Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu kontroll. Pris på å rette opp feil.


Jauda69

Anbefalte innlegg

Hei, hadde bilen på eu kontroll i dag og den ble ikke desverre, men ikke overraskende ikke godkjent. Var en del feil. Desverre var det vist ganske hektisk på verksteded i dag, så fikk ikke snakket med en mekaniker, kun en kioskansatt som ikke kunne gi en pris på jobben for å få den godkjent. Nå er det jo helg, så får nok ikke snakket med noen der før neste uke. Men er en nysgjerig og uttålmodig fyr og all googling på feilene fører meg til tråder på dette forumet. Så hvorfor ikke bare spørre her hva folk tenker.

Her er ihvert listen:

Parkeringsbrems: For stor vandring på betjeningsarm. For dårlig bremsevirkning.

Bremserør: Rør er for sterkt korrodert begge sider bak og begge sider foran. (Hun jeg snakket med i telefonen, så at bare det nok var en dagsjobb, så her ryker vell mye penger).

Tilstand på understell, ramme og utstyr: For stor korrosjon i tverrbjelke eller travers. Ved innfesting panhardstag, høyre bak.

Drivstofftank og rør/slange: Rør er for sterkt korrodert, svetter, rør ved tank.

Fikk også et nb merknad om liten slakke i indre endeledd/tannstang. Ikke noe som må fikses for eu godkjenning. men kan være kjekt å få fikset.

Også noen lys som  ikke funket, men er nok bare forhåpentligvis bare å bytte lyspære, så er det i orden. Men er ingen hobbymekaniker, så resten må nok et versted fikse.

Setter stor pris på om noen gidder å komme med en vurdering. Kan jo være artig å se om noen treffer på vurderingen verksted kommer med i neste uke. Er nok uansett forbred på at det blir dyrt og at bilen blir vraket. Er en Diahatsu 2006 model.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (7 minutter siden):

Bare bremserør kan bli 10 tusen. Total bikker du 20 tusen tenker jeg. Stor sjanse denne blir spiker. Her er det som skjer når bilen ikke har fått vedlikehold, vask og ettersyn gjennom årene. 

Veldig enig. At du kommer under 20.000,- er lite sannsynlig. Bare timepris, minus deler, er fra 12-1400,-

Lenke til kommentar

Eierskap av en så gammel og billig bil er i praksis kun for hobbymekanikere og folk som planlegger å skrotlegge bilen den dagen den ikke lenger kommer gjennom EU kontroll.

 

Jeg ville ikke engang tenkt på å betale noen for å fikse dette, selg den som den er eller skrap den for 3k og kjøp en annen tilsvarende bil også kjører du den til den også må skrotes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (12 minutter siden):

Eierskap av en så gammel og billig bil er i praksis kun for hobbymekanikere og folk som planlegger å skrotlegge bilen den dagen den ikke lenger kommer gjennom EU kontroll.

 

Jeg ville ikke engang tenkt på å betale noen for å fikse dette, selg den som den er eller skrap den for 3k og kjøp en annen tilsvarende bil også kjører du den til den også må skrotes.

Er jo det som er planen min og egentlig har vært planen med denne bilen hele tiden. Men er min første bil, så litt vemodig å vrake den, men er vell fort det man må gjøre.  Hadd bilen i 7 år nå og verkstedutgifter på 14 000 til sammen i løpet av disse årene. Så har vært en rimmilig og trofast bil i løpet av disse årene. Men med nivået folk nevner her, er det nok bare å vrake den.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (3 minutter siden):

Hva slags bil er dette, utover 06' Daihatsu?

Sirion. Blir meget overrasket om noen her har førstehåndserfaring med en sånn. Er ikke mange av dem på norske veier. Men utrolig nok har faktisk en i naboblokka samme type. Av og til er verden liten.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

jeg vil tippe minst 35K i alle fall.

lager de i heletatt prisoverslag i slike scenario, eller bare gir "brutal" beskjed at det ikke er lønt å bruke penger på den?

hehehe, mulig det var derfor jeg ikke fikk prisoverslag med engang. Har alltid brukt å fått det tidligere når noe skal gjøres. Syns uansettt det bare er greit å få det før man tar den tunge avgjørelsen om å vrake den. gJØR DET IHVERTFALL LETTTERE OM MAN FOR ET PRISOVERSLAG PÅ 35 K IHVERTFALL.

