Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, Tussi said:

Terrortunnellene er ikke forsvarsverk

Fra Wikipedia

A vast network of underground tunnels used for smuggling and warfare exists in the Gaza Strip. This infrastructure runs throughout the Gaza Strip and towards Egypt and Israel, and has been developed by Hamas and other Palestinian military organizations to facilitate the storing and shielding of weapons; the gathering and moving of fighters, including for training and communication purposes; the launching of offensive attacks against Israel; and the transportation of Israeli hostages. On several occasions, Palestinian militants have also used this tunnel network, which is colloquially referred to as the Gaza metro,[1][2][3]‌ to infiltrate Israel and Egypt while masking their presence and activities within the Gaza Strip itself. 

Du illustrerer poenget mitt veldig godt. Alt Hamas gjør reduseres til terror. Israel har lykkes godt der.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Fra Wikipedia

A vast network of underground tunnels used for smuggling and warfare exists in the Gaza Strip. This infrastructure runs throughout the Gaza Strip and towards Egypt and Israel, and has been developed by Hamas and other Palestinian military organizations to facilitate the storing and shielding of weapons; the gathering and moving of fighters, including for training and communication purposes; the launching of offensive attacks against Israel; and the transportation of Israeli hostages. On several occasions, Palestinian militants have also used this tunnel network, which is colloquially referred to as the Gaza metro,[1][2][3]‌ to infiltrate Israel and Egypt while masking their presence and activities within the Gaza Strip itself. 

Du illustrerer poenget mitt veldig godt. Alt Hamas gjør reduseres til terror. Israel har lykkes godt der.

Fordi det de gjør ER terror. De er en terrororganisasjon som driver med terror. 

Raketter mot sivile, inkludert en skolebuss, selvmordsbombere, skyting mot sivile på tilfedige steder, bilangrep og knivangrep lot sivile, gisseltaking og voldtekt og drap av sivile

Sivile som mål

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
16 minutes ago, Tussi said:

Du nevnte 6 militærbase, men ikke kibbutzene og festivalen. Jeg synes dette minner svært mye om forsvar av Hamas.

Jeg nevnte spesifikt at de utførte grove krigsforbrytelser 7. okt. Når du ser bort fra det, er du uredelig i debattformen din.

Jeg har hele tiden ansett at 7. oktober er krigshandlinger (en Hamas-hær erobret seks israelske militærbaser) med grove krigsforbrytelser. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Jeg nevnte spesifikt at de utførte grove krigsforbrytelser 7. okt. Når du ser bort fra det, er du uredelig i debattformen din.

Jeg har hele tiden ansett at 7. oktober er krigshandlinger (en Hamas-hær erobret seks israelske militærbaser) med grove krigsforbrytelser. 

Og kibutzene var militærbase? Festivalen? Nei, det var terror. Terror og grove krigsforbrytelser er ikke gjensidig utelukkende 

. At de også angrep militærbaser endrer ikke på det

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet
Snikpellik skrev (På 3.8.2025 den 16.52):

Når du gang på gang insinuerer at noen her støtter Hamas, en brutal terrororganisasjon, kan du ikke heller si det rett ut? Det er en ekstrem beskyldning å rette mot andre, og som personangrep å regne. Ikke særlig fruktbart for diskusjonen her å grunnløst kalle andre debattanter for tilhengere av terrorister (!).

Well, this didnt age well..

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Og kibutzene var militærbase? Festivalen? Nei, det var terror. Terror og grove krigsforbrytelser er ikke gjensidig utelukkende 

Dette gidder jeg ikke.

Anklager om at jeg støtter terror fra stalkere og troll, lever jeg fint med. Når du kommer med det samme, synes jeg du er uredelig og urettferdig.

Jeg snakker om grove krigsforbrytelser. Du er ikke i god tro når du antyder at jeg mener militærbasene.

• Liker 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Dette gidder jeg ikke.

Anklager om at jeg støtter terror fra stalkere og troll, lever jeg fint med. Når du kommer med det samme, synes jeg du er uredelig og urettferdig.

Jeg snakker om grove krigsforbrytelser. Du er ikke i god tro når du antyder at jeg mener militærbasene.

Men hvorfor utelukker du festivalen og kibbutzene i svarene dine? Og kun skriver om militærbasene?

• Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (15 minutter siden):

Well, this didnt age well..

Det er ingen her som gir uttrykk for å støtte terror og krigsforbrytelser. Slike grove beskyldninger ødelegger bare debatten, og er ikke interessant.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det er ingen her som gir uttrykk for å støtte terror og krigsforbrytelser. Slike grove beskyldninger ødelegger bare debatten, og er ikke interessant.

Du greier ikke gaslighte meg.

Jeg har aldri sagt at noen støtter terror og krigsforbrytelser, jeg har i og for seg sagt det motsatte. Jeg har sagt at noen støtter Hamas. Noe de nå er helt åpen om at de gjør. 

At det er å støtte en brutal terrororganisasjon er utelukkende din introduksjon og inferens.

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Tussi said:

Men hvorfor utelukker du festivalen og kibbutzene i svarene dine? Og kun skriver om militærbasene?

Militærbasene er nevnt i parentes som belegg for bruk av uttrykket "krigshandlinger".

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (7 minutter siden):

Militærbasene er nevnt i parentes som belegg for bruk av uttrykket "krigshandlinger".

