Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
45 minutes ago, Tussi said:

Ikke bare fremstå, de ER

Du mener Palestinerne nå ikke sant, som antagelig har mistet / skadet godt over 100 000 de siste 2 årene?
(Jeg finner det underlig at du er en av  beste til å ha valgt side på forhånd mens du anklager alle andre for å hate jøder så fort man ytrer kritikk av Israelsk poltikk og krigføring). 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
The Very End skrev (1 minutt siden):

Du mener Palestinerne nå, som ditt mest moralske fotballag har nedslaktet over 100 000 av nå? 
(Og fotballag brukes fordi du kanskje er en av de beste til å ha valgt side på forhånd mens du anklager alle andre for å hate jøder så fort man ytrer kritikk av Israelsk poltikk og krigføring). 

Jeg mener begge parter,  det andre er bare idiotisk persondebatt jeg ikke gidder svare på. 

Men hvis du følte deg truffet var det sikkert en grunn til det

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Tussi said:

Jeg mener begge parter,  det andre er bare idiotisk persondebatt jeg ikke gidder svare på. 

Hvorfor sier du begge parter når du ofte gjentar anklager om at organisasjoner, gruppering eller mennesker hater jøder så fort vi setter krav til begge parter? Hvorfor må sympati for den ene part bety at man hater den andre? 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Very End skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sier du begge parter når du i annenhvert innlegg anklager organisasjoner, gruppering eller mennesker for å hate jøder så fort vi setter krav til begge parter? Hvorfor må sympati for den ene part bety at man hater den andre? 

Jeg gjør ikke det, jeg er en av dem som har kritisert Israel for mye, men når palestinaaktivister kupper dager der jødene har vært ofre påpeker jeg det, men jeg ser jo at for deg kam jøder aldri være ofre, ellers hadde du ikke reagert så sterkt på at jeg påpeker de kan væ re det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg gjør ikke det, jeg er en av dem som har kritisert Israel for mye, men når palestinaaktivister kupper dager der jødene har vært ofre påpeker jeg det, men jeg ser jo at for deg kam jøder aldri være ofre, ellers hadde du ikke reagert så sterkt på at jeg påpeker de kan væ re det.

Er det ikke bra at også "fienden" viser medfølelse og er med på å minnes grusomheter som aldri må gjentas? 

Tror mange har blitt litt blind og trenger minnes på at det var handlingene som den gang ble begått som var gale og aldri må gjentas..at det er dette vi må ta med oss videre og ta lærdom av. Ønsker man å stenge noen ute fra å delta så bedder man egentlig for at dette kan gjentas i fremtiden. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Er det ikke bra at også "fienden" viser medfølelse og er med på å minnes grusomheter som aldri må gjentas? 

Tror mange har blitt litt blind og trenger minnes på at det var handlingene som den gang ble begått som var gale og aldri må gjentas..at det er dette vi må ta med oss videre og ta lærdom av. Ønsker man å stenge noen ute fra å delta så bedder man egentlig for at dette kan gjentas i fremtiden. 

Altså.  Når det mosaiske trossamfunn faktisk føler seg tvunget til å ikke samarbeide med dem,.så.er det nok ikke medfølelse med jødene som preger den planlagte markeringen av krysyallnatyen.

Og det var ikke medfølelse som fikk noen til å feire 7 oktober

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
44 minutes ago, Tussi said:

Altså.  Når det mosaiske trossamfunn faktisk føler seg tvunget til å ikke samarbeide med dem,.så.er det nok ikke medfølelse med jødene som preger den planlagte markeringen av krysyallnatyen.

Her synes jeg at det er et vanskelig dilemma, fordi begge sider på mange måter har rett. Selv synes jeg at man kan kan vie denne dagen til minne om ofrene for nazistenes utryddelse, og i den anledning huske på at også romafolket ble utsatt for folkemord.

Når det er sagt, jeg synes det er legitimt å også bruke dagen til en generell markering mot folkemord, også de som måtte ramme andre folk for tiden, selv om det er den jødiske staten som angivelig står bak. Kritikk av Israel er ikke kritikk av jøder, og folkemord er folkemord. Jøder/sionistene skal vokte seg mot å tro at de kan eie dette temaet, selv om de historisk sett har vært blant de som har vært hardest rammet, og i nyere tid også kan hevde at de er i en unik posisjon.  

