Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at Israel må ha militær kontroll med Gaza på samme måte som på Vestbredden. Område grensen mellom Israel Gaza virker å være klart definert, mens på Vestbredden har det vært snakk om at bosettere fortrenger palestinere og på den måten flytter grensen. En må her fastlegge en fast grense slik at det ikke er slik at Israel tar land områder litt etter litt. Om en får slutt på krigingen så kan de palestinske områdene bli mer selvstyrt, og en kan få en utvikling som muliggjør at de kan bli egne stater uten militær styrker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (10 minutter siden):


Jeg tror du tar feil.

Når jødene opprettet Israel, så gjorde de en massiv jobb med å gjøre om ørkenområder til dyrkede områder, oppfant nye systemer for å skaffe vann og annet, samt opprettet en demokratisk fungerende nasjon.

USA gir et par milliarder dollar i militær bistand til Israel hvert år. Du får det til å høres ut som om vesten har betalt for dagens Israel med bistand? Israelerne har i stor grad bygget det selv.

Samtidig har palestinerne på Gaza hatt alle muligheter, men valgte i stedet Hamas.
De ønsker seg et muslimsk kalifat som dekker hele området fra elven til havet, og bruker alle sine penger på det.

Mange titalls milliarder har gått til palestinere i flere tiår. Iran gir alene $100 mill. årlig, og Norge har enkelte år gitt to tredjedeler av bistandsbudsjettet. USA har anslagsvis gitt $5.2 mrd. til palestinerne de siste tiårene.

Forskjellen er ikke bistand, men holdninger.

Israel har mottatt 225 milliarder dollar eller 2 250 milliarder kroner fra USA siden 1951.. Har du noen tall  fra Palestina siden du påstår at forskjellen ikke er bistand eller er det oppspinn?

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (25 minutter siden):

Israel har mottatt 225 milliarder dollar ...


I følge WIkipedia er tallet $150 mrd. totalt, som Israel har fått i støtte fra USA.
Dette dreier seg i all hovedsak om militær bistand.

Det er et par milliarder årlig, som nevnt. Tallet er åpenbart en del høyere i dag enn for 70 år siden, og nærmer seg vel $4 mrd. årlig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Israel–United_States_relations

Palestinerne har ikke fått militær bistand, annet enn av Iran og Qatar.

I bistandsmidler så har de altså fått $5.2 mrd. av USA, og en hel del av andre land.
FN bruker alene rundt $1 mrd. i året i de palestinske områdene.

Dette er ikke til våpen, men for å bygge seg en nasjon, få mat, vann osv.

Du ser resultatet av de enorme summene som er donert, under bakken i Gaza, hvor enestående ingeniørkunst og tonnevis med stål og betong har blitt til underjordiske våpenfabrikker og tunnellnettverk som er større og bedre enn det T-banene i de fleste storbyer er.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_aid_to_Palestinians

Gjennomsnittslønn i Gaza er $250, mens i Tel Aviv er det rundt $5000, så bistand til palestinere kjøper langt mer enn bistand til israelere ( som ikke får direkte bistand, de må jobbe, det er kun militær bistand ).

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


I følge WIkipedia er tallet $150 mrd. totalt, som Israel har fått i støtte fra USA.
Dette dreier seg i all hovedsak om militær bistand.

Det er et par milliarder årlig, som nevnt. Tallet er åpenbart en del høyere i dag enn for 70 år siden, og nærmer seg vel $4 mrd. årlig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Israel–United_States_relations

Palestinerne har ikke fått militær bistand, annet enn av Iran og Qatar.

I bistandsmidler så har de altså fått $5.2 mrd. av USA, og en hel del av andre land.
FN bruker alene rundt $1 mrd. i året i de palestinske områdene.

Dette er ikke til våpen, men for å bygge seg en nasjon, få mat, vann osv.

Du ser resultatet av de enorme summene som er donert, under bakken i Gaza, hvor enestående ingeniørkunst og tonnevis med stål og betong har blitt til underjordiske våpenfabrikker og tunnellnettverk som er større og bedre enn det T-banene i de fleste storbyer er.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_aid_to_Palestinians

Gjennomsnittslønn i Gaza $250, mens i Tel Aviv er det rundt $5000, så bistand til palestinere kjøper langt mer enn bistand til israelere ( som ikke får direkte bistand, de må jobbe, det er kun militær bistand ).

Det finnes offisiell informasjon om dette https://www.foreignassistance.gov/
Justerer du tallene mot inflasjon så kommer du frem til tallet mitt med verdi i 2022. Du kan legge til 6,4% for 2023 for å komme til dagens verdi. (ca. 2 396 milliarder kroner + bistanden de fikk i 2023)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Det finnes offisiell informasjon om dette https://www.foreignassistance.gov/
Justerer du tallene mot inflasjon så kommer du frem til tallet mitt med verdi i 2022. Du kan legge til 6,4% for 2023 for å komme til dagens verdi. (ca. 2 396 milliarder kroner + bistanden de fikk i 2023)

Ifølge denne her så ga USA 1000 milliarder kroner til Ukraina på bare ett år.

https://www.faktisk.no/artikler/zkx94/nrk-glipp-om-storrelsen-pa-amerikansk-ukraina-stotte

Da ser jo ikke bistanden til Israel over 70 år så galt ut plutselig. Det har nok reddet mange israelske liv også. Jeg hyller støtten til både Ukraina og Israel som hjelper dem i deres forsvarskriger mot henholdsvis Russland og islamistiske terrororganisasjoner som Hamas.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det forundrer meg at noen ser på Israel som en "demokratisk stat"? Netanyahu ser mer og mer ut som en diktator i godt selskap med sine ekstreme tilhengere og bosettere (les: De som stjeler land fra andre).

Han er en antatt kriminell med mange saker hengende over seg og har ambisjon er om å tilsidesette israelsk rettsvesen for egen fordel?

Hva skiller han egentlig fra Hitler?

Har lest litt på på siden til MIFF - Med Israel For Fred, men finner omtrent ingenting der som har noe som helst med fred å gjøre, kun jødisk propaganda? De sutrer for et par jøder som har mistet livet i en konfrontasjon hvor de selv dreper over 100 barn i døgnet?

Nå har Israel sagt rett ut at de ikke vil ha en tostatsløsning og vil fortsette med det de gjør, og for min del vil ikke det bidra til støtte fra min side...

Religion er uansett galskap og har ingenting i et moderne samfunn å gjøre og den GUD som lovet Abraham og Isak et eget land er for meg ikke annet enn en sykdom som er i ferd med å eskalere...

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Det at statsministeren etterforskes av politiet for bestikkelser og fusk, at befolkningen og opposisjonen kan klage høylytt, og at høyesterett slår ned regjeringens forsøk på å tilsidesette loven, tyder jo på at det faktisk er et demokrati.

Det er ingen som etterforsker lederne eller klager over regjeringen i nabolandene.

 


1200 ... 1200 mennesker ble drept av Hamas, på det mest tenkelige brutale vis.

Palestinerne ønsker heller ikke en tostatsløsning, og hvordan i all verden skal man gi de en stat, når de først og fremst ikke vil ha det, og etter det terrorangrepet deres ledere (Hamas) har utført.

Man premierer ikke den slags med å gi de en egen nasjon, slik at de kan bli sterkere til neste terrorangrep.

Desverre har ikke alle stemmeberettigede alle egenskaper de de burde inneha for å kunne stemme. Det finnes krefter i USA som vil ha Trump tilbake også.

Når det er sagt er uansett en sinnsyk religiøs tanke hovedårsaken til at dette skjer, og noen få ledere som egentlig blåser i alt annet enn egen makt og drar med seg en del "sauer"...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det forundrer meg at noen ser på Israel som en "demokratisk stat"? Netanyahu ser mer og mer ut som en diktator i godt selskap med sine ekstreme tilhengere og bosettere (les: De som stjeler land fra andre).

Han er en antatt kriminell med mange saker hengende over seg og har ambisjon er om å tilsidesette israelsk rettsvesen for egen fordel?

Hva skiller han egentlig fra Hitler?

Har lest litt på på siden til MIFF - Med Israel For Fred, men finner omtrent ingenting der som har noe som helst med fred å gjøre, kun jødisk propaganda? De sutrer for et par jøder som har mistet livet i en konfrontasjon hvor de selv dreper over 100 barn i døgnet?

Nå har Israel sagt rett ut at de ikke vil ha en tostatsløsning og vil fortsette med det de gjør, og for min del vil ikke det bidra til støtte fra min side...

Religion er uansett galskap og har ingenting i et moderne samfunn å gjøre og den GUD som lovet Abraham og Isak et eget land er for meg ikke annet enn en sykdom som er i ferd med å eskalere...

1200 er ikke «et par». Det er 20xUtøya.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (25 minutter siden):

Desverre har ikke alle stemmeberettigede alle egenskaper de de burde inneha for å kunne stemme. 


Det kan jeg være enig i, men det er nå en gang slik det er i et demokrati, alle har stemmerett, selv de som ikke burde hatt det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Det kan jeg være enig i, men det er nå en gang slik det er i et demokrati, alle har stemmerett, selv de som ikke burde hatt det.

Ikke så mye i Israel vel? Ligner mer på det demokratiske Russland hvor Putin har avgjort at han er den eneste man kan stemme på?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

Så det å eliminere Israels høyesterett vil ikke påvirke et eventuelt valg hvor bare 1 kan velges mener du?


For det første, nei. Det var ikke det de omstridte forslagene ville ført til.
For det andre, nei. Israels høyesterett har bestemt at de har myndighet til å omgjøre regjeringens forslag, og har således gjort det.


https://time.com/6551363/israel-supreme-court-netanyahu/

"Israel’s Supreme Court on Monday struck down a key component of Prime Minister Benjamin Netanyahu’s contentious judicial overhaul, delivering a landmark decision that threatens to reopen the fissures in Israeli society that preceded the country’s ongoing war against Hamas."


Det sagt, så har israelsk høyesterett litt for vide fullmakter. De har langt mer makt enn det en slik domstol egentlig burde ha, så noen endringer bør det være, dog ikke det Netanyahus regjering har foreslått.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Og hva mener du med det?

Jeg skal forsøke å forklare hva jeg mener for dere som ikke skjønner det!

Hvis man altså ser litt på hva som skjer, hvor mange uskyldige jøder som drepes hver dag i forhold til mennesker i Gaza. MIFF slår opp daglig når en Israeler mister livet men nevner aldri de 100 barna som daglig myrdes i Gaza?

Det syke i dette er at begge sider forfekter en slags religiøs tanke som i et moderne samfunn har absolutt NULL relevans for andre enn de som sitter med makten, og ingen av de tror på det selv, men bruker uskyldige uten hemninger for å beholde den!

Religion har alltid vært og er fremdeles det eneste, foruten MAKT, det eneste som hindrer en utvikling intelligente mennesker ønsker seg.

Med intelligens snakker jeg ikke om Sylvi disipler heller. Alle andre vet nemlig at EKSOS er skadelig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...