Ok. Men etter mitt syn er det helt klart at alt det andre de gjorde den dagen er ren terror, noe de aller fleste anser det som også, inkludert norske myndigheter 

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Tussi said:

Ok. Men etter mitt syn er det helt klart at alt det andre de gjorde den dagen er ren terror, noe de aller fleste anser det som også, inkludert norske myndigheter 

Her slår du inn åpne dører.

Det er ingen tvil om at Hamas også driver med terror. Men de angriper også legitime mål og driver legitim motstandskamp. Å bygge militære fasiliteter er ingen forbrytelse, og å ta soldater til fange er ikke terror.

Når så mange enten ikke forstår, ikke vil forstå eller aktivt tilslører dette, er det behov for å nyansere.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Det er ingen tvil om at Hamas også driver med terror. Men de angriper også legitime mål og driver legitim motstandskamp. Å bygge militære fasiliteter er ingen forbrytelse, og å ta soldater til fange er ikke terror.

Noter at motstandskampen er mot opprettelsen av Israel, og målet man kjemper mot er folkemord på jødene og virkemiddelet er å bruke om så til siste rest hele den palestinske befolkningen som martyrkveg for å oppnå det målet.

Greit å ha klarhet i hva man sitter og prøver å  legitimere.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Ballalaika skrev (16 minutter siden):

Du greier ikke gaslighte meg.

Jeg har aldri sagt at noen støtter terror og krigsforbrytelser, jeg har i og for seg sagt det motsatte. Jeg har sagt at noen støtter Hamas. Noe de nå er helt åpen om at de gjør. 

At det er å støtte en brutal terrororganisasjon er utelukkende din introduksjon og inferens.

Jeg har fulgt tråden tråden tett. Ingen aktive her har gitt uttrykk for å støtte Hamas, eller krigsforbrytelsene og terroren de har utført.

Det Rhabagatz poengterer over er retten palestinerne, og også Hamas, har til motstandskamp. Som innebærer angrep mot militære mål, innenfor reglene for krigføring. Dette betyr jo ikke at man støtter Hamas.

De har åpenbart ikke rett til å begå krigsforbrytelser, terror, kidnappinger og de andre forbrytelsene de gjør - noe som også delegitimerer organisasjonen i sin helhet.

Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
https://www.forsvaretsforum.no/israel-palestina-utenriks/eksperter-palestinerne-har-rett-til-a-yte-vaepnet-motstand/208191

Palestinerne er i sin fulle rett til å angripe militære israelske mål, både i Israel og på den okkuperte Vestbredden, slår folkerettseksperter fast.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg har fulgt tråden tråden tett. Ingen aktive her har gitt uttrykk for å støtte Hamas, eller krigsforbrytelsene og terroren de har utført.

Det Rhabagatz poengterer over er retten palestinerne, og også Hamas, har til motstandskamp. Som innebærer angrep mot militære mål, innenfor reglene for krigføring. Dette betyr jo ikke at man støtter Hamas.

De har åpenbart ikke rett til å begå krigsforbrytelser, terror, kidnappinger og de andre forbrytelsene de gjør - noe som også delegitimerer organisasjonen i sin helhet.

Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
https://www.forsvaretsforum.no/israel-palestina-utenriks/eksperter-palestinerne-har-rett-til-a-yte-vaepnet-motstand/208191

Palestinerne er i sin fulle rett til å angripe militære israelske mål, både i Israel og på den okkuperte Vestbredden, slår folkerettseksperter fast.

Tror du skal lese litt nøyere.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Vanskelig diskusjon dette med terror. Ser mere støtte til israelske krigsforbrytelser enn til hamas sine. Når det er sagt så hadde noen av vår barn vært gisler hos israel, blitt torturert og utsatt for seksuelle overgrep, da hadde nok de fleste av oss kjempet tilbake.

Og før dere begynner og argumentere så er dette godt dokumentert i tråden og i media :)

Endret av leifeinar
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ballalaika skrev (23 minutter siden):

Greit å ha klarhet i hva man sitter og prøver å  legitimere.

Retten til å yte væpnet motstand mot en okkupasjonsmakt, innenfor krigens folkerett, er noe alle bør være i stand til å legitimere. Enten det gjelder palestinere, kurdere eller ukrainske partisanere. Å stå støtt i dette prinsippet betyr på ingen måte at man legitimerer hverken Hamas som organisasjon, krigsforbrytelser eller terror.

• Liker 8
Skrevet
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Retten til å yte væpnet motstand mot en okkupasjonsmakt, innenfor krigens folkerett, er noe alle bør være i stand til å legitimere. Enten det gjelder palestinere, kurdere eller ukrainske partisanere. Å stå støtt i dette prinsippet betyr på ingen måte at man legitimerer hverken Hamas som organisasjon, krigsforbrytelser eller terror.

Som sagt, jeg tror du bør lese litt nøyere.

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, Boing_80 said:

Tidligere USA-topp: – Netanyahu saboterte fredsavtaler

https://www.nettavisen.no/nyheter/tidligere-usa-topp-netanyahu-saboterte-fredsavtaler/s/5-95-2581974

Fy faen! Hvis folk fremdeles forsvarer dette faenskapet så er det ille. Regner med at kristenkonservative har argumentene klare.

Og USA la skylden på Hamas ... 

Siste nå er at amerikansk UD sier at de tar de oppkonstruerte anklagene om at IPC har endret kriteriene for hungersnød, på alvor.

USA er, som hele Europa var før, tungt inne på Israels side, også når det gjelder propaganda.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...