Når det er sagt, jeg kan forstå at man kommer med anklager mot propalestinere om at de vil rette oppmerksomheten bort fra Holocaust og forsøke å skåre poeng på denne dagen. Det er et angrep på folks hensikter, noe jeg generelt sett anser er det svakeste argumentasjonsformen. Det interessante er å se på parolene. Er det holdepunkter i disse for at man forsøker å tone ned holocaust eller at man angriper jøder? Hvis ikke, kan man la være å delta, men kritikken blir ganske svak.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (44 minutter siden):

Det handler om mye,mye mer enn en medfølelse dette. Ettersom tiden går så leges sårene,men kunnskapen og lærdommen om menneskelig feil og begåtte grusomheter må aldri glemmes. 

For å bruke Krohn sine egne ord:

"Enkelte lurer på hvorfor vi skal markere Krystallnatten (Novemberpogromene) hvert år den 9. november. Det korte svaret er at vi ikke må glemme. Den som glemmer sin historie, er dømt til å gjenta den."

Det handler altså ikke om sorgen og følelsene rundt dette..men hva man kan gjøre i dag for å sikre at vi ikke i fremtiden begår samme feil. Denne kunnskapen har man ikke noe enerett på i de jødiske kretsene..den må deles..Kanskje denne galskapen på Gaza har plassert en bjelke i øynene på enkelte?

Endret av obygda
  • Liker 2
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Det handler om mye,mye mer enn en medfølelse dette. Ettersom tiden går så leges sårene,men kunnskapen og lærdommen om menneskelig feil og begåtte grusomheter må aldri glemmes. 

For å bruke Krohn sine egne ord:

"Enkelte lurer på hvorfor vi skal markere Krystallnatten (Novemberpogromene) hvert år den 9. november. Det korte svaret er at vi ikke må glemme. Den som glemmer sin historie, er dømt til å gjenta den."

Det handler altså ikke om sorgen og følelsene rundt dette..men hva man kan gjøre i dag for å sikre at vi ikke i fremtiden begår samme feil. Denne kunnskapen har man ikke noe enerett på i de jødiske kretsene..den må deles..Kanskje denne galskapen på Gaza har plassert en bjelke i øynene på enkelte?

Jeg er ihvertfall interessert i å vite hva som har gjort at de trakk seg. Jeg vet også at en Krf-politiket trakk seg fordi hun ble forsøkt sensurering talen, fikk ikke lov å nevne Israel j det hele tatt.  

Så. Vi får se hva som kommer utav det

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, Tussi said:

Og igjen generaliserer du og gjør det du anklager andre for, og at jeg tydeligvis mener at jøder ikke kan være offer. Jeg gir deg en utfordring: gå gjennom mine poster i denne tråden og finn en post hvor jeg mener det du påstår at jeg mener. Jeg mistenker du fort vil finne at jeg mener at både jøder kan OG ER ofre (vi ser en økning i antisemittisme i samfunnet i disse dager eksempelvis), på lik linje som Palestinerne er den desidert største tapene part i denne krigen. Hver og en av disse tingene må man kunne påpeke uten at det er en bagatellisering av den andre utfordringen. Og rent konkret; en markering av en organisasjon er ikke nødvendigvis det samme som en hatytring mot en annen organisasjon eller gruppering.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Very End skrev (6 minutter siden):

Og igjen generaliserer du og gjør det du anklager andre for, og at jeg tydeligvis mener at jøder ikke kan være offer. Jeg gir deg en utfordring: gå gjennom mine poster i denne tråden og finn en post hvor jeg mener det du påstår at jeg mener. Jeg mistenker du fort vil finne at jeg mener at både jøder kan OG ER ofre (vi ser en økning i antisemittisme i samfunnet i disse dager eksempelvis), på lik linje som Palestinerne er den desidert største tapene part i denne krigen. Hver og en av disse tingene må man kunne påpeke uten at det er en bagatellisering av den andre utfordringen. Og rent konkret; en markering av en organisasjon er ikke nødvendigvis det samme som en hatytring mot en annen organisasjon eller gruppering.

Så du er den eneste som kan drive med personangrep? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tussi said:

Jeg er ihvertfall interessert i å vite hva som har gjort at de trakk seg. Jeg vet også at en Krf-politiket trakk seg fordi hun ble forsøkt sensurering talen, fikk ikke lov å nevne Israel j det hele tatt.  

Så. Vi får se hva som kommer utav det

Jeg tror ikke at det er så vanskelig. På samme måte som det er anklager om at noen vil misbruke markeringen til å støtte palestinerne, går anklager andre veien om at noen vil misbruke markeringen til å støtte sionisme.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, Tussi said:

Så du er den eneste som kan drive med personangrep? 

Hva med å gå frem som et godt eksempel og da adressere det jeg nevner i posten? Er fort gjort å kaste stein i glssshus.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Very End skrev (1 minutt siden):

Hva med å gå frem som et godt eksempel og da adressere det jeg nevner i posten? Er fort gjort å kaste stein i glssshus.

