 5 uker ferie med 12% opptjening så har man da altså 30 virkedager ferie?

Men man mister 5 av virkedagene om man har 5 dagers uke.

 

den 5 ferie uke er i tariff om jeg ikke tar feil 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 16.10.2023 den 7:54 PM):

Hva om jeg har 5 uker ferie. 30 virkedager ifølge linken din.
og jobber 5 dagers uke.

Så tar jeg ut 2 feriedager i uka. I 15 uker. Det blir 30 virkedager.

Hvordan trekkes feriedagene da?

Hos meg er det slik: Første gang jeg tar 1 feriedag, trekkes jeg 2 ferievirkedager. Deretter trekkes jeg 1 ferievirkedag for hver feriedag inntil første ferieuke er oppbrukt (altså 5 feriedager er trukket 6 ferievirkedager). Så gjentar dette seg inntil all ferie er oppbrukt. Tar jeg 1 uke ferie, altså 5 dager, trekkes jeg 6 ferievirkedager.

Lenke til kommentar
3 hours ago, zanta said:

Hos meg er det slik: Første gang jeg tar 1 feriedag, trekkes jeg 2 ferievirkedager. Deretter trekkes jeg 1 ferievirkedag for hver feriedag inntil første ferieuke er oppbrukt (altså 5 feriedager er trukket 6 ferievirkedager). Så gjentar dette seg inntil all ferie er oppbrukt. Tar jeg 1 uke ferie, altså 5 dager, trekkes jeg 6 ferievirkedager.

Takk for oppklarende forklaring!

I mitt HR system står det nemlig kun 25 virkedager som jeg kan bruke, men jeg har 5 ukers ferie (12% opptjening) så da har de vel valgt å trekke dag for dag hos meg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...