Gå til innhold

Forsikring på gjenstander som ikke har kvittering i mitt navn


Olav55

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper nesten alt brukt på Finn. 
Små elektronikk, TV, sykkel etc...

Jeg har reiseforsikring via Europeiske og innboforsikring via LOfavør.

Når jeg kjøper på Finn, så passer jeg alltid på at jeg kjøper noe fra Norge og med kvittering. 
(ja, jeg har kvitteringer hjemme fra mange forskjellige personer). 

Jeg har "Super" forsikring via Europeiske som inkluderer Uhell.

Er det noen som har erfaring med Europeiske og LOfavør?

Siden nesten ingenting av det jeg eier, står i mitt navn på kvitteringer, er forsikringene mine gyldige?

Har prøvd å lese på nettet om betingelser, men finner ikke noe.
Er kvittering i forsikringstaker navn, et krav mon tro?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olav55 skrev (7 minutter siden):

Er kvittering i forsikringstaker navn, et krav mon tro?

Nei. Kvitteringa treng heller ikkje å ha namnet til kunden i det heile tatt. 

Kravet er at det er du som er eigar (eller nokon i husstanden for mange forsikringar), men ei kvittering i ditt namn vil sjølvsagt være ein enkel måte å dokumentere at det er du som er eigar. Ei kjøpsavtale frå den du handla med på finn.no er like bra. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Nei. Kvitteringa treng heller ikkje å ha namnet til kunden i det heile tatt. 

Kravet er at det er du som er eigar (eller nokon i husstanden for mange forsikringar), men ei kvittering i ditt namn vil sjølvsagt være ein enkel måte å dokumentere at det er du som er eigar. Ei kjøpsavtale frå den du handla med på finn.no er like bra. 

Så du mener at i samtalen på Finn, så må jeg kjøre det klart at jeg kjøper gjenstanden, eller må dette dokumenteres i et dokument som begge signerer?

Det siste høres ut som for mye jobb, til at folk ønsker å selge til meg.
Her må det jo signeres, scannes og printes. 

Lenke til kommentar
Olav55 skrev (31 minutter siden):

Så du mener at i samtalen på Finn, så må jeg kjøre det klart at jeg kjøper gjenstanden, eller må dette dokumenteres i et dokument som begge signerer?

Det siste høres ut som for mye jobb, til at folk ønsker å selge til meg.
Her må det jo signeres, scannes og printes. 

Som sagt så er det nok at du er eigar av tingen, men du bør ha dokumentasjon på eigarskapet. 

Det er ingen formelle krav til kjøpsavtale, men du bør ha ein avtale der det framgår kva du har kjøpt, kven du har kjøpt av, prisen, og eventuelle andre vilkår. Muntlege avtalar er også gyldige, men vanskelegare å bevise om det skulle oppstå behov for det seinare som til dømes reklamasjon om du ikkje har fått det du har betalt for. Ein chat-logg frå finn.no vil kunne være godt nok, kjøpsavtalen treng ikkje å være på papir med to blekksignaturar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...