Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Abigor skrev (Akkurat nå):

Mulig det hadde fungert, men så er dette også skitne land som stinker politisk og religiøst. Hadde kanskje vært bedre om det var soldater fra India, Sør-Korea og Brasil.

Det hadde befolkningen i Gaza aldri akseptert,.De er sterkt islamske

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, JK22 said:

Det er for mange IDF-soldater som nå er blitt en fare for andre mennesker, slik at de vil deretter slakte enhver for fote når de tvinge seg inn - den disiplinære kodeksen man hadde for under to år siden, har for lengst forsvunnet. 

Og etter det så kan ingen IDF reservist som har tjenestegjort i Gaza reise til land utanom Israel utan å måtte vurdere faren for å bli arrestert og om det finnes bevis dømt for krigsforbrytelser. Få kjem til å bli arrestert, færre til å bli dømt og færre kjem til å reise ut av Israel på ferie eller i forretning. Det siste kan bli negativt for sivil karriære. Til dømes blir det vanskeleg å være selger internasjonalt for eit israelsk firma utan å kunne å reise til alle land.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
JK22 skrev (19 minutter siden):

Denne Spencer er svært farlig naiv. Veldig naiv. For han klarer ikke å forstå den menneskelige dimensjonen; det er hundretusener som ikke er villig til å forlate sitt hjemland

Fikk ikke helt med meg hvordan han legger som premiss at hundretusener må flytte fra Gaza?

Skrevet

Hvis man ser Urix sitt intervju med den Israelske viseutenriksministeren skjønner man fort at en type 2005 okkupasjon er svært lite sannsynlig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg har sagt at Israel ikke kommer til å fordrive befolkningen.  Og jeg håper fortsatt jeg har rett i det. 

Vel, det jeg tenker på er fra august i fjor ( side 826 I tråden ), der jeg viste til en artikkel av Mike Whitney der han skisserer hva han tror Israel vil gjøre. Og det Israel faktisk gjør blir mer og mer likt det som Mike Whitney skisserte.

Men ditt svar til meg den gangen var :

"Absolutt latterlig og fullstendig urealistisk og i strid med både hva Israel sier i forhandlinger og hva forsvarsministeren sier

Rett fra lalaland."

Endret av UglaSukk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (4 minutter siden):

Vel, det jeg tenker på er fra august i fjor ( side 826 I tråden ), der jeg viste til en artikkel av Mike Whitney der han skisserer hva han tror Israel vil gjøre. Og det Israel faktisk gjør blir mer og mer likt det som Mike Whitney skisserte.

Men ditt svar til meg den gangen var :

"Absolutt latterlig og fullstendig urealistisk og i strid med både hva Israel sier i forhandlinger og hva forsvarsministeren sier

Rett fra lalaland."

Det var i strid med hva Israel og forsvarsministeren sa. Men han har fått sparken

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Det var i strid med hva Israel og forsvarsministeren sa. Men han har fått sparken

Det stemmer vel ikke helt at det var i strid med hva Israel sa hvis man hadde for eksempel fulgt med på uttalelsene til den israelske sikkerhetsministeren som har under hele konflikten har gjentatte ganger tatt til orde for at alle palestinere må fordrives fra Gaza.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (3 minutter siden):

Jeg refererer til 

Ben-Gvir. Han identifiserer seg selv politisk som en Khanaist. Hva er det? Ifølge wiki:

Kahane held the view that most Arabs living in Israel are the enemies of Jews and Israel itself, and believed that a Jewish theocratic state,where non-Jews have no voting rights, should be created.

Link: Kahanism

Demokratiets ryggrad i Midt-Østen.

RoxYzdgLxVcRv7JiROlyuwnRqNMoJw5YU9Meda1yqMKA.webp.acd5b695c9e468c10a13a2426040b2f3.webp

https://www.nrk.no/urix/itamar-ben-gvir-trakk-seg-_-na-er-han-tilbake-i-israels-regjering-1.17346103

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (29 minutter siden):

Konklusjonen må vel bli at Mike Whitney var ikke i lala-land. Han så hva som ville komme.

• Liker 3
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

Jeg refererer til Itamar Ben-Gvir. Han identifiserer seg selv politisk som en Khanaist. Hva er det? Ifølge wiki:

Kahane held the view that most Arabs living in Israel are the enemies of Jews and Israel itself, and believed that a Jewish theocratic state,where non-Jews have no voting rights, should be created.

