UglaSukk Skrevet onsdag kl 13:13 Skrevet onsdag kl 13:13 (endret) Ballalaika skrev (4 timer siden): Forøvrig morsomt å følge informasjonskrigen På SOME. Samme korte klippet blir bevis for to motsatte konklusjoner. Jeg skjønte ikke helt teorien om en "flare gun". Om det er personen på dekk det siktes til. En litt mer seriøs analyse fra France 24 : "Videos and expert analyses suggest the device was likely an improvised incendiary dropped from a commercial or retail drone, rather than a military-grade drone, or UAV (unmanned aerial vehicle). While members of the group suggested Israel might have been behind the attack, this kind of technology is widely accessible to the public, and such an attack could have been carried out by virtually anyone." https://www.france24.com/en/middle-east/20250909-gaza-flotilla-drone-attack-expert-analysis-greta-thunberg Endret onsdag kl 13:14 av UglaSukk 2 1
Tussi Skrevet onsdag kl 13:13 Skrevet onsdag kl 13:13 Kone skrev (2 minutter siden): Så hva er du da? Hamas-fanboy? Han er ikke en fanboy av Hamas, det er en urimelig påstand. Jeg er langt fra enig i alt, men redelig bør man være 2
Kone Skrevet onsdag kl 13:14 Skrevet onsdag kl 13:14 Tussi skrev (Akkurat nå): Han er ikke en fanboy av Hamas, det er en urimelig påstand. Jeg er langt fra enig i alt, men redelig bør man være Ok, så det går bare den ene veien. 5
Tussi Skrevet onsdag kl 13:15 Skrevet onsdag kl 13:15 (endret) Kone skrev (4 minutter siden): Ok, så det går bare den ene veien. Nei, men har ikke oppfattet at ham har forsvart Hamas på noe vis. Jeg har selv blitt beskyldt for meninger jeg ikke har, og det er greit å påpeke når andre blir det også når er ikke alltid er enig Endret onsdag kl 13:19 av Tussi 2
Snikpellik Skrevet onsdag kl 13:18 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:18 (endret) Kone skrev (5 minutter siden): Når du påstår at folk her er Israel-fanboys, så er det legitimt å spørre hva du er. Fanboyisme er forbundet med nærmest blind lojalitet til en merkevare eller sak, hvor man er villig til å forsvare så godt som alt. Jeg tør å påstå at det er noen av disse her, ja. Personlig støtter jeg israelsk krig mot Hamas, og ønsker hele terrororganisasjonen utslettet fra jordas overflate så raskt som mulig, så jeg tror nok ikke at jeg er noen "Hamas-fanboy", nei. Pleier du å ofte å beskylde folk for å støtte terrororganisasjoner? Endret onsdag kl 13:19 av Snikpellik 5
Rune_says Skrevet onsdag kl 13:19 Skrevet onsdag kl 13:19 Ballalaika skrev (På 9.9.2025 den 12.16): Det er brukt i en sammenheng hvor man ber sivile evakuere det som snart blir en intens krigssone. OK, så da er du uenig med @Sir som skrev at Katz uttalelse om å "åpne helvetes porter" var "et prakteksempel på å misforstå kommunikasjon rettet internt i Israel"... @0laf er inne på den samme apologetiske linjen... at vi "misforstår" budskapet og at det er en mildere form for helvete enn den vestlige stereotypien (som Katz helt åpenbar sikter til) MEN det er den vestlige stereotypen som Katz mener - at IDF oppfører seg som demoner som strømmer ut fra helvete for å skyte, brenne, bombe alle sivile som måtte være igjen i Gaza.... @0laf Du hevder stadig at IDF blir beskutt - har du noen objektive bevis på det? Såvidt jeg har sett på div Youtube innslag er det ingen bevæpnede palestinere ved matutlevering, likevel blir anslagsvis 20-30 skutt hver dag. I høyden har de vandret litt utenfor en sti som IDF mener de må holde seg til, men IDF har også skutt inn i folkemengder og på barn uten våpen. Men at IDF produserer propaganda om at de blir beskutt - det tror jeg så gjerne. 5
leifeinar Skrevet onsdag kl 13:22 Skrevet onsdag kl 13:22 (endret) Tussi skrev (10 minutter siden): men palestinerne som stemte på Hamas og der undersøkelser viser at over i0% støtter 7 oktober er uskyldige sivile??? Eller har jeg misforstått noe her? må huske at dette er en lang konflikt, veldig viktig å huske hvordan det var før 7 oktober. selv om hamas er noe herk så betyr det ikke at folk ønsker å værer okkupert og undertrykt av israel. noen Nordmen syntest det var ok å være okkupert av Tyskland, de fleste ikke. regner med det samme gjelder i Ukraina. Men det er litt vesten sin feil for israel skulle vært under sanksjoner for 30 år siden Endret onsdag kl 13:24 av leifeinar 2