Lenke til kommentar
Jauda69 skrev (9 minutter siden):

Men er min første bil, så litt vemodig å vrake den, men er vell fort det man må gjøre.  Hadd bilen i 7 år nå og verkstedutgifter på 14 000 til sammen i løpet av disse årene. Så har vært en rimmilig og trofast bil i løpet av disse årene. Men med nivået folk nevner her, er det nok bare å vrake den.

skjønner det er vemodig, den har fraktet deg trofast fra A til B den tiden du har hatt den. Egentlig kunne den kanskje gått 100.000 km. til, i alle fall i eksotiske land der man ikke sjekker teknisk tilstand så nøye. :grin2:

Folk taper 25.000 kr. i året [eller fyll inn sum her noen] bare på verditap på nybil, så ser man det i slike perspektiv så er du allikevel "heldig stilt", selv om det er surt og kanskje passer dårlig akkurat å måtte se omkring etter annen bil. Det ordner seg nok :thumbup:

Lenke til kommentar

Min første tanke ut fra listen er at det er på tide å kutte emosjonelle bånd til bilen og la den gå. Men jeg forstår at det kan være tøft.

Du har hatt en trofast og rimelig bil frem til nå, og dersom du kunne vært sikker på relativt forutsigbare og lave utgifter fremover så kunne det kanskje vært verdt å fikse for 20-30k.

Men bilen er 17 år gammel og min erfaring er at når først utgiftene kommer på gamle "trofaste" biler så kommer de på rekke og rad. Trikset er å stoppe FØR man har investert for mye.

Som eksempel her nå. Om du tenker dette er det verdt mtp hvor lite du har brukt den til nå så koster dette deg kanskje 20-30k. Ok. Fordelt over de siste 7 årene er det fortsatt billig. Men så om to måneder kommer det noe annet til 10k. Da blir det ekstremt surt å tenke på at du nettopp brukte 20-30k du ikke får igjen, og det blir kanskje vurdert at 10k har du råd til. Fortsatt rimelig bilhold de siste 7 årene.

Så går det nesten ett år og du må ha nye dekk. 8k til. Dekk må en jo ha. Og så ryker dynamoen. 15k til.

In for a penny, in for a pund som de sier over kanalen.

Når skal du stoppe?

Men fremtiden vet jo ingen. Du kan jo ta 50k å kjøpe deg en rimelig bruktbil og få en mandagsbil som varer i to uker og. Er ikke alltid enkelt å vurdere :)

Har du råd til det er min anbefaling å skrote denne bilen og få tak i en bruktbil så ny som mulig, fra en troverdig forhandler. gjerne elbil om bruksmønsteret og lademulighetene dine tillater det.

Datteren min kjøpte en Nissan Leaf for 45k for over 1 år siden og selv om rekkevidden er laber så går den som ei klokke foruten om rust på bremseskivene (som alle hybrid og elbiler sliter med). Men det er ofte og det eneste :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jauda69 skrev (50 minutter siden):

 

Parkeringsbrems: For stor vandring på betjeningsarm. For dårlig bremsevirkning.

Bremserør: Rør er for sterkt korrodert begge sider bak og begge sider foran. (Hun jeg snakket med i telefonen, så at bare det nok var en dagsjobb, så her ryker vell mye penger).

Tilstand på understell, ramme og utstyr: For stor korrosjon i tverrbjelke eller travers. Ved innfesting panhardstag, høyre bak.

Drivstofftank og rør/slange: Rør er for sterkt korrodert, svetter, rør ved tank.

Fikk også et nb merknad om liten slakke i indre endeledd/tannstang. Ikke noe som må fikses for eu godkjenning. men kan være kjekt å få fikset.

Også noen lys som  ikke funket, men er nok bare forhåpentligvis bare å bytte lyspære, så er det i orden. Men er ingen hobbymekaniker, så resten må nok et versted fikse.

Setter stor pris på om noen gidder å komme med en vurdering. Kan jo være artig å se om noen treffer på vurderingen verksted kommer med i neste uke. Er nok uansett forbred på at det blir dyrt og at bilen blir vraket. Er en Diahatsu 2006 model.

Hvor i huleste bor dere som sier 20+ k for rep av denne? Her i området hadde de som opererte med flere tusen pr time vært arbeidsledige. Og tida når verkstedene kunne ta flere 100% avanse på deler er forbi. Hvis det som listes opp her er alt som skal til er denne bilen absolutt til å redde.

 

Park-brems: Holder det å justere? Siden de ikke anmerker at bremsesko er utslitt? 0.5t arbeid

Bremserør: Kapp der det trengs, kon. Dra ut nødvendig lengde fra kveil med bremserør, kapp og kon, monter. Hvis en latsabb gjør jobben = 1t arbeid, under en tusing i materiell.

Rusten travers: Den er jo noe verre, men de går garantert å få tak i en brukt i grei stand. Her er det en fordel at det er få av disse bilene, siden delemarkedet er lite = potensiale for billige deler. 1000,- for travers i grei stand. Men 2000,- i verste fall. Par timer å bytte.

Bensinrør: Samme som bremserør. 2000,- for alt max.

Endeledd koster et par hundrelapper pr stk, fort å bytte men de vil vel smøre på noen hundre til for forstillingskontrollen.

 

Kommer alt sammen på over 15.000,- anbefaler jeg å få en selvstendig-/hobbymekaniker til å ta jobben. Med det har jeg regnet 7.5t arbeid x 1500,-/t og blodpris på deler. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

skjønner det er vemodig, den har fraktet deg trofast fra A til B den tiden du har hatt den. Egentlig kunne den kanskje gått 100.000 km. til, i alle fall i eksotiske land der man ikke sjekker teknisk tilstand så nøye. :grin2:

Folk taper 25.000 kr. i året [eller fyll inn sum her noen] bare på verditap på nybil, så ser man det i slike perspektiv så er du allikevel "heldig stilt", selv om det er surt og kanskje passer dårlig akkurat å måtte se omkring etter annen bil. Det ordner seg nok :thumbup:

Passer faktisk ganske bra å se etter ny bil nå da jeg busser til jobb for tiden. Var også relativt tidlig ute, så kan jo bruke bilen helt til slutten av november. Heller mer og mer mot å bare vrake den. Vært en trofast slitter, men er vell blitt for vant til den. Fins tross alt biler med mye bedre komfort der ute.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (10 minutter siden):

Hvor i huleste bor dere som sier 20+ k for rep av denne? Her i området hadde de som opererte med flere tusen pr time vært arbeidsledige. Og tida når verkstedene kunne ta flere 100% avanse på deler er forbi. Hvis det som listes opp her er alt som skal til er denne bilen absolutt til å redde.

 

Park-brems: Holder det å justere? Siden de ikke anmerker at bremsesko er utslitt? 0.5t arbeid

Bremserør: Kapp der det trengs, kon. Dra ut nødvendig lengde fra kveil med bremserør, kapp og kon, monter. Hvis en latsabb gjør jobben = 1t arbeid, under en tusing i materiell.

Rusten travers: Den er jo noe verre, men de går garantert å få tak i en brukt i grei stand. Her er det en fordel at det er få av disse bilene, siden delemarkedet er lite = potensiale for billige deler. 1000,- for travers i grei stand. Men 2000,- i verste fall. Par timer å bytte.

Bensinrør: Samme som bremserør. 2000,- for alt max.

Endeledd koster et par hundrelapper pr stk, fort å bytte men de vil vel smøre på noen hundre til for forstillingskontrollen.

 

Kommer alt sammen på over 15.000,- anbefaler jeg å få en selvstendig-/hobbymekaniker til å ta jobben. Med det har jeg regnet 7.5t arbeid x 1500,-/t og blodpris på deler. 

Hvor i landet er det du holder til? Høres litt sykt ut at du mener at det skal gå ann å få til så billig. Kommer uansett ikke til å få en hobbymekaniker til å se på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hobbymekanikere er stort sett flinkere enn lærlingen som verkstedet fakturerer 900,-/t for.

Jeg vil også gjerne se noen sette opp regnestykket som havner over 25000,- for dette. 

Om du ikke vil fikse den opp anbefaler jeg deg å legge den ut på Finn for rett i overkant av vrakpant, når du har mangellappen så folk ser hva som skal til for å få den godkjent får du solgt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 minutt siden):

Hobbymekanikere er stort sett flinkere enn lærlingen som verkstedet fakturerer 900,-/t for.

Jeg vil også gjerne se noen sette opp regnestykket som havner over 25000,- for dette. 

Om du ikke vil fikse den opp anbefaler jeg deg å legge den ut på Finn for rett i overkant av vrakpant, når du har mangellappen så folk ser hva som skal til for å få den godkjent får du solgt den.

Bilen har itilegg et par bulker og litt ripper som jeg aldri har giddet å fikse da jeg alltid har tenkt at jeg skal kjøre den til jeg vraker det. Daihatsu Sirion er heller ingen lettsolgt bil. Husker at den lå på  nest bakerste side på fin når jeg så etter bil. DA hadde nåværende eier prøvd å solgt bil oppi finnmark i en lang tid først før de sendte den sørover for å få solget. Så ikke noe vits å prøve.

Lenke til kommentar
Jauda69 skrev (12 minutter siden):

Høres litt sykt ut at du mener at det skal gå ann å få til så billig.

du har fått innspill på best-case-scenario og worst-case-scenario, men ingen av oss vet jo sikkert.

Men det drar seg fort på med timer på verksted, selv om delene man trenger er rimelige, har sluttregningen tendens å bli kostbar.

Lenke til kommentar
Jauda69 skrev (1 time siden):

Hei, hadde bilen på eu kontroll i dag og den ble ikke desverre, men ikke overraskende ikke godkjent. Var en del feil. Desverre var det vist ganske hektisk på verksteded i dag, så fikk ikke snakket med en mekaniker, kun en kioskansatt som ikke kunne gi en pris på jobben for å få den godkjent. Nå er det jo helg, så får nok ikke snakket med noen der før neste uke. Men er en nysgjerig og uttålmodig fyr og all googling på feilene fører meg til tråder på dette forumet. Så hvorfor ikke bare spørre her hva folk tenker.

Her er ihvert listen:

Parkeringsbrems: For stor vandring på betjeningsarm. For dårlig bremsevirkning.

Bremserør: Rør er for sterkt korrodert begge sider bak og begge sider foran. (Hun jeg snakket med i telefonen, så at bare det nok var en dagsjobb, så her ryker vell mye penger).

Tilstand på understell, ramme og utstyr: For stor korrosjon i tverrbjelke eller travers. Ved innfesting panhardstag, høyre bak.

Drivstofftank og rør/slange: Rør er for sterkt korrodert, svetter, rør ved tank.

Fikk også et nb merknad om liten slakke i indre endeledd/tannstang. Ikke noe som må fikses for eu godkjenning. men kan være kjekt å få fikset.

Også noen lys som  ikke funket, men er nok bare forhåpentligvis bare å bytte lyspære, så er det i orden. Men er ingen hobbymekaniker, så resten må nok et versted fikse.

Setter stor pris på om noen gidder å komme med en vurdering. Kan jo være artig å se om noen treffer på vurderingen verksted kommer med i neste uke. Er nok uansett forbred på at det blir dyrt og at bilen blir vraket. Er en Diahatsu 2006 model.

Tønsberg dette da ? 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...