Link: Kahanism

Ben-Gvir har vel også vært veldig kritisk til den planen som nå settes i gang, nettopp fordi han mener den vil hjelpe folket på Gaza. (Mens han er for å fordrive dem). Men heldigvis tyder alt på at han er i mindretall.

Ben-Gvir blir også sterkt kritisert av IDF:
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/idf-chief-zamir-said-to-clash-with-ben-gvir-on-gaza-aid-your-statements-are-dangerous/
"IDF chief Zamir said to clash with Ben Gvir on Gaza aid: ‘Your statements are dangerous’"

" the security cabinet approved a plan to renew aid deliveries into Gaza while overhauling the mechanism in order to minimize diversion of the goods by Hamas to benefit its operatives. Ben Gvir was the only one who voted against the plan, which is to be implemented when the situation in Gaza necessitates it."

Jeg har et håp om at operasjonen Israel nå setter igang vil være av det bedre.
Det er ingen offisielle uttalelser som sier at man skal overta Gaza (Edit: I den forstand at man skal fordrive befolkningen. At Israel vil sørge for sikkerheten, i hvertfall på mellomlang sikt er nok nødvendig. Hvem andre? Hamas?), men at det må skje noe flytting av personer for å sørge for sikre soner. Hvis det virkelig er dette som er intensjonen støtter jeg dette.
Dette er i det minste en mulig vei fremover. Jeg kan i hvert fall ikke se andre realistiske alternativer.

Trump er også klar på hva som er planen:
"Were gonna help the people of Gaza get some food" "..., because they are treated very badly by Hamas"

https://www.facebook.com/1037130413/videos/pcb.4268024926746169/10034074266643185

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Skrevet

hmm...

https://timesofmalta.com/article/malta-offers-pay-gaza-flotilla-repairs-let-vessel.1109162

Sitat

“We need a surveyor to establish what the nature of the damage is, whether it can be repaired out at sea, and whether it resulted from an attack. We also need to establish whether the vessel is disabled, and therefore unable to continue its journey. But the captain is refusing to let the surveyor on board,” Abela said.

Spesielt..

• Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (2 minutter siden):

"Although Prime Minister Robert Abela said that the ship’s captain had initially refused to let a local surveyor on board, it seems there have been some developments.

TVM reported that the captain has agreed to allow a maritime surveyor on board the vessel outside Maltese territorial waters."

https://lovinmalta.com/news/maritime-surveyor-to-assess-damage-caused-to-gaza-flotilla-vessel/

Logisk å i utgangspunktet være skeptisk til å legge til kai i Malta, naturligvis. 

Det var vel en noe omtåket #ordsalat som nevnte spekulasjoner, diesel og konspirasjonsteorier. IDK. 

• Liker 2
Skrevet
Lallabaika skrev (1 minutt siden):

Logisk å i utgangspunktet være skeptisk til å legge til kai i Malta, naturligvis. 

Det var vel en noe omtåket #ordsalat som nevnte spekulasjoner, diesel og konspirasjonsteorier. IDK. 

Hvorfor skulle det være et problem å legge til land i Malta? Er vel en konspiteori i seg selv det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle det være et problem å legge til land i Malta? Er vel en konspiteori i seg selv det.

Politisk press, forsinkelser, diplomatiske komplikasjoner, sikkerhetsrisiko hvis skipet fortsatt er et mål etc.

Ved å be om inspeksjon i internasjonalt farvann forsøkte kapteinen sannsynligvis å sikre både nødhjelpens fremdrift og skipets humanitære og nøytrale profil. En pragmatisk løsning i en svært kompleks og spent situasjon.

Endret av Lallabaika
  • Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (29 minutter siden):

Kan det være en eksplosjon fra våpen ombord? Hadde ikke overrasket meg...

Feks. Forhåpentligvis blir skadene analysert opp mot hva som kan ha forårsaket dem.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (16 minutter siden):

Noe av årsaken er vel at de har mistet "flagget sitt". Og står uten forsikring++
Står vel noe i denne saken om det:
https://www.timesofisrael.com/malta-greece-turkey-said-threatening-to-seize-gaza-activists-drone-hit-ship-if-it-docks/

"Tighe Barry, an activist with anti-war group Codepink, told the Associated Press that the Pacific island nation of Palau, which has warm ties with Israel, revoked its flag from the Conscience prior to the alleged attack.

As a result, authorities in Malta, Greece and Turkey have warned that they would seize the ship if it comes to port, he said, adding that it was unclear where the vessel could stop for repairs. There was no formal comment from those countries."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...