Kone Skrevet onsdag kl 13:23 Skrevet onsdag kl 13:23 Snikpellik skrev (2 minutter siden): Fanboyisme er forbundet med nærmest blind lojalitet til en merkevare eller sak, hvor man er villig til å forsvare så godt som alt. Jeg tør å påstå at det er noen av disse her, ja. Personlig støtter jeg israelsk krig mot Hamas, og ønsker hele terrororganisasjonen utslettet fra jordas overflate så raskt som mulig, så jeg tror nok ikke at jeg er noen "Hamas-fanboy", nei. Pleier du å ofte å beskylde folk for å støtte terrororganisasjoner? Eller, så har flere forstått hykleriet til venstrevridd media. Så, hva slags tanker gjør du deg, om hva Mosab Hassan Yousef sier? 3 1
Tussi Skrevet onsdag kl 13:25 Skrevet onsdag kl 13:25 (endret) leifeinar skrev (2 minutter siden): må huske at dette er en lang konflikt, veldig viktig å huske hvordan det var før 7 oktober. selv om hamas er noe herk så betyr det ikke at folk ønsker å værer okkupert og undertrykt av israel. noen Nordmen syntest det var ok å være okkupert av Tyskland, de fleste ikke. regner med det samme gjelder i Ukraina. Men poenget mitt er, du dømmer israelske sivile basert på hva de har stemt (selv om et flertall lenge før krigen ville fjernet Netanyahu), men palestinske sivile som fortsatt ønsker krig og terror, der er du opptatt av at alle er så uskyldige. Selv om de jublet, spyttet og slo gislene da de kom inn i Gaza Det er noe som ikke stemmer her. Endret onsdag kl 13:25 av Tussi 4 1
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 13:28 Skrevet onsdag kl 13:28 3 minutes ago, Kone said: venstrevridd Gjør alle en tjeneste og hold det venstrevridd-våset ditt ute av tråden. Vi har dårlig nok klima som det er. Vi trenger ikke enda mer polarisering langs en akse som ikke har noen tilknytning til folks syn på trådens tema. Debatter sak, ikke vås. 5
Snikpellik Skrevet onsdag kl 13:31 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:31 (endret) Kone skrev (11 minutter siden): Eller, så har flere forstått hykleriet til venstrevridd media. Så, hva slags tanker gjør du deg, om hva Mosab Hassan Yousef sier? Aldri hørt om, men noen raske søk avslører jo fort at mannen utvilsomt er en ekstrem rasist. Jeg vet ikke om ekstremister og folk som ikke makter annet enn å generalisere og fremme hat på bakgrunn av religion o.l. er så verdt å lytte til. Israel er et land med stort meningsmangfold, og fullt av moderate mennesker med respekt for andre religioner, opphav og meninger som er verdt å lytte til fremfor disse rasistene. Mine familiemedlemmer som bor i Israel er sekulære jøder. De er mot Netanyahu, mot krigen, mot bosettinger og mener at det som skjer er et folkemord. Men gjett hva, de er hverken på "venstresiden", "antisemitter" eller "støtter terror". De har meninger som er helt normale og aksepterte i Israel. Endret onsdag kl 13:36 av Snikpellik 4 2
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 13:32 Skrevet onsdag kl 13:32 (endret) 8 minutes ago, Tussi said: Men poenget mitt er, du dømmer israelske sivile basert på hva de har stemt (selv om et flertall lenge før krigen ville fjernet Netanyahu), men palestinske sivile som fortsatt ønsker krig og terror, der er du opptatt av at alle er så uskyldige. Selv om de jublet, spyttet og slo gislene da de kom inn i Gaza Det er noe som ikke stemmer her. Problemet er egentlig manglende perspektiver. Man må gjerne være uenig med folk, og reagere på ekstreme meninger. Men de har likevel like stort menneskeverd som deg selv. Sivile er sivile, nærmest uansett. I et demokrati straffer man handlinger, ikke tanker. Endret onsdag kl 13:33 av Rhabagatz 2 1
Tussi Skrevet onsdag kl 13:33 Skrevet onsdag kl 13:33 Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Problemet er egentlig manglende perspektiver. Man må gjerne være uenig med folk, også om de har ekstreme meninger. Men de har likevel like stort menneskeverd som deg selg. Sivile er sivile, nærmest uansett. Enig, men det virket ikke som at han var enig i det. 3
Kone Skrevet onsdag kl 13:34 Skrevet onsdag kl 13:34 (endret) Snikpellik skrev (3 minutter siden): Aldri hørt om, men noen raske søk avslører jo fort at mannen utvilsomt er en ekstrem rasist. Jeg vet ikke om ekstremister og folk som ikke makter annet enn å generalisere på bakgrunn av religion o.l. er så verdt å lytte til. Israel er et land fullt av moderate mennesker med respekt for andre religioner, opphav og meninger som er verdt å lytte til fremfor disse rasistene. Faren hans er grunnleggeren av Hamas, han har vokst opp på vestbredden i gaza og svaret ditt er at han er rasist? Rasist mot hvem da? Han er jo selv Palestiner. Hva slags forbanna vås er det? Endret onsdag kl 13:35 av Kone 6 1