Du startet denne diskusjkn3n med personangrep istedetfor å diskutere sak.jeg synes ikke du skal være overrasket over et svar, og du kan heller ikke forvente at jeg ska gidde å være seriøs når du diskuterer på denne måten. 

Hvis du er seriøs først får du seriøsitet tilbake

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
28 minutes ago, Tussi said:

Du startet denne diskusjkn3n med personangrep istedetfor å diskutere sak.jeg synes ikke du skal være overrasket over et svar, og du kan heller ikke forvente at jeg ska gidde å være seriøs når du diskuterer på denne måten. 

Hvis du er seriøs først får du seriøsitet tilbake

Så du er så fornærmet nå at du ikke gidder og svare, men sitter på din høye hest og er for god til å kunne svare på genuine spørsmål?

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
The Very End skrev (14 minutter siden):

Så du er så krenka nå at du ikke gidder og svare, men sitter på din høye hest og er for god til å kunne svare på genuine spørsmål?

Om at du ikke ser på jøder som ofre? Det var en respons på din påstand i ditt første innlegg om at jeg spiller en fotballkamp der jeg kaller all kritikk av Israel jødehat i annethvert innlegg. Som er bullshit, jeg har kritisert Israel kraftig selv.

Jeg forventer en viss saklighet hvis man ønsker en legitim respons

Er det så mye å be om? Du hoppet inn i en debatt der jeg spesifikt i ditt siterte innlegg sa begge parter er ofre,.der var ihvertfall intensjonen bal ordstillingen

Ja. Jeg sitter på min høye hest, jag respekterer dem son respekterer meg. Jeg har f eks hatt mange heavy debatter med Rhabagatz og måtte be om beklagelse flere ganger,  men en diskusjon som starter med personangrep angrep ser jeg ikke noen grunn til å hoppe av hesten for

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 8.11.2025 den 8.50):
Rhabagatz skrev (På 8.11.2025 den 6.52):

Vel, mantraet hele tiden har vært at motstandsbevegelse er den rake motsetningen til ordet terrorisme, som antonymer eller motsatt fortegn. Men det er nok ikke helt sånn

Det er egentlig langt på vei motsatt. Altså at terrorbegrepet langt på vei forutsetter at man driver en slags motstandskamp. 

Så hva er motivet for å prøve å skille disse?

Vel, man kan skille mellom legitim og ikke legitim motstandskamp, hvor legitim motstandskamp blir egentlig motstandskamp, og da ved legitim motstandskamp så er det en motstandsbevegelse heller enn terrororganisasjon.

Da er man straks der at en sier at terror er legitimt hvis formålet(motstandskampen) er legitimt.

Siden vi snakker om Hamas her er det greit å minne om at det de driver motstandskamp mot er staten Israel, hvor formålet er Israels kollaps med påfølgende folkemord og etnisk rensing av jødene i Palestina.

Så det man risikerer å legimitesere er terror som virkemiddel for å fremtvinge folkemord og etnisk rensing av jødene i Palestina.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 10/30/2025 at 9:25 PM, DukeNukem3d said:

Mossad sin aksjon mot Hizbollah var jo genial. Ødela hele terrororganisasjonen. Tok ut islamist svin og minimalt med sivile tap.

Islamistisk organisasjon som reddet stor del kristne i Syria under krigen der når vesten feilet.

Hizbollah er mot Israel men uten om det er de ikke ekstreme. Hizbollah har også stor støtte blandet Kristne i midt østen.

Selv ble jeg reddet av Hizbollah i 2016 under et ISS angrep i Syria..

.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
The Very End skrev (9 timer siden):

Du mener Palestinerne nå ikke sant, som antagelig har mistet / skadet godt over 100 000 de siste 2 årene?
(Jeg finner det underlig at du er en av  beste til å ha valgt side på forhånd mens du anklager alle andre for å hate jøder så fort man ytrer kritikk av Israelsk poltikk og krigføring). 

Palestinerne er offer, men de er offer for Hamas og over tid så er de offer for de ulike palestinske ledernes håpløse feilavgjørelser. Som å starte og tape kriger. Som at palestinske ledere oppfører seg som unger og gir sine "3 nei" heller enn forhandlinger eller godta avtaler fra de som forsøker å få til en løsninger.

Så er det noen som har den ide om at arabere/palestinere skulle ha en spesiell historisk rett til å krige konsekvensløst og at man hele tiden skal skru tiden tilbake og late som at dette ikke har funnet sted.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...