Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (2 minutter siden):

At dette er hva du og nordmenn(?) tenker på når dere leser ordet er uvesentlig. 

Da hadde du jo ikke trengt å feilaktig legge på ordet heroisk i første omgang, siden alle tenker slik.

 

Det er slett ikke uvesentlig.

Ord har makt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Det er hele poenget mitt.

Ingen har brukt betegnelsen heroisk motstandsgruppe om Hamas. Kun du.

Det er uredelig og løgnaktig.

 

Jaså? Har du gått igjennom alt posteren som insisterer på at Hamas er en legitim motstandsbevegelse, har sagt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

Jaså? Har du gått igjennom alt posteren som insisterer på at Hamas er en legitim motstandsbevegelse, har sagt?

Jeg har ikke sett at ordene heroisk, Hamas og motstandsgruppe er brukt i samme setning i denne tråden, ei heller at Hamas er betegnet som helter eller lignende.

 

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sett at ordene heroisk, Hamas og motstandsgruppe er brukt i samme setning i denne tråden, ei heller at Hamas er betegnet som helter eller lignende.

 

Nei vel.

Da forslår jeg å lese hele tråden, og så fortsette denne diskusjonen etterpå 🙂👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Nei vel.

Da forslår jeg å lese hele tråden, og så fortsette denne diskusjonen etterpå 🙂👍

Som sagt. Jeg har ikke sett noen bruke den betegnelsen om Hamas. 

Opplys meg du da. Det er jo du som i utgangspunktet kom med påstanden.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Entern skrev (5 minutter siden):

Jaså? Har du gått igjennom alt posteren som insisterer på at Hamas er en legitim motstandsbevegelse, har sagt?

Det som er blitt diskutert her tidligere er hvorvidt palestinerne har retten til å gjøre motstand mot okkupasjonsmakten, og det har de etter internasjonal lov. Hamas er i så måte en legitim motstandsbevegelse, dette er ikke omstridt internasjonalt.

Folkerettsekspert Cecilie Hellestveit forklarer:
Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/07/13/195772317/eksperter-palestinerne-har-rett-til-a-yte-vaepnet-motstand?nr=1

Det som naturligvis ikke er legitimt er måten Hamas driver det de hevder er motstand, altså med terror, krigsforbrytelser osv, ikke minst undertrykkelsen av menneskene på Gazastripen og hva dette medfører.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Det som er blitt diskutert her tidligere er hvorvidt palestinerne har retten til å gjøre motstand mot okkupasjonsmakten, og det har de etter internasjonal lov. Hamas er i så måte en legitim motstandsbevegelse, dette er ikke omstridt internasjonalt.

Folkerettsekspert Cecilie Hellestveit forklarer:
Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/07/13/195772317/eksperter-palestinerne-har-rett-til-a-yte-vaepnet-motstand?nr=1

Det som naturligvis ikke er legitimt er måten Hamas driver det de hevder er motstand, altså med terror, krigsforbrytelser osv, ikke minst undertrykkelsen av menneskene på Gazastripen og hva dette medfører.

Så diskuteres det og hvorvidt Gaza faktisk er okkupert, siden det jo faktisk ikke har vært israelere på mange år 😉

  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Meh, hovedpoenget er vel at enkelte mener en terrororganisasjon er en "motstandsgruppe", som er helt sprøtt, og kvalifiserer ........ til en jobb i FN 😬
 

 

Ja, uff, folkeretten er noe fritt når noen faktisk bruker den som den skal, og ikke bruker den vanlige vestlige bekvemmelighets pragmatisme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Entern skrev (15 minutter siden):

Så diskuteres det og hvorvidt Gaza faktisk er okkupert, siden det jo faktisk ikke har vært israelere på mange år 😉

Så nå etter x antall innlegg om gutta på skauen og andre trivialiteter, aksepterer du at Hamas kan av noen betegnes som en legitim motstandsgruppe uten at det betyr man støtter det å bruke terror og krigsforbrytelser som verktøy eller at man betegner Hamas som heroiske (siden det var din egen finurlige kreasjon).

 

Hurra.

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Så nå etter x antall innlegg om gutta på skauen og andre trivialiteter, aksepterer du at Hamas kan av noen betegnes som en legitim motstandsgruppe uten at det betyr man støtter det å bruke terror og krigsforbrytelser som verktøy eller at man betegner Hamas som heroiske (siden det var din egen finurlige kreasjon).

 

Hurra.

Nei, det har jeg ikke akseptert, og det jeg sa var slett ikke trivialiteter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Ja, uff, folkeretten er noe fritt når noen faktisk bruker den som den skal, og ikke bruker den vanlige vestlige bekvemmelighets pragmatisme.

Ja, tenk om israelerne ikke hadde fulgt Vestens syn på folkerett men heller la oss si Midt-Østens eller Russlands, da hadde det vært fred i regionen forlengstØ

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke akseptert, og det jeg sa var slett ikke trivialiteter.

Greit nok. Forventet egentlig ikke noe annet på den. 

Da gjenstår det å se om du dokumenterer påstanden din om at Hamas er betegnet som en heroisk motstandsgruppe i denne tråden. 👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Greit nok. Forventet egentlig ikke noe annet på den. 

Da gjenstår det å se om du dokumenterer påstanden din om at Hamas er betegnet som en heroisk motstandsgruppe i denne tråden. 👍

Nei, da gjenstår det å se om du greier å lese hele tråden.

Jeg er ikke faren din, eller læreren din, og skylder deg ikke å hjelpe deg.

Du må lese tråden sjøl.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Nei, da gjenstår det å se om du greier å lese hele tråden.

Jeg er ikke faren din, eller læreren din, og skylder deg ikke å hjelpe deg.

Du må lese tråden sjøl.

Fastslår at det var et dårlig forsøk på å skape et narrativ som ikke stemmer med virkeligheten, og som dessverre ikke gikk å skjule med avsporinger og trivialiteter. 

Bevisbyrden ligger åpenbart hos den som kommer med en påstand, men kanskje litt vanskelig konsept for de frelste blant oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Fastslår at det var et dårlig forsøk på å skape et narrativ som ikke stemmer med virkeligheten, og som dessverre ikke gikk å skjule med avsporinger og trivialiteter. 

Bevisbyrden ligger åpenbart hos den som kommer med en påstand, men kanskje litt vanskelig konsept for de frelste blant oss.

Du tar selvsagt fullstendig feil, men den ufrivillige selvironien i den siste setningen gir likevel posten din en viss verdi 😉

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...