Snikpellik Skrevet onsdag kl 13:40 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:40 (endret) Kone skrev (7 minutter siden): Faren hans er grunnleggeren av Hamas, han har vokst opp på vestbredden i gaza og svaret ditt er at han er rasist? Rasist mot hvem da? Han er jo selv Palestiner. Hva slags forbanna vås er det? "Yousef has compared Islam to Nazism, has said he has "zero respect for anyone who identifies as Muslim"... http://en.wikipedia.org/wiki/Mosab_Hassan_Yousef#Views_on_Islam_and_Muslims Dette, og hans generaliserende hat mot alle muslimer er enkelt og greit rasistisk. Det har vel ikke noe å si hvor han kommer fra, eller hvem faren hans er. Endret onsdag kl 13:43 av Snikpellik 4 1
Kone Skrevet onsdag kl 13:46 Skrevet onsdag kl 13:46 Snikpellik skrev (1 minutt siden): "Yousef has compared Islam to Nazism, has said he has "zero respect for anyone who identifies as Muslim"... http://en.wikipedia.org/wiki/Mosab_Hassan_Yousef#Views_on_Islam_and_Muslims Dette, og hans generaliserende hat mot alle muslimer er enkelt og greit rasistisk. Det har vel ikke noe å si hvor han kommer fra, eller hvem faren hans er. Så en Palestiner som kritiserer Islam, er rasist. Hva slags rase er Muslimer? 5 2
Snikpellik Skrevet onsdag kl 13:52 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:52 (endret) Kone skrev (6 minutter siden): Så en Palestiner som kritiserer Islam, er rasist. Ja, denne palestineren er det. Dessverre nøyer han seg ikke bare med kritikk, men avslører et forkvaklet menneskesyn. Folk som generaliserer og nedvurderer sånn, enten det er alle muslimer eller alle jøder er rasister. Sitat Hva slags rase er Muslimer? Trodde man lærte det grunnleggende om rasisme i grunnskolen. https://snl.no/rasisme#-Rasisme,_kultur_og_religion https://lille.snl.no/rasisme Rasisme er når noen blir behandlet annerledes eller urettferdig på grunn av hudfarge, kultur eller religion, eller fordi de har bakgrunn fra et annet land enn der de er eller bor. Å behandle noen annerledes på grunn av disse tingene er å være rasistisk. Endret onsdag kl 13:53 av Snikpellik 1 2 2
hocanee Skrevet onsdag kl 13:55 Skrevet onsdag kl 13:55 (endret) 44 minutes ago, leifeinar said: Greit å huske at israel er et demokrati. folket i israel har hatt 50 år på å slutte å være en okkupasjonsmakt, noe folket tydeligvis ønsker siden de har holdt ut i mange 10år. vi ser også daglig målretdede angrep å kvinner og barn, så da er jo terrorisme beskrivende. Man er ikke "hamas-fanboy" om man er i mot okkupasjon og barnedrap. Har Israel et valg dersom Hamas bruker sivile som menneske skjold? Greit nok å ikke ønske sivile tap, det ønsker ingen, men samtidig har ikke Anti Israel brigaden en løsning til Hamas i Gaza. Endret onsdag kl 13:55 av hocanee 6
Kone Skrevet onsdag kl 14:00 Skrevet onsdag kl 14:00 Snikpellik skrev (Akkurat nå): Ja, denne palestineren er det. Dessverre nøyer han seg ikke bare med kritikk, men avslører et forkvaklet menneskesyn. Trodde man lærte det grunnleggende om rasisme i grunnskolen. https://snl.no/rasisme#-Rasisme,_kultur_og_religion https://lille.snl.no/rasisme Rasisme er når noen blir behandlet annerledes eller urettferdig på grunn av hudfarge, kultur eller religion, eller fordi de har bakgrunn fra et annet land enn der de er eller bor. Å behandle noen annerledes på grunn av disse tingene er å være rasistisk. Det er umulig å ta dette her seriøst. Jeg stoler mer på ordene som kommer fra han, som faktisk har vokst opp sammen med Hamas, sett hvordan Palestinere flest egentlig er, som forteller sannheten om religionen Islam, når de gikk ut i gata å feiret etter terrorangrepet mot Israel, enn hva folk langt ute på venstresiden kommer med av narrativer og løgn. Palestinere ønsker ikke fred med noen, det er det bare å ta innover seg. 3 2
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 14:06 Skrevet onsdag kl 14:06 11 minutes ago, hocanee said: Har Israel et valg Ja. Det er poenget. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå