Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vollen94 skrev (1 time siden):

... jeg har hørt noen tidligere snakke om at de som kommer fra Gaza — og da spesielt barna, må gjennom en slags omskolering hvis man skal få til en tostatsløsning.

Det er her UNRWA kommer inn .... 🤣 å huffda, den var så morsom at jeg datt av stolen, lol, rofl osv 🤣

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vollen94 skrev (7 timer siden):

Jeg ser du slenger ut noen tall her og disse vil jeg gjerne se kilder på, da de mest brukte tallene fra uavhengige kilder er langt lavere enn de du oppgir her. Merker meg også at du bevisst starter beregningen din på Israel sin side fra 8. oktober, og da ikke tar hensyn til terrorangrepet utført av Hamas 7. oktober. Vil her også minne om at Hamas fremdeles har gisler, som gjør deres skjebne ekstremt uavklart — sagt litt forsiktig.  

"Uavhengige kilder" som regel er ekstremt pro-israelsk. 65.502 døde og minimum 14.222 savnede ifølge wikipedia. Det som dreier seg i dag er gjengjeldelseshandlingene fra israelsk side - hvor hele åtti palestiner skal ha blitt drept mot en israeler. Det er bred enighet for alle at de israelske gjengjeldelsene er gått altfor langt. Istedenfor å hærta Gazastripen hadde man knuse hele Gazasamfunnet og angrepet hele befolkningen. Ifølge upartiske kilder var det omlagt 1,997 mill. i Gazastripen i 2022, i høsten 2025 hadde 100,000 forlatt Gazastripen, så det er omtrent 2 mill. Ut av dette er bare en halv million menn i aldergruppe fra 15 til 54 år, omlagt 457,000 i alt. Men det er mest kvinner og barn som utsettes for volden som nesten alltid hendt på lang hold fremfor under kamp - det siste påfunnet fra israelerne er nå fjernstyrte M113-vogner med eksplosiver som fungere svært lik selvmordsbombekjøretøyer fra den syriske borgerkrigen i destruktivitet og dødelighet. 

Når mellom 200,000 og 300,000 har blitt drept og skadd ut av en befolkning på 2 mill. er det ikke en vanlig krig. Det som gjør at folkemordalarmen er slått på, er at israelerne har seriøse planer om å rydde rent Gazastripen for palestinerne etter en meget skånselsløs krig som bryter alle regler for ilddisiplin - slik at det eneste som utebli er organiserte massemord som ved å stille opp menn og skyte dem mot veggene som det hadde vært "tradisjon" for i 1948-1978. 

Flere og flere som tar til orde for å beskytte israelerne og åpne opp for videre vold mot mål og mening, risikere å stemples som onde og elendige mennesker - spesielt hvis ekstremistene i Israel tar skrittet ut for å utrydde palestinerne som et folk.

En tostatsløsning skyldes at det ikke er mulig for jøder og muslimer å leve i den samme staten fordi det være å gjenta erfaringen med Libanon som krasjet i 1975 pga. en balansegang som endt opp med å vippe for mye. Hvis Netanyahu vil annektere Gaza og Vestbredden, må han tar 5,3 mill. uønskede mennesker inn - sammen med 7,2 mill. jøder, i tillegg til 1,9 mill. israelske araberne fra før. Det sier seg selv at Israel som en stat for jøder vil bli en umulighet. Da finnes det bare et alternativ; folkemord. Folkemord ved å utslette det palestinske folket som et folk gjennom fordriving eller utryddelse. 

Hvem støtter en enstatsløsning hvor man må fordrive/ utrydde nær 8 mill. mennesker? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Enda en gang? Jeg siterte TV2 som skriver "Ifølge avisen Haaretz, skal det israelske militæret ha satt opp høyttalere på den israelske siden av grensen mot Gaza, for å kringkaste talen til Netanyahu.". 

Debatten har beveget seg videre, anbefaler å lese deg opp i innleggene over.

...?

Du skrev "uansett hvilken side av grensen de skulle vise seg å stå på", som om dette er uklart. Først ble det sagt at de skulle bli plassert på den israelske siden.

Men de ble altså plassert inne på Gaza-siden av grensen, som bekreftet senere både soldater og til slutt offisielt av IDF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...