Gå til innhold

Spare i IPS som ung?


Gjest fcf6b...18d

Anbefalte innlegg

Gjest fcf6b...18d

Hei

Jeg er 28 år. Jeg har litt over 1 million kroner i fond. Eier bolig til 2,3 millioner med 1,3 millioner i lån. Studielån på 400 000. Jeg investerer i snitt 25 000 kr i fond i måneden (300 000 i året). 

Jeg skal sannsynligvis oppgradere bolig om 3-5 år, men vil trolig ikke behøve så veldig mye mer egenkapital enn det jeg har i boligen fra før + eventuell verdistigning. 

Jeg har begynt å tenke på å spare i IPS som pensjonssparing. Det som taler for er å redusere fremtidig formueskatt samt skatteutsettelsen man får på 3300 kr på innskudd på 15 000 kr. Det som taler mot er at jeg er ung til å låse pengene så lenge og den politiske usikkerheten knyttet til IPS-konto. 

Hva tenker dere? Sparer dere i IPS? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: fcf6b...18d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ovennevnte sier. 

Vær der du vil være i livet først.. Dette er låste penger og du har allerede et veldig godt utgangspunkt.

Veldig mange unge i dag har etter min mening "feil" fokus ( les: er jo egentlig ikke noe som er rett eller galt)
hvor man oppfører seg som at man trenger 30 mill når man bikker 60 for å være lykkelig.

Antar du ikke har barn? Og hvis barn er planen din ila livet.. Så vil småbarnslivet og økonomisk stabilitet/komfort de første 20 årene av "familielivet" være gull verdt.  Spør du meg trumfer det alle millioner du potensielt vil ha som pensjonist ved å gnikke og min makse sparing i samme periode.

Men men. Som alltid opp til hver enkelt situasjon og menneske.

Masse lykke til

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest fde2b...8b9

Jeg ville i alle fall ikke ha spart store summer. Nå får du jo igjen på beløpet inntil 15000 kr i året, så hva med å spare det per år, men ikke mer?

Anonymous poster hash: fde2b...8b9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...